Shuggie Bain

Stuart, Douglas

| 2021

Vinnare av 2020 års Booker-pris!Året är 1981 och industristaden Glasgow är nere för räkning. Under Thatchers järnhårda styre måste man kämpa för att överleva. Glamorösa Agnes Bain har alltid haft större drömmar än så, men när hennes man lämnar familjen faller allt samman och det kommer an på barnen att fånga henne. Shuggie Bain, minstingen, är den som håller ut längst. Men Shuggie drömmer sig också bort, från gruvområdet och från den hånfulla omgivning som aldrig låter honom glömma att han är annorlunda.Douglas Stuarts debutroman SHUGGIE BAIN är en berättelse om klass och kärlek. Den har fått ett storartat mottagande och jämförts med såväl Frank McCourt, Hanya Yanagihara och Éduoard Louis som James Joyce. ?En debut som känns som ett mästerverk?, skrev Washington Post.

Tommy Lindberg

2023-12-23

Läsvärd!

Ellen Edlund

2023-10-13

Björn Belfrage

2023-01-23

En mörk och dyster historia om en alkoholiserad mamma, som Shuggie försöker ta hand om. Berättelsen biter tag i en långt efteråt med ett samhälle i förfall och människors fattigdom och utsatthet.

Ulrika Håkansson

2022-08-18

Jag hamnar lite i konflikt med mig själv, det här är både en mycket bra skildring av personer och miljöer, och samtidigt ack så eländigt och svart, upprepat lite väl många gånger. Och då är jag ändå en läsare som vill ha svarta historier.
4:an är för gediget skriven och fängslande text. Hade velat ge betyget 3,5.

Helena Rasmusson

2022-06-21

En mörk & dyster historia. Om klass, fattigdom, stolthet. Om alkoholism & vad det kan göra med en människa, om hur det är som barn, att växa upp i det! Berättelsen är tragisk, men har trots allt något hoppfullt över sig, som biter sig fast & ligger kvar när boken är slut! Denna bok lämnar djupa spår, som jag kommer att ha med mig länge!

2022-03-31

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Och nu har även jag äntligen läst den här omskrivna och omtyckta debutromanen av den Glasgow-födda och New York-boende författaren Douglas Stuart. Och var den då så bra som ”alla” tycker? Ja, det tycker jag faktiskt. Jag tycker att det var en fantastisk uppväxtskildring av den skotske pojken Shuggie Bain. Gripande och eländig, men också humoristisk och kärleksfull. Kan absolut varmt rekommendera boken.

Charlotta CG

2021-12-19

2021-12-03

jkdckjckdkvkdevhfvjfjewrvjrfhvuiorwjfoi4ufgOIRfgrvig4tjrvgh4rf3ifjtvrtibjrtvtigjitjvg9igjrigjigrihgtrhguithitjgitrgjhebfuteguerhviwhfijvhdrugh bgiuhbuifhbjrih iuh

Siv

2021-11-09

Smärtsam läsning.

4A, Vidhögeskolan

2021-10-15

jag gilar hur den utspelarsig

Ellinor

2021-10-10

Mörk och eländig, men lämnar djupa spår.

2021-10-06

Till största delen en stark och gripande berättelse. Det blir dock, i mitt tycke, alldeles för ältande långt.

Not. Kan dock nu, långt efteråt, konstatera att jag bär med mig denna berättelse och har därför höjt betyget.

Marianne Skoglund

2021-08-30

Det tar en stund innan man börjar känna för Agnes Bain men oj oj oj vilken stark, sorglig och ändå vacker berättelse om utsatthet, fattigdom och stolthet.

Kristina Carlsson

2021-08-13

Äntligen har jag läst en helt fantastiskt bra roman, ”Shuggie Bain”. Man slits mellan hopp och förtvivlan medan man läser, precis som Shuggie antagligen gör. En nattsvart, dyster, mörk och förfärlig berättelse om den vackra Agnes som hoppades få ett underbart liv tack vare sin skönhet och sina fina kläder, men som fick ett liv i misär p.g.a. sin alkoholism. Hon fick tre barn och de två äldsta flyttade hemifrån så fort de kunde medan minstingen Shuggie fick bo kvar till slutet. Shuggie som gjorde allt för sin mor, som skyddade henne och hjälpte henne och offrade allt. Han fick ofta gå hungrig och dessutom mobbades av de andra barnen. Men bakom all bedrövelse skymtar det ändå fram glimtar av lycka och ljus som gör att man fortsätter att läsa, allt medan regnet öser ner och smutsen kryper in överallt i 80-talets Glasgow, där handlingen utspelar sig. Detta är en roman som kommer att dröja sig kvar inom mig länge. Läs den!

