Selfies

Adler-Olsen, Jussi

Avdelning Q hller som vanligt till i Kpenhamnspolisens kllarrum, men str nu infr stora utmaningar. Dels vad gller arbetet, men ocks p det personliga planet. Gruppens sammanhllande lnk Rose har nmligen sjunkit ner i en psykos vars trdar leder lngt tillbaka in ett mrkt frflutet. Ett frflutet dr ett grymt brott kan ha begtts. Det har kommit ledningen till knna att uppklarningsstatistiken fr Avdelning Q ligger lngt under det frvntade. Utan Roses hjlp mste de tre terstende medlemmarna ? den karismatiske ledaren Carl Mrck, mystiske Assad och det senaste tillskottet Gordon ? kmpa fr att vertyga dem om att de ska f fortstta sitt arbete. Samtidigt hittas en ldre kvinna mrdad i Kongens Have och en galen bilist har inlett en ddlig jakt p unga kvinnor, medan nya brott planeras p en helt annan plats. Har hndelserna ingenting med varandra att gra, eller...

ntligen en ny bok med avdelning Q men r lite besviken. Den spretar mer n de frra men trots allt klart lsvrd. Intressant att f lra knna Rose lite nrmare.

I mitt tycke den minst bra i serien om avdelning Q. Jag kper inte riktigt historien om socialsekreteraren.

2017-05-09

En kvinna hittas ihjlslagen i Kongens Have. Mordet har vissa likheter med det ouppklarade fall fr tio r sen, d Stephanie Gundersen blev ihjlslagen med ett kraftfullt slag i huvudet. Samtidigt frfljer en bilist unga tjejer och lr p dem. Avdelning Q str infr stora utmaningar med dessa fall.
Har tidigare lst alla bcker av Jussi Adler-Olsen och lyssnade ven p han under Crimetime fr snart tv r sen. Han r en av mina favoriter inom deckarfrfattare! S hade hga frhoppningar p denna bok. Men r besviken. Tycker den var vldigt spretig, vxlade mellan vldigt bra och inte alls bra. Historien r lite rrig, med flera olika inriktningar som mot slutet blir samma. Bitvis var den seg och drev inte framt som man r van vid i Jussis bcker. Den r nd intressant, i denna bok fljer man Rose p avdelning Q lite nmre. r lite kluven till den, bde gillar och ogillar den 😬