Satansverserna

Rushdie, Salman

| 1989

Gibril Farishta är den indiska filmindustrins mest skandalomsusade stjärna. Saladin Chamcha är en berömd röstimitatör. Tillsammans sitter de på ett flygplan på väg till England när planet plötsligt kapas, sprängs och störtar. Som ett miraket överlever de båda ett fritt fall från tiotusen meters höjd, och knappt har de stigit iland på den engelska kusten förrän de förvandlas till änglar - en god och en ond. I Thatchers England möts de av invandrarhat, polisbrutalitet och gatuvål, men även av sönderslitande kärlekshistorier och svartsjukedramer. Och kampen mellan gott och ont går vidare, i en värld full av tv-stjärnor, prostituerade, mördare och svindlare. Det är sällan vår tids historia skrivs framför våra ögon. Men utan tvekan är detta fallet med Salman Rushdies Satansverserna.

Jonas Pettersson

2012-10-20

En bitvis spännande, bitvis långtråkig och krångligt skriven bok. Hade höga förväntningar på boken, mest på grund av allt stohej runt den, vilka inte riktigt uppfylldes.

Gunvi Lundqvist

2009-10-27

Ser att jag läste denhär boken 1991, skrivit månad också oktober. Alltså precis 18 år sen. Nu har mycket hänt i världen sen dess och Salman Rushdie lever fortfarande.... kanske det skulle vara idé att läsa en gng till och kolla vad jag tycker idag. Då jag läste den kändes den mycket skrämmande.