Selektiva Selma

Sandblom, Josefine

Selma är inte nöjd med speciellt mycket i sin pensionärstillvaro i Motala. Ingenting alls, för att vara exakt. Hennes få vänner har dött i cancer och annan jävelskap, och hon önskar allt oftare att hennes trista karl ska gå samma väg till mötes.  För att behålla någon form av livslust och uppleva spänning i livet rör hon sig lite utanför lagen.I Borensberg två mil därifrån saknar Eva-Lisa sitt sociala nätverk. Hon lämnade Stockholm för kärlekens skull, men mannen i fråga har nu lämnat henne för grannens artonåriga dotter.  Kvar blev hon med deras tolvåriga son, skammen, huslånet och ett underbetalt jobb på Motala Lasarett.När Selma tvingas åka in till sjukhuset med akuta magsmärtor möts de två kvinnorna. En trevande vänskap växer fram och efter det blir ingenting någonsin sig likt igen.

Jenny Kallin

2022-12-29

Mysig bok

Jessica Alvklinga

2022-12-15

Bra feelgood!

Bokdjungeln

2020-12-07

Det här är bok som både bär på sorg, men också glädje. Jag älskar blandningen. Att man omedvetet får lära sig saker (i det här fallet vad selektiv ätstörning är) är också ett stort plus. Oftast är det sådan kunskap som verkligen sätter sig, tycker jag.
Bokens handling drivs fram i ett snabbt tempo vilket jag verkligen gillar. Något annat jag uppskattar är att karaktärerna känns levande och man kan se olika scenarion i boken framför sig.
När jag hade läst ut boken kände jag: Nej! Hur kan den redan vara slut?! Ge mig mer! Jag hoppas verkligen på att få läsa mer om Selma och hennes galna upptåg i framtiden.

Feelgood i rasande tempo, som påminner om Hundraåringen. Jag läste boken eftersom den tar upp temat selektiv ätstörning, och jag fick tårar i ögonen ett flertal gånger. Jag är tacksam att ämnet tas upp, eftersom okunskapen är så stor. (Däremot undrar jag lite hur Selma vid 70+ kan ha så god hälsa, minus magsmärtor, när hon bara äter chips , makaroner och pommes. Hon borde ha näringsbrist, vilket inte berördes alls). I alla fall: Riktig bladvändare som dessutom skulle passa utmärkt som film.

Idas Recensioner

2020-09-23

Detta är en helt klockren feelgood. Selektiva Selma har allt som jag tycker att en feelgood ska innehålla: humor, härliga relationer, kärlek och oväntade vändningar. Allt flätas samman till en underhållande roman som jag verkligen fastnade för.

Selma är en bitter, spänningssökande och härlig äldre dam vars elaka, knäppa val och hennes (från mitten till slutet) mysiga inställning fängslade mig från första sidan. Jag har aldrig skrattat så mycket över en bok som jag gjorde till denna och dessutom innehåller den också ett djup som skapar en mer trovärdig helhet. Jag är verkligen helt förälskad i denna bok.

Jag tycker speciellt om hur Selektiva Selma visar på att livet, och ens inställning, kan förändras genom att man träffar en enda människa. Josefine Sandblom har beskrivit Selmas utveckling på ett fint och trovärdigt sätt, och hon har också skapat unika, charmiga karaktärer som värmer hjärtat. Jag hade gärna läst en till bok om Selma, Fridolf, Eva-Lisa, Alex och Gabriel, och säkert en till bok efter det också.

Jag kan varmt rekommendera Selektiva Selma. Den innehåller både djup och värme, både glädje och smärta och både humor och allvarliga ämnen. Helt underbar!

Selma är pensionär och bor i Motala men hon är inte speciellt nöjd med mycket här i livet. De få vänner hon haft har dött och hennes man Fridolf är riktigt trist enligt Selma. För att vardagen ska blir lite rolig och spännande hittar Selma på små upptåg som kanske inte alltid faller andra i smaken och kanske inte alltid hålls inom lagens ramar.
I Borensberg ett par mil från Motala bor Eva-Lisa med sin 12-åriga son. Hon lämnade Stockholm, för mannen som hon älskade hade lämnat henne för den yngre grannen. Nu jobbar Eva-Lisa på Motala lasarett och försöker få livet och ekonomin att gå ihop.

Den här boken tycker jag är fantastisk, jag fullkomlig älskade att läsa om Selma - hennes speciella personlighet, upptåg, ilska, glädje och det varma hjärta som gömde sig långt där innanför hennes skal. Boken är lättläst och den är rapp och har bra driv framåt. Jag tycker Josefine har fått till många härliga karaktärer med olika personligheter som jag gillar att läsa och lära känna. Boken är enligt mig underbar - innehåller oväntad vänskap över generationer, kärlek, humor och även allvar. Jag är tacksam att Josefine lyfter upp ett allvarlig ämne i boken - selektiv ätstörning, en ätstörning som de flesta inte ens vet att den finns, viktigt att den lyfts fram för att öka kunskapen om den och öka förståelsen för hur tuff den är för den som lever med detta.

