Segel av sten

Edwardson, Åke

| 2002

I den sjätte romanen om Erik Winter och hans kolleger vid Göteborgspolisen får vi återknyta bekantskapen med Steve Macdonald från Scotland Yard. Och det på dennes hemmaplan, de skotska högländerna. Winter kommer dit för att undersöka två mystiska försvinnanden. Med femtio års mellanrum har två fiskare, far och son, från Bohuslän försvunnit utanför den skotska kusten. Hemma i Göteborg tvingas polisassistenten Aneta Djanali möta sitt eget afrikanska förflutna när hon nystar i en misshandelshärva. Och alltihopa utgår ifrån havet. Indiansommar i Göteborg. Kriminalkommissarie Erik Winter blir uppsökt av en gammal flickvän, de hade en sommar i skärgården tjugu år tidigare, sen inget mer. Nu är han den ende hon kan vända sig till. Hennes farfar försvann under början av andra världskriget vid fiske utanför skotska kusten. Efter att nyligen fått ett märkligt brev om försvinnandet...

Ellinor Karlberg

2015-05-08

Den sämsta av edwardsons böcker som jag läst

2011-12-09

Första Edwardson jag läst. helt ok deckare att lyssna på i bilen. Intrigen var ganska ordinär men karaktärerna kändes trovärdiga. Som whiskyfantast vätskade det sig i munneen med de fina beskrivningarna av malt whisky och alla välkända orter med undferbar whisky. En stark 2:a

Hannes Took

2011-09-29

Boken är väldigt vackert skriven, även om jag inte engagerades så mycket av själva storyn så var det ändå en fröjd att läsa.

janne lindh

2011-03-06

Som det mesta av av Åke Edwardson är den här kriminalromanen mycket, mycket bra. Intressanta och trovärdiga karaktärer och fin miljöskildring från Göteborg och Skottland. Åke E gillar tydligen musik och han använder ofta olika artister för att beskriva stämningar hos huvudpersonerna. Ibland blir det lite snobbigt och för mycket av den varan. För en icke insatt läsare känns också diskussionerna om olika märken av maltwhisky ganska ointressant.Men som helhet drar Edwardson ihop två historier på ett imponerande sätt.