Sekten som återuppstod

Lindstein, Mariette

| 2016

Sofia Bauman försöker skapa sig ett nytt liv efter två år i sekten ViaTerras våld. Vägen tillbaka blir svårare än hon trott. Hon möts av fördomar och misstänksamhet och plågas av mardrömmar. Inom henne växer ett begär efter vedergällning. Franz Oswald, sektens ledare, sitter i häktet i väntan på rättegång. Ändå är han varken orolig eller ångerfull. Med hjälp av sin advokat, Anna-Maria Callini, börjar han väva ett nät som sträcker sig långt utanför fängelsets grå väggar och vars enda syfte är att hämnas på Sofia Bauman. När Sofia bestämmer sig för att tala ut om sekten förvandlas hennes liv långsamt till en mardröm. Enda utvägen är att än en gång lämna allt och starta ett nytt liv någon helt annanstans. Men Oswald skyr inga medel. Hans nät verkar innefatta allt och alla i Sofias omgivning och sträcka sig över städer, oceaner och kontinenter. Och i kölvattnet av hans slutliga hämnd återstår...

Anna Blomgren

2023-04-20

Maria B

2020-07-28

Inte lika bra som den första, men får en trea ändå. Det börjar bra med Sofias nya liv men hamnar i samma hjulspår som första boken då hon hamnar i sekten igen...

Pernilla Ragnhage

2020-03-04

Kanske inte lika spännande som 1:a boken men ett måste att läsa då jag blir så nyfiken på hur berättelsen fortsätter.

ElinsBokhylla

2019-03-14

När jag läste första delen, Sekten på Dimön, i trilogin Sekten ViaTerra så blev jag helt såld på hela boken och historien. Återigen det var en riktig bladvändare.

Däremot nu när jag skulle läsa andra delen Sekten som Återuppstod så blev jag helt ärligt lite besviken i början. Boken började inte så bra, jag fastnade inte direkt som jag gjorde med Sekten på Dimön vilket gjorde mig lite besviken MEN jag gav inte upp. För ibland kan det vara så att det tar ett lite tag för mig att komma in i handlingen och boken och så var det även denna gång!

För WOW vilket bra slut, en riktigt tvist och återigen Mariette Lindstein skriver så bra, detaljerat och får en att verkligen sugas in i berättelsen och vara med och inte bara vara en utomstående som läser den. Verkligen pluspoäng för det!

Sekten som Återuppstod av Mariette Lindstein tar precis som första boken Sekten på Dimön upp väldigt viktiga frågor. Denna gång är det frågor så som om man faktiskt någon gång är fri från en sekt, hur klarar man sig ur den och hur mår man. Frågor som jag inte brukar tänka på men som är så intressanta att jag googlade flera artiklar om personer som flytt från olika sekter och jag tycker att det är extra intressant att läsa sådana böcker som påverkar mig på det sättet. Vilket Sekten ViaTerra trilogin av Mariette Lindstein gör!

Halva boken läste jag ut på cirka tre dagar och det är ett oerhört bra betyg av mig och jag har redan huggit in i sista delen Sektens Barn men samtidigt som jag är spänd över den och vill läsa så vill jag heller inte att den ska ta slut för att serien är så himla bra! Men jag har ju en ny fristående bok av Mariette Lindstien också som skall läsas och som även den är en serie!

Johanna Åberg

2019-02-13

Denna uppföljaren är minst lika bra och spännande som författarens första bok "Sekten på Dimön". Ser fram emot att läsa alla författarens böcker!!

Anette Holgersson

2018-10-25

Denna fortsättning är helt otroligt bra. Lika spännande. :D. Otroligt

lillemor lindqvist

2018-08-05

Mer spännande än jag trodde när jag mest var nyfiken vad som hände sen

Karin Johansson

2018-02-16

Även nr 2 i ordningen är väldigt bra!

