Shantaram

Nuori australialaismies pakenee vankilasta Bombayhin 80-luvun alussa. Väärennetyssä passissa lukee nimi "Lindsay". Tuntemattomassa miljoonakaupungissa Lin palkkaa itselleen oppaan, joka tutustuttaa hänet perinteiseen intialaiseen kyläelämään ja opettaa marathin kielen. Uudelleen nimetty Shantaram - Jumalan rauhan mies - asettuu laitakaupungin slummeihin, joissa valkoista miestä pidetään aluksi kummajaisena. Hän voittaa ihmisten luottamuksen perustamalla ilmaisklinikan ja niittää pian mainetta parantajana. Bombayn köyhä arkipäivä iskee kasvoille. Ahtaus, kuumuus, nälkä ja jano, taudit ja tulipalot vaivaavat, mutta elämää kuhisevan intialaiskaupungin kiihkeärytminen ja kansainvälinen tunnelma myös lumoaa. Shantaram rakastuu Bombayhin - ja mystiseen sveitsiläis-amerikkalaiseen Karlaan. Shantaram napataan kadulta ja suljetaan pahamaineiseen Arthur Roadin vankilaan, jossa hän saa kestää epäinhimillisiä...

Episk långläsning. Hade gärna sett den som film. Rik på kultur.

En mustig, självutlämnande berättelse med droger, misshandel och gängstrider...och inte minst kärlek.

Hög närvaro, kan man säga.

Fantastiskt språk. Härliga citat och djupa tankar.

Cecilia U

2022-03-12

Fascinerande bok utan dess like!

Kerstin Björk

2022-03-05

Min absoluta favorit bland memoarliknande berättelser. För någon självbiografi är det ju inte, snopet nog. Men det spelar liksom ingen roll. Episkt bra. Rekommenderas!

Carl-Johan Andrén

2022-02-06

Mycket bra

Mikaela86

2021-11-07

Jag läste 300 sidor av denna tegelsten. Jag tycker den var bra i cirka 250 sidor. Jag tyckte om att uppleva kulturen, maten, byn och äventyren. Sedan ändrades riktningen blev mer fokus på samtal och tappade mig helt när de skulle gå till eskortkvinnan och låtsas vara en ambassadör från USA. Jag kände bara att det inte gick längre, att jag var uttråkad i cirka 50 sidor så gav upp.

P Galore

2021-09-21

En tjock bok som trollbinder från första sidan. Helt obegripligt att den bygger på verkliga händelser. Uttrycket ”verkligheten överträffar dikten” stämmer verkligen in på den här boken. Borde bli film

Astrid Bergentz

2021-08-01

Tveklöst bästa boken jag läst!

Safira Blom

2020-12-06

Jon Dahlberg

2020-10-04

Sjukt bra

Siri Palmgren

2020-09-10

Den bästa rövarhistorien jag någonsin läst.

Siri Palmgren

2020-09-10

Den bästa rövarhistorien jag någonsin läst.

Karin Åkeson

2020-04-13

Markus French

2020-01-03

Fortsättningen på Shantaram. En mer mogen Lin tar sig an livet mer lite mer distans. Kanske handlar inte allting om stolthet och respekt? Huvudkaraktären får brottas med både inre och yttre fiender samtidigt som glädje och tregedier fonderar hans kamp att vinna sin älskade Karla.

Markus French

2020-01-03

En av det bättre böcker jag någonsin läst. Spännande, insiktsfull, nervkittlande men också full av filosofi, frågor och tankar. Väcker med frågor än den besvarar. Indiens gangstervärld på 80-talet beskrivet genom ett så ofiltrerat livsöde att man baxnar.

fredrik spele

2019-11-17

Pernilla Hansson

2019-10-27

Mkt bra!

Linnéa Eriksson

2019-07-23

Jag var väldigt taggad av att fortsätta i samma spår efter Shantaram och jag blev inte besviken av Bergets skugga.

Boken fortsätter i samma spår, med samma karaktärer (vilket var viktigt för mig). Dessutom berikar boken hela Shantaram- historien. Den fortsätter alltså där den första boken slutade och går in djupare i meningen med allt som Abdel Khader Khan berättade för Shantaram.

I den andra boken får man alltså reda på mycket som inte förklarades i den första och får vara med nya och viktiga händelser.

Jag säger detsamma som i den första, boken handlar mer än bara att "bryta sig loss från fängelset" eller kriminalitet. Det handlar om en annan kultur än den vi är vana vid, andra regler, kärlek där betydelsen är mer än bara att älska personen.
Dessa två böcker är helt klart på toppen av min "lästa-böcker"- lista.

Gillar man Shantaram, kommer man gilla den också -även om Shantaram är helt klart bäst!

Carolina Armenakis

2019-05-10

Boken var mycket bra till en början men senare i boken blir den mycket tjatig och snurrigt berättat, så att den förlorade många poäng hos mig tyvärr.

Jeanette Eriksson

2018-05-10

får 5 - älskar tjocka böcker och den här gör en inte beviken, man vill veta mer & mer, en bok att varmt rekomendera

Linnéa Eriksson

2018-05-02

Action, kärlek, vänskap drama och framförallt äventyr är vad som skapar denna fantastiska boken. Livet i den fantastiska Bombay, livet i slummen, livet i indisk fängelse och livet i krig skiljer sig ifrån varandra i ett sånt land mer än vad man tror. En bok som lätt har hamnat på min topp 10 lista. Omöjligt att inte fastna.

