Schack under vulkanen

Nesser, Håkan

| 2021

"En skriftställares sista dagar och död" är titeln på en icke avslutad kortroman av den tämligen framgångsrike författaren Franz J Lunde. Texten framstår som en oroväckande skildring av Lundes egna upplevelser under hösten 2019, och så småningom hamnar manuset i händerna på kommissarie Gunnar Barbarotti.Märkliga saker tycks tilldra sig i författarvärlden. Motvilligt dras Barbarotti in i skeendet, men borde han inte ägna sin tid åt viktigare saker? Under 2020 kommer också covid-19 in i bilden, och inte förrän på självaste nationaldagen har det förbryllande fallet fått sin mörka förklaring."Schack under vulkanen" är den sjunde boken i serien om kommissarie Barbarotti och hans kollega/sambo Eva Backman

Något intetsägande, men läsvärd då alla Nessers böcker per se är det.

2023-10-14

Eftersom serien om Gunnar Barbarotti är med i min Finish That Series-utmaning i år så tog jag, med risk för att överdosera Nesser, tag i nästa del Schack under vulkanen, bara en månad efter att jag läst den förra. Tills för bara några månader sedan så var detta den sjunde, och senaste delen, i serien som bara skulle bestå av fem böcker.

Trots att både luguber (två gånger, faktiskt) och påvert, som jag saknat ett tag, förekommer så känns denna inte som samma höga klass som vanligt. Även Boorkmans punkt nämns och det gör även en Paul (inte Paula) Polanski. Det räcker inte riktigt när hela den underbara interaktionen mellan Barbarotti och Backman är borta. Den återkommer visserligen lite i slutet, men det är alldeles för lite och alldeles för sent.

Den något underliga och mystiska titeln Schack under vulkanen får sin förklaring, så klart. Det är ju ändå Nesser, det är både underfundigt och klurigt. Och jag vet nu att även en Nesser på lite lägre nivå är en fantastisk läsupplevelse. Nästa del är redan inköpt och väntar i hyllan.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/10/bok-schack-under-vulkanen-av-hakan.html

Katarina

2023-05-16

Betyg 3,5

Helena Rasmusson

2022-09-27

Osäker på om jag ska sätta en trea eller fyra på denna bok! Det blir trots allt en fyra, som flera andra här skriver; Nesser är alltid en Nesser! Boken börjar i bästa anda, blir i mitten & närmre slutet lite väl seg & slutar sen lite väl plötsligt! Storyn är annorlunda & i egentlig mening bra, men blir lite långrandig! Språket är som vanligt underbart! En svag fyra får den av mig!

Emma W

2022-03-30

Fint Nesserspråk men lite tunn story denna gång.

Kerstin Kolm

2022-02-02

Nesser är allt Nesser!
Humorn och underfundigheten finns alltid med och du låter oss få skymtar av dig själv. Också. Tack.

HAR LÄST MÅNGA BÖCKER AV HÅKAN NESSER. HAN ÄR EN UTMÄRKT FÖRFATTARE JUST DENNA BOK ÄR LITE TUNN PÅ SLUTET. ANNARS UTMÄRKT LÄSNING, GUNNAR OCH EVA ÄR UTMÄRKTA.

Jan Svensson

2021-10-12

Alltid läsvärt av Nesser. Överraskande slut.

2021-09-27

Nesser har ett förunderligt finurligt språk, läses med ett leende på läpparna. Så mycket deckare är det väl egentligen inte, upplösningen är lite väl förenklad. Men vad gör det!

Torbjörn Nilsson

2021-08-08

En riktig läsfest, när Nesser ger sig in i författar- och förlagsvärlden! Många små roliga passager. Bl a att det ondgörs över att semikolon överanvänds! En romanfigur är enligt min lyssning löst baserad på Horace Engdahl osv. Att Reine Brynolfsson läser är pricken över i.

2021-08-08

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Jag har läst många böcker av Håkan Nesser, och alltid tyckt om dom. Det gjorde jag med den här också, även om jag inte tyckte att den var riktigt lika bra som hans senaste böcker har varit. Men jag gillar verkligen språket i böckerna och hans sätt att skriva, och storyn var helt okej, och inte förutsägbar.

A H

2021-08-08

Underfundig som vanligt. Inte hans bästa ..

2021-08-01

Inte den bästa Nesser, snarare en av de mer anonyma. Den förra tog ett tag innan den riktigt fick "det" jag tycker om med Nessers böcker men den här kom tyvärr aldrig dit. En trea blir det ändå men en svag sådan.