Scener ur hjärtat

Ernman, Malena

Den här historien handlar om mig och min familj och den kris som drabbade oss. Men det är framförallt en berättelse om krisen som omger oss alla. Kanske handlar den om utbrända människor på en utbränd planet där väder, vind och vardag ökar i styrka för varje dag. Att hålla ihop som människor och att hitta hållbarhet, det är hjärtat i denna bok. /Malena Ernman

Nicklas Björk

2020-08-09

Boken kan delas in i två delar: En del som handlar om familjen Ernman Thunbergs kamp för att få kunskap, hjälp och anpassning efter de diagnoser som blir en del av deras vardag. Den här delen är en öppen och ärlig skildring över de utmaningar som familjen har genomgått (och kanske fortfarande genomgår?) i ett samhälle som inte alltid är anpassat efter NPF-området.

Den andra delen fokuserar på klimat och klimathotet. Den här delen är tyvärr inte lika intressant. Budskapet är viktigt, men det trycks klumpigt ner i halsen på mig och budskapet kan sammanfattas i följande meningar:

Människan förstör jorden.
Vi måste sluta flyga.
Vi måste bli vegetarianer.

Det är mycket siffror och fakta om hur illa vår jord mår och tyvärr måste jag erkänna att det blir tjatigt.

Sammanfattat: En ärlig och lättläst bok om en familjs utmaningar med att förstå och hantera NPF samt mycket fakta om klimathotet. Det blir tyvärr spretigt.

Helena R

2020-05-28

Denna bok följer två olika kamper. Först den inom familjen Ernman-Thunberg, där de båda barnen drabbas av NPF, något som tar sig uttryck på olika sätt för dem. Den andra kampen involverar hela världen, det är den mot klimatförändringarna.

Den främsta författaren är Malena Ernman, sångerska och förälder i familjen. Samtidigt som de båda döttrarna utreds kommer hon till insikter om sig själv och sitt beteende. Klimatet blir en dottern, Greta Thunbergs, stora intresse vilket genomsyrar hela familjens levnadsstil och prioriteringar.

Boken är uppdelad i tre delar där den första enbart handlar om familjen och de senare om klimatet. Delarna om klimatet handlar också mycket om hur det ska kommuniceras, hur ”snäll” en ska vara, men trots ämnets viktighet blir det tjatigt. Inte för att ämnet i sig är tråkigt och oviktigt utan rent litterärt är det många, många upprepningar. Boken kan liksom inte bestämma sig om den ska vara en biografi eller ett manifest och därför blir den splittrad och upprepande. När jag läser boken är den 1,5 år gammal, den kom ut ungefär samtidigt som Greta inledde sin strejk, och hon lyckades ju, till viss del, lyfta klimatfrågan. Den kanske inte har så hög prioritet som önskat, men det gör att det som står i boken inte längre är lika banbrytande som det kanske var då, nu vet ”alla” dessa saker (hur väl vi tar oss till dem är en annan sak.

Med barn med NPF i min omgivning var det intressant att läsa Malenas upplevelse och även om jag inte kommer att kunna förstå hur det är att leva med det nära inpå, direkt eller indirekt, gav det mig insikter i hur det kan vara i dessa familjer, vilket oerhört jobb föräldrarna lägger ner.

Boken har toppar och dalar, den var snabb och lättläst.

Det här är en välskriven, stark, gripande och viktig bok, som var snabbläst med ett språk som flöt på och var lätt att förstå. Boken berör familjens psykiska ohälsa och vilket krig som de får föra för att få hjälp och hur de får kämpa för att livet ska fungera och vad det innebär att som familj leva med olika diagnoser. Jag blir starkt tagen och berörd av hur det öppet och utlämnande berättar om om sin familjs problematik. Stort fokus ligger också på hur familjen jobbar för en bättre miljö och hur det påverkas oss alla. En väldigt tänkvärd bok ur både miljösynpunkt och psykisk ohälsa.

Nina Gustafsson

2019-06-15

En viktig bok om mer än bara Gretas engagemang för klimatet. Scener ur hjärtat berättar även om en familj som håller på att falla sönder på grund av att döttrarna inte fungerar riktigt som andra barn. Mycket lättläst om tunga ämnen.

Tyckte om denna bok. Jag hade faktiskt missat att Greta Thunberg är hennes dotter tills ganska nyligen. Boken var vemodig och fin, och intressant att få ta del av bakgrunden.

D

Daniel Frank

2019-05-25

Spekulativt och språkligt underlägset. En slags marknadsföringspamflett som, i takt med dotterns stigande kändisskap, numera har ett omslag med foto på dottern istället för "författaren". Påträngande ytligt, saknar djup och min känsla är att boken skrivits i en väldig hast. Den hade mått bättre av en stark redigering och en språklig genomgång. Bokens publicering samtidigt som dottern började klimatstrejka är ur marknadsföringssynpunkt maximal timing. Dessvärre drar sådan planering ner mitt intryck av uppriktighet med boken.

Sarah

2019-03-08

Mycket bättre än jag kunde ana. Intressant men gud så hemsk hon haft det med döttrarna, vilken kamp.

Bokslukerskan 93

2019-02-05

Jag blir imponerad! förväbtade mig inte en bok som pratar så intensivt om klimatkrisen. En bok som borde vara obligatorisk idag! Jag är inne på rätt spår, så självklart gillar jag då även boken!

Solveig Andersson

2019-02-01

Återvinningsstationen nästa.

Klara Molander

2018-10-01

Kan inte tänka mig en mer angelägen bok just nu. Berättelsen är djupt personlig men samtidigt finns det mycket igenkänning och bokens analys av vår samtid är klockren. Den här boken väjer inte för det svåra men är samtidigt full av så mycket värme och hopp att man som läsare ändå känner sig styrkt och handlingskraftig när väl boken är utläst. För det här är en bok som manar till handling! Jag lyssnade på den och det kan verkligen rekommenderas för Malena Ernmans uppläsning är väldigt bra och gör boken än mer personlig.

Torbjörn Nilsson

2018-09-12

En uppfriskande magspark! Utmärkt inläst av Malena själv. Boken är kort, men bör ändå lyssnas lite åt gången p g a intensiteten och för att budskapet ska få sjunka in. Växlar effektivt mellan akut familjekris och alarmerande klimatkris samt lite uppväxtglimtar.