Sekten på Dimön

Lindstein, Mariette

| 2015

"Spännande som den värsta thriller" /Lotta Olsson, DN På en dimmig och vindpiskad ö utanför Bohusläns kust, har en New Age-rörelse slagit sig ner. Deras karismatiske ledare, Franz Oswald, har utvecklat en lära, ViaTerra, som sägs återställa själslig frid och kroppens naturliga balans. Rörelsen har en magnetisk dragningskraft på kändisar och makthavare i höga positioner. Sofia Bauman, som precis tagit sin universitetsexamen, blir fascinerad av Oswalds lära. Osäker på vad hon vill göra med sitt liv, och charmad av Oswald, antar hon hans jobberbjudande. Snart blir hon dock varse de enorma uppoffringar som engagemanget kräver. Och när sommaren ger vika och höstdimman driver in och slukar ön, börjar hon undra om hon blivit indragen i en sekt. Samtidigt anar hon att det finns en skillnad mellan rörelsens ansikte utåt och Oswalds avsikter, och ju fler stenar hon vänder på, desto mer ångrar hon...

2023-11-19

Många var de som läste Sekten på Dimön när den kom. Och typ alla verkade vara överens om att den var vansinnigt bra. Själv köpte jag den när den kom i pocket och sedan har den blivit stående. Under åren som gått så har jag läst två andra böcker av Mariette Lindstein och de har varit bra, men denna tog det emot lite att börja läsa. För några år sedan plockade jag i alla fall fram den och ställde den i den prioriterade hyllan. När jag planerade vilka böcker jag skulle läsa i september så tyckte jag att det fick vara nog.

Från början har jag för mig att den här serien skulle bli en trilogi, men nu är det uppe i sju böcker. Något som påverkat min lust att börja läsa. Förmodligen så har min ovilja också haft sin grund i tjocklek, upphaussning och tema. Jag har så otroligt svårt för att tycka att psykopater är intressanta. För mig är de bara skrämmande och läskiga. Och tyvärr alldeles för vanligt förekommande i verkligheten för att jag ska tycka att det är spännande.

Jag önskar så att jag kunde hävda att det som händer i Sekten på Dimön aldrig skulle kunna hända i verkligheten. Tyvärr så räcker det ju att bara titta på nyheterna för att bli överbevisad. Världen är full av psykopater och andra vettvillingar. Om serien håller för sju delar återstår att se. Jag har i alla fall de fem första, men kanske skulle jag ha varit nöjd med bara den här första boken.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg. https://bokslut.blogspot.com/2023/11/bok-sekten-pa-dimon-av-mariette.html

Anna Blomgren

2023-05-20

Sofie Möller

2022-11-27

Spännande och berörande roman!

Sofie Möller

2022-11-27

Spännande och berörande roman!

2021-05-25

Välskriven, författaren får verkligen till en obehaglig stämning genom hela boken. Nackdelen är väl just att känslan av obehag också skapar ett visst motstånd mot att läsa så det tog ett tag att komma igenom boken. Jag är nog inte så intresserad av fortsättningen utan tycker att den här boken hade räckt.

Jenny Jansson

2020-08-06

Spänning rakt igenom!

Maria B

2020-07-28

Spännande och skrämmande om hur lätt man kan fastna i en sekt och bli hjärntvättad.

Solveig Andersson

2020-04-07

talbok, storytel
Lite för detaljerad ibland för att helt tilltala. Men samtidigt en roman med thrillerartade liknelser som engagerar, berör och lämnar efter sig en kall kåre utmed ryggraden. Läs den!

Pernilla Ragnhage

2020-03-04

Jag blir fascinerad av att människor kan bli så duperade och följa strömmen. Det är en otäck historia som man sugs in i och inte kan släppa.

Stina

2019-08-28

Riktigt tråkig bok. Trodde att jag skulle läsa en spänningsroman men den var seg och händelselös. Inte ens det partiet som skulle vara mer spännande var spännande. Plus att jag tycker att författare ska göra research. Om författaren beskriver en stad bör hon ha varit där själv för att veta hur det ser ut och inte bara hitta på något.

