Sarnaths undergång

Lovecraft, H P

| 2011

En bok med utvalda berättelser av skräckmästaren H P Lovecraft som fått titeln Sarnaths undergång och andra noveller i översättning av Charlotte Hjukström. Följande fyra berättelser ingår: Sarnaths undergång, Iranons dröm, Den lurande skräcken, Sökandet efter det drömda Kadath. Volymen avslutas med ett informativt efterord om Lovecrafts författarskap och om bakgrunden till dessa berättelser, av Lovecraftexperten Martin Andersson.

Nicklas Björk

2018-06-02

När Lovecraft skriver skräck blir det oftast bra, men när han tar sig an fantasy blir det segt. Här är det fyra berättelser samlade, majoriteten fantasy, och tyvärr är en endast en av dem, DEN LURANDE SKRÄCKEN, läsvärd. De andra fångar mig inte och den sista novellen, SÖKANDET EFTER DRÖMDA KADATH, fick mig att ge upp då jag var totalt ointresserad av vad som händer i historien. Det finns bättre novellsamlingar med Lovecrafts historier.

Jag kan då hålla med A Ångström om att de två första berättelserna var bra =)

A Ångström

2012-04-04

Jag är ett stort Lovecraft-fan, men själva "Sarnaths undergång" var ju fruktansvärt dåligt skriven. De två första berättelserna var dock bra.