Sekten p Dimn

Lindstein, Mariette

| 2015

"Spnnande som den vrsta thriller" /Lotta Olsson, DN P en dimmig och vindpiskad utanfr Bohuslns kust, har en New Age-rrelse slagit sig ner. Deras karismatiske ledare, Franz Oswald, har utvecklat en lra, ViaTerra, som sgs terstlla sjlslig frid och kroppens naturliga balans. Rrelsen har en magnetisk dragningskraft p kndisar och makthavare i hga positioner. Sofia Bauman, som precis tagit sin universitetsexamen, blir fascinerad av Oswalds lra. Osker p vad hon vill gra med sitt liv, och charmad av Oswald, antar hon hans jobberbjudande. Snart blir hon dock varse de enorma uppoffringar som engagemanget krver. Och nr sommaren ger vika och hstdimman driver in och slukar n, brjar hon undra om hon blivit indragen i en sekt. Samtidigt anar hon att det finns en skillnad mellan rrelsens ansikte utt och Oswalds avsikter, och ju fler stenar hon vnder p, desto mer ngrar hon...

Kitty W

Spnnande, lite otck, skapar tankar om hur sekter kan vara och pverka mnniskor. Lste ut den rtt fort vilket skert beror p att den var svr att slppa!

my frost

2017-07-12

Superbra bok! Spnnande och skrmmande p ett stt som ingen kan lta bli att ryckas med i! En riktig bladvndare

Anna Hedenstedt

2017-06-30

Rtt s spnnande. Inte det djupaste portrttet av en huvudkaraktr, och en del osannolika detaljer, men handlingen ramlade p.

Therese Olsson

2017-05-20

Intressant och spnnande bok med grogrund i verkligheten. Ska absolut lsa fortsttningen.

2017-02-21

Bttre n jag trodde, vilket ju inte sger s mycket ;-)

Sandra Katby

2017-02-16

Spnnande och lttlst, man rycks med i handlingen och blir eggar att lsa mer

Victoria Srqvist

2017-01-19

Nervpirrande otck och jtte bra.

Teresia Kjellgren

2016-11-28

Absolut vrd att lsa. Hade lite svrt att komma in i den i brjan men sen var den svr att slppa!

Marina Pedersen

2016-10-10

Spnnande

En lttlst och spnnande bok som jag strcklste - trots att den r p femhundra sidor och jag normalt inte gillar tjocka bcker. Den hr kndes dock inte tjock i bemrkelsen tung att lsa. Berttelsen drivs framt och sprket r enkelt. Inga krusiduller. Man vill bara veta vad som ska hnda hrnst. Att man frstr att allt vansinne som beskrivs om sekten i boken faktiskt r sdant som bde kan hnda och troligen har hnt i sekter i verkligheten ger boken en extra gld

Anna Johansson

2016-08-09

En mycket vlskriven, lttlst och lgmlt spnnande bok. Ger en intressant inblick i mnniskans beteende nr det kommer till gruppdynamik, hrskartekniker och viljan att tillhra ngot. Hoppas att uppfljaren som slpps nsta vecka kommer ges ut som ljudbok, fr den vill jag verkligen lyssna p.

Hanna Johansson

2016-08-06

Rysligt spnnande bok som trots att sidantalet ligger p ver femhundra lyckas vara intressevckande under hela lsningen. I varje kapitel hnder ngonting nytt och man tror gng p gng att det inte kan bli vrre, vilket det naturligtvis nd blir. Ser mycket fram emot fortsttningen av trilogin!

2016-04-24

Betyg: 4,5 av 5

En ohyggligt spnnande, vlskriven och mycket engagerande thriller. Men samtidigt vldigt frnedrande och jag knde mig allt mer illa till mods desto lngre in i boken jag kom. Jag tror inte att jag hade klarat av att lsa den fr hand, och r drfr tacksam fr att den fanns som ljudbok s att jag kunde stnga av nr den var som vrst. Missfrst mig inte, boken r fantastiskt bra men jag har samtidigt svrt fr frnedrande bcker speciellt om de speglar en sann verklighet. Nu nr den r slut knns det som om jag bttre frstr mig p sektliv och jag sknker verkligen en mmande tanke fr de stackare som fastnat i just sekter! Vldigt bra upplsare ocks- i form av Gunilla Leining & Bjrn Wahlberg! Stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!

Kristina Suomela

2016-02-26

En bladvndare, jag kunde inte slppa den. Vldigt vlskriven och spnnande.

