Sektens barn

Sista delen i hyllad sekttrilogi Femton r har gtt sedan Sofia flydde sekten p Dimn. Sektledaren Franz Oswald har inte synts till sedan dess, men nr en skoningsls storm sveper ver Sverige kliver han ut ur skuggorna. Han r redo att ta sin sekt ut i vrlden och blir med sitt nya miljmedvetande mer populr n ngonsin. Men bakom fasaden utvar han en grym och manipulativ tyranni som inte minst drabbar sektens barn. Tv av dem r snerna Thor och Vic som uppfostras enligt sektens teser till att bli trofasta soldater i faderns tjnst. Men ju ldre Thor blir, desto mer vxer tvivlen. Vem r egentligen Franz Oswald? Och hur lngt r han beredd att g fr att behlla sin makt? Sofia driver numera ett hrbrge fr unga mnniskor som flytt frn sekter, men det totalfrstrs av stormen. Samtidigt kmpar hon mot vetskapen om att Franz Oswald kan vara far till hennes dotter, Julia....

Ett fantastiskt bra avslut p en superspnnande (och lrorik!) romanserie med sekttema. Min recension p bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/06/sektens-barn-av-mariette-lindstein.html

ter igen en riktigt spnnande och vlskriven thriller av Mariette Lindstein som verkligen r en lysande thrillerfrfattare. Boken liksom de tv tidigare ViaTerra-bckerna r nstan lite vl otcka fr min smak med lite vl mycket vldstortyr. Men sticker ut, det gr dem verkligen! Dessutom r karaktrsportrtten vldigt bra och slutet lngt ifrn frutsgbart. Men nu hoppas jag att hon lter sektvrlden vila ett tag, hon skriver s pass bra att hon ltt borde kunna hitta p en ny spnnande serie. Jag ser fram emot framtida bcker av henne!
Jag lyssnade p ljudboken och vill ge en stor eloge till Gunilla Leining som verkligen r en jttebra och nyanserad upplsare!
Mitt slutbetyg blir, en stark 4:a! Kan varmt rekommenderas! Men bckerna br lsas i ordning!

Spnnande, fngslande och stark!

Femton r har gtt sen Sofia flydde frn sekten p Dimn. Sektledaren Franz Oswald har inte synts till sen dess, men nr en storm sveper ver Sverige kliver han ut ur skuggorna. Han r redo att ta sin sekt ut i vrlden och med sitt nya miljmedvetande blir han mer populr n ngonsin.
Detta r tredje boken om sekten och Sofia. Jag har lst de tv tidigare som jag gillade. Har ganska hga frhoppningar p denna och ja, den lever upp till det. Den berr p flera stt, jag blir s arg och irriterad p denna manipulativa sliskiga Franz samtidigt som jag str mig p Sofias naiva och godtrogna stt. Det kommer ovntade vndningar i den och det blir intressant nr man fr flja ena sonen igenom boken. Det r fruktansvrt att veta nr man lser att det hnt i verkligheten, tex det som de stackars barnen fr utst, det r s hemskt. Jag r glad att Mariette tar sin kunskap och berttar fr oss om sekter, hur det verkligen gr till, ven om det som nu sker i romanform. Skulle grna lsa en fackbok av frfattaren om sekter i framtiden, vore intressant! Det r en fngslande bladvndare!