Hanna Melin

2019-03-24

Hurra, en sekt-trilogi! Lite så kände jag första gången jag såg Sekten på Dimön. Och obehaget som spred sig i magen av 2 anledningar: 1. Kanske den skulle vara FÖR hemsk? Efter att ha gråtit till ”Sektbarn” vet jag allt för väl hur verkligt det faktiskt är och känns. Eller 2. Skulle den vara helt värdelöst skriven och få mig att inte palla igenom, trots temat? Kluven började jag beta mig igenom böckerna. Sträckläsa, kan man säga. Parallellhistorien i ettan vecklar ut sig till en härva av kopplingar och mycket känns så långsökt att man vill gömma ansiktet i händerna emellanåt. Men spännande, otvivelaktigen. Och en i grunden bra uppbyggd historia. Det personliga agget/besattheten Oswald har mot Sofia är in det närmaste lite långtråkig mot slutet - och hur det hela faktiskt slutar, abrupt och med ett enda stort antiklimax, gör inte Oswald rättvisa efter alla hans beräknande bravader. Han förtjänade att gå ut med en explosion.

Patrick Nyholm

2019-03-23

Väldigt välskriven och bra bok.

ElinsBokhylla

2019-03-14

WOW, jag säger bara WOW vilken spännande, verklighetstrogen och intressant bok!

Det var riktigt länge sedan som jag fastnade i en sådan här bra bok redan från börja och hela vägen ut till slutet!

Jag har ju läst ett antal böcker och jag lyckas på något sätt alltid fastna för kvinnliga författare, varför vet jag inte men jag vet att jag verkligen älskar sättet som Sofie Sarenbrant, Emelie Schepp, Carina Bergfeldt och nu Mariette Lindstein skriver!

Det är något med berättelserna och sättet som de skriver på som gör att jag bara inte kan sluta läsa dem. Riktiga bladvändare!

Sekten På Dimön är en bok som stått ett tag i bokhyllan utan att jag har rört den.. jag har längtat lite efter att få läsa den men har haft andra böcker innan. Men nu är jag både glad och ledsen över att jag började läsa den, för den var ju så himla bra men samtidigt ville jag inte att den skulle ta slut!

I Mariette Lindsteins debutroman får man följa med Sofia Bauman som en ung och nyfiken kvinna som börjar en ny del av sitt liv ute på en ö tillsammans med ett gäng i ViaTerra, som sedan visar sig vara något mer än bara en härlig grupp människor..

För de som har läst mycket om sekter faller nog denna bok väldigt bra i smaken. '

Sättet som Lindstein beskriver, målar upp och förklarar är så bra att man lätt glömmer att en del saker är från hennes eget liv och erfarenheter. Men det är även det som gör boken så bra, att det är så många av hennes erfarenheter inom Scientologikyrkan som speglas tillbaka i berättelsen och kapitlen!

Sekten På Dimön är en mycket välskriven och intressant bok som tar upp många viktiga frågor och ett ämne, sekter, som bara verkar växa sig större för varje dag! En riktig bladvändare och man är fast från allra första sidan!

Johanna Åberg

2019-02-13

Boken är oerhört spännande och jag blev fast från första sidan och kunde sedan inte lägga den ifrån mig förrän jag hade läst ut den!!! Otroligt bra skildring av maktutövande och manipulation samt hur det är att fastna i en sekt. Stark 5:a!!!

Karin Andersson

2019-01-05

Intressant tema, men boken är för lång.

Anette Holgersson

2018-10-25

Underbart skriven och den var spännande från början till slut

Bokdjungeln

2018-06-25

Lindstein själv har varit med i en sekt så hon har därmed använt sina egna erfarenhet från detta för att skapa denna fiktiva berättelse. Jag tror därför att historien blir så sjukt bra och trovärdig. Man som läsaren får också en större förståelse för hur lätt det kan vara att dras med i något som man i stunden inte riktigt reflekterar över, utan tror är det rätta. Jag kunde inte sluta läsa när jag väl hade börjat, utan ville bara få veta på hur allt skulle sluta. Boken är väldigt välskriven med grymma beskrivningar av både miljö och människor. Jag är så glad över att detta är den första i en triologi, nu har jag mer läsning att se framemot!

Sara Bengtsson

2018-03-07

Karin Johansson

2018-02-16

Trodde att detta skulle bli en bok man bara ögnade i genom, men icke. Den visade sig vara rätt och slätt väldigt bra.

