Sebastian Bergman

The electrifying thriller from the writers of BBC4 Swedish TV drama SEBASTIAN BERGMAN and the creator of the hugely successful series THE BRIDGE.

2018-11-10

Den här serien har väldigt många läst. Och gillat. Själv såg jag första säsongen av TV-serien (då hette den Den fördömde) när den gick på SVT 2010 och det enda jag kom ihåg var svinpälsen Sebastian Bergman och den allra sista scenen. Egentligen hade jag ingen större lust att läsa böckerna, men på något sätt har de flyttat in i min hylla. Läs mer på min blogg

2018-07-15

Första boken i serien om Sebastian Bergman och enligt mitt tycke den bästa av de tre som jag läst. Det är ingen större litteratur men helt ok för att vara deckare. Det är spännande och ganska välskrivet med karaktärer som, även om Sebastian är en riktig skit och en konstig typ,känns verkliga. Det är ok lyssning i bilen för en pendlare som jag.

Marina Pedersen

2016-10-15

Kanon

Tomas Karlsson

2016-09-28

3,5 blir betyget, stabil svensk krim i något lugnare tempo. Slutet bidrar till att man bara måste läsa fler böcker i serien, vilket känns helt ok.

Karin Löfstrand

2016-01-22

160118: Svag tvåa! Fastnade inte alls för karaktärerna trots att författarna jobbar på att göra Sebastian intressant.

Johan CB

2015-12-03

2015-08-26

Så bra. Hur kan jag ha missat Hjorth - Rosenfeldt? Fördelen med det är ju att jag har alla kvar att läsa;-)

Terese Johansson

2015-02-09

Den bästa boken i serien, enligt mig. Jag läste ut den på en dag och jag tycker inte att den var så förutsägbar och självklar som vissa andra böcker kan vara.

Lila .

2014-11-04

Inte tillräckligt bra språk. Ett hyfsat engagerande personporträtt (av flera centrala figurer). En historia som inte engagerar.

Maddes Bokblogg

2014-11-03

Bra första bok i en serie.

Anna Johansson

2014-09-07

Vet inte riktigt vad jag tycker om denna bok. En i mängden av alla svenska deckare. Svag trea blir betyget.

Kim M. Kimselius

2014-02-09

Det fördolda av Hans Rosenfeldt och Michael Hjort är en otroligt spännande bok. Författarna är skickliga på personporträtt och det är inte utan att jag tycker mycket illa om en av personerna i boken, medan jag känner sympati för andra. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/02/09/det-fordolda-av-hans-rosenfeldt-och-michael-hjorth/

Kim M. Kimselius

2014-02-09

Fredrik Olsson

2014-01-10

Innehåller det som en bra deckare skall ha samt det där lilla extra.

Fredrik Olsson

2014-01-10

Innehåller det som en bra deckare skall ha samt det där lilla extra.

Anita H

2013-12-15

Mycket bra. Annorlunda.

PL *

2013-12-04

Hade inte några höga förväntningar, och jag blev positivt överraskad! Ingen favorit men helt ok.

Peo Edvinsson

2013-10-27

En hygglig debutroman ändå.

emmakicki

2013-10-27

Helt okej deckare och jag vill gärna läsa fler av samma författare. Slutet på mordgåtan kändes lite hafsigt och det mest intressanta var egentligen Sebastians privatliv.

Victoria Antonsson

2013-06-24

Typiskt medelmåttig deckare, varken bra eller dålig, bara trevlig sommarunderhållning!

Jenny Jansson

2013-06-11

Boken är välskriven med många detaljer. Boken är spännande och hela tiden misstänker man någon utan att gissa rätt.

Lena L

2013-03-17

En typisk 3,5:ā. Men det övervägde mot en fyr eftersom det är en bok som levererar på många plan. Inte bara ett mord och lösningen på detta utan även hur en psykolog tänker kring gärningsmannaprofiler etc.

Maria Hjelm

2013-02-03

Välskriven, spännande och svår att lägga ifrån sig. Jag kommer definitivt att läsa mer av det här författarparet!

Monica Carlsson

2012-11-17

Välskiven.

Ulrica Björnhag

2012-10-31

En bra och underhållande bok med många vändningar i handlingen. Bra språk och fler leenden i mungipan åt kommentarer som huvudpersonen Sebastian har. Man listar inte ut något och får sig en överraskning fram till sista sidan. Bra - vill läsa fler böcker av författarduon.

