SCHNEEWITTCHEN MUSS STERBEN

Neuhaus, Nele

| 1900

Rebecka Nyman

2021-05-16

Spännande deckare från första till sista sidan. Genom hela boken har läsaren egentligen koll, eller en känsla av koll, på vad som sker och har skett. Ändå ville jag inte lägga den ifrån mig. Viljan att läsa klart för att bekräfta misstankarna fanns där. Nele Neuhaus lyckas på något sätt göra alla till möjliga misstänkta. Även om jag tidigt hade mina aningar så gick tankarna hela tiden en runda för att avfärda människor på nytt. Karaktärerna upplevde jag som lagom unika och deras privatliv ströddes ut på ett balanserat sätt.

Jan Banan

2019-02-09

En ganska bra och stämningsfull deckare som tyvärr blir onödigt lång och utdragen på slutet. Första gången jag läser denna författare och jag kommer att läsa mer. Läsvärd!

En riktigt bra och spännande bok som få dig att inte lämna ifrån dig den.

Caroline Persson

2019-01-19

Riktigt bra! Första boken av Nele som gavs ut i Sverige och även den absolut bästa. Spännande från första sidan till den sista.

Karin Johansson

2018-11-08

Den här boken har allt en deckare ska ha. Läs den!

2018-07-16

Den första bok av Neuhaus jag läst. Överraskande bra! En väldigt bra intrig som tar nya vändningar då och då vilket förstärker spänningen. Kanske den borde ha bantats lite, en del avsnitt kunde ha varit lite mer koncisa och mindre pratiga, men som helhet är det väldigt bra skrivet.

Annika Sjöström

2018-05-28

Känns precis som att boken är skrivet som ett deckarmanus...man kan se sceneriet framför sig och lite halvdubbad tyska. Tyvärr är den en evighetsmaskin som utan problem kunnat avslutats redan efter halva...men vips...då "skapas" en ny vinkling och historien måste fortsätta...ungefär som när man hittepå-berättar en saga för ett barn som aldrig somnar. En svag 3:a

Läsesalongen

2018-05-20

Snövit ska dö är en riktig pusseldeckare som utspelar sig i den lilla pittoreska byn Altenhain. På ytan ser allt perfekt ut, men under den fina fasaden finns lögner, svek och ondska. Intrigen är full av oanade vändningar och författaren lyckas väva ihop handlingen på ett makalöst sätt.

2017-12-09

+ Välskriven, småspännande intrig, ganska bra karaktärer och en väldigt bra uppläsning av Gerhard Hoberstorfer!
- Alldeles för lång och rörig, för många karaktärer, jag hade kanske inte orkat läsa den för hand.
= Betyg, en 3:a!

Anneli Johansson

2017-09-15

Intressant handling men som berättas på ett mycket krångligt sätt. Som läsare är det på tok för många karaktärer att hålla koll på. Nä inte min typ av bok och jag avstår uppföljaren.

Erica S

2017-05-29

En helt ok . men inte en wow så man blir nyfiken . men helt klart läsvärd

Den var bra. Man få en spännande känsla. Man blir nyfiken till varje kapitel som kommer. Det är mycket som händer och man kan inte utesluta vem som ligger bakom fören till slutet. ^-^

MaPa

2017-01-01

Bra. Roligt att hitta en "ny författare". Spännande. Håller inte riktigt på slutet som blir lite rörigt och osannolik.

Katarina Nord

2016-12-26

Boken är spännande med målande personbeskrivningar, tyvärr tappar den fart på slutet upplever jag! Men de olika perspektiven från skilda håll piggar upp och jag läser gärna mera av författaren!

Tomas Karlsson

2016-09-25

Riktigt engagerande bladvändare, länge är den en av de bättre deckarna man läst, man tappar aldrig intresset tack vare intressanta karaktärer och bra tempo. Men mot slutet tappar boken sin storhet i en alltför stor iver att skapa en final, det blir lite fånigt och osannolikt som det lätt blir med upplösningar i deckargenre. Men den förtjänar att läsas, rekommenderas.

Jättebra bok, med ett helt oväntat slut

Frida Brandt

2016-07-19

En av de bästa deckare jag läst!

Åse Bandling

2016-06-12

Väldigt bra men tappade i slutet, därav 4 i betyg istf en 5:a

Emma Ask-Tindberg

2016-05-17

Wow! Lider i tystnad över att författaren inte har fler böcker översatt till svenska. En riktig bladvändare, tror jag läst den bästa boken i mitt liv

My.loved.books

2016-05-14

Bästa boken jag läst på mycket länge! Helt Fantastisk!! :D

Anna Johansson

2016-05-08

Boken började bra och hade en intressant handling. Dock så känns boken långdragen och hade kunnat kortas ned en bra bit. Summering: en bra bok som är hyfsad i stunden, men som du snabbt glömmer av.

Marianne Strandberg

2016-03-01

Hoppas verkligen att det kommer fler böcker av henne på svenska.

Inger Jonsson

2016-02-20

En spännande deckare som jag inte ville slita mig från förrän jag fått gåtans lösning. Spänningen hölls vid liv hela tiden.

Galet spännande, obehaglig och fängslande till sista sidan.

När man fick förfrågan från Albert Bonniers förlag om att få denna som en "julklapp" tackade jag till slut ja, haken var att man skulle recensera boken den 5 januari. Men mitt minne är inte med mig så det får bli nu.
Det tog inte många sidor i boken förrän jag var helt fast, en otroligt läskig inledning som får en att haja till. Jag tycker boken är välskriven och genomtänkt, inga lösa trådar här. Själva storyn kanske inte är originell men jag köper den helt enkelt för den är trovärdig. Spännande bok med ett bra driv och helt klart läsvärd

2016-01-20

Kul att ibland läsa böcker från länder som jag inte så ofta läser böcker ifrån. Jag läser ju mest böcker från Sverige, Norge, Danmark, England, och USA. Den här boken är från Tyskland, och det var länge sedan som jag läste en bok därifrån.

Det här är tydligen den fjärde fristående boken i en serie om kriminalpoliserna Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein. Jag har inte läst dom tre tidigare böckerna, och jag tror inte att dom finns översatta till svenska. Författaren har skrivit åtta böcker, men det här är tydligen den första som finns översatt.

Boken var välskriven, spännande, och bra. Så jag rekommenderar den absolut. Och jag läser gärna fler böcker av författaren.