Rebecka Åkesson

2018-01-05

En av mina absoluta favoritböcker, finns absolut inget negativt med denna bok förutom när den tog slut. Som tur var fanns det två uppföljare tillgängliga. En bok precis i min smak.

Bokslukerskan

2017-11-08

Betyg: 3/5
En mycket svag trea, men dock en trea.
Lite av en besvikelse.
Slutet räddade upp och det faktum att mycket är baserat på verkliga händelser.
Men jag hade verkligen svårt att ta till mig storyn,
svårt att relatera till karaktärerna,
och svårt att förstå all utfyllnad.
Att korta ner med ca.150 sidor hade varit önskvärt.
Ordet sekt,
ger mig en bitter smak i munnen.
Än mer efter att ha läst denna trilogi.
Människan bär på en sökande natur.
Men vad är det för exceptionella dragningskrafter som får oss att ansluta oss till dessa "församlingar"?
Jag hade hoppats på att få min undran något stillad genom att läsa Sekten på Dimön.
Hitta ett uns av förståelse.
Jag gick bet.
Kunde verkligen inte relatera alls till karaktärernas tankegångar, deras val och oförmåga att resonera förnuftigt.
För mig blev det än mer främmande än innan.
Trots ett vidöppet sinne.
Plus i kanten för parallellhistorierna som vävs samman på ett skickligt sätt och bidrar till viss spänning, även fast man i ett väldigt tidigt skede kan lista ut hur det hela hänger ihop.

Maria Johansson

2017-10-08

Debut som sticker ut. Sektledaren väl porträtterad men något naiv huvudkaraktär som lätt går i alla fällor. Rekommenderas för alla som vill läsa lättsam spänning i sektmiljö!

Kitty W

2017-08-13

Spännande, lite otäck, skapar tankar om hur sekter kan vara och påverka människor. Läste ut den rätt fort vilket säkert beror på att den var svår att släppa!

my frost

2017-07-12

Superbra bok! Spännande och skrämmande på ett sätt som ingen kan låta bli att ryckas med i! En riktig bladvändare

Anna Hedenstedt

2017-06-30

Rätt så spännande. Inte det djupaste porträttet av en huvudkaraktär, och en del osannolika detaljer, men handlingen ramlade på.

Therese

2017-05-20

Intressant och spännande bok med grogrund i verkligheten. Ska absolut läsa fortsättningen.

2017-02-21

Bättre än jag trodde, vilket ju inte säger så mycket ;-)

Sandra Katby

2017-02-16

Spännande och lättläst, man rycks med i handlingen och blir eggar att läsa mer

Victoria Sörqvist

2017-01-19

Nervpirrande otäck och jätte bra.

Teresia Kjellgren

2016-11-28

Absolut värd att läsa. Hade lite svårt att komma in i den i början men sen var den svår att släppa!

Marina Pedersen

2016-10-10

Spännande

En lättläst och spännande bok som jag sträckläste - trots att den är på femhundra sidor och jag normalt inte gillar tjocka böcker. Den här kändes dock inte tjock i bemärkelsen tung att läsa. Berättelsen drivs framåt och språket är enkelt. Inga krusiduller. Man vill bara veta vad som ska hända härnäst. Att man förstår att allt vansinne som beskrivs om sekten i boken faktiskt är sådant som både kan hända och troligen har hänt i sekter i verkligheten ger boken en extra glöd

Anna Johansson

2016-08-09

En mycket välskriven, lättläst och lågmält spännande bok. Ger en intressant inblick i människans beteende när det kommer till gruppdynamik, härskartekniker och viljan att tillhöra något. Hoppas att uppföljaren som släpps nästa vecka kommer ges ut som ljudbok, för den vill jag verkligen lyssna på.

Hanna Johansson

2016-08-06

Rysligt spännande bok som trots att sidantalet ligger på över femhundra lyckas vara intresseväckande under hela läsningen. I varje kapitel händer någonting nytt och man tror gång på gång att det inte kan bli värre, vilket det naturligtvis ändå blir. Ser mycket fram emot fortsättningen av trilogin!

