Serafers drömmar - Stjärnan, Gryningens son

Ola Wikander

| 2012

Efter att nedkämpat en hel stad återvänder serafernas ledare, general Kwanzo, med sitt byte: ett grönskimrande provrör med mystiskt innehåll som han överlämnar till Dômwelds härskare och sin överbefälhavare, kung Thomasion. Uppdraget är slutfört och generalen drar sig tillbaka för att slicka sina sår, tillsammans med sin älskarinna, översteprästinnan Ghealbinë. General Kwanzo har börjat tvivla: vad är det för sorts order de lyder? Hur många liv behöver släckas för att kung Thomasion ska få fatt i det han söker? Seraferna utgör Dômwelds slagkraftigaste vapen i såväl anfall som försvar: en bevingad elittrupp om hundra man, i det närmaste osårbara och ännu obesegrade i strid. Kwanzo behöver rådfråga sin vän och mentor doktor Cardano men ingen vet var denne befinner sig; han tycks vara spårlöst försvunnen. Tillsammans med sin handgångne man, kapten Ambrogael, och den skarpsinniga bibliotekarien...

Izabela Horn

2022-05-03

Jag tyckte jätte mycket om den En fantasy bok som skiljer från den klassiska fantasyn genren. Både i karaktärerna och i att det är en del inslag från science fiction.

Izabela Horn

2022-05-03

Mårten Nilsson

2015-03-07

Jag har läst Ola Wikanders andra böcker med stort nöje, men detta var en verklig besvikelse.

Ethel Åslund

2014-07-17

Jag ska frångå mitt beslut, och skriva en kommentar till den här boken. En fantasybok, skriven av en författare som forskar i gammalhebreiska...inte kunde jag motstå det. Jag är inte helt övertygad av den märkliga värld som skildras. Jag är inte helt övertygad av huvudpersonerna heller. Och jag tvekar egentligen om betyget. Men tillräckligt spännande och intressant för att jag skulle ta mig igenom den lätt, och jag tänker läsa fortsättningen.