Sekten på Dimön

Lindstein, Mariette

| 2015

"Spännande som den värsta thriller" /Lotta Olsson, DN På en dimmig och vindpiskad ö utanför Bohusläns kust, har en New Age-rörelse slagit sig ner. Deras karismatiske ledare, Franz Oswald, har utvecklat en lära, ViaTerra, som sägs återställa själslig frid och kroppens naturliga balans. Rörelsen har en magnetisk dragningskraft på kändisar och makthavare i höga positioner. Sofia Bauman, som precis tagit sin universitetsexamen, blir fascinerad av Oswalds lära. Osäker på vad hon vill göra med sitt liv, och charmad av Oswald, antar hon hans jobberbjudande. Snart blir hon dock varse de enorma uppoffringar som engagemanget kräver. Och när sommaren ger vika och höstdimman driver in och slukar ön, börjar hon undra om hon blivit indragen i en sekt. Samtidigt anar hon att det finns en skillnad mellan rörelsens ansikte utåt och Oswalds avsikter, och ju fler stenar hon vänder på, desto mer ångrar hon...

Betyg: 3/5
En mycket svag trea, men dock en trea.
Lite av en besvikelse.
Slutet räddade upp och det faktum att mycket är baserat på verkliga händelser.
Men jag hade verkligen svårt att ta till mig storyn,
svårt att relatera till karaktärerna,
och svårt att förstå all utfyllnad.
Att korta ner med ca.150 sidor hade varit önskvärt.
Ordet sekt,
ger mig en bitter smak i munnen.
Än mer efter att ha läst denna trilogi.
Människan bär på en sökande natur.
Men vad är det för exceptionella dragningskrafter som får oss att ansluta oss till dessa "församlingar"?
Jag hade hoppats på att få min undran något stillad genom att läsa Sekten på Dimön.
Hitta ett uns av förståelse.
Jag gick bet.
Kunde verkligen inte relatera alls till karaktärernas tankegångar, deras val och oförmåga att resonera förnuftigt.
För mig blev det än mer främmande än innan.
Trots ett vidöppet sinne.
Plus i kanten för parallellhistorierna som vävs samman på ett skickligt sätt och bidrar till viss spänning, även fast man i ett väldigt tidigt skede kan lista ut hur det hela hänger ihop.

Debut som sticker ut. Sektledaren väl porträtterad men något naiv huvudkaraktär som lätt går i alla fällor. Rekommenderas för alla som vill läsa lättsam spänning i sektmiljö!

Kitty W

2017-08-13

Spännande, lite otäck, skapar tankar om hur sekter kan vara och påverka människor. Läste ut den rätt fort vilket säkert beror på att den var svår att släppa!

my frost

2017-07-12

Superbra bok! Spännande och skrämmande på ett sätt som ingen kan låta bli att ryckas med i! En riktig bladvändare

Anna Hedenstedt

2017-06-30

Rätt så spännande. Inte det djupaste porträttet av en huvudkaraktär, och en del osannolika detaljer, men handlingen ramlade på.

Therese Olsson

2017-05-20

Intressant och spännande bok med grogrund i verkligheten. Ska absolut läsa fortsättningen.

2017-02-21

Bättre än jag trodde, vilket ju inte säger så mycket ;-)

Sandra Katby

2017-02-16

Spännande och lättläst, man rycks med i handlingen och blir eggar att läsa mer

Victoria Sörqvist

2017-01-19

Nervpirrande otäck och jätte bra.

Teresia Kjellgren

2016-11-28

Absolut värd att läsa. Hade lite svårt att komma in i den i början men sen var den svår att släppa!

Marina Pedersen

2016-10-10

Spännande

En lättläst och spännande bok som jag sträckläste - trots att den är på femhundra sidor och jag normalt inte gillar tjocka böcker. Den här kändes dock inte tjock i bemärkelsen tung att läsa. Berättelsen drivs framåt och språket är enkelt. Inga krusiduller. Man vill bara veta vad som ska hända härnäst. Att man förstår att allt vansinne som beskrivs om sekten i boken faktiskt är sådant som både kan hända och troligen har hänt i sekter i verkligheten ger boken en extra glöd

Anna Johansson

2016-08-09

En mycket välskriven, lättläst och lågmält spännande bok. Ger en intressant inblick i människans beteende när det kommer till gruppdynamik, härskartekniker och viljan att tillhöra något. Hoppas att uppföljaren som släpps nästa vecka kommer ges ut som ljudbok, för den vill jag verkligen lyssna på.

Hanna Johansson

2016-08-06

Rysligt spännande bok som trots att sidantalet ligger på över femhundra lyckas vara intresseväckande under hela läsningen. I varje kapitel händer någonting nytt och man tror gång på gång att det inte kan bli värre, vilket det naturligtvis ändå blir. Ser mycket fram emot fortsättningen av trilogin!

