Schismatrix

Sterling, Bruce

| 2005

Schismatrix är en roman om den posthumana mänskligheten och om den ständigt skiftande, föränderliga värld som skapats av våra arvingar. I ett befolkat solsystem kämpar nya politiska, religiösa och ekonomiska grupperingar om makt och inflytande medan mänskligheten ständigt flyttar sina gränser allt längre utåt. Formare och mekanister strider om vad som definierar en "äkta" mänsklighet, medan ständiga tekniska och vetenskapliga framsteg förändrar människolivets villkor och gränser. Genom den här världen följer vi Abelard Lindsay, en landsförvisad revolutionär på resa från värld till värld i sina försök att finna en yttersta sanning och skapa en egen verklighet. Hans odyssé är ett uppslukande, hänförande äventyr i en skarpt visualiserad, myllrande rik och hänförande originell värld.

Dejan Trajkovski

2011-06-07

En av mina absoluta favoritböcker. Att säga att det är SF är att begränsa boken. Det är filosofi gestaltat i en spänningsroman med intressanta karaktärer, spännande och oanade händelseutvecklingar som får en att börja fundera långt efter att man lagt ner boken. Rekommenderas varmt!