Se dem inte i ögonen

Trosell, Aino

| 2003

Aino Trosell har haft stora publika framgångar med sina senaste böcker. Om hjärtat ännu slår, som utkom 2000 har sålt i imponerande 50.000 exemplar. Nu kommer den av många efterlängtade uppföljaren, där vi möter Siv Dahlin igen. Denna gång jobbar hon på ett högfjällshotell, där en försvarskonferens slutar i ond, bråd död.Högfjällshotellet är överbelagt, konferenshallen fullsatt av politiker, militärer, journalister och utländska honoratiores. Folk och Försvar håller sin årliga rikskonferens. Året är 2005 och Sveriges kvinnliga försvarsminister deltar liksom rikspolischefen, också hon kvinna.Dagens huvudtalare, landets överbefälhavare, har just avslutat sitt anförande och ordet är fritt. En man reser sig. Han talar om fosterlandskärlek och om förräderi. Vad är det han pekar mot ÖB med? En tiondels sekund för sent inser säkerhetsfolket vad som sker. Skottet tränger in vid näsbenet."Jag såg...

Solveig Andersson

2017-11-10

Talbok storytel, Annelie Norberg läser
Boken är betydligt bättre än föregångaren. Och Trosell är en lysande proletär skribent. Boken är en samhällsgranskande reportageserie förklädd till deckare. Jag har något svårt för hennes ledande protagonist. Klantiga amatördetektiver som lägger näsan i blöt är inte my cup of tea. Men på ett Trosellskt-vis får hon till det mycket bra på slutet och jag vill fortsätta läsa serien om Siv. Superb inläserska dessutom! Fyra stjärnor!

2016-05-16

Höjer betyget till en 5:a!

2015-09-25

Jag är väldigt svag för Aino Trosells Siv Dahlin-deckare. Mycket tack vare att jag fullkomligt älskar den ständigt nyfikna Siv! Anne-Li Norbergs uppläsning är dessutom briljant! Hon läser snabbt och medryckande- jag lyssnar gärna på fler böcker där hon är uppläsaren! Och, Aino- jag ber dig! Skriv fler Siv Dahin-deckare! Väldigt bra. Stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!

Lilian Lidforss

2015-07-10

Utmärkt bra deckare! Aino kan till skillnad från andra deckarförfattare faktiskt skriva!/Lilian

2015-05-20

Nej den här sk deckaren gav inte mycket. Det är alldeles för mycket vardagssysslor och ingen spänning. Det är en halvmesyr mellan relationsdrama och kriminalroman.Halva den här boken kändes som en städinstruktion. Feminism och rättvisetemat med underbetalda städare känns bara uppstyltat och lite tvångsmässigt förmedlat . Det enda som är lite annorlunda är isf berättartekniken sedd ur Siv Dahlins perspektiv. Stark 1:a

2014-09-17

Om man bortser från att det är lite väl mycket politik för min smak. Är inte så väldigt insatt. Men om man bortser från detså tyckte jag mycket om den här deckaren, med nyfikna Siv Dahlin som hela tiden lägger näsan i blöt. Väldigt välskriven och småspännande. Kan varmt rekommendera den! Dessutom vill jag ge en stor eloge till Anne-Li Norberg som uppläsare. Väldigt bra uppläsare! En stark 4:a vill jag ge som betyg. Nu fortsätter jag med nästa Siv Dahlin-deckare i serien!

Maritha .

2013-07-11

Historien i sig är helt ok. Det som drar ner både läsnöje och betyg för mig är den mängd av meningar som saknar punktering. Avsiktligt gjort, jo, men det var otroligt enerverande och bitvis lade jag tyvärr mer energi på att vara irriterad över detta att tre-fyra-fem meningar hade slagits ihop till en, än att följa med i historien.

Den här boken tycker jag att det var svårt att komma in i.Den handlar om för mycket politik,tycker jag.