Karolina Jonsson

2021-08-09

Jag vet inte exakt hur jag förklarar storheten med den här boken. Det jag kan förklara är min upplevelse av att ha läst Shuggie Bain. Jag fick den rekommenderad av en vän, och i och med det hade jag ganska höga förväntningar när jag väl fick den i handen och började läsa. Och första halvan gick ganska snabbt, tog mig bara ett par kvällar. Historien är lågmäld, sorglig, djup, och egentligen inte så händelserik. Där någonstans i mitten fastnade jag, det blev för jobbigt. För tungt. Så jag pausade, läste en annan bok. Tog upp denna igen. Men den andra halvan tog minst den dubbla tiden, det gick trögt... Jag ville helst ge upp, sluta läsa. Det kändes bara grått. Det var ingen njutning, så varför skulle jag läsa vidare? Men ändå gjorde jag det, jag kände ändå att jag ville se hur den slutade. Jag ville kunna säga att jag åtminstone läst färdigt den. Och någonstans DÄR, i de sista kapitlena, förstod jag äntligen. Storheten. Berättelsen. Sorgen. Hur mycket jag lärt mig att älska Shuggie, att bry mig om honom och att känna med honom. Den lilla pojken som blev stor. Hans öde. Jag förstår nu hur den här boken kommer att bli, och redan är, en klassiker. Du måste bara läsa hela. Det är i slutet som det händer något med mig, jag uppskattar plötsligt varje sida, varje ord, varje händelse som lett fram till slutet. Det är berättelsen av det enkla, det lilla, det vardagliga, som är det stora. Det är en enastående historia, som jag kommer bära med mig - länge.

Ulla Englund

2021-08-01

1/8 2021

Carina B

2021-07-23

Vilken beskrivning av Shuggie och den miljö han finns i och runt om, skyddslös på något sätt men ändå en överlevare. Stark berättelse och ändå på något sätt hoppfull.

Bengt Gördén

2021-06-30

En historia inte utan bra botten. Men på tok för tjatig och långsam. Ett problem är att man räknar i princip ut vad som skall hända. Lite som en dålig film.

2021-06-22

Så dyster och sorglig men så full av kärlek, värme och svart humor! Fantastiskt bra skriven. Ytterst läsvärd om än deppig.

2021-05-29

Så mörk, destruktiv och ledsam. Men ändå så gripande. Ljusglimten är Shuggie som är en härlig kille. Det går bara inte att värja sig mot hans motgångar och att han vill så väl. Sorglig men med en gnutta hopp.

2021-05-18

En mästerlig debut. En bok som går rakt in i hjärtat. Det är en uppväxtskildring i det fattiga Irland. En alkoholiserad mamma som hellre tar ett glas än ger sina barn mat på bordet. Den splittrade familjen som yngste sonen försöker hålla ihop. Det är också en bok om utanförskap i ett intolerant samhälle som likaväl kan vara Sverige eller vilket annat land som helst. Det är en gripande skildring som förtjänar alla utmärkelser den fått bl. annat Bookerpriset. Rekommenderas starkt.

Henrik Johansson

2021-04-18

Stigmatiserad brittisk arbetarklass. Offer för både thatcherismen och sig själva. Svår att lägga ifrån sig.

Det här är en berättelse från Thatcher-erans Storbritannien, en bild av en utarmad tillvaro som ekar av frustration och maktlös desperation. Det är en berättelse om en familj som går sönder.
Fadern, den oemotståndlige taxichauffören, tar ut sin frustration över livet som blev med slag och sex. När han lämnar sin fru upphör han också att vara förälder.
Den äldre systern och brodern flyr också iväg. Hon så fort hon kan, han när han inte längre har något val.
Modern, Agnes, lever ett liv som har gått från att vara spännande, löftesrikt och fyllt av möjligheter, till att vara i bästa fall ett stort ”jaha”, men oftast en stor besvikelse. Maktlösheten i att sitta fast i ett liv där hon vantrivs försöker hon dämpa med postordershopping och alkohol. Hon försöker vara mamma, försöker hålla skenet uppe, städa, vara prydlig. Hela tiden finns ett hjärtskärande hopp om en förändring, om någon sorts lycka, men allt går sönder. Missbruk och en kategorisk förmåga att fatta sämsta tänkbara beslut gör att det som kunde blivit en ljusning i tillvaron går om intet.
Kvar mitt i moderns kaos finns Shuggie. Den lille pojken som inte är som de andra och som därför hamnar i ett utanförskap fullt av förminskande ord och kränkande handlingar från omgivningen. Hans enda fasta punkt är modern som inte klarar av att vara det.
Boken berättar om oron i en tillvaro där en bidragsutbetalning inte räcker fram till näsa och om otryggheten i en tillvaro där alla är beredda att trampa på dig för att känna sig lite större eller utnyttja dig bara för att de kan.
Till slut är Shuggie ensam kvar, en tonåring i Glasgow i början av 90-talet. Han försöker gå i skolan, försöker klara sig själv även när det betyder att tvingas ta betalt för övergrepp.
Det här är omskakande läsning, så hjärtslitande tragiskt. Det är en tillvaro i känslomässig och materiell misär, ändå slutar aldrig Shuggie att göra sitt yttersta för att göra det bästa möjliga av situationen. Det är det som gör att Shuggie Bain går under huden på mig, att han lyckas behålla en liten gnista av hopp.

Torbjörn Nilsson

2021-04-03

Väldigt drabbande bok! Obegripligt att den blev refuserad 44 gånger.
Skriven med en filmisk, osminkad, totalt träffsäker realism. Samtidigt finns det en stark resning, värme och solidaritet med karaktärerna.
När man tror att det inte kan bli värre, jo, det kan det
Ett fett finger åt ett obarmhärtigt och skoningslöst samhälle.
Viktor Åkerblom läser underbart med sin milda, empatiska röst.