Sherlock Holmes Äventyr Volym 1

Denna första del av Sherlock Holmes Äventyr innehåller följande berättelser: En skandal i Böhmen De rödhårigas förening Den försvunna brudgummen Mordgåtan vid Boscombesjön De fem apelsinkärnorna Mannen med den kluvna läppen

2022-03-05

Charmig och intressant. Men tyckte inte riktigt om "berättelsen i berättelsen" som för mig gjorde att jag tappade tempo och intresse litegrann.

Jättespännande klassiker!

Sara NP

2021-06-04

Det här är min absoluta favorit i serien. Den har en tydlig framåtrörelse och sticker ut lite från de andra böckerna i handling, sceneri och innehåll. Gillar folklore-inslaget och själva mysteriet (hade förvisso sett filmatiseringar innan men tyckte trots det att det var spännande). Rekommenderar att läsa ”En studie i rött” innan denna så man får en introduktion till karaktärerna.

Benjamin Elfors

2018-07-19

Skickligt berättat med levande karaktärer. Bra och spännande historia som känns förvånansvärt modern.

Det verkar som om man antingen tycker om böckerna om Sherlock Holmes, eller så gör man det inte. Jag tillhör kategorin som gillar dem. Det gör mig inget att det inte är som deckare idag där man ofta kan försöka lita ut förövaren och ibland också tillvägagångssättet själv. För mig är faktiskt något av charmen att man inte kan göra det i Sherlock Holmes-böckerna. Det innebär inte att jag inte försöker att räkna ut allt på egen hand, för det gör jag. Jag är bara mindre irriterad över att jag aldrig har rätt.

De tidiga böckerna om Sherlock Holmes behandlar ett fall, från att det kommer till Holmes och Watsons kännedom, fram till att det är löst. Det tycker jag i och för sig mindre om än de böcker som har många fall ganska kort beskrivet i sig, för det här sättet att ständigt veta att man inte vet något, blir lite mer kännbart när det är en längre text.

Däremot är den här lättare att försöka räkna ut än den första boken i serien, så det får man ju ändå ge Conan Doyle.

Det märks också att det är gamla böcker, för det är många saker som skrivs i dem som absolut inte skulle godtas idag. Är det en del av charmen? Nja. Det är en bild i hur man förr såg på människor, inte så mycket annat. Det skulle också kunnat fungera utan den kassa kvinno- och människosynen.

elinore järlehag

2017-01-04

Väldigt bra och underhållande. Lättläst med bra beskrivning av karaktärerna. Sherlock i sitt ess

Niklas Jakobsson

2016-11-25

Det börjar bra, men sen hux flux förvandlas boken till en lång smutskastning av mormonerna.

De delar av berättelsen där Sherlock Holmes och dr Watson är i lägenheten, ägnar sig åt sin deduction och diskuterar livets problem och nöjen är helt fantastiska. Jag är fascinerad av Holmes som person (vem är inte det?) och rycks också med i början av det nya mysteriet och fallet som hamnar för Holmes fötter. Men sedan blir det daterat, och olidligt tråkigt. Precis som i förra boken (A Study in Scarlet). Brottet utvecklas och tar nya vändningar på ett sätt som egentligen borde innebära att varken Watsen eller Holmes behövs längre (för det var inte vad de från början var inkallade för att lösa) men ändå lyckas de snärjas in, framförallt genom att Holmes hittar ledtrådar som skurkarna tappat (ganska klumpiga skurkar med andra ord). Och i slutet, när the bad guy är fast, hålls en oändligt lång monolog av skurken i fråga, där denne berättar om sin livshistoria, precis som förra gången. Och precis som då är det minst lika segt och ointressant. Bättre (och mer troligt) hade varit om Holmes eller Jones brutit in med frågor då och då, men det sker inte. Det blir till sist outhärdligt tråkigt.

