Selfies

Adler-Olsen, Jussi

| 2017

Avdelning Q håller som vanligt till i Köpenhamnspolisens källarrum, men står nu inför stora utmaningar. Dels vad gäller arbetet, men också på det personliga planet. Gruppens sammanhållande länk Rose har nämligen sjunkit ner i en psykos vars trådar leder långt tillbaka in ett mörkt förflutet. Ett förflutet där ett grymt brott kan ha begåtts.Det har kommit ledningen till känna att uppklarningsstatistiken för Avdelning Q ligger långt under det förväntade. Utan Roses hjälp måste de tre återstående medlemmarna ? den karismatiske ledaren Carl Mørck, mystiske Assad och det senaste tillskottet Gordon ? kämpa för att övertyga dem om att de ska få fortsätta sitt arbete. Samtidigt hittas en äldre kvinna mördad i Kongens Have och en galen bilist har inlett en dödlig jakt på unga kvinnor, medan nya brott planeras på en helt annan plats. Har händelserna ingenting med varandra att göra, eller finns...

Efter att ha sett filmatiseringarna av de tidigare böckerna blev jag sugen på att återuppta läsandet av serien. Filmerna är bättre.

2022-01-21

En mycket, mycket annorlunda deckare! Carl Mörk, Assad, Rose och Gordon i en tumultartad blandning av tragik och komik. Ingen stark trovärdighet men ack så spännande och underhållande!

2020-10-07

Detta är nog den sämsta av böckerna hittills i JAO serie om Avdelning Q men visar väl på en hög lägstanivå.

Lars B.

2020-08-04

Han har hög lägstanivå, JAO. Nu ser jag fram emot nästa del som sägs vara bland de bästa.

Elin

2019-01-26

Inte lika bra som hans andra böcker, men författaren har en talang för att måla upp rollernas personligheter och käbslostämningar.

Karin Almén

2018-08-11

Blir aldrig besviken...

jenny lorefors

2018-05-07

Imte hans bästa

Helena Rasmusson

2018-03-06

Blir sällan besvikenpp denne man! Bra story, bra språk, intressanta människoporträtt!

Nadja Nyman

2018-02-06

Inte lika bra som de andra, men helt ok.

2017-11-15

Det här är den sjunde delen i en planerad serie om tio böcker. Jag har läst alla dom sex tidigare böckerna om Avdelning Q, och tyckt mycket om dom allihopa. Här är en länk till min recension av den förra boken, nummer sex i serien, Den gränslöse, från 2015.

Jag gillar verkligen den väldigt speciella danska polis-avdelningen med Carl, Assad, Rose, och Gordon.

Alla böckerna har en härlig humor, är mycket välskrivna, har sköna karaktärer, och bra kriminalfall.

Och så var även fallet med den här boken, som har en väldigt aktuell story.

Rekommenderar absolut boken, men läs helst hela serien från början. Den första boken i serien heter Kvinnan i rummet.

Marita Ryen

2017-11-02

Första halvan tråkig, nästan så att jag gav upp. Andra halvan ganska spännande. Historien om Rose kändes knepig.

Nils Thor

2017-10-21

Dålig.

Lena N

2017-09-06

Som alltid spännande och personligt.

A Bookaholic Swede

2017-09-03

Selfies är bok 7 i Avdelning Q och är den första boken jag läser i serien. Nu är det så att jag länge velat läsa serien, då böckerna verkar väldigt bra, men jag har inte hunnit med dem (Så många böcker, så lite tid). Men då jag fick hem denna bok för att läsa och recencera tyckte jag att det var ett utmärkt tillfälle att se om denna serie var för mig. Jag har sett varje film som gjorts av böckerna och tack vare det så kände jag att jag var bekant med både Carl Mørck och Assad.

Handlingen var lätt att komma in i, det är flertal sidospår varav flera av dem har länkar till varandra, vilket visar sig längre fram i boken. Detta är en av de sällsynta fall där jag faktiskt känner sympati för mördaren i boken (den galna bilisten som verkar vara ute efter en viss typ av offer), inte för att jag tycker att mord är acceptablet, utan för att personen i fråga har verkligen drivits till bristningsgränsen samt att offfren är inte direkt några personer man känner sympati för. Tre utav tjejerna som blir måltavlor får vi följa i ett sidospår och det är skrämmnade att läsa hur de snyltar på samället.

Men utav allting som pågår i boken är det ändå Rose som jag känner mest för, den del av boken som är mest intressant och mest tragiskt. Hennes levandsberättelse är verkligen hemsk och jag hoppades verkligen genom bokens gång att allting skulle gå vägen för henne.

Selfies är en mycket bra bok och jag ser fram emot att läsa de sex tidiagre böckerna i serien!

Karin Johansson

2017-08-29

Inte den bästa boken om/med Carl Mörk och avdelningen Q.

Kim M. Kimselius

2017-08-12

Ännu en bok om Avdelning Q. Den här gången blir det mer personligt när Rose får en psykos och blir inlagd. Carl Mørck, Assad och Gordon börjar rota i Roses förflutna för att hjälpa henne. Samtidigt har de ett gammalt fall, som i sin tur leder till ett aktuellt fall. Nu väntar jag med spänning på nästa bok för att se hur det går.

Som vanligt är det en bok man inte kan lägga ifrån sig. Man bara måste läsa vidare. Skickligt håller Jussi Adler-Olsen ett järngrepp om läsaren. Personskildringarna är enastående och Assad blir allt mer mystisk. Jag undrar om läsarna en dag får veta vad som gömmer sig i Assads förflutna.

Tycker du om spänning, inte alltför mycket blod och våld? Då är den här boken perfekt för dig. Läs den!

Ann Simonsson

2017-08-05

Inte den bästa men ändå härligt att följa teamet avd Q.

Anette Öhrn

2017-06-17

Äntligen en ny bok med avdelning Q men är lite besviken. Den spretar mer än de förra men trots allt klart läsvärd. Intressant att få lära känna Rose lite närmare.

Jan Banan

2017-06-13

I mitt tycke den minst bra i serien om avdelning Q. Jag köper inte riktigt historien om socialsekreteraren.