Sekten som teruppstod

Sofia Bauman frsker skapa sig ett nytt liv efter tv r i sekten ViaTerras vld. Vgen tillbaka blir svrare n hon trott. Hon mts av frdomar och misstnksamhet och plgas av mardrmmar. Inom henne vxer ett begr efter vedergllning.Franz Oswald, sektens ledare, sitter i hktet i vntan p rttegng. nd r han varken orolig eller ngerfull. Med hjlp av sin advokat, Anna-Maria Callini, brjar han vva ett nt som strcker sig lngt utanfr fngelsets gr vggar och vars enda syfte r att hmnas p Sofia Bauman.Nr Sofia bestmmer sig fr att tala ut om sekten frvandlas hennes liv lngsamt till en mardrm. Enda utvgen r att n en gng lmna allt och starta ett nytt liv ngon helt annanstans. Men Oswald skyr inga medel. Hans nt verkar innefatta allt och alla i Sofias omgivning och strcka sig ver stder, oceaner och kontinenter. Och i klvattnet av hans slutliga hmnd terstr den...

Minst lika bra som frsta boken. Lindstein skriver fngslande och trovrdigt. Spnnande frn brjan till slut.

Uppfljaren av Sekten p Dimn r spnnande och Lindstein skriver bra - men man blir nd litet besviken. Hade hoppats p mera insyn i stmningar inom en udda sekt, men s blir det inte. Boken har i stllet blivit en actionspckad thriller om en skrckinjagande psykopat. Dessutom saknar den ofta trovrdighet och knns psykologiskt onyanserad.

Marina Pedersen

2017-01-02

S dr

Anna Johansson

2016-09-11

En mycket bra uppfljare till Sekten p Dimn. Berttelsen terupptas 2 r efter dr den frsta boken slutade. Vi kastas rakt in i handlingen och vi fr flja med Sofia och Oswalds fortsatta resa. Bde spnnande handling och bra tempo i boken, ngra lsa trdar som jag hoppas fljs upp i den tredje boken.

2016-09-06

En mycket spnnande, vlskriven och engagerande fortsttning p Sekten p Dimn med Sofia Bauman och den grsliga Frans Oswald. Dock lite fr r, detaljerad och frnedrande fr ngot toppbetyg frn mig, men en stark 4:a r absolut boken vrd! Dessutom en mycket bra upplsning av Gunilla Leining! Rekommenderas!

Del 2 i en planerad trilogi dr Sekten p Dimn var den frsta boken. Den frsta var spnnande och mycket lsvrd, lttlst och en riktig bladvndare. Jag gav den betyg 4. Fr min del hade storyn kunnat sluta dr. I del 2 teruppstr sekten precis som titeln anger och visst r det ocks intressant. Det r s hr sekter fungerar i verkligheten. De lever vidare, vare sig grundaren lever eller dr. Fre detta sektmedlemmar blir aldrig fria. Sekten har en frmga att f tillbaka avhoppade medlemmar med metoder som r skrckinjagande. Beskrivningen av allt detta r fascinerande att lsa. Dessvrre tycker jag sprket i den hr boken r mycket smre n i den frsta. ven handlingen och dramaturgin knns mindre genomtnkt och hela berttelsen knns hastigt ihopkommen, som om frfattaren bara ville f boken klar. Men man vill fortfarande veta hur det gr och jag kommer skert lsa trean ocks.

Lotta Modin

2016-08-13

Jag var lite tveksam till om "Sekten som teruppstod" skulle kunna vara lika spnnande som den frsta delen "Sekten p Dimn". Men det var den, stundvis riktigt ordentligt. Dessutom har Mariette Lindstein utvecklat sitt sprk och vi fr lra knna flera karaktrer lite nrmare. Det r allts kta lsgldje att lsa denna bok - speciellt nr man vet att det ligger sanning i vldigt mycket av den hemska handlingen.

Jonas Ornstein

2016-08-05

nnu en bladvndare frn Mariette Lindstein om sekten ViaTerra. Huvudkaraktren Sofia tror hon r fri frn sektlivet, men tergngen till ett normalt liv blir inte som hon trodde. Sofia hr inte hemma i det vanliga livet och kan inte kontakta tidigare sektmedlemmar eftersom sekten tillmpar bannlysning. Hennes frustration leder till hmnd. En thriller med verklig frankring, ngot som varje sektmedlem mer eller mindre gr igenom. Att bli accepterad och upphra att dma sig sjlv fr att vara dum nog att flja en psykopats lra. En spnnande bok vl vrd att lsas.