Sextusen kalla

Ellroy, James

| 2001

Amerika passerar revy genom James Ellroys korthuggna men verkningsfulla prosa. Hoover, Hoffa, Howard Hughes koryféeerna brinner i skärselden i Sextusen kalla. Fakta konfronteras med fiktion. Ingen undkommer. Politiska mord, CIA och kokain, en mardrömsfärd från Dallas till Las Vegas: många ingredienser har stämt möte i detta verk av noir-litteraturens mästare. I Sextusen kalla läggs det amerikanska 1960-talet under Ellroys obarmhärtigt skärskådande lupp, med epokens symbolfigurer frotterande sig med poliser, mördare, allehanda skurkar och provokatörer. Historiska strömningar och sammanträffanden skildras som en amerikansk mardröm. Detta är intensiv, episk romankonst. Ett kraftprov av en mästare.

Izabela Horn

2015-08-15

Boken är intressan men den är för tjock och blir seg tillsist

h4l h4rtl3y

2013-06-24

Rejält besviken. Ellroy är en författare jag verkligen tycker om - och tycker det är helt ok med ganska omfattande och sega inledningar. Oftast värt besväret, liksom. Men det här lyckades aldrig blir annat än trist, tjatigt, oengagerat. Tröttade efter +100 sidor.

Nils Thor

2011-04-20

Andra delen av Underwolrd-trilogin. Här är språket än mer avskalat. Korta meningar smattrar fram. Det blir väldigt tjatigt efter ett tag.
Själva handlingen är intressant med det korrumperade maktspelet i USA i början på 60-talet.
Men det blir en svag trea.

Erik Jonsson

2010-02-10

Imponerande att det går att översätta Ellroys språk så pass bra!