Schismatrix

Sterling, Bruce

| 2005

Schismatrix r en roman om den posthumana mnskligheten och om den stndigt skiftande, frnderliga vrld som skapats av vra arvingar. I ett befolkat solsystem kmpar nya politiska, religisa och ekonomiska grupperingar om makt och inflytande medan mnskligheten stndigt flyttar sina grnser allt lngre utt. Formare och mekanister strider om vad som definierar en "kta" mnsklighet, medan stndiga tekniska och vetenskapliga framsteg frndrar mnniskolivets villkor och grnser. Genom den hr vrlden fljer vi Abelard Lindsay, en landsfrvisad revolutionr p resa frn vrld till vrld i sina frsk att finna en yttersta sanning och skapa en egen verklighet. Hans odyss r ett uppslukande, hnfrande ventyr i en skarpt visualiserad, myllrande rik och hnfrande originell vrld.

Dejan Trajkovski

2011-06-07

En av mina absoluta favoritbcker. Att sga att det r SF r att begrnsa boken. Det r filosofi gestaltat i en spnningsroman med intressanta karaktrer, spnnande och oanade hndelseutvecklingar som fr en att brja fundera lngt efter att man lagt ner boken. Rekommenderas varmt!