Linda Åslund

2012-09-25

Enkelt och tydligt, en deckare bearbetad till lättläst. Först tyckte jag att det var lite väl många personer att hålla reda på, sedan vande jag mig - och det finns en personlista på första uppslaget så att det ska vara enkelt. Bearbetningen är bra, boken fungerar som en deckare ska. Rekommenderas absolut till någon som kanske inte har så lätt att ta sig igenom en längre text, men som kan tänkas gilla deckare - det är en bok att fastna i.

Kitty Cat

2012-08-29

Den började jättebra, svår att lägga ifrån sig! Tyvärr tappade själva mordhistorien mot slutet vilket fick mig att vilja sänka betyget rejält men slutet var så oväntat att det fick bli en fyra ändå

Tommy Forsman

2012-08-27

Helt ok men inte lika bra som Lärjungen

Conny J

2012-07-15

Klart Godkänd!
Kanske inte så mycket nytt under solen, lite snårig att ta sig in i och vissa ganska platta personskildringar, så egentligen kanske den borde få en trea, men jag gillade boken och det något oväntade slutet... Lärjungen läses inom snar framtid

Hannes Took

2012-06-26

Det var en fängslande och bra bok så lite acceptans för de mer långsökta inslagen kan jag väl bjuda på då. Och jag tyckte karaktärerna och samspelet mellan dem var bra!

Iris Forsberg

2012-06-16

Rätt så trist bok egentligen. Spännande jo vars men inget särskilt med den. På vissa ställen har de fått till det. Slutet är bäst.

Caroline Hagesäter

2012-06-05

Boken är trots den ibland odrägliga huvudpersonen en riktigt spännande bok! Tar flera oväntade vändningar och når nästan upp till en 5:a i betyg.

Ulf Pettersson

2012-05-26

bra kriminalbok för att vara deras första deckare, ser fra emot fle

Ulf Pettersson

2012-05-16

bra för att vara parets första bok, ovisshet in i det sista vem som mördar

Eva Bohman

2012-05-15

Väldigt spännande, många olika sidospår som gjorde att det aldrig blev tråkigt.

Ida

2012-01-12

det är inget fel på boken. den är bra skriven, jag gillar intrigen och slutet hade jag absolut inte på känn.

men, och det är ett stort men, jag tycker boken är något för långsam, det tar helt enkelt för lång tid innan jag kommer in i boken och även för utredarna att kommer någonstans i utredningen. jag skummar många stycken och känner mig bara trött på sebastian.

sedan saknar jag den deckar-känsla som vill ska infinna sig, känslan som gör att man läser sida efter sida och inte kan sluta. jag känner dock på mig att jag kommer läsa andra boken och detta bara pga av den cliffhanger som sista sidan ger.

Rasmusmatte .

2011-12-17

Mycket bra debutbok. Spännande hela tiden. Väntar spänt att det ska komma en uppföljare

Maria Bäckström

2011-12-15

Ser fram emot att läsa nummer två i samma serie.

Louise A

2011-11-07

En huvudperson jag tycker illa och bra om på samma gång. Ovanligt och riktigt spännande.

Inger Tjellander

2011-11-05

Mord från första sidan. Flera berättelser i en men relativt enkelt att hålla isär. Sex, mord och egen vinning Ingredienser som driver historien framåt. Enkelt språk sträckläs.

Camilla Forssén

2011-10-18

En bra debutbok från dessa två herrar. Bra driv i boken och bra skrivet. Kommer absolut läsa efterföljarna.

Angelica Persson

2011-09-29

Jag gillar att huvudpersonen är rätt så osympatisk, det gör boken lite annorlunda och fungerar även som en drivkraft för handlingen. Själva mordhistorien är sådär. Slutet gör mig nyfiken på nästa bok.

Marina Trenkoska

2011-09-07

Mycket intressant och spännande. Rekommenderas!

Nettan Holmér

2011-07-31

Helt ok deckare med ganska intressanta personer, Sebastian är verkligen annorlunda och författarna gör inte något för att vi ska tycka om honom. Jag blir dock något besviken på slutet!!

J LJ

2011-07-12

*SPOILER*

När allting nystades upp i slutet och mördaren blev avslöjad tyckte jag att morden på (?) offrets mamma och mannen från skolan glömdes bort. Varför och hur gick de till egentligen...eller har jag missat något?

