Scar Tissue : en självbiografi av sångaren i Red Hot Chili Peppers

Kiedis, Anthony

| 2007

Året var 1983. Fyra hormonstinna och halvgalna energiknippen exploderade på postpunkrockscenen i Los Angeles. De blev snabbt kända för sina kaotiska spelningar och den rasande hardcorefunken. Nu mer än tjugo år senare är Red Hot Chili Peppers ett av världens största band. Trots interna stridigheter, drogproblem och otaliga medlemsbyten, har sångaren Anthony Kiedis alltid funnits med under den vanvettiga färden. Scar Tissue är Anthony Kiedis uppriktiga och skakande självbiografi. Vi får följa hans barndom i ett lantligt Michigan, hans stökiga tonårstid hemma hos sin knarklangande far i LA, hans ständiga jakt efter nya kickar och musikalisk framgång. Scar Tissue handlar om besattheten av kvinnorna och musiken, kampen mot drogerna och hur man lyckas behålla integriteten som hyllad rockstjärna. Det är en ilsken sorgesång över LA:s grymma och nergångna sidor och en passionerad berättelse...

Joakim Karlsson

2018-10-25

Den bästa musikbiografin jag läst hittills. Historien börjar i AK’s barndom och följer honom genom livet, både i RHCP och privat. Det är mycket om musiken såklart men det är personligt och öppenhjärtligt berättat i delarna som berör privatlivet, med kärleken, drogerna och hjärnspökena som plågat honom. Inget glorifierande av rockstjärnelivet och drogerna på något sätt, snarare tvärtom. Rekommenderas starkt!

W

wilmer johansson

2016-10-13

RHCP är mitt favorit band utan tvekan, men det här var inte en särskilt rolig bio...Den blev till slut tjatig och lite ytlig, jag saknar någon djupare insikt i vem han är.

Anna Ruddock

2014-08-07

En av de bästa böcker jag läst!

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

"Scar Tissue är en ilsken sorgesång över LA:s grymma och nergångna sidor och en passionerad berättelse om hängivenhet och om att ge sig hän - till vilket pris som helst. En berättelse som bara kan utspela sig i Hollywood. Det här är Anthony Kiedis story, med ärrvävnad och allt.!" (cdon.com) En självutlämnade bok av och om sångaren i Red Hot Chili Peppers och inkluderar mycket droger, sex, glädje, sorg och död.

Lina Dike

2011-01-21

Som gammalt fan är innehållet i boken väldigt intressant att ta del av. Översättningen är dock under all kritik, förvånande då det är Einar Heckscher som gjort den. Önskar att jag läst boken på engelska istället.

Katarina Lundström

2011-01-18

Hur kan människan fortfarande leva?

Katarina Lundström

2011-01-18

Hur kan människan fortfarande leva?

jasmine hedberg

2010-12-10

Anthony Kiedis är och har alltid varit en personlig favorit för mig. Hans bok är helt underbar och det är fantastiskt hur bra han har fått ihop alla minnen till en bok. Den flyter på!

En riktigt bra bok som växer allt eftersom. Så sorgligt att läsa vad missbruk ställer till med!

Caroline Johansson

2010-03-04

En "inside look" från en kille som till 100% levt ut rockstjärnedrömmen. Surrealistiskt och mycket kul!

Jennifer Andersson

2009-06-11

Det märks utan tvekan att Anthony är en världskänd sångare och låtskrivare för hans språk är fantastiskt, levande och historierna från hans liv skiljer sig från de flesta andras.