Sandra Katby

2018-02-09

En bok som föll på allt. Halvhjärtad historia, ingen fördjupning i karaktärerna. Orealistiska händelser och lösningar. Boken var bra stundtals, men föll igen efter några sidor.

Bokslukerskan

2017-11-11

Betyg: 3/5
Bok nr. 2 i serien om sekten på Dimön.
Om att lämna en sekt.
Går det att leva ett annat liv?
Efter sekten.
Ett mer normalt sådant.
Kanske om man tillåts att göra det.
Men det är ingen självklarhet.
Till skillnad från första boken finns i den här ingen onödig utfyllnad.
Action - från första till sista sidan, non-stop.
Jag har fortfarande svårt att identifiera mig med många av karaktärerna, att relatera till deras tankegångar och val.
Vi verkar vara varandras ytterligheter.
Varför göra det så svårt för sig hela tiden?
Men spänningsnivån är hög och driver en till att fortsätta framåt i boken.
Med en stark önskan om att allt ska ordna sig till det bästa för vissa, medan somliga ska få möta sitt värsta öde.
Första boken fick en svag trea.
Den här får en stark sådan!

Lena Knutsson

2017-11-06

Helt ok, men första boken var bättre

Ann Simonsson

2017-11-05

Helt ok. Klart är att man måste läsa tredje boken.

Therese

2017-09-02

Minst lika bra som första boken. Lindstein skriver fängslande och trovärdigt. Spännande från början till slut.

janne lindh

2017-08-15

Uppföljaren av Sekten på Dimön är spännande och Lindstein skriver bra - men man blir ändå litet besviken. Hade hoppats på mera insyn i stämningar inom en udda sekt, men så blir det inte. Boken har i stället blivit en actionspäckad thriller om en skräckinjagande psykopat. Dessutom saknar den ofta trovärdighet och känns psykologiskt onyanserad.

Marina Pedersen

2017-01-02

Så där

Anna Johansson

2016-09-11

En mycket bra uppföljare till Sekten på Dimön. Berättelsen återupptas 2 år efter där den första boken slutade. Vi kastas rakt in i handlingen och vi får följa med Sofia och Oswalds fortsatta resa. Både spännande handling och bra tempo i boken, några lösa trådar som jag hoppas följs upp i den tredje boken.

2016-09-06

En mycket spännande, välskriven och engagerande fortsättning på Sekten på Dimön med Sofia Bauman och den gräsliga Frans Oswald. Dock lite för rå, detaljerad och förnedrande för något toppbetyg från mig, men en stark 4:a är absolut boken värd! Dessutom en mycket bra uppläsning av Gunilla Leining! Rekommenderas!

Del 2 i en planerad trilogi där Sekten på Dimön var den första boken. Den första var spännande och mycket läsvärd, lättläst och en riktig bladvändare. Jag gav den betyg 4. För min del hade storyn kunnat sluta där. I del 2 återuppstår sekten precis som titeln anger och visst är det också intressant. Det är så här sekter fungerar i verkligheten. De lever vidare, vare sig grundaren lever eller dör. Före detta sektmedlemmar blir aldrig fria. Sekten har en förmåga att få tillbaka avhoppade medlemmar med metoder som är skräckinjagande. Beskrivningen av allt detta är fascinerande att läsa. Dessvärre tycker jag språket i den här boken är mycket sämre än i den första. Även handlingen och dramaturgin känns mindre genomtänkt och hela berättelsen känns hastigt ihopkommen, som om författaren bara ville få boken klar. Men man vill fortfarande veta hur det går och jag kommer säkert läsa trean också.

Lotta Modin

2016-08-13

Jag var lite tveksam till om "Sekten som återuppstod" skulle kunna vara lika spännande som den första delen "Sekten på Dimön". Men det var den, stundvis riktigt ordentligt. Dessutom har Mariette Lindstein utvecklat sitt språk och vi får lära känna flera karaktärer lite närmare. Det är alltså äkta läsglädje att läsa denna bok - speciellt när man vet att det ligger sanning i väldigt mycket av den hemska handlingen.