Sen for jag hem

Smirnoff, Karin

| 2020

Janakippo lämnar Smalånger för att delta i en utställning i Stockholm. Där kommer hennes förflutna åter en gång i kapp henne, samtidigt som nya möjligheter öppnar sig. Kanske innebär det en chans till ett värdigt liv. Med kärleken och konsten som kraft. Om det inte vore för john bror diana och de andra som kallar från norr. Med sina två första böcker om janakippo, Jag for ner till bror och Vi for upp med mor, etablerade sig Karin Smirnoff som en berättare av rang hyllad för sin särpräglade stil och djupt uppskattad för sin känsla för det mänskliga. Sen for jag hem är den dramatiska tredje romanen om janakippo som fullbordar trilogin.

Nina Gustafsson

2020-08-01

Tredje delen ger kanske inte alla svar man vill ha men breddar bilden av janakippo och hennes Smalånger. Älskar inslagen av dialekt och den korthuggna stilen.

Kristina Dahlberg

2020-07-23

Samma fina språk som de tidigare böckerna i serien men jag tycker nog att avsnittet om Bohuslän mer var som utfyllnad. Jag hade hellre läst mer om hennes tid i Stockholm i unga år eller om folket och tiden i den västerbottniska byn.

Catarina Johansson

2020-07-21

Fängslande bokserie!

Hanna Andersson

2020-07-09

Den bästa av de tre böckerna, i min mening!

//Hanna

2020-06-08

Jag kommer att sakna janakippo!

Maddox

2020-06-02

Lena ss

2020-05-23

Åh, inte kan det vara slut med böcker om jaanakippo... så fantastiska böcker!
Det blir att starta med bok ett igen, det finns nog mycket nytt att tänka på när alla tre böcker är lästa.

Elisabeth Berglöf

2020-05-05

Den här trilogin är magisk, alla tre böckerna är sådana som dra in dig direkt i handlingen trots att de är fulla av svärta, ångest och obehag så måste jag bara att fortsätta läsa, läsa tills boken är slut. Man är helt enkelt fast och måste bara veta, bara en sida till. Nu när jag har läst alla tre så kan jag bara sammanfatta dem med att ettan var tillägnad brodern, tvåan modren och i trean får vi följa Jana hon försöker rodda i sitt liv och vi får följa hennes väg och förstå vad det är som har påverkat henne i olika livsval.Författaren har ett magiskt språk som lätt gör att jag kan skapa egna bilder under läsningen, både person- som miljöbeskrivningarna är nakna, råa men extremt beskrivande, något helt annat än det man är van vid. Jag har både läst och lyssnat och jag älskar Lous sätt att läsa dem.

Sammanfattning: Magisk, mörk och mäktig

2020-05-02

Vilken fantastisk romansvit! ✨✨✨✨✨
Det är lite skönt att lämna allt det illaluktande destruktiva. Ändå vill jag veta mer Janakippos liv, om ”Mickel räv”, vad hände egentligen? Göstagrönlunds vindsinnehåll? Äckliga Kingbröderna, vad var det i skrivbordslådan? Nikki, Diana och byxkjolen? Jolanda? Ser alla miljöer, varje människa, djuren, träden, stenarna.

Kom att tänka på Agneta Pleijels ”Doften av en man” (rekommenderar även den!), i delarna där det handlar om tiden med Stevenking. En stund var det svårt att släppa igenkännandet och hitta tillbaka till Janakippo.

Det var en fördel att lyssna! Läste de två första böckerna som pappersböcker och hade svårt att komma in i de ibland märkligt stavade formuleringarna (men det blev 5:or även på de första delarna!).
Gjorde sig bättre som ljudböcker, tack för det Lou Kauppi!

2020-05-02

Vilken fantastisk romansvit! ✨✨✨✨✨

Gjorde sig bättre som ljudböcker, tack för det Lou Kauppi!