Sasjenka

Följer i traditionen av stora romaner eller episka sagor som Anna Karenina, Doktor Zjivago eller Sophies val - en bred och livligt berättad roman om revolution, passion och svek - och en kvinna vars stora hemlighet ligger förborgad i ett halvsekel. Berättelsen börjar i St. Petersburg vintern 1916 - Tsar-Ryssland står vid randen av revolutionen. Vid Smolnys Läroverk för Ädla unga damer går Sasjenka, just fyllda 18 år, på väg genom skolans grindar för att fira jullov då hon grips av tsarens polis och förs bort för att förhöras. Det visar sig att hon trots sin bakgrund - en stormrik judisk bankirfamilj - bedrivit samröre med de kretsar som vill störta tsarväldet. Hon går under namnet "Kamrat Snowfox" och samma natt som hennes mor festar och förlustar sig med Rasputin fryser hon i en illaluktande cell. Äntligen ser hon det "verkliga" Ryssland. Hennes far, baron Zeitlin, försöker alltmer desperat...

Elisabeth E

2013-02-03

Mycket bra skrivet och berättat. Jag tycker inte att det blev fånigt eller klichéeartat. Den var inte heller tung att läsa. En väldigt bra bok helt enkelt!

Absolut jättebra! Intressant från första till sista sidan. Boken har gett mig nya insikter om Stalins skräckvälde. I romanens form med Sasjenka som huvudperson blir historien levande och tårarna kom då de sista sidorna lästes.

Elias Chougui

2012-04-29

Egentligen inte särskilt speciell, men man blev ändån tagen av den...
Jag kan plötsligt komma på mig själv med att tänka på någon scen ur boken, trots att det var så länge sen jag lästen den...

Klinga

2011-09-12

Jag blev väldigt gripen av historien. Den satte kött och blod på den spännande ryska 1900-talshistorien. Det är paranoia rakt in i märgen. Rädslan formar människor och en hel generation formades av Stalins grymma och vidriga terror. Jag greps starkt av Sasjenkas öde och den sista delen som blir en jakt bland arkiv och mot klockan är mycket spännande. Nu måste jag läsa Sebag Montefiores andra böcker (historiska skildringar av Ryssland). Han är en, i mina ögon, fulländad skribent.

Mary G

2011-08-17

Gripande och spännande bok. Den första delen är avsevärt mycket bättre än den andra delen men sammantaget håller boken en hög klass. Montefiore har en fantastisk inblick i den ryska historien och får äntligen chansen att visa upp att han även har skönlitterära talanger.

2010-02-01

1916-1939-1994 är titlarna på bokens tre delar. Författaren är historiker med Stalintiden som en specialitet. Här får den fiktiva kvinnan Sasjenka spegla tidens historia. Montefiore är bra på att skildra händelser men saknar nästan helt förmåga att skildra mänskliga känslor och upplevelser. Jag rörs aldrig av denna kvinnas öde under en 599 sidor lång skildring. Den ryska historien är intressant och därför lägger jag inte heller ifrån mig boken. Var den läsvärd? Bäst var egentligen det sista avsnitten som var en slag skattjakt i Dan Browns anda som inte kräver något annat än ytlig spänning.

Tommy Westergren

2010-01-12

Spännande och initierat om en familjs gruvliga öde i den djupa skuggan av en totalitär ideologi. Montefiore har även skrivit flera historiska böcker om Sovjetunionen och Ryssland, särskilt hans böcker om Stalin är kända.

Jonas Olsson

2009-10-22

En liten besvikelse. Den annars så utmärkte Montefiore har här skrivit en bok som gjord för ett Hollywoodmanus.

A Bookaholic Swede

2009-07-10

En rejäl nitlott! Det är inte ofta jag ger upp en bok men denna funkade helt enkelt inteför mig utan jag tvingades ge upp eftersom handlingen helt enkelt var så tråkig och även om böcker i början kan vara svåra att komma in i tycker jag allt att efter 200-300 borde man ha kommit in i handlingen.