2016-04-24

Betyg: 4,5 av 5

En ohyggligt spännande, välskriven och mycket engagerande thriller. Men samtidigt väldigt förnedrande och jag kände mig allt mer illa till mods desto längre in i boken jag kom. Jag tror inte att jag hade klarat av att läsa den för hand, och är därför tacksam för att den fanns som ljudbok så att jag kunde stänga av när den var som värst. Missförstå mig inte, boken är fantastiskt bra men jag har samtidigt svårt för förnedrande böcker speciellt om de speglar en sann verklighet. Nu när den är slut känns det som om jag bättre förstår mig på sektliv och jag skänker verkligen en ömmande tanke för de stackare som fastnat i just sekter! Väldigt bra uppläsare också- i form av Gunilla Leining & Björn Wahlberg! Stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!

Kristina Suomela

2016-02-26

En bladvändare, jag kunde inte släppa den. Väldigt välskriven och spännande.

Bokmalin

2016-02-15

Skrämmande och spännande roman om hur livet i en sekt kan se ut, från insidan. Sektledaren Oswald erbjuder Sofia en anställning hos ViaTerra. Sofia charmas av Oswalds utstrålning och tackar ja. Successivt manipuleras hon och de övriga anställda och det som först framstod som ett paradis utvecklas till ett skräckvälde där hot, våld och psykisk misshandel blir en del av vardagen... Boken är fiktiv men författaren har själv erfarenhet av ämnet då hon levt inom en manipulativ sekt i 25 år. Rekommenderas!

Linda Ismail

2016-02-01

Sekten på Dimön - Mariette Lindstein.

Bokförlag: Mörkersdottir förlag

Utgivningsår: 2015

Antal sidor: 503

Bokens första mening: "Hon har legat vaken länge i mörkret." Boken "Sekten på Dimön" är den första boken i en planerad trilogi av Mariette Lindstein.

Berättelsen har en djup intensitet och spänning som byggs upp i ett snabbt tempo för läsaren. Mariette Lindstein skriver mycket detaljerat karaktärer och miljöer vilket gör berättelsen mycket målande och läslusten infinner sig snabbt i denna fiktiva roman. Mariette Lindstein har skrivit en bok med stark innebörd och kraft samt om ett mycket intressant ämne.
Rekommenderas varmt!

Betyg: 5/5

Jag fick en förfrågan av författaren om att läsa denna bok, men gissa min förvåning när denna halvtegelbok dök upp i brevlådan. Nu var boken väldigt lättläst men en bra layout och relativt stora bokstäver, det gillar jag. När jag läste boken hade jag i början lite svårt att förstå, jag kunde inte riktigt ta in att det kunde vara så här. Men eftersom författaren själv varit medlem i Scientologikyrkan så känns allt trovärdigt. Man blir både chockad och förskräckt att det kan gå till så här och ju längre in i boken ju värre blir det. Detta är en sträckläsningsbok som jag starkt rekommenderar, engagerande.

Monica Carlsson

2016-01-15

En mycket spännande bok som lät oss veta hur en sekt kan vara från insidan. Författaren har egen erfarenhet av att fly från en sekt och det höjer bokens trovärdighet.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

När jag tog boken i min hand var den skrämmande tjock, över 500 sidor. Ett recensionsexemplar. Omslaget är fängslande och på nätet har jag hört talas mycket om boken, utan att ha läst vad andra tyckt om den. Jag vill bilda mig en egen åsikt. Jag börjar läsa.

Jag läser om Sofia Bauman som precis har tagit sin universitetsexamen när hon lyssnar på ett föredrag av Franz Oswald som berättar om sin lära ViaTerra. Hon bjuds in att besöka Dimön och herrgården där Franz Oswald håller till. Rörelsen ViaTerra visar sig ha dragningskraft på kändisar och makthavare i höga positioner. Sofia charmas av hushållet på herrgården, av kändisarna och framförallt av Franz Oswalds karismatiska charm.

När hon får erbjudande om att bygga upp biblioteket på herrgården nappar hon direkt. När höstdimman väver in ön i ett töcken, när murar med taggtråd och elstängsel byggs runt området, när mobiltelefoner och datorer förbjuds börjar hon ångra sitt beslut. Franz Oswald styr hushållet med järnhand och låter ingen slippa ur sitt grepp. Ingen har någonsin lämnat ViaTerra levande.

Det här är en skrämmande bok om en verklighet som många upplever. Jag har tidigare läst böcker om sekter, även de var sträckläsningsböcker, eftersom jag vill veta hur det går. Samtidigt ställer jag mig frågande till hur folk kan gå med i sekter. Men efter att ha följt Sofia Bauman förstår jag. För det som verkar som en guldskimrande vardag utåt sett, visar sig vara något helt annat när sektledaren väl har fångat personen i sitt grepp.

