Sektens barn

Lindstein, Mariette

| 2017

Femton år har gått sedan Sofia flydde från sekten på Dimön. Sektledaren Franz Oswald har inte synts till sedan dess, men när en skoningslös storm sveper över Sverige kliver han ut ur skuggorna. Han är redo att ta sin sekt ut i världen och blir med sitt nya miljömedvetande mer populär än någonsin. Bakom fasaden utövar han en grym och manipulativ tyranni som inte minst drabbar sektens barn. Två av dem är sönerna Thor och Vic som uppfostras enligt sektens teser till att bli trofasta soldater i faderns tjänst. Men ju äldre Thor blir, desto mer växer tvivlen. Vem är egentligen Franz Oswald? Och hur långt är han beredd att gå för att behålla sin makt?Sofia driver numera ett härbärge för unga människor som flytt från sekter, men det totalförstörs av stormen. Hon har lovat sig själv att aldrig mer ha någon kontakt med Franz Oswald. Det visar sig vara svårare än hon trott. Återigen korsas deras vägar...

Anna Blomgren

2023-04-29

ElinsBokhylla

2019-03-14

I början var boken väldigt seg, lite långtråkig och den kom aldrig riktigt fram till något. Men eftersom den föregående delen hade varit lika dan så gav jag såklart inte upp om den, vilket jag är oerhört glad över för vilken bra bok!

Efter halva boken ungefär så kom den igång på riktigt, intrigerna, historien och alla nya karaktärer som kom in gjorde boken så spännande och verkligen värd att läsa.

I Sektens Barn så är det fokus på barnen som växer upp i en sekt och jag tyckte att Lindstein skildrade barnens uppväxt och upplevelser på ett väldigt bra sätt. Det var oerhört trovärdigt och även om det var hemska upplevelser som barnen gick igenom så var det intressant att få veta mer hur det kan se ut från deras perspektiv. Oftast är det bara berättat från en vuxens perspektiv eller från unga vuxna men denna gång var det direkt från barnens värld.

Själva storyn var väldigt bra, detaljerade kapitel och bra dialoger. Däremot så var det rätt så lätt att räkna ut vissa delar i boken då jag efter tre böcker lärt mig lite hur Lindstein skriver sina historier.

Med det sagt så var Sektens Barn en otroligt bra och intrig rik bok som var lite seg i början men som verkligen kom igång efter några kapitel!

Susanne Hydén

2019-01-13

Tredje boken i serien. Barnens perspektiv i sekten kliver fram. Det gör ont inifrån när man läser och ännu mer när det går in att inspirationen kommer från verkligheten.

Anette Holgersson

2018-10-25

En fantastisk av slutning. Även här är det spännande från början till slut. Jag tyckerden är skriven på ett bra sätt.

Karin Johansson

2018-08-19

Inte lika bra som föregångarna. Blir lite upprepningar och segt i mellanåt. Som om man drar ut på slutet så långt det går.

Therese

2018-01-20

Började trevande men blev bättre och bättre. Till slut riktigt spännande även om det ibland känns lite krystat och författaren då och då blandar ihop detaljer hon skrivit om tidigare i boken. Bra upplägg med flera olika berättarperspektiv då långa tidsperioder behandlas.

Evasbokhylla

2018-01-17

Sista delen om sekten ViaTerra, lika bra som de övriga två. Den är obehaglig, sorglig och väldigt spännande

Bokslukerskan

2017-11-12

Betyg 3,5/5
Sista delen i serien om sekten på Dimön.
Man blir så illa berörd,
när barn utsätts för obehag.
Och vilket obehag jag känner,
tvärs igenom hela boken.
Den är rysligt rå,
och ärlig.
Mariette lindar inte in,
trots att det rör sig om barn.
Språket är naket,
precis som våra tankar.
Ett par av de återkommande karaktärerna, från de tidigare böckerna, har jag fortfarande lite identifikationsbekymmer med.
I den här avslutande delen, som knyter ihop sekt-säcken, möter man flertalet nya karaktärer, många ungdomar och barn.
Deras personlighetsdrag och resonemang har jag lättare att relatera till från när jag själv var ung och de ungdomar jag möter idag.
Betyget 3,5 är nästan uppe och nosar på en 4:a.
Mariette avslutar sin trilogi med flaggan i topp 🏳

Adam Brewid

2017-10-17

Riktigt, riktigt bra!

Åsa Carlsson

2017-06-22

Ett fantastiskt bra avslut på en superspännande (och lärorik!) romanserie med sekttema. Min recension på bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/06/sektens-barn-av-mariette-lindstein.html

2017-06-21

Åter igen en riktigt spännande och välskriven thriller av Mariette Lindstein som verkligen är en lysande thrillerförfattare. Boken liksom de två tidigare ViaTerra-böckerna är nästan lite väl otäcka för min smak med lite väl mycket våldstortyr. Men sticker ut, det gör dem verkligen! Dessutom är karaktärsporträtten väldigt bra och slutet långt ifrån förutsägbart. Men nu hoppas jag att hon låter sektvärlden vila ett tag, hon skriver så pass bra att hon lätt borde kunna hitta på en ny spännande serie. Jag ser fram emot framtida böcker av henne!
Jag lyssnade på ljudboken och vill ge en stor eloge till Gunilla Leining som verkligen är en jättebra och nyanserad uppläsare!
Mitt slutbetyg blir, en stark 4:a! Kan varmt rekommenderas! Men böckerna bör läsas i ordning!

Spännande, fängslande och stark!