Selektiva Selma

Selma är inte nöjd med speciellt mycket i sin pensionärstillvaro i Motala. Ingenting alls, för att vara exakt. Hennes få vänner har dött i cancer och annan jävelskap, och hon önskar allt oftare att hennes trista karl ska gå samma väg till mötes. För att behålla någon form av livslust och uppleva spänning i livet rör hon sig lite utanför lagen.   I Borensberg två mil därifrån saknar Eva-Lisa sitt sociala nätverk. Hon lämnade Stockholm för kärlekens skull, men mannen i fråga har nu lämnat henne för grannens artonåriga dotter. Kvar blev hon med deras tolvåriga son, skammen, huslånet och ett underbetalt jobb på Motala Lasarett.   När Selma tvingas åka in till sjukhuset med akuta magsmärtor möts de två kvinnorna. En trevande vänskap växer fram och efter det blir ingenting någonsin sig likt igen.   Selektiva Selma är en roman för dig som älskar feelgood med både svärta och humor....

I Selektiva Selma får vi följa pensionären Selma, som är en väldigt speciell person. Till en början har jag lite svårt för henne och undrar vad det är för människa, men efter ett tag kommer jag på mig själv med att plötsligt gilla henne och alla hennes egenheter. Hon är en frisk fläkt, med ett argt yttre men därunder gömmer sig ett stort hjärta. Vi får även följa den ensamstående mamman Eva-Lisa som kämpar med att få ihop vardagen med sonen Gabriel och samtidigt slita på det underbetalda jobbet på sjukhuset. En dag korsas Selmas och Eva-Lisas vägar och det lider in på vägar de aldrig kunnat tänka sig.
Det är en underhållande roman som är rolig att lyssna på men den har en hel del stråk av allvar i sig med. Som t.e.x. selektiv ätstörning som Selma kämpar med. Jag är glad att författaren tar upp ämnet, det är stor okunskap om diagnosen och det är bra att det uppmärksammas mer. Jag känner till selektiv ätstörning ganska bra då en person i vår närhet kämpar med det. Språket är rappt och i ett högt tempo, vilket passar mig perfekt som ogillar sega böcker. Boken knyts ihop på ett trevligt sätt till slut men ändå är jag nyfiken på hur det gick sen för alla. Kanske får vi veta det i en fortsättning? Jag fick boken som en trevlig överraskning med posten och hade tänkt läsa den framöver men så fick jag syn på den av en slump på Storytel och började lyssna istället. Jag har inte lyssnat på Maria Lyckow så mycket innan, men hon läser väldigt bra, så det gick bra för mig som ovan lyssnare att hänga med och hålla fokus genom hela boken.

4,5/5

Josefine Sandbloms böcker brukar vara en oändlig källa av humor för mig, och så även den här gången. Det är en väldigt lättlyssnad bok, med Maria Lyckow som utmärkt inläsare, och den är mycket tydlig skriven med Sandbloms skrivsätt. Rappa svar, snabbtänkta dialoger, bra genomtänkt handling och samtidigt väldigt lärorik.

Ändå tar det mig en stund att bestämma mig för om det här är boken för mig. Jag håller på att få spatt på Selma, redan efter några minuters lyssnande. Men det är också lite charmen med henne, att få lära känna henne, hur hon fungerar och varför. Här ska också Sandblom ha en stor eloge för att hon lyfter fram ätstörningen ARFID, eller selektiv ätstörning, och ju längre boken går, desto lättare är det att förstå varför Selma beter sig som hon gör och varför hon har blivit så bitter. Och dessutom varför hon har så tydliga åsikter om allt som andra gör, eftersom de andra har väldigt tydliga åsikter om hennes matintag, och hon spenderar sina dagar med att fundera på hur hon ska kunna äta nästa gång. Inte vad, utan hur. I slutet av boken är jag väldigt förtjust i Selma och hennes härliga personlighet.

Det är ett relativt litet persongalleri som blir väldigt tätt sammanknutet och jag får någon slags känsla för dem allihop. Eva-Lisas ex-sambo Magnus, är bland de psykiskt otrevligaste män jag har haft förmånen att tack och lov enbart träffa i skönlitteraturens värld och från början har jag också väldigt svårt för Fridolf, för att han verkar så ointresserad av allt som har med Selma att göra. Jag gillar Eva-Lisa redan från början. Hon verkar så mänsklig, så vanlig och ju mer vi får följa hennes resa, desto mer förtjust blir jag i henne och vill att hon ska lyckas bra.

Maria Lyckow är, som skrivet, en väldigt bra inläsare till den här boken. Det är inte för överdrivet olika röster men ändå tydligt vem som säger vad.

I en humoristisk historia får vi följa både selektiv ätstörning, att inte få hjälp av sjukvården, ensamstående förälder, att vara ex till en förbannad idiot och att hitta tillbaka till någon man varit tillsammans med i fyrtio år.

Vilket nöje att läsa den här boken, att få hänga med Selma och Eva-Lisa! Selma är en missnöjd pensionär som för att stå ut med vardagen hittar på en del bus.

Eva-Lisa saknar sitt sociala nätverk, hennes kärlek har lämnat henne och deras 12-åriga son.

När Selma måste åka in till sjukhuset med akuta magsmärtor möts de och en trevande vänskap växer fram.
Det är en härlig bok Josefine har skrivit. Det är humor och allvar, kärlek och ett rappt språk. Man kan inte annat än att älska Selma, hon är en underbar karaktär att följa trots att hon är lite ilsk och sätter sig på tvären.
Den här boken är en härlig feelgood med både hjärta och smärta. En historia som även lyfter upp en ätstörningsproblematik som är relativt okänd.

Josefine är bra på att skriva humor med allvar som fångar mig som läsare. Hon synliggör sin egen ätstörning på ett bra sätt, en ätstörning som vi behöver veta och lära oss mer om.
Jag tokdiggar den här boken, storyn, språket, karaktärerna. Läser gärna mer om människorna runt selektiva Selma.

Underbar, rolig & skickligt skriven!

Selektiva Selma sveper in mig i en berättelse som smälter hjärtat och rinner kärleksfullt in i själen med träffsäker dialog, gripande historia och ett grymt porträtt av helt vanliga ovanliga människor. Skrattade så jag grät ibland & kände direkt att första raden är något man kan citera som mantra till vardags. Och resten gör att man vill åka till Motala & hälsa på allihop! Underbar, lättsmält & samhällsaktuell.