Oskar Henriksson

2011-06-16

En helt ok debut av detta författarpar. Det är en ganska klassisk kriminalroman som det finns dussinvis av. Jag är dock personligen inte så förtjust i att de slänger in en huvudperson, Sebastian, som är så genomgående elak och spydig. Det är intressant ett tag men sedan blir det bara pinsamt och ej trovärdigt. Betyget blir en svar 3:a.

Lotta Strandberg

2011-04-11

Helt OK deckare, lyssnade på den som ljudbok, väl inläst av Niklas Falk. Handlar om ett mord på en 16-åring, hans skola, lärare. Även flera spännande personer i polisgänget ffa Sebastian Bergman som man trots allt känner för. Lite väl häftigt slut tycker jag allt, så liten kan ju inte världen vara!

Annicka Olsson

2011-03-26

Mycket seg och tråkig inte alls läsvärd

Erik Zetterqvist

2011-03-01

Kul att bli så possitivt överraskad. Mycket nära en 5:a för mig...

Elisabeth Karlberg

2011-02-27

Jag som egentligen inte gillar kriminalromaner vill varmt rekommendera denna bok. Den "odräglige" Sebastian vann över mig mer och mer på sin sida ju mer man lärde känna honom :-)

Tove Skarstedt

2011-01-19

Å, vad kul, bra mycket bättre än jag trodde den skulle vara. Jag älskar positiva överraskningar. Sebastian Bergman hade jag förutfattade meningar om. Tack vare att den gick på tv i julas (men jag tittade inte på den) hade jag Rolf Lassgård att hänga upp honom på - det var en hit! Tyckte den var rolig och man fick tänka lite själv.

Engelska Väninnan

2011-01-09

Visst var den spännande och välskriven, men den saknar helt psykologisk trovärdighet.

Ewa Hammarstedt

2010-12-29

Läsvärd, men Nesbo bättre.

Kenneth Olausson

2010-12-28

Inte en trött lagom alkoholiserad polis så långt ögat kan se. Däremot en dessilusionerad psykolog som får (nästan) varje kvinna i säng. En bra deckaredebut, även om trovärdigheten i storyn fick sig en rejäl törn på bokens sista sida.

Eva Bommelin

2010-12-13

Bra bok som kräver flera. Det jag inte gillar just nu är att alla böcker som skrivs känns som om det är manus för film.

Camilla Eriksson

2010-11-14

En mycket bra debut roman av författarna en deckare med mycket oväntade vändningar i . Och slutet sen man vill ju läsa fortsättningen hur kommer det gå för Sebastian ?

Magnus Hoem

2010-10-19

Bra debut! Rätt standard deckare, men med en sjön (fast sjuk osannolik) twist. Ser fram emot en fortsättning.

Lotta Svensson

2010-10-18

Det är absolut den bästa svensk deckare jag har läst !
Spännande karaktärer, specielt Sebastian Bergman, han är ganska stygg pga av olika tragedier men sååå cool !!! Har alltid gillat HANS ROSENFELDT som programledare han bjuder värkligen på sig själv. MICHAEL HJORT vet jag inte så mycket om mer än att han har skrivit manus till tv-serier som Svensson, Svensson och cleo. De är ett par driftiga herrar som nu visat att de också kan skriva deckare ! Jag hade dessutom turen att vinna denna bok i en tävling i en veckotidning. Så denna bok får en hedersplats i min bokhylla här hemma.

Peter Cassirer

2010-10-09

Inte sämre än massor av andra svenska polisromaner. Berättartekniskt hade det varit bättre om huvudpersonen introducerats tidigare (och möjligen mera intressant).

Sam Andersson

2010-09-20

Den här boken har ingen författare. Den käns könslös och konstruerad vilket gör att trovärdigheten faller platt. Texten flyter dåligt eftersom meningarna är så korta. Nej tack!

