Sen kom vintern

Gustavsson, Per

AUGUSTNOMINERAD!Haren skuttar ut för att göra det han brukar och älskar -- plocka morötter! Varje dag är den andra lik, men det gör inget, haren trivs med rutiner. Men ... så får han syn på något mycket märkligt -- ett vitt hårstrå i pälsen. Och ett till! När han går ut nästa morgon är hela världen vit. Haren drabbas av en livskris ... Men inget ont som inte har något gott med sig. Det visar sig att en vit päls kan ha sina fördelar när den lömska räven är på jakt!En bilderbok om att möta livets föränderlighet, med Per Gustavssons omisskännliga humor i såväl text som bild.Augustjuryns motivering: "Med ett lustfyllt, spänstigt och varierat färg- och formberättande uppdaterar Per Gustavsson fabelgenren med sin berättelse om haren och räven. Harens rädsla inför allt som är nytt och okänt -- som årstidsväxlingarna, björngropens mörker, den nya vita vinterpälsen -- är komisk, men...

Bettan_bokprataren

2020-01-12

En charmig, fin och bra bok bilderboken för barn från tre år och uppåt med både allvar och humor och om allvarligare saker som förändring. Där barnen får en fin inblick i att förändringar även kan vara positiva.
Mina barnbarn och jag älskar de underbara och vackra bilderna som är fulla av detaljer. Haren har många olika uttryck och som man kan diskutera i det oändliga. Jag gillar den fina färgskalan som används, den ger ett lugn när man läser. Läs mer och se fler bilder på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/01/sen-kom-vintern-per-gustavsson.html

Underbar, spännande & vackert illustrerad!

Detta är en nyutgiven fantastisk bilderbok av den rutinerade illustratören Per Gustavsson som nu också skrivit texten.
I boken får vi följa Haren som inte verkar ha något långtidsminne.
Han spenderar dagarna på det vis han alltid gjort (vad han minns). Nämligen att rensa ogräs i sitt morotsland och skörda fina morötter innan hemfärd. Det enda som stör är när Räven dyker upp och haren fort måste fly i all hast.
I skogen möter han även på den avslappnade Björnen som fokuserar mer på mat än rutiner.
Men plötsligt en dag har något förändrats.
Harens bruna päls är borta, både haren och övriga världen har blivit vit! Hjälp! Vad har hänt?! Haren vill ha livet precis som vanligt - som innan! Hur ska det gå?

Gustavssons illustrationer i boken är riktigt fina och lockar våra barn. Min treåring tycker att räven är extra spännande och alla illustrationer där denne tycker upp stimulerar extra mycket till samtal. När jag fotade av sidor i boken för denna recension kom hon och började berätta. ”Där är haren! Jag vill ha min päls tillbaka” började hon imitera. Så visst har boken gjort ett intryck på henne, men boken passar lika fint för äldre barn också.

Boken funkar enligt mig riktigt bra att använda sig av inom förskolan. Jag tänker att ”Sen kom vintern” skulle passa utmärkt att ha som fokus i ett projektarbete med en barngrupp.
Förutom att det är en fin läsupplevelse så öppnar också boken upp för många olika spår/samtal att spinna vidare på. T.ex om existensiella frågor, identitet, förändringar och spännande tankar om Räven. Men också för många frågor inom naturvetenskap: odling, harens päls som skiftar färg, björnen som går i idé, årstider som skiftar, räven som jagar haren osv.
Med hjälp av genomtänkta frågor från lyhörda pedagoger tror jag att man kan ha många olika intressanta diskussioner med barnen utifrån boken. För att sedan gemensamt utforska vidare med boken som utgångspunkt.

Utifrån ett genusperspektiv så är det väldigt charmigt att den stora bulliga kloka björnen blir könad som tjej i boken. Oväntat och smart normbryt.

Boken är välskriven och behaglig att högläsa för barnen. En väldigt trevlig bok som uppskattades av såväl vuxna som barn i vårt hem.
Ett måste att läsa!