Sen for jag hem

Smirnoff, Karin

Janakippo lämnar Smalånger för att delta i en utställning i Stockholm. Där kommer hennes förflutna åter en gång i kapp henne, samtidigt som nya möjligheter öppnar sig. Kanske innebär det en chans till ett värdigt liv. Med kärleken och konsten som kraft. Om det inte vore för john bror diana och de andra som kallar från norr. Med sina två första böcker om janakippo, Jag for ner till bror och Vi for upp med mor, etablerade sig Karin Smirnoff som en berättare av rang hyllad för sin särpräglade stil och djupt uppskattad för sin känsla för det mänskliga. Sen for jag hem är den dramatiska tredje romanen om janakippo som fullbordar trilogin.

Kanske inte lika fängslande som sina föregångare men det är ändå svårt att lägga den ifrån sig

Jenny Öhlund

2023-07-14

Kajsastinas

2022-08-31

Mikaela86

2022-07-12

Den sista delen i JaanaKippotrilogin. Den mörkaste boken. Nya öden. Fortsatt misär. Janas liv och hur hon hamnar på olika platser och bara finner sig i det och personerna hon möter. En riktigt bra läsupplevelse som jag inte kommer glömma.

Marie-Anne Eriksson

2022-05-22

Sträcklyssnat böckerna om Jana Kippo. Bra avslut på trilogin, denna. ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

2022-05-11

Trean kändes inte lika bra som de andra. Om det är för att jag läste del två och tre i ett svep och det blev för mycket vet jag inte. Stabil men inte lika gripande ändå på något sätt.

D

Anna Liljenby

2021-10-04

Madame Medusa

2021-07-13

Ganska skönt att lämna Jana Kippos liv bakom mig nu.

Katarina Nord

2021-02-24

Mörk. Hemsk. Underbar. Har lyssnat på trilogin i ett sträck! Grymt bra uppläst av Kappi.

Miriam Tunvald

2021-02-09

Jenny A

2021-01-26

Det här jävla vemodet. Jag älskar det. Och spänningen. Och allt annat också. Är redan sugen att börja om från bok 1.

"Säg du som redan vet. Hur känns det att dö."

Hanna Gyllberg

2021-01-20

Sista delen håller inte samma klass som del 1 och 2. Denna är tyngre, mer tragisk och man har en liten klump i magen genom hela boken. De första två kunde ändå ge en ett skratt då och då och speglar en kvinna, Jana Kippo som är mycket starkare trots den tragiska historien. I del 3 blir man mer irriterad på Jana, hon är mer egocentrisk och tråkigare.. Boken är ändå välskriven och det finns en röd tråd genom hela serien. Bladvändare.

Karin Adrian

2021-01-12

Cecilia U

2020-12-28

Den bästa av dem tre! Fantastisk avslutning på denna trilogi. Tack för fin läsning, Karin!

Älskar språket det bara flyter när man läser.

Anna Kreissl

2020-12-19

Henrik Johansson

2020-12-19

Historien knyts ihop på ett vemodigt sätt. Gillar verkligen språket och det starka personporträttet av janakippo

Ann-Sofi Burström

2020-11-07

Älskar språket i boken, det gav en extra stjärna

Anna Ericsson

2020-10-30

Älskar språket som får en att vara där, mitt i huvudpersonernas vardag.

Nina Gustafsson

2020-08-01

Tredje delen ger kanske inte alla svar man vill ha men breddar bilden av janakippo och hennes Smalånger. Älskar inslagen av dialekt och den korthuggna stilen.

Kristina Dahlberg

2020-07-23

Samma fina språk som de tidigare böckerna i serien men jag tycker nog att avsnittet om Bohuslän mer var som utfyllnad. Jag hade hellre läst mer om hennes tid i Stockholm i unga år eller om folket och tiden i den västerbottniska byn.

Catarina Johansson

2020-07-21

Fängslande bokserie!

Hanna Andersson

2020-07-09

Den bästa av de tre böckerna, i min mening!

//Hanna

2020-06-08

Jag kommer att sakna janakippo!

Maddox

2020-06-02

Lena ss

2020-05-23

Åh, inte kan det vara slut med böcker om jaanakippo... så fantastiska böcker!
Det blir att starta med bok ett igen, det finns nog mycket nytt att tänka på när alla tre böcker är lästa.

Bettan_bokprataren

2020-05-05

Den här trilogin är magisk, alla tre böckerna är sådana som dra in dig direkt i handlingen trots att de är fulla av svärta, ångest och obehag så måste jag bara att fortsätta läsa, läsa tills boken är slut. Man är helt enkelt fast och måste bara veta, bara en sida till. Nu när jag har läst alla tre så kan jag bara sammanfatta dem med att ettan var tillägnad brodern, tvåan modren och i trean får vi följa Jana hon försöker rodda i sitt liv och vi får följa hennes väg och förstå vad det är som har påverkat henne i olika livsval.Författaren har ett magiskt språk som lätt gör att jag kan skapa egna bilder under läsningen, både person- som miljöbeskrivningarna är nakna, råa men extremt beskrivande, något helt annat än det man är van vid. Jag har både läst och lyssnat och jag älskar Lous sätt att läsa dem.

Sammanfattning: Magisk, mörk och mäktig

2020-05-02

Vilken fantastisk romansvit! ✨✨✨✨✨
Det är lite skönt att lämna allt det illaluktande destruktiva. Ändå vill jag veta mer Janakippos liv, om ”Mickel räv”, vad hände egentligen? Göstagrönlunds vindsinnehåll? Äckliga Kingbröderna, vad var det i skrivbordslådan? Nikki, Diana och byxkjolen? Jolanda? Ser alla miljöer, varje människa, djuren, träden, stenarna.

Kom att tänka på Agneta Pleijels ”Doften av en man” (rekommenderar även den!), i delarna där det handlar om tiden med Stevenking. En stund var det svårt att släppa igenkännandet och hitta tillbaka till Janakippo.

Det var en fördel att lyssna! Läste de två första böckerna som pappersböcker och hade svårt att komma in i de ibland märkligt stavade formuleringarna (men det blev 5:or även på de första delarna!).
Gjorde sig bättre som ljudböcker, tack för det Lou Kauppi!

2020-05-02

Vilken fantastisk romansvit! ✨✨✨✨✨

Gjorde sig bättre som ljudböcker, tack för det Lou Kauppi!