Säg nåt då!

Adrian har alltid varit utanför, längst ner i hierarkin. Som tur är har han i alla fall sin bästa kompis Emma vid sin sida. Men precis innan de ska börja nian bestämmer sig Emma för att de inte ska umgås mer. Hon vill ha en förändring, och det verkar innebära att Adrian måste bort, eftersom töntighet smittar. Och plötsligt är Adrian ensammast i världen. Samtidigt dör Adrians mormor och när höstlovet närmar sig bestämmer Adrian sig för att åka och hälsa på sin morfar i Luleå. Mest för att slippa ett ensamt lov i Örnsköldsvik och mammas frågor om varför Emma aldrig hälsar på längre. I Luleå träffar Adrian Vega, som är hans raka motsats. Hon är social, rolig och spontan. Det sprakar mellan dem, förälskelsen är omedelbar. Men det finns ett problem -- Vega tror att Adrian är som hon. Vad kommer hända när hon får veta att Adrian egentligen är ... ingenting?

Linda Andersson

2020-08-12

Jag har läst ”Säg nåt då!” av Ida Ömalm Ronvall. En jättefin bok om utanförskap och att vara annorlunda i högstadieåldern. Jag tyckte jättemycket om Adrian och kände (tyvärr) igen mig i många av situationerna. Detta är en bok jag önskar att jag läst när jag var tretton. En bok jag tycker alla högstadieskolor borde ta in och använda i undervisningen för att kunna motverka just utanförskap och mobbning.

Boken börjar när Adrian en vecka senare ska börja sista året i högstadiet. Adrian hatar det sociala i skolan då han sen evigheter fått stämpeln som tönt.
Nu längtar han till högstadiet är slut och är väldigt tacksam över att han har Emma. Emma är hans enda vän sen långt tillbaka som är den som står upp för honom när han inte orkar.
Därför rasar Adrians värld när Emma några dagar innan skolan börjar berättar för Adrian att hon inte vill umgås längre.
När skolan börjar är Adrian mer ensam än någonsin och Emma har hittat nya kompisar.
Men under höstlovet besöker Adrian sin morfar i Luleå och träffar Vega. Vega, fantastiska Vega. Men vad ska hon tycka när sanningen kommer fram om Adrians tillvaro?

Denna bok har jag valt att läsa själv under pendlingen och det har varit riktigt härlig läsning. Ibland när vi läser böcker med relationellt tema kan jag tröttna på berättelsen mot slutet för den känns uttjatad. Men så blir det aldrig med ”Säg nåt då!” utan efter att jag har börjat läsa så måste jag få läsa vidare. Hela boken igenom. Den är så bra och texten fångar mig.

Ömalm Ronvall skriver verkligen äkta och fångar Adrians karaktär så fint. Hon lyckas skriva om mobbning på ett sätt som fångar dess komplexiteten. Vi får uppleva hur Adrians utanförskap påverkar hans övriga relationer och tilliten till eventuella nya vänner. Även Adrians syn på sig själv. Här finns många detaljer att diskutera med exempelvis en skolklass.

Utifrån ett normperspektiv så är boken uppenbarligen genomtänkt och välskriven utan att det känns tillgjort. Vilket jag tänker är extra viktigt när man skriver för högstadieåldern. Här får vi läsa om en vänskapsrelation mellan en kille/tjej helt utan attraktionsinslag, en osäker kille som kämpar med relationer av olika slag, Adrians mamma som är homosexuell och skaffat Adrian genom insemination, varierande personligheter hos olika karaktärer hos båda könen, vänskap över generationsgränser. Fint!

En riktigt bra och välskriven bok som är ett måste att köpa in till skolbibliotek. Men även en fin present till barn som upplever utanförskap. Eller till alla som vill ha en härlig läsupplevelse.