Sarahs nyckel

de Rosnay, Tatiana

| 2007

Juli 1942: Sarah, en 10-årig judisk flicka, gömmer sin yngre bror i garderoben strax innan familjen brutalt arresteras av den franska polisen i den beryktade hopsamlingen av judiska familjer VeldHiv. Hon låser garderobsdörren och stoppar nyckeln i fickan, övertygad om att hon ska komma tillbaka om några timmar. Men timmarna blir till dygn och Sarahs desperation växer Maj 2002: Inför 60-årsdagen av VeldHiv ombeds Julia Jarmond att skriva en artikel om denna svarta dag i Frankrikes historia. Under sitt sökande efter uppgifter snubblar hon över Sarahs nedtystade familjehistoria. Julia känner sig manad att skriva om flickans öde, och under sina efterforskningar av det förflutna börjar hon ifrågasätta sitt eget liv. Sarahs nyckel är en roman som tar upp de tabun och den tystnad som omger...

Sevgi Akalin

2020-02-20

Bra bok! Väldigt spännande läsning fram till att Julia åker till Amerika för att söka upp Sarah och däremot blir det segt i slutet.

Jag kan verkligen rekommendera den. Finns även som film men eftersom jag inte är någon TV-människa så har jag inte sett den. Men efter att ha läst boken blev jag sugen på att se filmen också.
Boken utspelar sig under andra världskriget och även nästan i nutid. Den är sorglig, gripande och viktig. Det var korta kapitel i den så den gick lätt att läsa.📚📖

Karin Johansson

2018-11-08

Underbar!

Jonas Enger

2017-02-05

Mycket bra!

Catrin Andersson

2016-09-30

Världens bästa bok!! Fängslande från första till sista sidan, man vill verkligen inte lägga ifrån sig boken! Måste läsas!

Zack Simone

2016-04-12

Impossible to stop that salty eyewater. First half a lot better. Later on a bit to goodlooking.

Anne Hansson

2015-07-16

En kollega på mitt jobb gav mig denna bok och sa LÄS! När jag läste baksidan på boken vad den handla om var jag inte alls intresserad. Men min kollega promsa på mig, du kommer att tycka om den. Fick veta att den finns som film, och efter att jag nu läst boken skulle jag gärna vilja se den. Berättelsen är medryckande, det går nästan kalla kårar på ryggen. Den är så verklighets beskriven så man känner nästan att man finns med. Något som jag också hänger upp mig på är att Frankrike var med i detta hemska, det hade jag ingen aning om. Men egentligen vet man så lite om detta som hänt, så när man läser det så tycker man det inte är riktigt, att det verkligen har hänt. Jag kommer att försöka få tag i filmen och se den.

Josefine Ejebjörk

2015-04-28

Hade hoppats på något bättre, men den var ganska förutsägande.

Marie Rosvall

2014-10-20

Maria Linder

2014-04-28

Mycket lik filmen!
Såg tyvärr filmen först, så det fanns inte särskilt många överraskningar i boken (som annars innehåller en del sådana).
En gripande historia.

Lena C

2014-02-23

Det här är en bok som letar sig in i hjärtat, den gör ont. Men den är så viktig. Vi får aldrig glömma!

Anki Vincent

2013-07-20

Läser gärna sanna berättelser från andra världskriget, den här är en av de bättre .

Maria W

2013-07-20

Fängslande!

Anett Mattisson

2012-12-30

Stark historia som bör läsas

Victoria Wu

2012-12-18

Lättläst och intressant, men knappast något mästerverk.

Helena Almqvist

2012-12-03

Hjärtgripande sorglig medelsanskaffning historiska inslag en otrolig berättelse man aldrig glömmer

Jennifer Dutton

2012-11-25

Kunde inte lägga ifrån mig denna bok! Så bra och så gripande. Fruktansvärt att det har hänt i verkligheten.

Emma Hortlund

2012-11-16

Den ena historien i Sarahs nyckel handlar om en 10-årig judisk flicka som är med under Vel'd Hiv razzian i Paris 1942. Den andra historien utspelar sig i nutid där journalisten Julia Jarmond försöker ta reda på vad som hände med den judiska familjen som bodde i hennes familjs lägenhet innan de flyttade in.

Trots att jag kan förutse nästan alla händelserna i boken så tycker jag att den är ganska spännande och beskrivningarna av behandlingen av judar och koncentrationsläger är riktigt äcklig. Om inte annat borde man läsa boken bara för att få reda på vad Vel'd Hiv var för något.

Gittan Bidemyr

2012-11-09

En bok man inte kan lägga ifrån sig..

My.loved.books

2012-09-15

En tragisk historia, som inte lämnade mig oberörd.

