Side Effects

Allen, Woody

| 1986

A humor classic by one of the funniest writers today, SIDE EFFECTS is a treat for all those who know his work and those just discovering how gifted he is. Included here are such classics as REMEMBERING NEEDLEMAN, THE KUGELMASS EPISODE, a new sory called CONFESSIONS OF A BUGLAR, and more.

Lars B.

2012-07-31

I den nya dokumentären "Woody Allen: A Documentary" talar skådespelaren Josh Brolin andäktigt om hur han av en slump fann ett exemplar av "Side Effects" i en bokhylla och hur han hänfördes totalt. Han rankar nu boken som en av sitt livs största läsupplevelser. När jag nu läst den själv känns det som Brolins beskrivning är en del av de skämt som staplas på varandra i denna bagatell. Boken har några få guldkorn där jag faktiskt småfnissar en smula. Jag tänker på "Kugelmassepisoden" där herr Kugelmass genom magi inleder ett förhållande med madame Bovary, berättelsen om "Heimlichs manöver" eller "Vedergällningen" som är en kaskad av klassisk judisk Allenhumor. Men, resten... En riktig besvikelse, totalt meningslösa absurdistiska plattityder, ett ordbajseri som inte leder någonstans. Som regissör är han dock en obestridlig mästare!

Gunvi Lundqvist

2009-12-13

Hups, nu ser jag att denhär är på engelska, min är faktiskt på svenska och heter Sido effekter. Bra titel som säger precis vad boken handlar om.