Däremot gillar jag att vi egentligen inte får någon upplösning. När skurken är färdig med genomgången om vad som hänt honom fram tills han hamnade i handfängsel hos Sherlock Holmes, körs han till polisstationen och nämns inte mer. Vi får inte reda på om han döms eller inte, huruvida hans vittnesmål tas på allvar eller om han släpps fri. Det tycker jag ger slutet en ovisshet som klingar bra överens med min syn på Sherlock Holmes. Holmes är egentligen inte intresserad av huruvida lagen följs eller inte eller huruvida den utpekade får ett straff eller inte: han vill bara ha en lösning. Svaret på vad som har hänt, och varför. När han fått det är det upp till andra att ta hand om konsekvenserna.

Emelie

2015-10-01

Fantastisk miljö, karaktärer och illustrationer. Det här kallar jag en kriminallitteratur, äntligen finns det något för mig som vägrat deckare. Gav verkligen mersmak, kommer läsa nästa bok inom kort. Lite splittrad på sina ställen, därav ingen 5a.

Denna är första boken , då Watson och Sherlock träffades, det genom att de hyrde en lägenhet ihop.
Watson blir mäkta imponerad av Sherlock Holmes förmåga att se de små detaljerna när de ska lösa mordfallet. Så helt plötsligt en bit in i boken känns det som det börjar en annan berättelse om en man i öknen, jag trodde nästan det var något fel. Berättelsen var väldigt intressant och jag blev helt uppslukad. Självklart hörde berättelsen till denna bok och slutet fick en faktiskt att tänk till lite.
En väldigt bra deckare men det gällde att hänga med lite så något slölyssnade var inte att tänka på.
Jag skulle hemskt gärna vilja lyssna på fler men tyvärr har de inte samma uppläsare som i denna bok, här är det Torsten Wahlund.

Började mycket, mycket bra och jag var helt eld och lågor över John Watson och Sherlock Holmes första möte. Watsons deduction board över vem Holmes egentligen är och vad han sysslar med som försörjning är helt briljant och jag är upp över öronen förtjust i de två huvudkaraktärerna (och Watsons språk! Underbart!). Men bland det värsta jag vet är historier i historien. När man liksom tvingas ifrån huvudberättelsen utan att få en uns av förklaring och tvingas lära känna nya personer som inte är de som är anledningen till att man läser tycker jag känns jobbigt. Jag funderade flera gånger på att hoppa över hela stycket om mormonerna i USA men tog mig i kragen och tvingade mig igenom det. Helt ärligt hade den delen kunnat vara så mycket kortare utan att ta udden av berättelsen och det känns trist, för det stora avbrottet störde verkligen. De delar som handlade om Sherlock och Watson var däremot helt fantastiska och över förväntan, och förväntningarna var skyhöga!

Maria Linder

2014-07-03

Första delen var en solklar 5:a! Det var roligt att kunna jämföra med den brittiska serien, mycket stämde överens (översatt till nutid givetvis).
Andra delen av boken blev abrupt en helt annan berättelse som mer var 3,5 eller 4 i betyg av mitt intresse. Dock blev de sista 2-3 kapitlen mycket intressanta igen, och det var ju i efterhand spännande att få följa hela storyn bakom händelser som driver någon till att börja mörda, små enkla saker.
En typisk brittisk kriminalare, man vet vad man får. Roligt att sir Arthur Conan Doyle är så noggrann och strukturerad i sitt berättande, inget uteslutet eller glömt!

Klara Ahlersten

2013-10-25

Har lyssnat som ljudbok på engelska. Bra längd på historierna för en promenad. Håller hög kvalitet för att vara deckare, men något väldigt så intressant var det inte. Lite småtrevligt sådär.

Marianne Skoglund

2013-08-20

Sherlock i serieform! Älskart! Och medett välskrivet och informativt efterord av sherlockianen mattias Boström. Det enda som hindrar betyget från en femma är att jag inte gillar den tredje illustratören. Annars klockren!

FranZone c”,)

2013-05-14

Kul koncept med olika tecknare (se även http://www.boktipset.se/bok/berattelser-fran-engelsfors) som ger en trevlig åter-upplevelse av gamle Sherlock/Watson!
Kanske lite för sympatisk och inte så arrogant etc. (men rök-scenen är bra) samt maskin-textning kunde varit mera "levande" (= hand-textat)...