Bokmalin

2016-02-15

Skrmmande och spnnande roman om hur livet i en sekt kan se ut, frn insidan. Sektledaren Oswald erbjuder Sofia en anstllning hos ViaTerra. Sofia charmas av Oswalds utstrlning och tackar ja. Successivt manipuleras hon och de vriga anstllda och det som frst framstod som ett paradis utvecklas till ett skrckvlde dr hot, vld och psykisk misshandel blir en del av vardagen... Boken r fiktiv men frfattaren har sjlv erfarenhet av mnet d hon levt inom en manipulativ sekt i 25 r. Rekommenderas!

Linda Ismail

2016-02-01

Sekten p Dimn - Mariette Lindstein.

Bokfrlag: Mrkersdottir frlag

Utgivningsr: 2015

Antal sidor: 503

Bokens frsta mening: "Hon har legat vaken lnge i mrkret." Boken "Sekten p Dimn" r den frsta boken i en planerad trilogi av Mariette Lindstein.

Berttelsen har en djup intensitet och spnning som byggs upp i ett snabbt tempo fr lsaren. Mariette Lindstein skriver mycket detaljerat karaktrer och miljer vilket gr berttelsen mycket mlande och lslusten infinner sig snabbt i denna fiktiva roman. Mariette Lindstein har skrivit en bok med stark innebrd och kraft samt om ett mycket intressant mne.
Rekommenderas varmt!

Betyg: 5/5

Jag fick en frfrgan av frfattaren om att lsa denna bok, men gissa min frvning nr denna halvtegelbok dk upp i brevldan. Nu var boken vldigt lttlst men en bra layout och relativt stora bokstver, det gillar jag. Nr jag lste boken hade jag i brjan lite svrt att frst, jag kunde inte riktigt ta in att det kunde vara s hr. Men eftersom frfattaren sjlv varit medlem i Scientologikyrkan s knns allt trovrdigt. Man blir bde chockad och frskrckt att det kan g till s hr och ju lngre in i boken ju vrre blir det. Detta r en strcklsningsbok som jag starkt rekommenderar, engagerande.

Monica Carlsson

2016-01-15

En mycket spnnande bok som lt oss veta hur en sekt kan vara frn insidan. Frfattaren har egen erfarenhet av att fly frn en sekt och det hjer bokens trovrdighet.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

Nr jag tog boken i min hand var den skrmmande tjock, ver 500 sidor. Ett recensionsexemplar. Omslaget r fngslande och p ntet har jag hrt talas mycket om boken, utan att ha lst vad andra tyckt om den. Jag vill bilda mig en egen sikt. Jag brjar lsa.

Jag lser om Sofia Bauman som precis har tagit sin universitetsexamen nr hon lyssnar p ett fredrag av Franz Oswald som berttar om sin lra ViaTerra. Hon bjuds in att beska Dimn och herrgrden dr Franz Oswald hller till. Rrelsen ViaTerra visar sig ha dragningskraft p kndisar och makthavare i hga positioner. Sofia charmas av hushllet p herrgrden, av kndisarna och framfrallt av Franz Oswalds karismatiska charm.

Nr hon fr erbjudande om att bygga upp biblioteket p herrgrden nappar hon direkt. Nr hstdimman vver in n i ett tcken, nr murar med taggtrd och elstngsel byggs runt omrdet, nr mobiltelefoner och datorer frbjuds brjar hon ngra sitt beslut. Franz Oswald styr hushllet med jrnhand och lter ingen slippa ur sitt grepp. Ingen har ngonsin lmnat ViaTerra levande.

Det hr r en skrmmande bok om en verklighet som mnga upplever. Jag har tidigare lst bcker om sekter, ven de var strcklsningsbcker, eftersom jag vill veta hur det gr. Samtidigt stller jag mig frgande till hur folk kan g med i sekter. Men efter att ha fljt Sofia Bauman frstr jag. Fr det som verkar som en guldskimrande vardag utt sett, visar sig vara ngot helt annat nr sektledaren vl har fngat personen i sitt grepp.

En riktigt, riktigt bra bok som jag hoppas blir film. Det r inte bara spnnande sknlitterr lsning, det r bra sprk, miljskildringar och skrmmande personportrtt. En gastkramande thriller som hller dig i ett jrngrepp tills boken r slutlst!

2015-12-23

Betyg: 4,5 av 5.