2016-04-24

Betyg: 4,5 av 5

En ohyggligt spännande, välskriven och mycket engagerande thriller. Men samtidigt väldigt förnedrande och jag kände mig allt mer illa till mods desto längre in i boken jag kom. Jag tror inte att jag hade klarat av att läsa den för hand, och är därför tacksam för att den fanns som ljudbok så att jag kunde stänga av när den var som värst. Missförstå mig inte, boken är fantastiskt bra men jag har samtidigt svårt för förnedrande böcker speciellt om de speglar en sann verklighet. Nu när den är slut känns det som om jag bättre förstår mig på sektliv och jag skänker verkligen en ömmande tanke för de stackare som fastnat i just sekter! Väldigt bra uppläsare också- i form av Gunilla Leining & Björn Wahlberg! Stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!

Kristina Suomela

2016-02-26

En bladvändare, jag kunde inte släppa den. Väldigt välskriven och spännande.

Bokmalin

2016-02-15

Skrämmande och spännande roman om hur livet i en sekt kan se ut, från insidan. Sektledaren Oswald erbjuder Sofia en anställning hos ViaTerra. Sofia charmas av Oswalds utstrålning och tackar ja. Successivt manipuleras hon och de övriga anställda och det som först framstod som ett paradis utvecklas till ett skräckvälde där hot, våld och psykisk misshandel blir en del av vardagen... Boken är fiktiv men författaren har själv erfarenhet av ämnet då hon levt inom en manipulativ sekt i 25 år. Rekommenderas!

Linda Ismail

2016-02-01

Sekten på Dimön - Mariette Lindstein.

Bokförlag: Mörkersdottir förlag

Utgivningsår: 2015

Antal sidor: 503

Bokens första mening: "Hon har legat vaken länge i mörkret." Boken "Sekten på Dimön" är den första boken i en planerad trilogi av Mariette Lindstein.

Berättelsen har en djup intensitet och spänning som byggs upp i ett snabbt tempo för läsaren. Mariette Lindstein skriver mycket detaljerat karaktärer och miljöer vilket gör berättelsen mycket målande och läslusten infinner sig snabbt i denna fiktiva roman. Mariette Lindstein har skrivit en bok med stark innebörd och kraft samt om ett mycket intressant ämne.
Rekommenderas varmt!

Betyg: 5/5

Jag fick en förfrågan av författaren om att läsa denna bok, men gissa min förvåning när denna halvtegelbok dök upp i brevlådan. Nu var boken väldigt lättläst men en bra layout och relativt stora bokstäver, det gillar jag. När jag läste boken hade jag i början lite svårt att förstå, jag kunde inte riktigt ta in att det kunde vara så här. Men eftersom författaren själv varit medlem i Scientologikyrkan så känns allt trovärdigt. Man blir både chockad och förskräckt att det kan gå till så här och ju längre in i boken ju värre blir det. Detta är en sträckläsningsbok som jag starkt rekommenderar, engagerande.

Monica Carlsson

2016-01-15

En mycket spännande bok som lät oss veta hur en sekt kan vara från insidan. Författaren har egen erfarenhet av att fly från en sekt och det höjer bokens trovärdighet.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

När jag tog boken i min hand var den skrämmande tjock, över 500 sidor. Ett recensionsexemplar. Omslaget är fängslande och på nätet har jag hört talas mycket om boken, utan att ha läst vad andra tyckt om den. Jag vill bilda mig en egen åsikt. Jag börjar läsa.

Jag läser om Sofia Bauman som precis har tagit sin universitetsexamen när hon lyssnar på ett föredrag av Franz Oswald som berättar om sin lära ViaTerra. Hon bjuds in att besöka Dimön och herrgården där Franz Oswald håller till. Rörelsen ViaTerra visar sig ha dragningskraft på kändisar och makthavare i höga positioner. Sofia charmas av hushållet på herrgården, av kändisarna och framförallt av Franz Oswalds karismatiska charm.

När hon får erbjudande om att bygga upp biblioteket på herrgården nappar hon direkt. När höstdimman väver in ön i ett töcken, när murar med taggtråd och elstängsel byggs runt området, när mobiltelefoner och datorer förbjuds börjar hon ångra sitt beslut. Franz Oswald styr hushållet med järnhand och låter ingen slippa ur sitt grepp. Ingen har någonsin lämnat ViaTerra levande.

Det här är en skrämmande bok om en verklighet som många upplever. Jag har tidigare läst böcker om sekter, även de var sträckläsningsböcker, eftersom jag vill veta hur det går. Samtidigt ställer jag mig frågande till hur folk kan gå med i sekter. Men efter att ha följt Sofia Bauman förstår jag. För det som verkar som en guldskimrande vardag utåt sett, visar sig vara något helt annat när sektledaren väl har fångat personen i sitt grepp.

