Sarahs lag

Lundh, Marie H

| 2022

Sarah går domarutbildningen i Svea hovrätt och framtiden är utstakad. Tror hon i alla fall, tills det visar sig att högsta chefen har lånat ut henne.  De kommande åren ska inte alls tillbringas i Stockholm som planerat, utan i Norrland på en tingsrätt i en stad Sarah aldrig har hört talas om.   Några veckor senare kliver hon av propellerplanet. I två år ska hon vara domare vid tingsrätten i fjällkommunen Nordmyr men inte bara det, hon ska även bo och leva här, vilket är en helt annan sak. Samtidigt är hon glad att slippa vistas i samma stad som mannen som påminner henne om varför hon vill arbeta i domstolsvärlden.  Det första året i Nordmyr är omtumlande. Vem är den hotfulle killen i cargobyxor som dyker upp på hennes första rättegång? Hur kommer det sig att bästa väninnan Laura är avståndstagande? Och varför måste mormor (av alla människor) vara en mästare på längdskidor?  Sarahs...

Första delen i trilogin om juristen Sarah lockar mig med sina härliga karaktärer och norrländska miljöer. Den har både humor och svärta. Rekommenderas varmt.

3,5/5

Medan hon går domarutbildningen, och hon tror att framtiden är färdigutstakad, får Sarah veta att hon blivit utlånad av chefen. Istället för att tillbringa de kommande åren i Stockholm ska hon upp till Norrland och Nordmyr. Två veckor senare ankommer hon med propellerplan till fjällkommunen och det är minst sagt annorlunda än hon har tänkt sig. Ju längre tiden går, desto bättre trivs Sarah även om det kommer slängar av hemlängtan. Framför allt saknar hon bästa vännen Laura, och ibland också Christoffer som hon haft känslor för men som inte velat ta steget med henne. Men i Nordmyr har hon bra kollegor som visar sig bli nya fina vänner, Sarahs mormor finns alltid nära om det så är via telefonen och dessutom finns det någon som intresserar Sarah, fastän hon från början inte riktigt vet vem det är.

Jag vet inte riktigt vad det var jag förväntade mig att Marie H Lundhs debutroman skulle vara, kanske mer åt deckarhållet, men till min stora förtjusning hade det inte alls med en mordlösande domare att göra (Jag kanske inte är super på att läsa baksidestexter alltid, nej). Istället är det en blandning av feelgood och relationsroman där Sarahs inre resa och bakgrund får mycket plats.

Det är gripande att följa Sarahs resa till att lära sig att acceptera det som har hänt och våga berätta om det för andra, för det är en så stor del av henne att det faktiskt till och med är därför hon går den utbildning hon gör. Jag tycker om att det finns nya intressen för kärlek och att Sarah vågar prova nya saker hela tiden. Relationen mellan Sarah och mormor Yvonne gör att jag saknar min egen mormor ofantligt mycket och Yvonne får mig att tänka på mormor Mazur i Stephanie Plum-böckerna. En riktig krutmänniska som vägrar vara så gammal som hon är.

Första gången jag började läsa den här boken, satt jag någonstans där det var tvunget att vara tyst. Det blev snabbt uppenbart för mig att jag behövde vänta tills jag kunde läsa den någonstans där jag inte störde någon om jag började fnissa okontrollerbart, och tur var väl det för genom resten av boken skrattar jag ofta till. Ändå finns det otroligt mycket svärta och jag tycker verkligen om att följa med när Sarah skalar av sig lager för lager, som en lök. Att Marie H Lundh inte räds för att ta upp mörka ämnen.

Språket är bra och fullt av humor, ironi, sarkasm och jag ser verkligen fram emot att läsa fler delar i Nordmyrserien.

Nina Hansson

2022-08-05

"Sarahs lag" av Marie H Lundh, utgiven av Polaris förlag. Detta är författarens debutroman, och första delen i Nordmyr serien. Huvudpersonen Sarah är tvungen att flytta till Nordmyr, för att arbeta som domare vid en tingsrätt. Men vart ligger det? Uppe i Norrland. Hur ska hon klara av att arbeta där uppe i Norrland i två år? Tiden går snabbt tänker hon och hyr ett rum. Hon kommer snart in i arbetet, men hennes förflutna förföljer henne. Det gör att hon inte vågar ge av sig själv i ett förhållande. Hon har en inneboende rädsla för att bli lämnad. Ska hon klara av att få ett förhållande som varar, är det dags att bearbeta det förflutna på allvar. Det blir hennes största utmaning. Snart bestämmer sig hennes mormor att hälsa på och finner kärleken i Anders. Ska även Sarah hitta någon att älska? Varför är väninnan Laura så avståndstagande? Vad är det hon döljer?

