Sektens barn

En tyrann kliver ut ur skuggorna ... Femton år har gått sedan Sofia flydde från sekten på Dimön. Sektledaren Franz Oswald har inte synts till sedan dess, men när en skoningslös storm sveper över Sverige kliver han ut ur skuggorna. Han är redo att ta sin sekt ut i världen och blir med sitt nya miljömedvetande mer populär än någonsin. Bakom fasaden utövar han en grym och manipulativ tyranni som inte minst drabbar sektens barn. Två av dem är sönerna Thor och Vic som uppfostras enligt sektens teser till att bli trofasta soldater i faderns tjänst. Men ju äldre Thor blir, desto mer växer tvivlen. Vem är egentligen Franz Oswald? Och hur långt är han beredd att gå för att behålla sin makt? Sofia driver numera ett härbärge för unga människor som flytt från sekter, men det totalförstörs av stormen. Hon har lovat sig själv att aldrig mer ha någon kontakt med Franz Oswald. Det visar sig vara...

Åsa Carlsson

2017-06-22

Ett fantastiskt bra avslut på en superspännande (och lärorik!) romanserie med sekttema. Min recension på bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/06/sektens-barn-av-mariette-lindstein.html

2017-06-21

Åter igen en riktigt spännande och välskriven thriller av Mariette Lindstein som verkligen är en lysande thrillerförfattare. Boken liksom de två tidigare ViaTerra-böckerna är nästan lite väl otäcka för min smak med lite väl mycket våldstortyr. Men sticker ut, det gör dem verkligen! Dessutom är karaktärsporträtten väldigt bra och slutet långt ifrån förutsägbart. Men nu hoppas jag att hon låter sektvärlden vila ett tag, hon skriver så pass bra att hon lätt borde kunna hitta på en ny spännande serie. Jag ser fram emot framtida böcker av henne!
Jag lyssnade på ljudboken och vill ge en stor eloge till Gunilla Leining som verkligen är en jättebra och nyanserad uppläsare!
Mitt slutbetyg blir, en stark 4:a! Kan varmt rekommenderas! Men böckerna bör läsas i ordning!

Spännande, fängslande och stark!

2017-06-21

Femton år har gått sen Sofia flydde från sekten på Dimön. Sektledaren Franz Oswald har inte synts till sen dess, men när en storm sveper över Sverige kliver han ut ur skuggorna. Han är redo att ta sin sekt ut i världen och med sitt nya miljömedvetande blir han mer populär än någonsin.
Detta är tredje boken om sekten och Sofia. Jag har läst de två tidigare som jag gillade. Har ganska höga förhoppningar på denna och ja, den lever upp till det. Den berör på flera sätt, jag blir så arg och irriterad på denna manipulativa sliskiga Franz samtidigt som jag stör mig på Sofias naiva och godtrogna sätt. Det kommer oväntade vändningar i den och det blir intressant när man får följa ena sonen igenom boken. Det är fruktansvärt att veta när man läser att det hänt i verkligheten, tex det som de stackars barnen får utstå, det är så hemskt. Jag är glad att Mariette tar sin kunskap och berättar för oss om sekter, hur det verkligen går till, även om det som nu sker i romanform. Skulle gärna läsa en fackbok av författaren om sekter i framtiden, vore intressant! Det är en fängslande bladvändare!