Helena Flemström

2018-04-23

En bok som tar en med på en resa enom rum och tid

Ann1

2018-04-04

En bok med extra allt

Charlotte Skogh

2018-02-16

En inblick i en del av Indien.

Max Karlsson

2018-01-15

Väldigt bra och fängslande bok med en vacker ingående beskrivning av Indien, kärlekens land. Varvas med spännande thriller i form av hans arbete i den indiska undre världen samt djupa filosofiska diskussioner och kärlek. Rekommenderas starkt!

2018-01-12

Nja, lite för fantastiskt och lite för många ord...! Jag orkade bara några hundra sidor så det är väl orättvist att betygsätta men när en väpnad bankrånare på rymmen hamnar som "läkare" i slummens skjulstad då räcker det.

Max Karlsson

2017-12-20

Bra uppföljare, inte fullt så fängslande och originell som första boken Shantaram. Lite lång, kunde varit kortare.

Zack Simone

2017-11-09

Omläsning. Det ni! Egentligen borde den ha tappat en stjärna. Den ÄR lite mycket... och spänningen finns ju inte vid andra läsningen.

Gunnel Lindström

2017-08-05

Fascinerande läsning om Indien. Betyget 5 för för de första 700 sidorna. Betyget 3 för de sista 200 sidorna. En tegelsten som kunnat kortas av.

Jacob Lamne

2017-05-21

Ett maratonlopp att ta sig igenom givetvis, lite väl episodisk iaf under större delen, men växer på en efterhand. Jag hade velat veta mer om hans liv i Australien också.

Matilda El Rameid

2017-01-05

Riktigt bra bok! Spännande och det händer mycket hela tiden vilket gör att en vill fortsätta läsa. Liiiiiite överdrivna beskrivningar av händelser ibland som blir lite zZzZzZz men kan ändå rekommendera dem VARMT till typ alla.

guidegirl

2016-12-21

Jag var helt fascinerad genom hela boken. Jag har varit i Indien flera gånger vilket gör det än mer intressant.

Monics Jönsson

2016-06-26

Förskräcktes lite av bokens tjocklek, men den var värd all den tid det tog.

Marita Ryen

2016-04-25

Fortsättningen på Shantaram. Tyvärr alldeles för lång, 900 sidor så den blev seg. Läste ändå ut den.

Hanna Melin

2016-04-15

Lång. För lång. Orkade mig inte igenom den, trots väldigt spännande och oerhört detaljrik historia. Alla berättelser och passager vävs in i varandra vilket gör att det skapas svindlande många trådar att hålla reda på. Någon dag ska jag orka det också. Men skildringen av Indien är det mest värdefulla.

lillemor lindqvist

2016-01-25

Bra. Precis som den första. Fortsätter där shantaram slutade

D

david Halfvordsson

2015-12-29

En utmärkt skriven bok (läste på originalspråket) går lagom fort fram. Även om det inte händer speciellt mycket i vissa delar så är boken angenäm att läsa ändå pga den mysiga stämningen. Man vill verkligen besöka Bombay efter att ha läst boken. Det som va mindre bra va de sista hundra sidorna av boken pga det mindre attraherande gangsterlivet och allt vad det innebär.

Rebecka Fagerström

2015-11-19

One of the best books I ever read. Deep, sincere and intelligent. A true adventure and with a lot of heart. Love that it's not over in a kick too...

Marita Ryen

2015-09-07

En otrolig historia. Första dryga halvan var värt 5 stjärnor andra halvan 3 stjärnor. Ska absolut läsa fortsättningen.

Mårten Fäldner

2015-08-10

Tidvis fantastisk, men alldeles för lång och jag tappade intresset för hans märkliga kärlek till kvinnan på piedestalen

Pernilla Nilsson

2015-07-25

Tre ljudböcker på Storytel = en riktig långkörare. Värd varenda minut! En av de bästa böckerna som jag läst.

Femma trots våldet.

Jesper Svensson

2015-02-03

Intressant

Birgitta Olai

2015-01-07

Underbar beskrivning av Indien.

Lars Wekell

2014-12-24

Läsvärd

Tanja Lindgren

2014-12-18

Helt klart en av de bästa böckerna jag läst. Och att den dessutom är författarens egna historia gör den inte sämre.

Kim M. Kimselius

2014-09-17

Under lång tid har jag levt i Indien, besökt Afghanistan, varit i indiskt fängelse, bott i slummen, levt som en knarkare, ja jag har verkligen levt mig in i berättelsen om Shantaram, det indiska namn som australiensaren Gregory David Roberts fick i en liten indisk by, när han hade flytt från fängelse i Australien till Indien.

Det här är en mäktig bok, otroliga personskildringar som får mig att gråta när någon dör, att skratta med dem när något går bra, att lida, att vara där. Djupa tankar och lättsinne, ja den här boken har i stort sett allt. Det här är en otroligt tjock bok, men värd varenda timmas läsning. Rekommenderar den varmt!

Kim M. Kimselius

2014-09-17