Satansverserna

Rushdie, Salman

| 1989

Gibril Farishta är den indiska filmindustrins mest skandalomsusade stjärna. Saladin Chamcha är en berömd röstimitatör. Tillsammans sitter de på ett flygplan på väg till England när planet plötsligt kapas, sprängs och störtar. Som ett miraket överlever de båda ett fritt fall från tiotusen meters höjd, och knappt har de stigit iland på den engelska kusten förrän de förvandlas till änglar - en god och en ond. I Thatchers England möts de av invandrarhat, polisbrutalitet och gatuvål, men även av sönderslitande kärlekshistorier och svartsjukedramer. Och kampen mellan gott och ont går vidare, i en värld full av tv-stjärnor, prostituerade, mördare och svindlare. Det är sällan vår tids historia skrivs framför våra ögon. Men utan tvekan är detta fallet med Salman Rushdies Satansverserna.

Björn Öijer

2023-08-11

Satansverserna – ett unikt litterärt verk

Det iranska prästerskapets dödsdom mot författaren 1988 har styrt läsningen av Satansverserna i en enda riktning. Frågan om boken hädar Muhammed och islam har skymt det litterära värdet i ett komplext romanbygge.

Jag läser Salman Rushdies omtalade tegelsten med trettiofem års fördröjning. Tjusas av en fascinerande berättelse präglad av magisk realism om människans sökande efter sin sanna identitet.

De två indiska huvudpersonerna möts i en flygkatastrof över Engelska kanalen och störtar från 10 000 meters höjd. De överlever tack vare ett gudomligt ingripande. De ”återuppstår” som ärkeängeln Gabriel respektive Satan och får gestalta kampen mellan det goda och det onda i tillvaron. Den ene är stjärnskådis i en rad Bollywoodfilmer, den andre radioröst i London.

Båda förställer sig, spelar roller i stället för att bejaka sin personlighet och nationalitet. Europeisk kultur ställs mot deras asiatiska ursprung. Religionen med dess profetior om evigt liv är också ett slags förställning.

Väst lockar trots rasism och invandrarfientlighet i Thatchers England.

Salman Rushdie klipper och klistrar i sin imponerande saga. Nutid och modernitet varvas med religiösa myter från Meckas förislamska period och en pilgrimsvandring rakt ut i Arabiska havet med en föräldralös flicka klädd i fjärilar i spetsen. Det är inte lätt för läsaren att hålla isär dröm och verklighet. Mycket kan förklaras av schizofreni och andra mentala tillstånd.

Fatwan mot Salman Rushdie, som härom året kostade honom ena ögat vid ett attentat, är en beklaglig överreaktion hos intoleranta islamister. Jag undrar om de över huvud taget har tagit del av innehållet.

Satansverserna är ett unikt litterärt verk utan pekpinnar. Med stor dramatik, spänning och humor nagelfar författaren olika slags myter, som berikar, förbryllar och även sätter käppar i hjulet på resan genom livet och kärleken.

Linda Åslund

2023-01-01

Originell. Ojämn. Minnesvärd.

Jonas Pettersson

2012-10-20

En bitvis spännande, bitvis långtråkig och krångligt skriven bok. Hade höga förväntningar på boken, mest på grund av allt stohej runt den, vilka inte riktigt uppfylldes.

Gunvi Lundqvist

2009-10-27

Ser att jag läste denhär boken 1991, skrivit månad också oktober. Alltså precis 18 år sen. Nu har mycket hänt i världen sen dess och Salman Rushdie lever fortfarande.... kanske det skulle vara idé att läsa en gng till och kolla vad jag tycker idag. Då jag läste den kändes den mycket skrämmande.