Snt man bara sger

En roman om familjerelationer och lojalitet. Om ett ofrivilligt mte mellan en femtiorig kvinna och en ung pojke som bda har vnt livet ryggen. Och hur det dr livet trnger sig p och tvingar oss att ta reda p vad som verkligen spelar roll i den hr vrlden. Susanne har tagit en time out. Hon har dragit sig undan livet, alla de vardagliga sammanhangen och kraven. Nu vill hon ha tid bara fr sig sjlv, bara vara med sig sjlv. Hon har lngtat efter det, rofylldheten i stugan, att skapa ngot som bara r hennes. Hon har lmnat allt. Det hnde ganska pltsligt. Nr hon frlorar sitt chefsjobb och erbjuds ett ettrigt avgngsvederlag bestmmer hon sig fr att gra det hon drmt om lnge, packar vskan, slnger mobiltelefonen och tar bilen till sitt torp p landet. Hon lmnar jobb, ett krlekslst praktiskt familjeliv med man och tre bonusbarn. Hon har alltid varit den duktiga, den som...

Nenne No

2024-03-04

Hade hoppats p lite mysigt torpande men blev besviken, det hr r en ganska jobbig bok med endast jobbiga karaktrer i. Skerligen realistiska men det gr dom ju inte mindre jobbiga.

Maria Olofsson

2015-09-17

Bra skriven, men ganska trkig. Seg. Det hnde inte mycket...

2015-09-09

Helt ok, Ganska mnsklig men lite klicheartad.

Jennie Arwin

2013-03-04

Gillar hennes stt att skriva, hade svrt att slppa boken.

Victoria Antonsson

2013-01-24

Vet inte riktigt vad det r som gr att jag tycker boken r bra, men jag sugs in i den och berrs av relationerna. Helena beskriver det dr svra i nra relationer som r s svrt att stta fingret p. Det dr nr man inte nr fram till varandra och knner sig orttvist behandlad men inte kan stta ord p vad det r som gr snett. Det lyckas Helena gra och det gr att boken blir s djup och tnkvrd. Jag ville bara fortstta lsa, se hur det gr fr dem, lser det sig, nr de fram till varandra???

Marie Hansson

2012-04-22

Allvarlig, viktig och realistisk.

Denna bok var bra men ack s seg den var. =)

Cecilia Grip

2012-01-31

Riktigt bra men nd seg p ngot konstigt stt fast bra nd.

Den hr boken talar till en. Det r svrt att frst sig p tonringar o vuxna ocks fr den delen. Man fr bjuda till om det skall hnda nt.

Malin H

2011-10-08

det jag gillar r relationen mellan syskonen, hur jag knner igen det dr med storasyster duktig och lillasyster slarvig. vldigt bra beskrivet. det jag inte gillar r att allt gr s snabbt, att sprket r lite fr taffligt. att boken knns lite som ett hafsverk. trots en bra tematik och trovrdigt persongalleri.

Karin D

2011-09-15

Bttre n jag trodde! Intressant om tv individer; en tonrskille och hans medellders moster, som inte kan kommunicera med varandra.

Eva Granstrm

2011-04-11

Helena v Zweibergk lyckas f till "vardagsngest" i sina romaner som gr att det finns en speciellt spnning. Jag tycker att hon skriver "flyhnt" s bckerna r lttlsta och det r svrt att lgga i frn sig boken. Man vill veta hur slutet blir.

Kristin Larsson

2011-04-10

nej, Jag har verkligen uppsakttat "Tusen skrvor tillit" och "Ur vulkanens mun" - ls dem! Men denna bok var inte i samma klass. Jag frstod mig inte p karaktrerna, och framfrallt inte huvudpersonens handskande med tonringen som kommer in i bilden. Men samtidigt strcklste jag den, s p ngot stt kanske detta att jag inte kunde begripa mig p personerna gjorde det spnnande... hade ocks svrt fr ordet egenskapsepitet hon anvnder vid tv tillfllen - vad r ett epitet om inte egenskapsepitet, liksom?

