Selfies

Adler-Olsen, Jussi

Avdelning Q håller som vanligt till i Köpenhamnspolisens källarrum, men står nu inför stora utmaningar. Dels vad gäller arbetet, men också på det personliga planet. Gruppens sammanhållande länk Rose har nämligen sjunkit ner i en psykos vars trådar leder långt tillbaka in ett mörkt förflutet. Ett förflutet där ett grymt brott kan ha begåtts. Det har kommit ledningen till känna att uppklarningsstatistiken för Avdelning Q ligger långt under det förväntade. Utan Roses hjälp måste de tre återstående medlemmarna ? den karismatiske ledaren Carl Mørck, mystiske Assad och det senaste tillskottet Gordon ? kämpa för att övertyga dem om att de ska få fortsätta sitt arbete. Samtidigt hittas en äldre kvinna mördad i Kongens Have och en galen bilist har inlett en dödlig jakt på unga kvinnor, medan nya brott planeras på en helt annan plats. Har händelserna ingenting med varandra att göra, eller...

Det här är den sjunde delen i en planerad serie om tio böcker. Jag har läst alla dom sex tidigare böckerna om Avdelning Q, och tyckt mycket om dom allihopa. Här är en länk till min recension av den förra boken, nummer sex i serien, Den gränslöse, från 2015.

Jag gillar verkligen den väldigt speciella danska polis-avdelningen med Carl, Assad, Rose, och Gordon.

Alla böckerna har en härlig humor, är mycket välskrivna, har sköna karaktärer, och bra kriminalfall.

Och så var även fallet med den här boken, som har en väldigt aktuell story.

Rekommenderar absolut boken, men läs helst hela serien från början. Den första boken i serien heter Kvinnan i rummet.

Första halvan tråkig, nästan så att jag gav upp. Andra halvan ganska spännande. Historien om Rose kändes knepig.

Dålig.

Lena N

2017-09-06

Som alltid spännande och personligt.

A Bookaholic Swede

2017-09-03

Selfies är bok 7 i Avdelning Q och är den första boken jag läser i serien. Nu är det så att jag länge velat läsa serien, då böckerna verkar väldigt bra, men jag har inte hunnit med dem (Så många böcker, så lite tid). Men då jag fick hem denna bok för att läsa och recencera tyckte jag att det var ett utmärkt tillfälle att se om denna serie var för mig. Jag har sett varje film som gjorts av böckerna och tack vare det så kände jag att jag var bekant med både Carl Mørck och Assad.

Handlingen var lätt att komma in i, det är flertal sidospår varav flera av dem har länkar till varandra, vilket visar sig längre fram i boken. Detta är en av de sällsynta fall där jag faktiskt känner sympati för mördaren i boken (den galna bilisten som verkar vara ute efter en viss typ av offer), inte för att jag tycker att mord är acceptablet, utan för att personen i fråga har verkligen drivits till bristningsgränsen samt att offfren är inte direkt några personer man känner sympati för. Tre utav tjejerna som blir måltavlor får vi följa i ett sidospår och det är skrämmnade att läsa hur de snyltar på samället.

Men utav allting som pågår i boken är det ändå Rose som jag känner mest för, den del av boken som är mest intressant och mest tragiskt. Hennes levandsberättelse är verkligen hemsk och jag hoppades verkligen genom bokens gång att allting skulle gå vägen för henne.

Selfies är en mycket bra bok och jag ser fram emot att läsa de sex tidiagre böckerna i serien!

Karin Johansson

2017-08-29

Inte den bästa boken om/med Carl Mörk och avdelningen Q.

Kim M. Kimselius

2017-08-12

Ännu en bok om Avdelning Q. Den här gången blir det mer personligt när Rose får en psykos och blir inlagd. Carl Mørck, Assad och Gordon börjar rota i Roses förflutna för att hjälpa henne. Samtidigt har de ett gammalt fall, som i sin tur leder till ett aktuellt fall. Nu väntar jag med spänning på nästa bok för att se hur det går.

Som vanligt är det en bok man inte kan lägga ifrån sig. Man bara måste läsa vidare. Skickligt håller Jussi Adler-Olsen ett järngrepp om läsaren. Personskildringarna är enastående och Assad blir allt mer mystisk. Jag undrar om läsarna en dag får veta vad som gömmer sig i Assads förflutna.

Tycker du om spänning, inte alltför mycket blod och våld? Då är den här boken perfekt för dig. Läs den!

Ann Simonsson

2017-08-05

Inte den bästa men ändå härligt att följa teamet avd Q.

Anette Öhrn

2017-06-17

Äntligen en ny bok med avdelning Q men är lite besviken. Den spretar mer än de förra men trots allt klart läsvärd. Intressant att få lära känna Rose lite närmare.

Jan Banan

2017-06-13

I mitt tycke den minst bra i serien om avdelning Q. Jag köper inte riktigt historien om socialsekreteraren.

2017-05-09

En kvinna hittas ihjälslagen i Kongens Have. Mordet har vissa likheter med det ouppklarade fall för tio år sen, då Stephanie Gundersen blev ihjälslagen med ett kraftfullt slag i huvudet. Samtidigt förföljer en bilist unga tjejer och lör på dem. Avdelning Q står inför stora utmaningar med dessa fall.
Har tidigare läst alla böcker av Jussi Adler-Olsen och lyssnade även på han under Crimetime för snart två år sen. Han är en av mina favoriter inom deckarförfattare! Så hade höga förhoppningar på denna bok. Men är besviken. Tycker den var väldigt spretig, växlade mellan väldigt bra och inte alls bra. Historien är lite rörig, med flera olika inriktningar som mot slutet blir samma. Bitvis var den seg och drev inte framåt som man är van vid i Jussis böcker. Den är ändå intressant, i denna bok följer man Rose på avdelning Q lite nämre. Är lite kluven till den, både gillar och ogillar den 😬