Selma, Tora och Kitty

Tydén, Katja

Äntligen sommarlov! Selma är ute på ön med pappa, lillebror och mormor och morfar. Det är lite ensamt på landet, men så träffar Selma Tora. Tora är lika gammal och har precis flyttat ut till ön. Hon bor i det stora vita huset bakom affären, där det finns både badkar och spoltoa och massor av djur! Bäst av allt är kattungarna. Selma och Tora leker varje dag. Tills allt plötsligt är förändrat utan att Selma förstår varför. Som tur är hittar hon Kitty istället. Kitty är visserligen ingen vanlig kompis, utan en kattunge. Men hon tillhör någon annan, Selma vet ju det. Ändå bestämmer hon sig för att ta med Kitty hem. Hon kommer på det perfekta gömstället, men saker och ting går inte alls som hon har tänkt sig. Selma, Tora och Kitty är den fristående fortsättningen på Selma och pappa, i vilken vardagen för familjen förändrades när pappan blev svårt sjuk. Men i Selmas sjuåriga liv är det så mycket...

4A, Almunge skola

2021-12-17

Jag tycker den var rolig för den hade roliga handlingar.

4A, Almunge skola

2021-12-14

Den var ganska bra.

Fin, rolig & välskriven!

Förra året recenserade vi första boken om
Selma ”Selma och pappa” som var en fin och välskriven bok där vi får följa tiden när hennes pappa får cancer och hur tillvaron i familjen ställs på sin spets.
Nu har uppföljaren kommit och vi får nu följa Selma under sommaren därpå.
Pappa har blivit friskförklarad men då behandlingen har slitit på hans kropp behöver han fortfarande vila mer en vanligt. Selma som har längtat efter honom känner sig besviken över att han fortfarande inte orkar vara med henne så mycket som hon hade velat. Var det såhär det skulle bli?
När mamma dessutom behöver jobba några veckor under sommaren blir det extra tråkigt. Men snart lär Selma känna Tora som precis flyttat till ön där Selmas sommarhus ligger.
En fin vänskap tar form och Selma får känna på en längtan efter att få ett eget husdjur. Men sedan händer något som ställer allt på sin spets.

Detta är precis som första boken en väldigt fin och välskriven berättelse. Vi möter tankar kring att känna sig osidosatt till fördel för ett yngre syskon. Men också hur det kan vara att tillfriskna från cancer. Men framförallt är detta en berättelse om vänskap med en rejäl dos omtanke och kärlek till djur.
Boken är väldigt behaglig att läsa högt utan några tungvrickare. Jag misstänker att författaren suttit och läst högt samtidigt som hon skrivit. Jag läste boken högt för familjen i bilen påväg från landet och såväl 5,5-åringen som vi vuxna uppskattade läsningen (storebror var iväg på pappahelg).

I boken finns också en del illustrationer i svartvitt som kompletterar berättelsen.

Böckerna är absolut läsvärda och har en trevlig berättelse som känns ny. Blir man lässugen rekommenderar jag att börja med ”Selma och pappa” för att sedan läsa denna andra del.