Sent på dagen

HADLEY, TESSA

Alex och Christine, och Lydia och Zach, har varit vänner sedan tjugoårsåldern, långt innan de blev två gifta par. Nu trettio år senare lever de ett stilla medelklassliv i London ? tills en förtvivlad Lydia en dag ringer från sjukhuset och berättar att Zach har dött av en hjärtinfarkt. Alla tre är överens om att Zach, med sitt generösa och jordnära sätt, var den oersättliga, den som de inte hade råd att förlora. Men istället för att de kommer varandra nära i den gemensamma sorgen, börjar ouppklarade problem och oförrätter från förr långsamt stiga upp till ytan. Med precision och stor inlevelse blottlägger Tessa Hadley de komplexa trådar som våra mest intima relationer består av.

Henrik Johansson

2022-06-25

Riktigt gripande berättelser om relationer. Mitt i det allvarliga i livet finns ett stråk av omogenhet och en allt för känslostyrd nostalgi. Bra bok.

2020-02-18

En bra roman. En skicklig författare. Har läst en roman av henne tidigare. Lånade Sent på dagen på vårt bibliotek. Varför läsa Hadley igen? Det fanns ju så många andra att välja på. Tror jag ville hitta något, önskade kanske att den här romanen skulle ge mer än vad Syskonen gav mig. Men så blev det inte. Dock har båda romanerna något gemensamt och det är Hadleys fina känsla för dialog och beskrivningar av samspel mellan människor.

Gripande, fängslande & stark!

2019-10-31

4 människor, 4 liv som flätats samman i 20-30 år någonting. Mittpunkten avlider och val ifrågasätts, vemod. Relationer ändras. Detaljrik. Jag tycker om den, även om jag inte är så förtjust i någon av huvudpersonerna egentligen. Film- eller teaterunderlag.