Anna-Karin L

2011-03-07

Jag har inte lst ngot av von Zweigbergk tidigare och hade inga direkta frvntningar p boken. Kan vl inte pst att jag egentligen gillade ngon av de tv systrarnas karaktrer. Den ene sjlvupptagen och den andre ngons slags martyr!? Tyckte nd att boken och beskrivandet av relationen mellan bde systrarna och mellan storasystern och systersonen var intressant. Knde emellant att jag tyckte att storasyster Sussi borde sl nven i bordet och tala om vad hon EGENTLIGEN tyckte... och det gjorde hon vl, p sitt stt, till slut. Hade nog velat ge den 3,5.

Anna Liljeby

2010-11-26

lite halvseg

Josefine Lind

2010-11-03

hon lyckades verkligen inte med dialogerna, de blev platta.

Helena S

2010-07-26

Den grep aldrig tag i mig. Bra i brjan men sen dog den bara ut fr att p slutet inte berra alls.

Camilla Skans

2010-06-25

Otroligt trkig, den inledningen mste nog vart den smsat jag upplevt, faller mig inte alls i smaken och kunde jag ge boken ett minuspong s hade jag gjort det!

kristina johansson

2010-05-13

Bra bok som rekommenderas starkt. Relationen mellan kvinnan och hennes systerson r intressant och jag hade grna sett en fortsttning. Kan ocks se boken som en film.

Lena Willoch

2010-04-29

Den var verkligen seg istarten och det tog lng tid innan storyn frep mig, men sista tredjedelen strcklste jag. Jag tyckte personportrtten var intressanta om n lite frenklade.

Ullis N

2010-03-04

I en trd i forumet skulle vi skriva bokcitat som vi gillat.
Jag skrev "ngra av oss mste visa p djupet i tillvaron s att ni andra har en yta att surfa p". Systrarna i den hr boken r som en allegori ver det citatet och jag beundrar hur hon lyckas g s p djupet i karaktren. Det finns inget att anmrka p sprkligt, men det r just karaktrerna som r hennes storhet. Trots det tunga var det en lttsam bok att lsa - till skillnad frn hennes "ur vulkanens mun" som gjorde rent ont ibland.
Jag tycker ocks att boken innehller mnga "krnor", sjlva knutpunkterna av problemen i balansen mellan att finnas fr sig sjlv och fr andra.
Min enda invndning r titeln, som dessutom upprepades ett par gnger i boken; boken r strre n vad den meningen innehller.

Johanna Galenpanna

2010-02-02

Lite tunn, lite ytlig. Den gr liksom inte in p djupet hos mig. En intressant historia dock, som stundvis och flckvis skulle kunna ligga vldigt nra verkligheten.

Camilla Forssn

2010-01-12

Ger den en 3:a eftersom det inte gav s mycket mer n s.

Kerstin Uhln

2009-11-07

En bok att diskutera med andra. Passar en lsecirkel!!!

Anna Hallqvist

2009-11-03

Storasyster - lillasyster,
omhndertagande, en mogen, en slarver.
Eller?

Jag uppfattar ju att ven den vuxna, mogna storasystern flyr livet och verkligheten och skapar sina egna lagar och regler. Hon vill inte leva efter den "normala" livsstandaren. Jag har svrt fr Louises sjlvupptagenhet och ego, men jag har lika svrt fr Sussis martyrskap...
Ingen av karaktrerna fr mitt gillande.

Dremot tilltalar relationerna dem emellan mig, relationen med systersonen Jonas. Hon r bra p relationer Helena.

Paula Merio

2009-10-20

ag har inte lst ngon av Helenas tidigare utgivna bcker.
Jag har sett henne p teve som filmrecensent, och inte tyckt att hon varit s mrkvrdigt bra utan ganska vass i sina bedmningar.
Konstellationen mellan en tonring och en ensamstende femtiors-kvinna var dock lite lockande, och jag blev inte besviken, snarare tvrtom.
Jag kan tydligt se framfr mig varenda person som frekommer i berttelsen, den ldre systern, den ordentliga, den yngre systern, vars liv alltid verkar vara kaos, den gamla pappan som inte lngre orkar lgga sig i, och tonrssonen som varken hr eller ser eftersom han lever hela sitt liv med hrlurar p!
Och hon den ldre systern, som bara ville leva i lugn och ro ensam och ifred, kan till sist nd konstatera att nr man lever s mste man ocks bry sig om andra.