Sarek

Kvensler, Ulf

| 2022

Tre vänner som brukar fjällvandra tar på årets tripp till Sarek med en fjärde part ? Anna och Henrik har svårt att säga nej när Milena vill introducera sin nya kille. Jacob är trevlig, men Anna genomfars av tanken "jag känner igen honom". Vandringen utvecklas snart till en mardröm ? att ta med Jacob visar sig vara ett ödesdigert beslut som kommer att förändra deras liv för alltid.

Vilken bok! Vilken adrenalinkick man fick. Kändes som att jag själv var uppe i Sarek och vandrade med det här gänget. Och det ville man ju verkligen inte… Märks att Ulf Kvensler är manusförfattare. Vilka otroliga miljöbeskrivningar han kom med. Kunde verkligen föreställa mig allt. Bara det får en fullpott i betyg av mig.

Trots att handlingen verkade vara precis i min smak och att den var nominerad till Årets bok så hade jag inte särskilt höga förväntningar på Sarek. Kanske för att jag på flera ställen läst hur många som var besvikna på slutet och så vidare. Och även om man ska bilda sin egen uppfattning så blir man ändå påverkad av andras åsikter, i synnerhet när man läser samma sak på flera ställen.

Hur som helst, att gå in i en bok med halvhöga förväntningar är ibland det bästa man kan göra. För då blir det oftast rätt så bra och jag kan nu i efterhand säga att jag älskade Sarek. Otroligt välskriven och framförallt riktigt spännande bok. Bra tempo redan från början och det höll i sig ända fram till sista sidan. Mina recensioner är alltid spoilerfria men jag kan i alla fall bara säga att jag inte är besviken på slutet. Kunde inte ens räkna ut det. Hade mina aningar kring en del grejer men blev ändå rätt förvånad när det kom till kritan.

Allt som allt, Sarek är en svensk thriller jag varmt rekommenderar för dig som söker en spännande och välskriven bok med ett högt tempo i en häftig miljö. Tips tips!

Spännande i bra beskrivna miljöer, men upplägget känns lite väl bekant.

Anna Kreissl

2022-09-20

Nja. Miljöbeskrivningarna var riktigt bra. Det räddade boken. Det fanns en bra grundhistoria men den förblev väldigt ytlig och föll platt.

M Lo

2022-09-14

Bortsett från slutet var den kanon!

2022-08-03

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Den här boken, spänningsromanen Sarek, är Ulf Kvenslers bokdebut. Och det är verkligen en fantastisk debut. Författaren har tidigare skrivit film- och teveserie-manus och det märks, för när jag läste den här boken så såg jag den framför mig som en film. Jag ör övertygad om att det kommer att göras en film eller en teveserie av boken, för den passar perfekt som det. Men storyn passade även perfekt som en bok. Den är väldigt spännande, lättläst med skönt flyt i, trovärdiga karaktärer som man bryr sig om, fantastiska miljöbeskrivningar, och mycket, mycket bra. Rekommenderar absolut boken till alla som gillar psykologiska spänningsthrillers.

Miguel Andersson

2022-07-26

Väldigt stark början, såg tyvärr slutet komma (och hade önskat mig ett bättre). Men få böcker är å andra sidan perfekta. Smaksaken med slutet åsido är det här ett verk med riktigt bra tempouppbyggnad, persongalleri och i synnerhet riktigt gripande naturbeskrivningar. Kvensler behärskar helt enkelt och kort sagt hur man bygger upp en historia och fångar ens läsares intresse med bravur (och också får det att kännas som att man är där) Det märks att han har varit i branschen länge. Rekommenderas! 4/5. Miguel.

Anna Hedenstedt

2022-07-15

Ohyggligt spännande på handsvett- och måste ta läspauser-sättet! Puls och magknip, puh! Men - jag har synpunkter på slutet.

Bokdjungeln

2022-07-06

Jösses. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om denna bok. På ett sätt tycker jag att den var riktigt bra, men samtidigt är jag lite konfundersam. Vi kan börja med slutet. En bok borde inte få sluta så där! Jag känner mig inte nöjd. Resan mot slutet var lång och då hade jag önskat mig något mer när jag väl nådde vägs ände.
Historien förs fram i ett behagligt tempo där det händer så pass mycket att jag inte vill sluta lyssna. Jag vill veta hur allt gått till. I och med detta hinner jag aldrig tröttna. Men den främsta anledningen till att jag vill fortsätta lyssna tror jag ligger i berättartekniken. En får följa berättelsen via tre olika perspektiv, ett polisförhör efter de vandrat, vad som skett innan och under tiden de vandrat.  Beskrivningarna av både miljö och personer är väl utvecklade och man kan se Sareks natur framför sig. Trots att det är en thriller med död involverat så vill jag börja fjällvandra.
Jag kan nog, trots slutet förstå varför den är nominerad till att bli årets bok av Bonniers bokklubbar detta år.

Lollos bokhörna

2022-05-22

Herre jäklar vilken debut! Jag förstår varför ”Sarek” är nominerad till årets bok. För det här är en läsupplevelse, en jäkligt spännande läsupplevelse. En sådan där upplevelse där man sitter med andan i halsen större delen av boken. Bara måste läsa en sida till, ett kapitel till.

Sakta byggs spänningen upp, vad är det egentligen som har hänt på vännernas fjällvandring? Det här är en psykologisk thriller och den kryper in under huden på dig, ger mig kalla kårar och det går inte att värja sig. Vi får följa karaktärerna både i nutid och dåtid vilket gör att man kommer dem nära.

”Sarek” är en galet bra bok med väldigt fina miljöbeskrivningar. Tokgillade denna!

emmakicki

2022-05-18

Fångade en i början men sen blev det lite tradigt att lyssna på vandringen. Tyckte inte slutet överraskade heller så det blir en svag trea. Ändå tre för sin ganska unika placering.

Monica Bäckelin

2022-05-07

Vilken bra debut
Spänningen kryper in under huden, en bladvändare betyg 4,5

💜Åh vilken välskriven fast
oerhört udda bok
Det fanns Många fina Naturbeskrivningar
Boken är Spännande & den håller en rak linje hela boken igenom
så som en 👌 Bladvändare gör
Av mig så får den
❤💙❤💚❤ av 5st💜

Kerstin Kolm

2022-05-06

Tja… skicklig början som fångar, men ….