Siddhartha

Hesse, Hermann

| 1951

Siddhartha, en indisk bramanpojke, lämnar sin faders gård och de gamla gudarna för att leva i självövervinnelse och askes. Men inte heller förnekelsen tillfredsställer hans längtan efter fulländning, och han ger sig ut i världen för att söka livets mening. Han blir framgångsrik och förmögen, en livsnjutare som lär sig den sinnliga kärlekens alla möjligheter hos kurtisanen Kamala. Men ledan, och smärtan när en älskad son glider ifrån honom, driver återigen Siddhartha ut på vandring, mot en tillvaro som rymmer verklig kunskap och kärlek till världen som den är.Hermann Hesse (18771962) är en av den moderna litteraturens mest betydande författare. Han belönades med Nobelpriset i litteratur 1946.

Nina Gustafsson

2023-12-19

Kort men ändå koncist om en vanlig mans sökande. Han hittar mening i tillvaron på flera ställen och även om han finner lugn och tillfredsställelse söker sig alltid vidare för mer. Vad är meningen med livet? Först många år senare hittar han till sist "svaret". Väl värd att läsa och reflektera kring.

Har du funderat över tillvaron, så kommer du att älska den här boken. Den speglar historia, religion och vänskap, och modet att gå sina egna vägar.

Hampus Romu-Widell

2021-10-19

rogivande

Philip Stenström

2019-02-09

Som gosse hade han med gudar och offer att göra. Som yngling sysslade han med meditation. Som ung man, med Govinda vid sin sida, anslöt han sig till botgörarna och lärde känna lidandet genom att svälta och låta sin kropp dö bort. Hos Kamala lärde han sig kärlekslustan, hos Kamaswami lärde han sig köpenskapen, samlade och slösade pengar, lärde känna girigbuken inom sig. Det är en förvandling som kantas av dumhet och laster, men också av lärdom. På sin resa längs med vägen får Siddhartha bekanta sig med Govinda, Kamala, Kamaswami och många andra intresseväckande och färgrika personer. Men det viktiga är den inre, andliga resa som förlöser och visar Siddhartha den rätta vägen från det lidande som människan utstår dagligen. Det blir sannerligen en oförglömlig resa som Siddhartha genomför.

Siddhartha, en indisk bramanpojke, ger sig ut på en resa för att finna livets mening. Det blir en färd på vilken han bekantar sig med människor men också en andlig i vilken han lär känna sitt rätta jag. Det blir en vandring som skildrar den kärlek och lust, samt sorg, leda och smärta som återfinns runt omkring i världen. Siddhartha av nobelpristagaren (1946) Herman Hesse är en oförglömlig och suverän romanklassiker. Det är en novella som hänför och fängslar läsaren med dess djupa högklassiga skildringar.

Annika Sjöström

2017-02-05

Ljudbok där Bronett läser. Läsningen OK men texten fångade inte mig.

Hannes Skarin

2016-02-03

Nu måste jag få tag på Stäppvargen. Älskar Hesses stil. Det lugna, filosofiska närvarande. De sista kapitlen i Siddhartha var fantastiska, hade något svårare för inledningen. Vandring (wanderung) är hittills favoriten

Tommy Welander

2015-04-22

Inte ett stycke, en rad, eller ett ord är utan betydelse! En extremt givande läsning! På alla plan.

Laban Johansson

2014-12-12

Tycker Herman Hesse skriver mycket bra. Gillar även Stäppvargen men hittade den inte på boktipset.

Niki ~

2013-11-12

Denna boken räddade mig.

Sanna Carlborg

2013-08-29

En klok bok. Måste upplevas, inte återberättas - i enlighet med bokens eget budskap.

2012-11-20

En bok som jag skulle vilja läsa lite då och då. När livet och verkligheten trycker på så ger den ett lugn och något att tänka på. Mindfulness är inget nytt.

Madde Basko

2012-10-04

Mycket läsvärd bok som handlar om att söka sanningen i hjärtat och att lita på att den vägen vi tar är den vägen vi ska ta.

Camilla Nilsson

2012-05-28

Obligatorisk läsning minst en gång i livet skulle jag vilja dra mig till att påstå. Kontemplerande över meningen med livet.

Mimmi Thorneus

2011-07-12

Tog mig igenom den här boken på engelska i ljudboksform, och trodde innan jag började lyssna att det nog inte riktigt skulle vara en bok för mig. Men jag hade fel. Jag njöt verkligen mig igenom boken. Jag kan tänka mig att om jag hade läst den hade jag nog upplevt den som lite seg, men som ljudbok passade den perfekt.

Thomas Gamby

2011-02-06

Min första aha-läsupplevelse som ung. Den öppnade mina ögon för världen - där ute och inom mig...!

Linus R

2010-11-26

En av få böcker jag vill spara i min bokhylla (om det nu inte var en lånebok). Känner igen mig själv i funderingarna, sökandet och vägran att acceptera existerande förklaringar av sanningen. Inte direkt en spännande bok men desto mer tänkvärd.

Adrien Combier Hogg

2010-01-02

Den här boken känns väldigt svår att betygsätta... Å ena sidan ger den mig den ständigt återkommande känslan av att det finns något "underliggande" boken huvudberättelse. Ett slags evig visdom och insikt om tillvarons sanning jag på riktigt vill greppa och förstå. Brahman? Tinget-i-sig? Noumena? Å andra sidan förpackar Hesse detta budskap i ett, för mig, rätt banalt format; ofta tenderar texten att likna religiösa texter i sin ton och stil vilket tyvärr drar ned betyget en aning.

Men kanske är det så som Hesse själv skriver på s. 139: "Wisdom is not expressible. Wisdom, when a wise man tries to express it, always sounds like foolishness."

Det enda sättet att verkligen förstå och läsa "Siddhartha" kanske just inte är genom att förstå dess ord utan istället försöka se bakom dessa - att själv uppleva och se tillvaron på det sätt huvudkaraktärerna själva till slut lyckas göra.

Betyget får bli en trea än så länge. I framtiden, ju mer min förståelse och insikt eventuellt ökar - kanske en ändring är på sin plats.

rolf ljungström

2009-11-09

Läste en översättning från 1961 (Tack för lånet, Anders). Efter att ha kommit över tröskeln med det tidstypiska språket, blir jag stundtals fängslad. Speciellt av de möten och den argumentation som uppstår under "vandringen". Nog har P Coelho Siddharta i åtanke när han skriver Alkemisten!

marten l

2009-08-19

Komplett.

Helena Blomqvist

2009-06-11

En av de böcker jag brukar läsa om. Läste den för första gången på gymnasiet och den har följt mig sedan dess.