Anna Nyman

2012-12-26

Det bästa med Sherlock Holmes-böckerna är just Sherlock Holmes - hans egenartade karaktär och långsökta slutledningar. Här är det inte så mycket av den varan, tyvärr.

Ally Regins

2012-07-27

Jag tyckte om den och ska definitivt läsa mer Sherlock i framtiden!

Petter Boman

2011-12-25

Scenerna i London är fantastiska, framförallt Watsons backstory griper tag, när berättelsen flyttas till Utah blir den lite långrandig

Mattias Lönnebo

2011-12-16

Absurt bra. Läs alla Sherlock Holmes! Underhållning på högsta nivå! Välskrivet, spännande och intressant.

Elisabet Ekdahl

2011-07-15

Jag kan inte sluta att bländas av Doyles fantastiska förmåga att väva deckaräventyr på det sätt som är så karaktäristiskt för just honom.

Anna Nyman

2011-05-29

Jag gillar verkligen Holmes som karaktär, men mordgåtan lämnar en del i övrigt att önska.

Elisabeth E

2010-10-29

Sherlock Holmes i sitt essé. Spännande deckargåtor och passar utmärkt att läsa en berättelse till morgonkaffet eller en innan man går och lägger sig :)

Pia Stendahl

2010-10-25

Jag måste erkänna att jag inte tycker att denna bok är något mästerverk. Men det hör nästan till allmänbildningen att ha läst någon av Doyles böcker om Sherlock Holmes.

Boken är lite för långsam och berättelsen känns simpel. Dessutom finns ett sidospår som känns som ett rejält skutt ifrån huvudhistorien. Sidospåret har stor betydelse för bokens helhet men det smälter inte in i huvudhistorien på ett smidigt sätt.

Jag har lyssnat på boken som ljudbok. Tomas Löfdahls uppläsning känns lite ålderdomlig. Tanken är kanske att denna ålderdomlighet ska passa till boken men jag tycker mest att det känns omodernt.

Uppläsning känns också lite styltig och pauserna mellan meningarna är lite för långa. Tempot blir segt.

Läs gärna fler ljudboksrecensioner på min sida: www.bokbrus.se.
/Pia

Anna Carlzén

2010-09-15

Min favorit bland Conan Doyles romaner! Läste den första gången när jag var typ tio år gammal och var livrädd för hundar i en vecka efteråt....

Linda Hultén

2010-07-08

Gav slutligen upp efter 2:a cd skivan. Historien har jag inga anmärkningar på - ett typiskt Sherlock Holmes mysterium - men uppläsaren av ljudboken är så fruktansvärt sövande att det helt enkelt blev farligt att lyssna till i bilen. Kan möjligtvis rekommenderas som ett relativt biverkningsfritt sömnpiller....

Maria Josefsson

2010-01-26

En klassiker i dess rätta bemärkelse. Jag stör mig på den självgode Holmes och stör mig på vissa luckor i gåtan. Men, ett stort men, till och med jag som annars avskyr utdragna miljöbeskrivningar fängslas totalt av den brittiska landsbygden med heden, herresäten och baroner. Kan inte bli annat än ett bra betyg.

En liten parentes, i min upplaga har Jean Bolinder skrivit ett intressant efterord. Han är född och uppvuxen på samma ställe som jag, den härliga Åsbodalen i Östergötland, och hans upplevelse är att miljöerna påminner mycket om varandra. Kanske är det så, även om jag på många sätt inte alls föreställer mig en karg Dartmoorhed som den frodiga Åsbodalen, att de ändå har vissa likheter.

Samuel Karlsson

2009-09-02

Ruggit bra..håller än idag..

Samuel Karlsson

2009-07-31

En klassiker som håller än.

Patricia B

2009-07-04

Jag kastade mig över Arthur Conan Doyle när jag var liten och har läst om hans böcker otalet gånger under åren. Jag tycker fortfarande lika mycket om dom, speciellt på originalspråk.