Jag gillade karaktärerna i boken. Man förstår ju ganska snabbt att relationen till mormor är viktig. Den går som en röd tråd genom hela boken. Jag gillar också när Sarah och hennes mormor munhuggs med varandra, vilket gör att boken får en humoristisk och underhållande ton. Jag kunde dra på smilbanden och till och med fnissa lite smått emellanåt. Jag tyckte miljöbeskrivningarna var lockande och vackra. Det lät så mysigt att åka scoter och isfiska och tillbringa en helg i en timmerstuga vid fjället. Jag uppskattade också att få följa Sarahs viktiga arbete, med sina exentriska arbetskamrater. Men boken innehåller även trauma, hemligheter, och en hel del annat vilket gör att boken håller en i sitt grepp ända till slutet. Tiden i Nordmyr förändrar snabbt Sarah från storstadsbo till glesbyggdsbo. Ganska snart märker hon att hon uppskattar lugnet och tystnaden. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Underhållande med stänk av svärta!
Jag är inte särskilt insatt i rättsväsendets olika roller och kan väl erkänna att det inte intresserar mig heller. Så ska jag vara helt ärlig är detta nog ingen bok jag hade köpt, ämnet lockade helt enkelt inte.

Men oj vad jag är glad att jag fick den, och att jag nu har läst den. "Sarahs lag" är en bok som väcker väldigt mycket känslor, en bok som en stunden skänker glädje och hopp för att i nästa stund ge mig känslan av djup och bottenlös sorg. Ena stunden skrattar jag och en sida senare sitter jag och fulgråter. Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan, boken spänner verkligen över hela känsloregistret.

Boken, som är Marie H. Lundhs debut, är skickligt skriven, den är rapp och genomtänkt och trots en tragisk botten, med sjukdom, svek och ensamhet, får den mig på gott humör och jag njuter av varje sida. Och inte blir det sämre av ett brett karaktärsgalleri, med tex en underbart härlig mormor, och fantastiska miljöskildringar som får mig att vilja boka en flyttbil på direkten. Gällande mitt ointresse av domarvärlden så kan jag meddela att det har förändrats. Så hatten av för en riktigt bra debut! Jag ser fram emot nästa bok i Nordmyrserien.

2022-06-12

Det började så bra, men jag tappade fokus efter drygt 3 timmar. Som en ungdomsroman på något sätt, absolut inte dåligt men lite naivt och väldigt självömkande.
Tyckte om mormor.

Anna Piippolainen

2022-05-15

Helt fantastisk bok. Den är vacker och full av humor som lockar till skratt. Stundom sorglig med ett mörkt djup. Målande gestaltning som får en att längta till att få besöka Nordmyr och träffa alla härliga karaktärer.
Precis lagom avvägt med tingsrättens arbete.

Sarah går domarutbildningen i Stockholm och förväntar sig att tillbringa de närmaste åren i Stockholm, men hennes chef lånar ut henne till lilla Nordmyr uppe i Norrland. I Nordmyr ska hon bo och leva det enda positiva med Norrland är att hon kommer slippa vistas i samma stad som mannen som påminner henne om varför hon vill arbeta inom domstolen. Livet i Nordmyr blir omtumlande och många frågor kommer upp hos henne.

Hur ska jag börja? Jag hade hört så mycket gott om denna bok så mina förväntningar var både många och höga - men WOW som denna bok levererar. Jag blir lite tagen på sängen av denna roman. Språket och dialogerna är fantastiska likaså miljöbeskrivningarna och karaktärerna - och jag älskar Sarahs mormor. Storyn väcker känslor hos mig - jag kommer på mig själv att skratta högt ute på min promenad för att i nästa stund få en klump i magen, det är en mix av sorg, smärta, hopp, kärlek och humor. Jag fastnade direkt när jag började lyssna/läsa på boken - det är en välskriven och lättläst bok men som har ett djup. Det här är en bok som jag inte kommer glömma i första taget utan dem kommer finnas kvar i mina tankar länge. Missa inte denna bladvändare och vilken debutbok - Nu ser jag fram emot att få läsa fler böcker från Marie.

Rosita Söderström

2022-04-24

Lyssnade till denna kraftfulla roman om att ta itu med sina rädslor och stå upp för sig själv. Bryta invanda mönster och att hitta hem. En bok jag också gärna skulle hålla i mina händer och läsa med ögonen. Nyfiken på nästkommande då jag förstått att detta är första boken i en serie.

Tarja Ahlgrén

2022-04-21

Lundh kryddar med fina små humorkluringar som jag uppskattar och skrattar emellanåt gott åt.