Sarek

Kvensler, Ulf

| 2022

Svenska Deckarakademins pris för bästa debutroman 2022Tre vänner som brukar fjällvandra tar på årets tripp till Sarek med en fjärde part ? Anna och Henrik har svårt att säga nej när Milena vill introducera sin nya kille. Jacob är trevlig, men Anna genomfars av tanken "jag känner igen honom". Vandringen utvecklas snart till en mardröm ? att ta med Jacob visar sig vara ett ödesdigert beslut som kommer att förändra deras liv för alltid.Sarek nominerades även till priset Årets Bok 2022.

En riktigt spännande bok om fyra personer som ger sig ut på fjällvandring. En av personerna är i princip okänd för de andra tre och man får genast obehagliga vibbar då det börjar hända saker som inte är planerade. Rysligt spännande bok som kommer att göra att du aldrig vill fjällvandra!

Ren skräckupplevelse

2023-10-22

En välskriven historia, men för min del slutar den i besvikelse. Det känns som en spännande och mycket kunnig men snudd på oändlig skildring av fjällvandring och bergsbestigning. Dessutom vänds perspektiven upp och ner mot slutet. Det ska väl vara ett plus för en thriller men här känns det bara fel, läsaren lämnas i sticket.

ElinsBokhylla

2023-07-21

Bokens handling är kanske inte den mest ovanliga. Ett gäng som ger sig ut i vildmarken, saker sker, folk skadas och man vet inte riktigt vem man ska lita på och hur man ska överleva de kalla nätterna när vätan tränger in på djupet inom en, men ändå är det något som gör att denna bok är lite extra bra och spännande.

Under bokens gång får vi följa med tre vänner, paret Anna och Henrik, deras kompis Milena och så Milenas nya kille Jacob som är ute på äventyr i den svenska naturen. Men just som resan har börjat börjar Anna få kalla kårar, hon tycker sig känna igen Jacob men vet inte riktigt vart ifrån, ändå fryser hennes blod till när hon inser vart hon har mött honom tidigare, eller är det verkligen han.. och vad händer egentligen under resan till den svenska vildmarken..?

Boken är indelad i flera olika delar, dels dåtid från när Anna, Henrik och Milena träffas några år tillbaka, sen flyttas vi även tillbaka till Annas barndom emellanåt, samtidigt som vi får ta del av polisförhör och själva resan som berättas ur Anna och senare Milenas perspektiv.
Många har upplevt att detta har varit rörande och att de har haft svårt att hänga med i boken men för mig var det inga problem, jag tyckte att Kvensler tydligt visade vilket perspektiv man läste ifrån och det var bra uppdelat mellan de olika delarna. Det var lättläst och jag gillade att man fick läsa både om polisförhören och själva handlingen med den resa och äventyr som karaktärerna gjorde. Dessutom upplever jag att de delar som utspelades i dåtid var nödvändiga för att slutet skulle bindas ihop på ett sätt så att man förstod den röda tråden igenom boken.

Ulf Kvensler är ju manusförfattare i grunden och det märks då det är väldigt detaljerade miljöbeskrivningar, det är nästan som att man själv står vid stupet och kollar ner fast att man sitter hemma i soffan, riktigt skickligt gjort. Karaktärsbeskrivningarna är också riktigt skarpa, karaktärerna passar bra ihop och det är intressant att läsa hur de försöker komma överens om hur de ska göra och gå till väga, det märks tydligt att Kvensler har lagt ner mycket tid på att få till de rätta personligheterna i de olika karaktärerna och det uppskattas.

Boken är välskriven och enormt detaljerad, som jag skrev innan är det lätt att drömma sig bort bland naturen och alla vackra vyer utan att det tar överhand. Kapitlen är lagom långa och jag gillar som sagt att boken är uppdelad i lite olika perspektiv och att man dras in i spänningen och intrigerna som sker.
Sidorna är fulla med spänning och nervkittlande intriger och det är riktigt svårt att sluta läsa boken när man väl börjat, man vill bara läsa mer och veta vad som kommer att ske. Även om det finns många svåra ord på platser, berg och så vidare så tyckte jag inte att det störde så mycket.

Även om jag sett att många blev lite besvikna på bokens slut, att de tyckte att den var lite tam och platt så tyckte jag att det var ett riktigt bra och överraskande slut. Jag gillar att det var ett litet mer öppet slut på boken, att man inte riktigt fick reda på vad det var som verkligen hade hänt, vad som var sant och vad som var konstruktion av minnen som Anna trodde hade hänt.

Sarek av Ulf Kvensler är en bok full med spänning och nagelbitande händelser, karaktärerna kompletterar varandra bra och jag gillar den mörka och dystra mystiken som återkommer i boken. Något jag verkligen gillade var bokens slut, överraskningen som kom i de sista kapitlen, det tog hela boken till en helt annan nivå för mig.
Boken är välskriven och enorm detaljerad och det var otroligt svårt att lägga ifrån sig boken, var beredd på sträckläsning, full pott för mig!

PangPion

2022-12-04

Spännande bok med mycket mörker.

Beas bokhylla

2022-11-10

Vilken bok! Vilken adrenalinkick man fick. Kändes som att jag själv var uppe i Sarek och vandrade med det här gänget. Och det ville man ju verkligen inte… Märks att Ulf Kvensler är manusförfattare. Vilka otroliga miljöbeskrivningar han kom med. Kunde verkligen föreställa mig allt. Bara det får en fullpott i betyg av mig.

