Sekten som återuppstod

Sofia Bauman försöker skapa sig ett nytt liv efter två år i sekten ViaTerras våld. Vägen tillbaka blir svårare än hon trott. Hon möts av fördomar och misstänksamhet och plågas av mardrömmar. Inom henne växer ett begär efter vedergällning.Franz Oswald, sektens ledare, sitter i häktet i väntan på rättegång. Ändå är han varken orolig eller ångerfull. Med hjälp av sin advokat, Anna-Maria Callini, börjar han väva ett nät som sträcker sig långt utanför fängelsets grå väggar och vars enda syfte är att hämnas på Sofia Bauman.När Sofia bestämmer sig för att tala ut om sekten förvandlas hennes liv långsamt till en mardröm. Enda utvägen är att än en gång lämna allt och starta ett nytt liv någon helt annanstans. Men Oswald skyr inga medel. Hans nät verkar innefatta allt och alla i Sofias omgivning och sträcka sig över städer, oceaner och kontinenter. Och i kölvattnet av hans slutliga hämnd återstår den...

Betyg: 3/5
Bok nr. 2 i serien om sekten på Dimön.
Om att lämna en sekt.
Går det att leva ett annat liv?
Efter sekten.
Ett mer normalt sådant.
Kanske om man tillåts att göra det.
Men det är ingen självklarhet.
Till skillnad från första boken finns i den här ingen onödig utfyllnad.
Action - från första till sista sidan, non-stop.
Jag har fortfarande svårt att identifiera mig med många av karaktärerna, att relatera till deras tankegångar och val.
Vi verkar vara varandras ytterligheter.
Varför göra det så svårt för sig hela tiden?
Men spänningsnivån är hög och driver en till att fortsätta framåt i boken.
Med en stark önskan om att allt ska ordna sig till det bästa för vissa, medan somliga ska få möta sitt värsta öde.
Första boken fick en svag trea.
Den här får en stark sådan!

Helt ok, men första boken var bättre

Helt ok. Klart är att man måste läsa tredje boken.

Therese Olsson

2017-09-02

Minst lika bra som första boken. Lindstein skriver fängslande och trovärdigt. Spännande från början till slut.

janne lindh

2017-08-15

Uppföljaren av Sekten på Dimön är spännande och Lindstein skriver bra - men man blir ändå litet besviken. Hade hoppats på mera insyn i stämningar inom en udda sekt, men så blir det inte. Boken har i stället blivit en actionspäckad thriller om en skräckinjagande psykopat. Dessutom saknar den ofta trovärdighet och känns psykologiskt onyanserad.

Marina Pedersen

2017-01-02

Så där

Anna Johansson

2016-09-11

En mycket bra uppföljare till Sekten på Dimön. Berättelsen återupptas 2 år efter där den första boken slutade. Vi kastas rakt in i handlingen och vi får följa med Sofia och Oswalds fortsatta resa. Både spännande handling och bra tempo i boken, några lösa trådar som jag hoppas följs upp i den tredje boken.

2016-09-06

En mycket spännande, välskriven och engagerande fortsättning på Sekten på Dimön med Sofia Bauman och den gräsliga Frans Oswald. Dock lite för rå, detaljerad och förnedrande för något toppbetyg från mig, men en stark 4:a är absolut boken värd! Dessutom en mycket bra uppläsning av Gunilla Leining! Rekommenderas!

Del 2 i en planerad trilogi där Sekten på Dimön var den första boken. Den första var spännande och mycket läsvärd, lättläst och en riktig bladvändare. Jag gav den betyg 4. För min del hade storyn kunnat sluta där. I del 2 återuppstår sekten precis som titeln anger och visst är det också intressant. Det är så här sekter fungerar i verkligheten. De lever vidare, vare sig grundaren lever eller dör. Före detta sektmedlemmar blir aldrig fria. Sekten har en förmåga att få tillbaka avhoppade medlemmar med metoder som är skräckinjagande. Beskrivningen av allt detta är fascinerande att läsa. Dessvärre tycker jag språket i den här boken är mycket sämre än i den första. Även handlingen och dramaturgin känns mindre genomtänkt och hela berättelsen känns hastigt ihopkommen, som om författaren bara ville få boken klar. Men man vill fortfarande veta hur det går och jag kommer säkert läsa trean också.

Lotta Modin

2016-08-13

Jag var lite tveksam till om "Sekten som återuppstod" skulle kunna vara lika spännande som den första delen "Sekten på Dimön". Men det var den, stundvis riktigt ordentligt. Dessutom har Mariette Lindstein utvecklat sitt språk och vi får lära känna flera karaktärer lite närmare. Det är alltså äkta läsglädje att läsa denna bok - speciellt när man vet att det ligger sanning i väldigt mycket av den hemska handlingen.

Jonas Ornstein

2016-08-05

Ännu en bladvändare från Mariette Lindstein om sekten ViaTerra. Huvudkaraktären Sofia tror hon är fri från sektlivet, men återgången till ett normalt liv blir inte som hon trodde. Sofia hör inte hemma i det vanliga livet och kan inte kontakta tidigare sektmedlemmar eftersom sekten tillämpar bannlysning. Hennes frustration leder till hämnd. En thriller med verklig förankring, något som varje sektmedlem mer eller mindre går igenom. Att bli accepterad och upphöra att döma sig själv för att vara dum nog att följa en psykopats lära. En spännande bok väl värd att läsas.