Se blomman

Ekman, Kerstin

| 2011

Kerstin Ekman och idéhistorikern Gunnar Eriksson är båda hängivna amatörbotanister och har tidigare skrivit texter ihop för Dagens Nyheter, om blommornas värld. Nu har de vidareutvecklat sitt samarbete i en poetisk, kunnig och framförallt nyfiken essäsamling, en personlig korsning av flora och kulturhistoria."Se blomman! Den ger oss föda och dryck, den kan döda oss och bota oss och detsamma kan vi göra med blomman. Den kan fägna oss när vi är sorgsna och förstärka vår glädje när vi är glada. Om det finns en glädje hos blomman ? som de gamle trodde ? så finns där också sorg, och vi kan vara förvållande. Så kunde det väl vara. Men vi vet inte allt. Diktare och forskare har format vår kulturbundna bild av livsformerna och därför är också de levande för oss. Vi möter dem i markerna när vi böjer oss över en blomma. Vi går i deras spår när vi letar efter det sällsamma. Strövtåg. Framåtböjda,...

Fiona *

2011-03-29

Charmen med den här boken är att just en ídehistoriker gett sig ut i naturens förundeliga värld tillsammans med Kerstin.Boken känns både som en flora och essäsamling.

Här samtalas det, samtidigt som det förklaras. De trivs ihop vilket speglar sig i texten. Där kerstin vägleds av sina böcker, har Gunnar mentorers kunnande i botten.

De berör också Elsa och Natanael Beskows insats i tiden, han inom politiken och Elsa som via sina böcker ville väcka barns intresse för naturen. jag är glad över att också Kerstin hittat ut dit.