Ser mitt huvud tjockt ut i den här?

Abdel-Fattah, Randa

| 2006

Amal Abdel-Hakim är en tuff tjej. Hon är sexton år, palestinier, muslim och bor i Australien. Precis som många andra tonåringar har hon bestämt sig för att byta stil under lovet, och komma tillbaka till skolan med ett nytt utseende. Men Amals förändring går lite mer på djupet: Hon har nämligen bestämt sig för att börja bära slöja. Det är ett beslut med många konsekvenser - både jobbiga och komiska. Till att börja med får hon naturligtvis en massa frågor om sin religion, men även vanliga tonårsproblem som att framstå som snygg och cool inför sina kompisar får en ny dimension. Och hur förklarar en sextonårig tjej för killen hon är kär i att hon inte kan ha sex med någon annan än mannen hon ska gifta sig med?  I ?Ser mitt huvud tjockt ut i den här? får man en modern ung tjejs perspektiv på varför kvinnor väljer att bära slöja - och det är inte alltid de svar man väntar sig. Det...

Josefine Ejebjörk

2014-01-23

När man väl kommit in i språket hos en tonåring (var det så länge sen jag var tonåring?) är det en riktigt bra bok med många tankar och funderingar.

Elias Chougui

2012-04-29

Typisk ungdomsbok, jag antar att den var helt okej.

Iris Eriksson

2011-06-24

det är en bra bok, kanske inte den bästa jag läst, men bra. En kompis till mig tipsade om den

Felicia Dahlqvist

2010-02-27

Boken har bra flyt och författaren har ett klart budskap hon vill förmedla, och en rad med fördomar hon vill så hål på. Lyckas hon? Jag gillar inte språket, och om det sen beror på översättningen eller inte, vet jag inte. Jag kommer nog minnas boken som en ungdomsroman av det blekare slaget.

Felicia Axelsson

2010-02-07

Helt okej, var ett tag sedan jag läste den och jag har inga bestående intryck, me jag minns att den inte var segläst och hade en del bra poänger om hur det är att vara fast mellan två kulturer.