Pia Stendahl

2010-09-17

Jag gillar Det fördolda. Den innehåller alla traditionella ingredienser för en deckare plus att den är mycket välskriven. Jag gillar att författarnas sätt att periodvis använda väldigt korta meningar där läsningen ändå flyter.
Inte helt oväntat finns en underfundig humor och ironi som gör att jag några gånger fnissar till högt. Som tur är, vilket jag ibland tycker är fallet, så stör inte humorn spänningen i historien.
Boken har ett lite lägre tempo till en början men efter ett tag blir det ordentlig fart med mycket spänning och driv. Författarna håller mästerligt ihop intrigen och den håller hela vägen igenom, inga lösa trådar här inte.
Som Västeråsbo tycker jag att det är lite roligt att boken utspelar sig här. Det är inte så ofta Västerås förekommer i litteraturen och det är kul att känna igen sig. Däremot måste jag protestera lite när författarna kallar Västerås för småstad . Västerås är givetvis ingen storstad men det är ändå Sveriges femte största stad. Jag undrar då vad författarna kallar städer som Sala, Säffle eller varför inte min egen uppväxtstad Enköping.
Jag rekommenderar De fördolda varmt. Det är nog en av de bästa svenska deckarna i år med en trovärdig handling och flera spännande vändningar.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia

2010-09-12

Det här tycker jag var en mycket bra deckardebut av duon Hjorth & Rosenfeldt. En klassisk kriminalroman som var mycket välskriven och spännande. Jag ser verkligen fram emot ännu en deckarserie att följa.

Och jag håller definitivt med Johanna i "bästa bokbloggen med sämsta namnet" (enligt mig): "Bokhora" som skriver så här: "Måste också som avslutning tillägga att cliffhangern på sista sidan är den bästa jag läst på år och dar. Uppföljare n-u!"

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg” - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Kristina Simar

2010-09-06

Recension av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldts bok
Det fördolda

Boken är utgiven på Norstedts förlag och innehåller 419 sidor.

Michael Hjorth är manusförfattare och en av grundarna till produktionsbolaget Tre vänner. Han har skrivit manus till tv-serier som Svensson, Svensson och Cleo och varit exekutiv producent på ett antal långfilmer, bland annat filmatiseringen av Snabba cash.

Hans Rosenfeldt är även han manusförfattare men också känd som programledare i tv för Parlamentet, Högsta domstolen och Folktoppen. Han har även medverkat som deltagare i På spåret. Han hörs också flitigt i radions På minuten. Han var nöjeschef på SVT 2003-2005.

Handling: Berättelsen utspelar sig i Västerås. En mamma ringer polisen en söndagsmorgon och anmäler att hennes 16-åriga son Roger varit försvunnen i 22 timmar.

Först misstänker polisen att han rymt till Stockholm för att ha lite kul. Killar i den åldern gillar ju ofta lite utmaningar. Tyvärr så hittas Roger mördad, med hjärtat utskuret. Nu börjar istället en jakt på en mördare.

Sebastian Bergman, psykolog och expert på gärningsmannaprofiler kommer till Västerås efter att hans mamma dött. Han måste ta hand om försäljningen av hennes hus. Han har under en längre tid dragit sig tillbaka från sitt arbete efter att ha drabbats av en personlig tragedi. Efter tragedin har han blivit sexmissbrukare.
Nu när han är i Västerås hamnar han mitt i utredningen av Rogers död och det blir så att han hjälper sin gamle kollega Torkel Höglund och hans grupp från Riksmordskriminalen med mordet.
Roger går på den privata Palmlövska skolan. Ledtrådarna leder till den nya skolan som utåt sätt är en skola med felfri miljö, kanske den ändå bär på en hemlighet.
Läsarna får följa med om en spännande och skrämmande jakt på mördaren och vem det är får man inte veta förrän precis i slutet.

En välskriven och spännande kriminalroman av debutanterna Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt. Ibland kunde den tyvärr vara lite långdragen, och sexmissbrukaren Sebastian Bergman retar upp mig lite. Att han lyckas förföra varenda kvinna som kommer i hans närhet känns lite overkligt. Om jag ser till hela berättelsen så är det en bra kriminalroman som även har bra beskrivningar på karaktärer och miljöer.

Betyg 3/5 Kristina Simar

Lena Persson

2010-08-25

Nja, ingen höjdare direkt. Man känner inget för karaktärerna och storyn är platt.

eva lundgren

2010-08-25

Alla vi västeråsare som söker lokalfärg kommer bli besvikna, författarna är ganska vidlyftiga med geografin och snåla med geografiska detaljer. Men boken är välskriven och bitvis riktigt rolig. Lite modigt att ha en djupt osympatisk huvudperson också!