Jenny Brave

2012-09-12

Intressant och gripande. Ganska bra skriven, och det gör mig inte så mycket att den är lite förutsägbar. Mycket viktigt ämne. Dock dras betyget ned av lite, om jag får säga det, av vad jag tycker är en ganska typisk amerikansk personbeskrivning där män i första hand får epitet som smarta eller roliga medan första beskrivningen av en kvinnlig karaktär alltid handlar om det yttre, söt, vacker ect. Sånt stör mig.

Sofia Viklund

2012-08-20

Förutsägbar och patetisk bok. Klichéfest.

Helena Wennergren

2012-08-19

En stark fyra för en stark berättelse.

Sandra Gustafsson

2012-08-17

Mycket väl skriven och gripande. Rekommenderas!

Ulrica Landqvist

2012-03-05

En bra och väldigt gripande bok. Den skildrar andra världskriget i Frankrike på ett trovärdigt sätt. Man har gråten i halsen nästan hela tiden. Jag skulle aldrig orka se filmen, det skulle bli för jobbigt.

Gripande

Som alltid när Mats rekommenderar en bok är den bra. Den är skriven på ett annorlunda sätt med två historier som vävs in i varandra där man följer dem växelvis med ett kapitel åt gången. En intressant historia som man visserligen anar vilket håll den går åt, men ändå bara vill fortsätta att läsa. Mycket lättläst och kort kapitel gör att man nästan sträckläser den. Klart läsvärd!

Maria Lindberg

2012-02-12

Jättebra!

Jennifer Tydén

2012-01-29

Gripande om händelser vi aldrig får glömma...

Liva Bratthall

2012-01-07

Sorglig men välskriven, tar upp en aspekt av andra världskriget som inte ofta belyses.

eva arkelid

2012-01-05

bra bok, mycket intressant ämne då man inte så ofta tänker på situationen i Paris under 2.a v.k. slutet är inte så bra, slutet skulle inte ha varit så ytligt utan följt det tidigare innehållet i boken.

PL *

2012-01-03

Började bra och var riktigt gripande men sedan blev det bara förutsägbart och patetiskt. Lågt betyg på den här!

PL *

2012-01-03

En mycket bra och gripande bok, slutet var lite rumphugget, men i övrigt var boken fantastisk.

cecilia westman

2011-12-06

Gripande, spännande....Usch och fy för mänskligheten, eller rättare sagt avsaknaden... Boken håller väl inte måttet rakt igenom, men bör läsas av alla!!

Monica Brandts

2011-11-17

Tänk om boken hade hållit måtten till slutet. Första halvan var väldigt bra, gripande och spännande, men efter halva så övergår det till hollywood slisk som någon beskrev den. Men ... underhållande för all del. Man måste ju läsa klart för att få veta hur det slutar trots allt.

Siw Lager

2011-10-30

Otroligt gripande och spännande bok

2011-10-22

.... nej, jag tröttnade på den. Efter ungefär halva boken tappade jag intresset och snabbläste resten. Kändes som en Allers-roman och då menar jag inte det i positiv betydelse:-)

Lena L

2011-10-21

Mycket spännande och välskriven roman.

Kamali 

2011-10-11

Förstår inte intresset för denna bok. Berättelsen i sig kunde visserligen vara gripande och spännande men i händerna på denna författare blir den hollywoodsliskig och ointressant.

Väldigt sorglig bok, men mycket läsvärd! Jobbigt att läsa om tragedin i Frankrike med judar som blev deporterade till arbetsläger...

Sussie Källerfelt

2011-09-24

Fantastisk, men sorglig bok.

2011-09-22

Underbar bok samtidigt som den är viktig. Men första delen var bäst sedan blir det lite som en vanlig roman. Kunde inte sluta läsa.

Maria L

2011-08-21

Hade höga förväntningar, ämnet känns ju så viktigt och gripande. Men tyvärr känns boken för naiv och hollywoodsentimental.

Elin Olsson

2011-08-15

Gripande, talande och extremt lättläst. Obehaglig i alla sin enkelhet. Boken förmedlar vikten av försoning, inte förlåtelse vilken jag gillar. Läsvärd, svårt att lägga ifrån sig på kvällen dock!

Du är fast redan från den första sidan. Fantastisk!

Miriam T

2011-07-25

[...]i första halvan av boken växlar boken med att man i ett kapitel får läsa om Sarah under kriget och sedan av ett kapitel om Julia (journalisten) i nutid. Är inte ensam om att känna att boken tappar lite av sin gnista när Sarahs historia tar slut (efter lite mer än halva boken). Julias historia fastnar jag också för, men inte lika starkt och stör mig på hennes man men ska inte komma med några spoilers så skippar den diskussionen.[...]

Läs hela recensionen på min blogg:

Miriam T

Läs hela recensionen på min blogg:

Anna-Karin L

2011-07-25

Gick snabbt att läsa, då den grep mig rätt fort och framförallt i början. Slutet lite för amerikanskt?!

Helena Andersson

2011-07-14

Boken är bra men halvvägs blir den mer och mer "cheesy".