Scum Manifesto

Solanas, Valerie

| 1992

"Life in this society being, at best, an utter bore and no aspect of society being at all relevant to women, there remains to civic-minded, responsible, thrill-seeking females only to overthrow the government, eliminate the money system, institute complete automation and destroy the male sex."-Valerie SolanasThe definitive edition of probably the finest polemic in the world. It contains a new afterword detailing the life and death of Valerie Solanas.

Mikaelita Bovalius

2019-04-28

ÄNTLIGEN har jag läst Valeries feministmanifest som hon skrev 1967. Som en sann feminist så känns det som en skyldighet att läsa den. Den är läsvärd, gripande och skrämmande. Den är radikal i den sannaste form. Orden. Undermeningen. Och hon. Hon var arg, trött och mordisk när hon skrev. Orden ryker och fastnar under huden.

Författaren Valerie Solanas liv känns otroligt spännande och tragiskt att läsa om. Hon försörjde sina studier med prostitution och hon blev våldtagen som barn av sin far. Hon tiggde pengar, hon drogade ner sig, hon dog i misär. Och framförallt så blev hon väl kanske mest känd för mordförsöket på Andy Warhol 1968. Hon tyckte att han styrde hennes liv för mycket. Säga vad man vill om henne men hon hade många anledningar till att vara arg på alla män. Och inte förnedrar hon sig och berättar om detta i texten och drar personliga referenser. Nej. Hon har en större politiskt agenda och ett mindre ego än så. Hennes liv och mående nämns överhuvudet inte inom bokens sidor.

Boken i sig innehåller ett manifest, om en grupp som hon kallar för SCUM, dvs Society of Cuting Up Men. Hon vill utrota jordens män. Mörda. Förnedra. Ge igen. Kvinnor och kvinnor samlas för att vara en SCUM. En agerande kvinna som inte ber om ursäkt för sig själv. En kvinna som inte älskar män. Som inte behagar män. Som inte vill leva med män. Som inte vill ha sex med män. Solanas beskriver män som en varelse som är osäker och psykiskt störd och som önskar att han var en kvinna. Han är ond. Kvinnan är god.

Visst. Boken är många gånger orealistisk, utopisk, grym och elak. Men nog satte den fart. En kvinna som inte tar någon skit överhuvudtaget. En feministisk förebild.

Nog hade jag viljat möta henne på gatan när hon sålde detta manifest för en halv eller en hel liten dollar. Hon skötte sin kamp ensam. Inte hade hon någon kvinnorörelse som stöttade henne. De var ju borgerliga och där passade inte hon in. Jag hade gärna hjälpt henne. Om jag nu hade vågat.

Ronnie Kronblad

2015-11-21

Lars Willfors

2013-08-03

Intressant. Bra? Ja, på ungefär samma sätt som Mein Kampf eller Bibeln.

Klara Ahlersten

2013-02-21

Ett mästerverk

Frida W

2012-11-04

Fullkomligt älskar språket trots att Valeries extrema åsikter ibland går till överdrift. Men det är bra det hon skriver, väldigt bra! Och även om hennes planer och tankar inte alltid är helt genomförbara (och i min mening inte heller borde vara det) så är jag henne tacksam för detta manifest och vad jag hoppas att det gör med människor.

Åsa G-H

2012-10-16

Intressant med tanke på författarens livsöde. Manifestet är givetvis extremt, men det har sina poänger. Tyvärr blir det allt mer rörigt ju längre man kommer och det förvånar inte att Solanas var psykiskt sjuk under tiden hon skrev. Ett bra underlag för intressanta diskussioner, om man tar det med en nypa salt.

Björn F

2011-11-29

Gör logiska kullerbyttor hela tiden. Hittar på saker ur tomma intet och utgår sedan utifrån det. Det finns väldigt lite som var bra med detta. Inte ens en smått underhållande läsning heller. Efter ett mycket litet tag förstår man poängen och då blir det väldigt trist med all upprepning, som inte ens är konsekvent och genomtänkt. Gäspade och fick tvinga mig igenom den andra hälften.

Patrik Kull

2011-07-12

I ljuset av att svenska feminister har hyllat boken vill jag ge deras betyg ett minus, men det finns ändå, i kontexten av Valeries upplevelser, en försåtlig och inspirerande sida till boken. Feminististk manifest är det dock inte!

lotte sigurd

2011-03-16

Oooh! Hade varit kul att få diskutera med henne! Lysande, galet, insiktsfullt, feltolkat, arrogant och ödmjukt om vartannat.

Ett utmärkt manifest.

Liza Bolin

2010-08-04

Smårolig om man tar den med en näve salt, men inget litterärt eller politiskt mästerverk direkt utan snarare en sjuk kvinnas galna hallucinationer.

Frank Berglund

2010-04-30

Jag tycker det är lite komiskt att de negativa kommentarerna om den här boken är skrivna av personer jag antar är män... Jag tyckte faktiskt inte heller jättemycket om den här. Härliga idéer stundtals, jag håller med om en del om en ser det som metaforer och inte helt bildligt, men jag tycker inte om det separatistiska, som att hon skriver att alla män har en Y-kromosom (jag har ingen), att det bara finns kvinnor och män, att ALLA män är så som hon beskriver dem, och att bara "kvinnokvinnor" är värda att leva. Däremot har hon fullständigt rätt i att alla förtryckta kvinnor (och män och andra för den delen) ska göra sig fria från de förtryckande männen.

Samuel Karlsson

2009-10-13

Något varje man borde läsa..

O

Ola Schubert

2009-04-23

Den enda orsaken till att denna genom-usla bok får en tvåa i betyg ifrån mig är just den inblick den ger, inte bara i en sjuk hjärnas förvirrade tankegångar, utan också i den feminazistiska hatideologi som växt fram ur den radikalfeministiska ideologin i dagens Sverige. Ett i grunden biologiskt perspektiv, där det kvinnliga könet förhärligas och det manliga könet förtalas, parat med "den slutliga lösningen" på det sk. "mansproblemet" gör denna bok till ett perfekt manifest för genuint manshatande radikalfeminister. Detta avspeglas givetvis också i Sara Stridsbergs fabulösa förord till denna svenska upplaga.