2020-08-15

Det finns vissa fragment i boken som är ganska underhållande, men på det stora hela så ger den här boken mig ingenting. Historien med Eva-Lisa är trist, jag vet inte hur många böcker jag läst om detta, kvinna med barn blir lämnad av make som träffar ny ung kvinna och så lite intriger däremellan. För mig blir det förutsägbart och ointressant. Historien med Selma är bättre, men jag fann karaktären Selma ganska omogen. Och fann det ganska löjligt att en 70-årig kvinna nästan enbart levde på pommes frites och chips. Bäst tycker jag om karaktären Fridolf.
Den här typen av böcker behöver mer humor, nu sticker den inte ut från mängden utan är som nästan alla andra böcker inom feelgood-genren. Den är inte dålig och inte heller dåligt skriven, men den ger mig absolut ingenting.
Slutbetyg, en 2:a!

villa-freja.se

2020-07-28

Direkt när jag såg den här boken första gången blev jag sugen på att läsa den och nu i efterhand ... alltså, det går ju bara inte att inte tycka om Selma. Den där buttra, egensinniga damen som klipper sönder grannens tvätt och som kallar en pre-tonåring för skitunge och som har, inte bara petiga, utan också konstiga matvanor, men som jag kan känna igen mig i även om jag inte är lika selektiv som Selma, långt därifrån. Och klippt sönder någons tvätt har jag inte heller. Trots sitt buttra jag är Selma någon att gilla. Selektiva Selma är feelgood med det där lilla extra tuggmotståndet som kommer när berättelsen mer liknar feelreal och där humor, vänskap och kärlek blandas med svärta och härligt udda personligheter.

4,5/5

Josefine Sandbloms böcker brukar vara en oändlig källa av humor för mig, och så även den här gången. Det är en väldigt lättlyssnad bok, med Maria Lyckow som utmärkt inläsare, och den är mycket tydlig skriven med Sandbloms skrivsätt. Rappa svar, snabbtänkta dialoger, bra genomtänkt handling och samtidigt väldigt lärorik.

Ändå tar det mig en stund att bestämma mig för om det här är boken för mig. Jag håller på att få spatt på Selma, redan efter några minuters lyssnande. Men det är också lite charmen med henne, att få lära känna henne, hur hon fungerar och varför. Här ska också Sandblom ha en stor eloge för att hon lyfter fram ätstörningen ARFID, eller selektiv ätstörning, och ju längre boken går, desto lättare är det att förstå varför Selma beter sig som hon gör och varför hon har blivit så bitter. Och dessutom varför hon har så tydliga åsikter om allt som andra gör, eftersom de andra har väldigt tydliga åsikter om hennes matintag, och hon spenderar sina dagar med att fundera på hur hon ska kunna äta nästa gång. Inte vad, utan hur. I slutet av boken är jag väldigt förtjust i Selma och hennes härliga personlighet.

Det är ett relativt litet persongalleri som blir väldigt tätt sammanknutet och jag får någon slags känsla för dem allihop. Eva-Lisas ex-sambo Magnus, är bland de psykiskt otrevligaste män jag har haft förmånen att tack och lov enbart träffa i skönlitteraturens värld och från början har jag också väldigt svårt för Fridolf, för att han verkar så ointresserad av allt som har med Selma att göra. Jag gillar Eva-Lisa redan från början. Hon verkar så mänsklig, så vanlig och ju mer vi får följa hennes resa, desto mer förtjust blir jag i henne och vill att hon ska lyckas bra.

Maria Lyckow är, som skrivet, en väldigt bra inläsare till den här boken. Det är inte för överdrivet olika röster men ändå tydligt vem som säger vad.

I en humoristisk historia får vi följa både selektiv ätstörning, att inte få hjälp av sjukvården, ensamstående förälder, att vara ex till en förbannad idiot och att hitta tillbaka till någon man varit tillsammans med i fyrtio år.

2020-06-22

Vilket nöje att läsa den här boken, att få hänga med Selma och Eva-Lisa! Selma är en missnöjd pensionär som för att stå ut med vardagen hittar på en del bus.

Eva-Lisa saknar sitt sociala nätverk, hennes kärlek har lämnat henne och deras 12-åriga son.

När Selma måste åka in till sjukhuset med akuta magsmärtor möts de och en trevande vänskap växer fram.
Det är en härlig bok Josefine har skrivit. Det är humor och allvar, kärlek och ett rappt språk. Man kan inte annat än att älska Selma, hon är en underbar karaktär att följa trots att hon är lite ilsk och sätter sig på tvären.
Den här boken är en härlig feelgood med både hjärta och smärta. En historia som även lyfter upp en ätstörningsproblematik som är relativt okänd.

Josefine är bra på att skriva humor med allvar som fångar mig som läsare. Hon synliggör sin egen ätstörning på ett bra sätt, en ätstörning som vi behöver veta och lära oss mer om.
Jag tokdiggar den här boken, storyn, språket, karaktärerna. Läser gärna mer om människorna runt selektiva Selma.

Underbar, rolig & skickligt skriven!

Nanny Lundin

2020-06-04

Selektiva Selma sveper in mig i en berättelse som smälter hjärtat och rinner kärleksfullt in i själen med träffsäker dialog, gripande historia och ett grymt porträtt av helt vanliga ovanliga människor. Skrattade så jag grät ibland & kände direkt att första raden är något man kan citera som mantra till vardags. Och resten gör att man vill åka till Motala & hälsa på allihop! Underbar, lättsmält & samhällsaktuell.