Selma och pappa

Tydén, Katja

Det finns bra dagar när pappa är som vanligt, eller till och med ännu bättre! När han kan hämta Selma och lillebror från skolan tidigt, och aldrig har bråttom eller är stressad.  Men pappa är väldigt sjuk. Han har cancer och tar starka mediciner som gör att han blir så trött att han inte orkar jobba, knappt orkar vara pappa. Mamma har dessutom förvandlats till en drakmamma. Hon är arg jätteofta - och då blir ju Selma också arg! Tur att Selma tycker så mycket om att vara i skolan. Där finns Fia, hennes allra bästa kompis.  I en alldeles vanlig småbarnsfamilj förändras livet när pappan blir svårt sjuk. Men livet och vardagen fortsätter, inte minst för Selma. För i hennes sjuåriga liv finns det så mycket annat som pågår och som är viktigt skolan, bästa vännen och något så enkelt som längtan efter en lekstuga. Selma och pappa är första boken i en planerad serie.

4A, Almunge skola

2021-12-17

Jag tycker en var bra.

Fin, stark & väldigt gripande!

villa-freja.se

2018-07-23

Selma och pappa är en stark berättelse om ett svårt ämne. En bok som kan vara till både tröst och hjälp för familjer där någon älskad har blivit sjuk i cancer. På ett enkelt, vackert men övergripande sätt beskriver Tydén hur det känns för Selma när hennes pappa blir sjuk. En vacker och finstämd bok som, förutom hjälp och stöd för drabbade, kan fungera som ett avdramatiserande underlag för empati och förståelse.

Boken handlar om 7-åriga Selma och hennes familj. Boken tar vid en kort period efter att pappa fått sin cancerdiagnos och börjat med cellgifter. I början av boken så kan man riktigt känna den tuffa period familjen går igenom, hur det tär på alla.

Sedan börjar pappa och Selma prata om lekstugan som sakta börjar byggas på landstället under hösten och även om familjelivet fortfarande är kämpigt så är det så tydligt hur viktigt arbetet med lekstugan är både för Selma och för pappa , något positivt att fokusera på. Även om vardagen är tuff så lättas ångestslöjan över Selma och pappa lite pga deras projekt.

Stugan tar lång tid att bygga, vilket också kantas av besvikelse av väntan från Selma.

Boken följer familjens kamp mot cancer från hösten fram till nästkommande sommar, och under hela den perioden byggs också stugan pö om pö.

Boken avslutas hoppfullt i samband med invigningen av den klara lekstugan.

Jag gillar hur författaren kan kombinera de positiva och glada invävt i det jobbiga. Att de känslorna och upplevelserna får vara nära varandra.

Vad jag förstår har författaren själv gått igenom liknande i sin familj och det märks för känslorna i boken känns verkligen äkta, tror absolut att barn i familjer med samma situation kan känna igen sig och få välbehövligt stöd via denna boken.

Fint hur boken också försöker avdramatisera kring att prata om cancer i skolmiljö.

Jag kan även tycka att det känns lite överdrivet "tjejigt" att de måste leka med just Lego Friends Frisersalong istället för just bara lego. Tycker det är synd att förstärka den tjejstämpeln på lego friends och att öka förväntan på att just tjejer leker med legofriends enbart av legosortimentet.

Samt en uppmaning att använda begreppet förskola istället för dagis.

Men överlag gillade vi boken! En bok många barn skulle behöva läsa.

För barn som själva är i en familj med cancersjukdom kan boken förmedla tröst och stöd - men även hopp och framtidstro. För andra barn tänker jag att boken skapar bra underlag för förståelse och empati.

@barnbokstips

2018-04-04

Vilken otroligt fin bok! Selma och pappa av Katja Tydén handlar om sjuåriga Selma som tycker om skolan, har en bästis som heter Fia och en pappa som har cancer. Författaren lyckas verkligen väcka känslor med boken och jag tänker att hon har lyckats fånga barnets känslor på ett fint och trovärdigt sätt. Hur Selma hör och förstår mer än föräldrarna tror, hur hon försöker göra rätt så mamma inte ska bli arg, hur hon försöker trösta och att hon själv är ledsen och får ont i bröstet ibland. Fast hur hon också är precis som barn ofta är här och nu och har roligt med sin bästis och leker. Man brukar säga att barns sorg är randig och det tänker jag stämmer med boken. Oro, ilska och rädsla blandas med glädje och vardag.

Selma önskar sig en lekstuga och hennes pappa lovar bygga en. Det blir hans sätt att hålla fast vid något friskt när han kämpar mot sjukdomen. Boken beskriver bra hur det kan vara att ha en förälder som är svårt sjuk, med långa sjukhusbesök, starka mediciner och ledsna, trötta vuxna.
Boken väcker flera barndomsminnen för mig. Första besöket i sommarstugan efter vintern, kissa i det daggvåta gräset istället för på dasset och känslan när man sov över hos en kompis.

En riktigt fin bok om ett jobbigt ämne och jag rekommenderar den verkligen. En kapitelbok med bilder på vissa sidor av Ingrid Flygare som är en favorit.
Jag ska läsa den för mina barn och rösten kommer spricka när jag läser. Cancer är en jävla skitsjukdom!