Senor Peregrino

Samartin, Cecilia

| 2010

Boken fick pris fr Bsta roman nr The International Latino Book Awards delades ut p bokmssan i New York 2010. Jamilet, en sllsynt vacker flicka i en dammig mexikansk by. Men under klderna br hon en hemlighet, frn ryggen ner till benen, vrider sig ett ohyggligt fdelsemrke, som att hon har blivit gripen av djvulens hand. Med falska papper och frhoppningen om ett normalt liv flyr Jamilet till USA. Hon tar arbete p ett mentalsjukhus och fr ta sig an den gamle Seor Peregrino. En udda och mystisk herre, som krver att Jamilet lyssnar p hans historia, i utbyte mot att han inte avsljar hennes illegala vistelse. Nr Seor Peregrino tar henne tillbaka till sin ungdom, d han pbrjade sin pilgrimsvandring till det legendariska Santiago de Compostela frndras allt. Seor Peregrino r en poetisk och verraskande berttelse om att aldrig mista tron p krleken. Om att...

Izabela Horn

2019-05-17

v historier i en. Jamilet r en ung mexikansk flicka med ett stort fdelsemrke ver hela ryggen. P grund av mrket har hon blivit stmplad i sin by, de vidskepliga bybor r vertygade om att Jamila r mrkt av djvulen, och hennes liv har varit svrt sedan hon var liten.
Hon flyr till sin moster som bor i USA.
Hon brjar arbeta p ett hospital fr psykisk sjuka och dr trffar hon den mrkliga Senor Peregrino som berttar sin historia fr henne.
En lfin historia ven om den aldrig berr mig p djupet. Lsvrd men inget mer n det.

emmakicki

2017-11-15

En svag fyra, den hll inte riktigt men en trea knns fr lite. Tycker att det var en fin historia men det var lite konstigt slut. Saknade ngra svar.

2015-06-20

Den hr boken vann jag fr snart tv r sedan p Vstmanlndskans bokblogg. Just d var Cecilia Samartin vldigt i ropet och jag lste om hennes bcker i stort sett varenda dag. nd har boken blivit stende i bokhyllan och i r tog jag med den i min boktolva, s den skert skulle bli lst. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2015/06/senor-peregrino-av-cecilia-samartin.html

Berit WT

2015-02-01

Hrlig berttelse!

Evelina Austen

2014-11-18

Efter att ha läst "Drömhjärta" av samma författare hade jag stora förväntningar på denna bok. Men det var som att någon helt annan skrivit Senor Peregrino. Historien var tråkig och berörde mig inte alls. Hittade ingen rödtråd och ibland knappt någon trovärdig logik heller. Huvudpersonen var mest mesig och irriterande, beskrevs som smart men uppförde sig som korkad. Kände ingen sympati för henne. Dessutom var språket så mycket sämre.

Carina Rejmus Cohen

2013-08-22

Efter att ha lst Drmhjrta hade jag hga frvntningar. Tyvrr var den hr inte lika bra. Ganska trkig vissa stunder och svrt hitta en rd trd fr att knyta ihop det hela. Men en stark trea r den vrd.

Louise

2013-06-30

Hrlig och annorlunda bok! Gillade den!

Karin Sder

2012-10-16

Underbar och hemsk liten bok!

Linda Larsson

2012-07-21

En mysig berttelse som man inte kan lgga undan. Ingen bok som man kommer att komma ihg, men helt klart en fin lsupplevelse!

2012-06-24

En bok som bdade gott, en lite annorlunda historia tnkte jag, hade en stor frvntan infr lsningen... handlar om en flicka/ung kvinna som tar sig till USA fr att om mjligt bli av med ett stort fdelsemrke... Hon fr under falsk identitet jobb p ett mentalsjukhus, att ta hand om den svraste patienten de har dr... de finner varandra och hon lyssnar och tror p hans historia... och ja vi vntar med spnning p att det ska hnda ngot, ska hon p ett amerikanskt stt bli av med fdelsemrket? ska hon trffa ngon som lskar henne fr den hon r trots fdelsemrket? eller var landar historian ngonstans... och vem r han mannen hon jobbar fr? upplgget r bra men vgen r tmligen seg... s jag trttnar lite...

Elias Chougui

2012-04-29

Ass, nej... Det hr funkade inte. Vldigt medioker...

Marie Hansson

2012-02-15

En bok att strcklsa :-)

Elisabeth Karlberg

2012-01-22

En mycket fngslande bok som jag varmt rekommenderar.

Anna Stark

2012-01-17

En st och lsvrd bok, den tar sig nr Jamilet vljer att tro och man ville grna ha en fortsttning. Kan tnka mig att lsa Drmhjrta

Linus Palmblad

2011-12-22

Riktigt smrigt. Trams helt enkelt.

Gunilla Jnsson

2011-09-20

Hade stora frvntningar p denna bok. De infriades inte. Varfr bygga upp en historia, fr att sedan lta den sluta i ett banalt slut, som inte gav ngonting.

Malin Johansson

2011-06-14

Det r inte svrt att frst varfr boken har ftt pris som bsta roman vid The Internationel Latino Book Awards i New York 2010. Det r en hrlig och vacker roman om livet i olika dimensioner, en underbar lsning dr jag, liksom huvudrollsinnehavaren, fngslades av Seor Peregrinos berttelse om pilgrimsfrden som frndrade hans liv.

Sandra Katby

2011-06-11

En helt underbar bok att lsa en regnig sndag. Underbart lagom och gr att alla bekymmer frsvinner. Slutet var lite fr "snllt" fr min del, men funkar.

Skn bok... tror att beroende p vart du r i livet s vljer du vilken historia du fljer mest fr mig blev det flickans.

2010-12-30

Banal, absolut, och pinsam.

Gunvi Lundqvist

2010-12-05

Njutbok. Ville inte slppa pilgrimen mste bara f veta hur den skulle sluta och under den resan blir vandringen vldigt ptaglig, och slutet r superclass, skulle grna hra vad andra som lst trodde att hnde i slutet. Jag har min tolkning, min son en annan.
En bok i min stil, lite Coelho och Allende .

Linda Fredin

2010-08-11