Se mig falla

Kallentoft, Mons

?Se mig falla? är berättelsen om en fars desperata sökande efter sin älskade dotter. En tät och febrig skildring av det mörker som döljer sig under semesterparadisets glittrande yta. Tre år har gått sedan Tim Blancks sextonåriga dotter försvann under en resa till Mallorca. Han har lovat henne att aldrig sluta leta, ett löfte som slitit sönder hans äktenskap och fått honom att bosätta sig i Palma, där han försörjer sig som privatdetektiv. När han får i uppdrag att utreda en misstänkt otrohetsaffär dras han oväntat in en värld av korruption och skoningslös girighet. Och i begärens dunkla vrår tycker han sig plötsligt ana sin dotters skugga. Med fara för livet kastar han sig in i jakten på sanningen om vad som hänt henne.

Jennifer Johansson

2021-01-19

Tack Älska Pocket för recensionsexemplaret!

Se mig falla är första delen i Palmasviten som handlar om en pappa som aldrig slutar leta efter en dotter som försvann på en festresa till Mallorca. Både hans äktenskap, karriär och liv har ändrats efter att han lovat sig själv att aldrig sluta leta. Han är nu bosatt i Palma där han försörjer sig som privatdetektiv. När ett uppdrag om en otrohetsaffär kommer upp tror sig Tim att han ser sin dotter bland korruptionen och den mörka baksidan av det korrupta Mallorca.

Med finess i sina miljöbeskrivningar lyckas Kallentoft verkligen få en att känna dofterna, visa hur det ser ut och få en att känna alla känslor som karaktärerna upplever. De korta kapitlen får en att inte kunna sluta läsa och man vill ju bara få reda på vad som egentligen har hänt. Det är spännande, rappt och otroligt bladvändarvänligt.

Det här är min första bekantskap med Kallentoft, och jag är riktigt glad över att ha en till bok av honom att läsa i hyllan. Även om boken behandlar ämnen som jag har svårt för - kvinnor som far illa, våldtäkter och otrohet - så tycker jag ändå att Kallentoft skriver på ett sätt som ifrågasätter karaktärernas beslut. Däremot är jag lite besviken på slutet, tyckte det kändes tråkigt och som gjort för att det skulle vara en uppföljare, och i deckare vill jag gärna att slutet ska återspegla berättelsen och inte skrivas på ett sätt som känns som att författaren tänkt skriva en till. Jag hade också gärna sett lite mer kvinnliga karaktärer i dessa korrupta kretsar och högre upp i näringskedjan (eller hur man ska säga) och ha en mer ledande och betydande roll. Men Kallentoft har verkligen fått mig att inte vilja åka till Mallorca igen!

Maria Jacobsson

2020-01-03

Inte hans bästa bok, men läsvärd. Lite rörig och osammanhängande, kanske är tanken att skildra huvudpersonens vardag. Intrigerna och korrumptionen på Mallorca gör inte berättelsen lättare att följa. Ändå läser jag vidare, för man vill ju veta hur det går :-)

Sabina Alm

2019-09-21

Blev så besviken på denna

Jan Svensson

2019-07-08

Märkligt att ramhistorien är så lik Stina Jacksons ”Silvervägen”. En fader som besatt letar efter sin tonåriga dotter. Kallentoft gör det på Mallorca, mera noir och med en komplexare sidohistoria som liknar filmen ”Chinatown”. Även om den är välskriven så tar den inte riktigt fart. Ser fram emot nästa bok om Malin Fors.

Spännande, stark & skickligt skriven!

Karolin L

2019-05-19

Fantastisk bok! Jag kunde inte slita mig ifrån den. Älskar språket, en recensent beskrev det som ”febrigt” och det är en träffsäker beskrivning.
Jag har varit på Mallorca många gånger och kände en slags skam för det när jag läste boken. Ofattbart sorglig utveckling på den vackra ön.
Spännande intrig och handling. Kallentofts absolut bästa bok, om du frågar mig!

2019-05-08

Den når absolut inte upp i samma klass som serien om Zach. Men med det sagt så är det ännu en spännande bladvändare från herr Kallentoft. Samtida och aktuell.

2019-05-06

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har läst det mesta som författaren Mons Kallentoft har skrivit. Dom tolv böckerna om Malin Fors som han har skrivit ensam. Och dom fem böckerna om Zack Herry som han har skrivit tillsammans med Markus Lutteman och Anna Karolina. Här är en länk till min recension av den senaste boken om Malin Fors, Himmelskriket. Och här är en länk till min recension av den senaste boken om Zack Herry, Falco. Finns även länkar där till mina recensioner av alla dom tidigare böckerna.

Den här boken, Se mig falla, är en helt fristående bok, och har inget samröre med författarens tidigare böcker.

Så här står det om boken hos bokförlaget: ””Se mig falla” är berättelsen om en fars desperata sökande efter sin älskade dotter. En tät och febrig skildring av det mörker som döljer sig under semesterparadisets glittrande yta. Tre år har gått sedan Tim Blancks sextonåriga dotter försvann under en resa till Mallorca. Han har lovat henne att aldrig sluta leta, ett löfte som slitit sönder hans äktenskap och fått honom att bosätta sig i Palma, där han försörjer sig som privatdetektiv. När han får i uppdrag att utreda en misstänkt otrohetsaffär dras han oväntat in en värld av korruption och skoningslös girighet. Och i begärens dunkla vrår tycker han sig plötsligt ana sin dotters skugga. Med fara för livet kastar han sig in i jakten på sanningen om vad som hänt henne.”

Man känner igen Mons Kallentofts sätt att skriva även i den här boken. Och jag tycker ju verkligen om hans skrivsätt. Boken är välskriven, spännande, berörande, intensiv, och den skildrar både dom bra och dom dåliga sidorna hos Mallorca. Författaren bor ju på Mallorca nu, och det märks att han väl känner till ön.

Rekommenderar absolut boken.