Sekonden

Enquist, Per Olov

| 1979

Sekonden är P O Enquists första roman efter det stora genombrottet med Legionärerna 1968. Den handlar till största delen om idrott och fusk, men lika mycket om politik och falska liv. Huvudpersonen i boken, själva sekonden alltså, är son till en släggkastare som gjorde skandal på 40-talet när han avslöjades med att ha slagit svenskt rekord med för lätt slägga. Sonen håller nu på med en levnadsteckning över fadern vilket för honom på en smula krokiga vägar till DDR i början av 70-talet, just innan den östtyska idrottsexplosionen skulle äga rum, en explosion som till stor del byggde just på fusk i form av dopning, fast det förstod man först senare. Sist, men verkligen inte minst, är detta den första roman där Enquist använder sig av sina egna, mycket personliga erfarenheter från barndomen i Hjoggböle.

Pontus Fjällman

2015-07-12

Den mest helgjutna boken jag läst av PO Enquist hittills. Bilderna han beskriver är ofta otroligt vackra och har suttit kvar skarpt i mitt minne. Och aldrig tidigare har hans politiska idéer blandat in sig så sömlöst med handlingens rörelse. Värt att tillägga att jag heller aldrig läst något som känts så insiktsfullt och genomtänkt kring sporten, dess charm och dess roll i samhället. Den här boken verkar vara den som står ut som den mest läsvärda i Enquists annars väldigt pålitliga bibliofgrafi.

Kenneth Olausson

2010-03-10

Den gode E. sitter bekvämt tillbakalutad i sin läsfåtölj. Han läser, tänker, filosoferar, grunnar, ser sammanhang och mönster ingen annan ser, drömmer om kvinnor, minns hur det var runt 1968 och hur det kändes att leva i en tid då solidaritet och engagemang inte bara var tomma ord. Och skuld känner han nog lite. Och lider gör han nog lite. Men så sätter han sig vid sin gamla Halda och skriver "Sekonden" och den är bra, mycket bra. Om en lite pretentiös ibland.