En riktigt, riktigt bra bok som jag hoppas blir film. Det är inte bara spännande skönlitterär läsning, det är bra språk, miljöskildringar och skrämmande personporträtt. En gastkramande thriller som håller dig i ett järngrepp tills boken är slutläst!

2015-12-23

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är en en roman, fast den har mycket verklighet i sig ändå. Det handlar om en sekt som kallas ViaTerra, men som påminner en hel del om verkliga sekter, till exempel Scientologikyrkan. Författaren, Mariette Lindstein, var med i Scientologikyrkan i tjugofem år, innan hon flydde därifrån för cirka tio år sedan. Så romanen bygger ju mycket på hennes egna upplevelser där. Men boken är skriven som en roman, och det är den första boken i en trilogi om sekten.

Jag tyckte mycket om boken, som var både lättläst, välskriven, och spännande. Stämningen och spänningen trappades hela tiden upp, och jag tyckte att boken hade ett ordentligt slut, trots att det är den första boken i den planerade trilogin. Att läsa böcker om sekter, både romaner och dokumentära böcker intresserar mig mycket. Det är fascinerande att läsa om fenomenet sekter.

Så jag rekommenderar verkligen boken till alla. Och jag ser fram emot att läsa dom kommande två böckerna.

Rasmusmatte .

2015-12-16

Mycket bra spännande och intressant

Åsa Carlsson

2015-12-08

Det här är så mycket mer än bara en riktigt spännande roman, man får även en fördjupad insikt och kunskap om sekter. Läs mer: http://ibokhyllan.blogspot.se/2015/12/sekten-pa-dimon-av-mariette-lindstein.html

E H

2015-10-20

Mycket intressant bok som fler borde läsa! Skickligt skriven debutroman.
Man fick verkligen känslan av hur det är att hamna i klorna på en sekt.

Maria Halling

2015-09-08

Sekten på Dimön är en riktigt spännande roman med imponerande bra driv i berättelsen. Den ger dessutom en inblick i hur det kan gå till att lockas med i ett sammanhang som sedan spårar ur. Efter att ha läst boken kan jag inte låta bli att fråga mig själv ? skulle detta kunna hända mig? Och svaret är läskigt nog: ja, förmodligen. Att författaren baserar sin historia på sina egna erfarenheter som medlem i Scientologikyrkan gör ju det hela än mer intressant och trovärdigt. Det här är en bok jag verkligen kan rekommendera!

2015-09-01

En hemsk berättelse om hur lätt det kan vara att hamna i en sekt. Att det som känns fint och riktigt i början urartar till tyranni, att det inte går att ta sig ur och inte veta vem man kan lita på. Även om det är en roman blir den extra trovärdig eftersom författaren själv har flytt från scientologikyrkan. Riktigt bra.

Anna Andersson

2015-08-31

En otroligt stark och fruktansvärd berättelse. Den blev så stark att jag fick lägga ifrån mig boken ibland. Hur är det då att uppleva detta som jag knappt står ut med att läsa. Hoppas att många tar del av berättelsen och att det leder till att färre behöver genomlida sådant här.

Jonas Ornstein

2015-08-29

Sekten på Dimön är spännande, det är svårt att släppa den. Mariette skildrar mänskorna och miljöerna i samklang med varandra. För mig spelades en film upp i mitt inre. Jag kunde känna huvudrollsinnehavarens glädje och oro. Detta är en bok med mycket inlevelse. Boken har också ett mycket viktigt budskap ? psykopater saknar inre konflikter. Vi vanliga människor känner plikt, har dåligt samvete för vad vi borde gjort och vi oroar oss för framtiden. Psykopaten saknar detta helt, han är bara lojal mot sig själv och de han allierat sig med för tillfället.

Per-Olof Svensson

2015-08-28

Jag har läst Sekten på Dimön och förvånas över den grymhet och människosyn som genomsyrar boken. Handlingen som är fiktiv går igenom som om det är på riktigt. Det är en bok som jag verkligen kan rekommendera, både som ren spänningsroman och en upplysande bok om vad som händer en människa som tror sej hittat hem. Att boken blir så trovärdig beror delvis på att författaren har levt ett liv som överensstämmer med texten och naturligtvis också har en naturbegåvning i att uttrycka sej så att läsaren skapar sej förnimmelser om både miljön och personerna i romanen.

Ewa Kaczmarek

2015-08-28

boken är mycket spännande, väl skriven och lätt läst.Man får komma in i en instängd grupp som är styr av och en stark känslolös ledare. Konflikter och rädsla som följer hela tiden gruppen är skrämmande.Medlemmars hjälphesheten är obeskrivligt . Läs gärna denna boken som ger dig mer förståelse för menniskors beslut att går in i en sekt. Rekommenderar varmt.