Det hr r en en roman, fast den har mycket verklighet i sig nd. Det handlar om en sekt som kallas ViaTerra, men som pminner en hel del om verkliga sekter, till exempel Scientologikyrkan. Frfattaren, Mariette Lindstein, var med i Scientologikyrkan i tjugofem r, innan hon flydde drifrn fr cirka tio r sedan. S romanen bygger ju mycket p hennes egna upplevelser dr. Men boken r skriven som en roman, och det r den frsta boken i en trilogi om sekten.

Jag tyckte mycket om boken, som var bde lttlst, vlskriven, och spnnande. Stmningen och spnningen trappades hela tiden upp, och jag tyckte att boken hade ett ordentligt slut, trots att det r den frsta boken i den planerade trilogin. Att lsa bcker om sekter, bde romaner och dokumentra bcker intresserar mig mycket. Det r fascinerande att lsa om fenomenet sekter.

S jag rekommenderar verkligen boken till alla. Och jag ser fram emot att lsa dom kommande tv bckerna.

Rasmusmatte .

2015-12-16

Mycket bra spnnande och intressant

sa Carlsson

2015-12-08

Det hr r s mycket mer n bara en riktigt spnnande roman, man fr ven en frdjupad insikt och kunskap om sekter. Ls mer: http://ibokhyllan.blogspot.se/2015/12/sekten-pa-dimon-av-mariette-lindstein.html

E H

2015-10-20

Mycket intressant bok som fler borde lsa! Skickligt skriven debutroman.
Man fick verkligen knslan av hur det r att hamna i klorna p en sekt.

Maria Halling

2015-09-08

Sekten p Dimn r en riktigt spnnande roman med imponerande bra driv i berttelsen. Den ger dessutom en inblick i hur det kan g till att lockas med i ett sammanhang som sedan sprar ur. Efter att ha lst boken kan jag inte lta bli att frga mig sjlv ? skulle detta kunna hnda mig? Och svaret r lskigt nog: ja, frmodligen. Att frfattaren baserar sin historia p sina egna erfarenheter som medlem i Scientologikyrkan gr ju det hela n mer intressant och trovrdigt. Det hr r en bok jag verkligen kan rekommendera!

2015-09-01

En hemsk berttelse om hur ltt det kan vara att hamna i en sekt. Att det som knns fint och riktigt i brjan urartar till tyranni, att det inte gr att ta sig ur och inte veta vem man kan lita p. ven om det r en roman blir den extra trovrdig eftersom frfattaren sjlv har flytt frn scientologikyrkan. Riktigt bra.

Anna Andersson

2015-08-31

En otroligt stark och fruktansvrd berttelse. Den blev s stark att jag fick lgga ifrn mig boken ibland. Hur r det d att uppleva detta som jag knappt str ut med att lsa. Hoppas att mnga tar del av berttelsen och att det leder till att frre behver genomlida sdant hr.

Jonas Ornstein

2015-08-29

Sekten p Dimn r spnnande, det r svrt att slppa den. Mariette skildrar mnskorna och miljerna i samklang med varandra. Fr mig spelades en film upp i mitt inre. Jag kunde knna huvudrollsinnehavarens gldje och oro. Detta r en bok med mycket inlevelse. Boken har ocks ett mycket viktigt budskap ? psykopater saknar inre konflikter. Vi vanliga mnniskor knner plikt, har dligt samvete fr vad vi borde gjort och vi oroar oss fr framtiden. Psykopaten saknar detta helt, han r bara lojal mot sig sjlv och de han allierat sig med fr tillfllet.

Per-Olof Svensson

2015-08-28

Jag har lst Sekten p Dimn och frvnas ver den grymhet och mnniskosyn som genomsyrar boken. Handlingen som r fiktiv gr igenom som om det r p riktigt. Det r en bok som jag verkligen kan rekommendera, bde som ren spnningsroman och en upplysande bok om vad som hnder en mnniska som tror sej hittat hem. Att boken blir s trovrdig beror delvis p att frfattaren har levt ett liv som verensstmmer med texten och naturligtvis ocks har en naturbegvning i att uttrycka sej s att lsaren skapar sej frnimmelser om bde miljn och personerna i romanen.

Ewa Kaczmarek

2015-08-28

boken r mycket spnnande, vl skriven och ltt lst.Man fr komma in i en instngd grupp som r styr av och en stark knslols ledare. Konflikter och rdsla som fljer hela tiden gruppen r skrmmande.Medlemmars hjlphesheten r obeskrivligt . Ls grna denna boken som ger dig mer frstelse fr menniskors beslut att gr in i en sekt. Rekommenderar varmt.