En riktigt, riktigt bra bok som jag hoppas blir film. Det är inte bara spännande skönlitterär läsning, det är bra språk, miljöskildringar och skrämmande personporträtt. En gastkramande thriller som håller dig i ett järngrepp tills boken är slutläst!

2015-12-23

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är en en roman, fast den har mycket verklighet i sig ändå. Det handlar om en sekt som kallas ViaTerra, men som påminner en hel del om verkliga sekter, till exempel Scientologikyrkan. Författaren, Mariette Lindstein, var med i Scientologikyrkan i tjugofem år, innan hon flydde därifrån för cirka tio år sedan. Så romanen bygger ju mycket på hennes egna upplevelser där. Men boken är skriven som en roman, och det är den första boken i en trilogi om sekten.

Jag tyckte mycket om boken, som var både lättläst, välskriven, och spännande. Stämningen och spänningen trappades hela tiden upp, och jag tyckte att boken hade ett ordentligt slut, trots att det är den första boken i den planerade trilogin. Att läsa böcker om sekter, både romaner och dokumentära böcker intresserar mig mycket. Det är fascinerande att läsa om fenomenet sekter.

Så jag rekommenderar verkligen boken till alla. Och jag ser fram emot att läsa dom kommande två böckerna.

Rasmusmatte .

2015-12-16

Mycket bra spännande och intressant

Åsa Carlsson

2015-12-08

Det här är så mycket mer än bara en riktigt spännande roman, man får även en fördjupad insikt och kunskap om sekter. Läs mer: http://ibokhyllan.blogspot.se/2015/12/sekten-pa-dimon-av-mariette-lindstein.html

E H

2015-10-20

Mycket intressant bok som fler borde läsa! Skickligt skriven debutroman.
Man fick verkligen känslan av hur det är att hamna i klorna på en sekt.

Maria Halling

2015-09-08

Sekten på Dimön är en riktigt spännande roman med imponerande bra driv i berättelsen. Den ger dessutom en inblick i hur det kan gå till att lockas med i ett sammanhang som sedan spårar ur. Efter att ha läst boken kan jag inte låta bli att fråga mig själv ? skulle detta kunna hända mig? Och svaret är läskigt nog: ja, förmodligen. Att författaren baserar sin historia på sina egna erfarenheter som medlem i Scientologikyrkan gör ju det hela än mer intressant och trovärdigt. Det här är en bok jag verkligen kan rekommendera!

2015-09-01

En hemsk berättelse om hur lätt det kan vara att hamna i en sekt. Att det som känns fint och riktigt i början urartar till tyranni, att det inte går att ta sig ur och inte veta vem man kan lita på. Även om det är en roman blir den extra trovärdig eftersom författaren själv har flytt från scientologikyrkan. Riktigt bra.

Anna Andersson

2015-08-31

En otroligt stark och fruktansvärd berättelse. Den blev så stark att jag fick lägga ifrån mig boken ibland. Hur är det då att uppleva detta som jag knappt står ut med att läsa. Hoppas att många tar del av berättelsen och att det leder till att färre behöver genomlida sådant här.

Per-Olof Svensson

2015-08-28

Jag har läst Sekten på Dimön och förvånas över den grymhet och människosyn som genomsyrar boken. Handlingen som är fiktiv går igenom som om det är på riktigt. Det är en bok som jag verkligen kan rekommendera, både som ren spänningsroman och en upplysande bok om vad som händer en människa som tror sej hittat hem. Att boken blir så trovärdig beror delvis på att författaren har levt ett liv som överensstämmer med texten och naturligtvis också har en naturbegåvning i att uttrycka sej så att läsaren skapar sej förnimmelser om både miljön och personerna i romanen.

Ewa Kaczmarek

2015-08-28

boken är mycket spännande, väl skriven och lätt läst.Man får komma in i en instängd grupp som är styr av och en stark känslolös ledare. Konflikter och rädsla som följer hela tiden gruppen är skrämmande.Medlemmars hjälphesheten är obeskrivligt . Läs gärna denna boken som ger dig mer förståelse för menniskors beslut att går in i en sekt. Rekommenderar varmt.