Trots att handlingen verkade vara precis i min smak och att den var nominerad till Årets bok så hade jag inte särskilt höga förväntningar på Sarek. Kanske för att jag på flera ställen läst hur många som var besvikna på slutet och så vidare. Och även om man ska bilda sin egen uppfattning så blir man ändå påverkad av andras åsikter, i synnerhet när man läser samma sak på flera ställen.

Hur som helst, att gå in i en bok med halvhöga förväntningar är ibland det bästa man kan göra. För då blir det oftast rätt så bra och jag kan nu i efterhand säga att jag älskade Sarek. Otroligt välskriven och framförallt riktigt spännande bok. Bra tempo redan från början och det höll i sig ända fram till sista sidan. Mina recensioner är alltid spoilerfria men jag kan i alla fall bara säga att jag inte är besviken på slutet. Kunde inte ens räkna ut det. Hade mina aningar kring en del grejer men blev ändå rätt förvånad när det kom till kritan.

Allt som allt, Sarek är en svensk thriller jag varmt rekommenderar för dig som söker en spännande och välskriven bok med ett högt tempo i en häftig miljö. Tips tips!

Henrik Johansson

2022-11-08

Spännande i bra beskrivna miljöer, men upplägget känns lite väl bekant.

Anna Kreissl

2022-09-20

Nja. Miljöbeskrivningarna var riktigt bra. Det räddade boken. Det fanns en bra grundhistoria men den förblev väldigt ytlig och föll platt.

2022-08-03

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Den här boken, spänningsromanen Sarek, är Ulf Kvenslers bokdebut. Och det är verkligen en fantastisk debut. Författaren har tidigare skrivit film- och teveserie-manus och det märks, för när jag läste den här boken så såg jag den framför mig som en film. Jag ör övertygad om att det kommer att göras en film eller en teveserie av boken, för den passar perfekt som det. Men storyn passade även perfekt som en bok. Den är väldigt spännande, lättläst med skönt flyt i, trovärdiga karaktärer som man bryr sig om, fantastiska miljöbeskrivningar, och mycket, mycket bra. Rekommenderar absolut boken till alla som gillar psykologiska spänningsthrillers.

Miguel Andersson

2022-07-26

Väldigt stark början, såg tyvärr slutet komma (och hade önskat mig ett bättre). Men få böcker är å andra sidan perfekta. Smaksaken med slutet åsido är det här ett verk med riktigt bra tempouppbyggnad, persongalleri och i synnerhet riktigt gripande naturbeskrivningar. Kvensler behärskar helt enkelt och kort sagt hur man bygger upp en historia och fångar ens läsares intresse med bravur (och också får det att kännas som att man är där) Det märks att han har varit i branschen länge. Rekommenderas! 4/5. Miguel.

Anna Hedenstedt

2022-07-15

Ohyggligt spännande på handsvett- och måste ta läspauser-sättet! Puls och magknip, puh! Men - jag har synpunkter på slutet.

Bokdjungeln

2022-07-06

Jösses. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om denna bok. På ett sätt tycker jag att den var riktigt bra, men samtidigt är jag lite konfundersam. Vi kan börja med slutet. En bok borde inte få sluta så där! Jag känner mig inte nöjd. Resan mot slutet var lång och då hade jag önskat mig något mer när jag väl nådde vägs ände.
Historien förs fram i ett behagligt tempo där det händer så pass mycket att jag inte vill sluta lyssna. Jag vill veta hur allt gått till. I och med detta hinner jag aldrig tröttna. Men den främsta anledningen till att jag vill fortsätta lyssna tror jag ligger i berättartekniken. En får följa berättelsen via tre olika perspektiv, ett polisförhör efter de vandrat, vad som skett innan och under tiden de vandrat.  Beskrivningarna av både miljö och personer är väl utvecklade och man kan se Sareks natur framför sig. Trots att det är en thriller med död involverat så vill jag börja fjällvandra.
Jag kan nog, trots slutet förstå varför den är nominerad till att bli årets bok av Bonniers bokklubbar detta år.

2022-05-22

Herre jäklar vilken debut! Jag förstår varför ”Sarek” är nominerad till årets bok. För det här är en läsupplevelse, en jäkligt spännande läsupplevelse. En sådan där upplevelse där man sitter med andan i halsen större delen av boken. Bara måste läsa en sida till, ett kapitel till.

Sakta byggs spänningen upp, vad är det egentligen som har hänt på vännernas fjällvandring? Det här är en psykologisk thriller och den kryper in under huden på dig, ger mig kalla kårar och det går inte att värja sig. Vi får följa karaktärerna både i nutid och dåtid vilket gör att man kommer dem nära.

”Sarek” är en galet bra bok med väldigt fina miljöbeskrivningar. Tokgillade denna!

2022-05-18

Fångade en i början men sen blev det lite tradigt att lyssna på vandringen. Tyckte inte slutet överraskade heller så det blir en svag trea. Ändå tre för sin ganska unika placering.

Monica Bäckelin

2022-05-07

Vilken bra debut
Spänningen kryper in under huden, en bladvändare betyg 4,5

💜Åh vilken välskriven fast
oerhört udda bok
Det fanns Många fina Naturbeskrivningar
Boken är Spännande & den håller en rak linje hela boken igenom
så som en 👌 Bladvändare gör
Av mig så får den
❤💙❤💚❤ av 5st💜

Kerstin Kolm

2022-05-06

Tja… skicklig början som fångar, men ….