Sånt man bara säger

En roman om familjerelationer och lojalitet. Om ett ofrivilligt möte mellan en femtioårig kvinna och en ung pojke som båda har vänt livet ryggen. Och hur det där livet tränger sig på och tvingar oss att ta reda på vad som verkligen spelar roll i den här världen. Susanne har tagit en time out. Hon har dragit sig undan livet, alla de vardagliga sammanhangen och kraven. Nu vill hon ha tid bara för sig själv, bara vara med sig själv. Hon har längtat efter det, rofylldheten i stugan, att skapa något som bara är hennes. Hon har lämnat allt. Det hände ganska plötsligt. När hon förlorar sitt chefsjobb och erbjuds ett ettårigt avgångsvederlag bestämmer hon sig för att göra det hon drömt om länge, packar väskan, slänger mobiltelefonen och tar bilen till sitt torp på landet. Hon lämnar jobb, ett kärlekslöst praktiskt familjeliv med man och tre bonusbarn. Hon har alltid varit den duktiga, den som...

Hade hoppats på lite mysigt torpande men blev besviken, det här är en ganska jobbig bok med endast jobbiga karaktärer i. Säkerligen realistiska men det gör dom ju inte mindre jobbiga.

Maria Olofsson

2015-09-17

Bra skriven, men ganska tråkig. Seg. Det hände inte mycket...

2015-09-09

Helt ok, Ganska mänsklig men lite klicheartad.

Jennie Arwin

2013-03-04

Gillar hennes sätt att skriva, hade svårt att släppa boken.

Victoria Antonsson

2013-01-24

Vet inte riktigt vad det är som gör att jag tycker boken är bra, men jag sugs in i den och berörs av relationerna. Helena beskriver det där svåra i nära relationer som är så svårt att sätta fingret på. Det där när man inte når fram till varandra och känner sig orättvist behandlad men inte kan sätta ord på vad det är som går snett. Det lyckas Helena göra och det gör att boken blir så djup och tänkvärd. Jag ville bara fortsätta läsa, se hur det går för dem, löser det sig, når de fram till varandra???

Marie Hansson

2012-04-22

Allvarlig, viktig och realistisk.

Denna bok var bra men ack så seg den var. =)

Cecilia Grip

2012-01-31

Riktigt bra men ändå seg på något konstigt sätt fast bra ändå.

Den här boken talar till en. Det är svårt att förstå sig på tonåringar o vuxna också för den delen. Man får bjuda till om det skall hända nåt.

Malin H

2011-10-08

det jag gillar är relationen mellan syskonen, hur jag känner igen det där med storasyster duktig och lillasyster slarvig. väldigt bra beskrivet. det jag inte gillar är att allt går så snabbt, att språket är lite för taffligt. att boken känns lite som ett hafsverk. trots en bra tematik och trovärdigt persongalleri.

Karin D

2011-09-15

Bättre än jag trodde! Intressant om två individer; en tonårskille och hans medelålders moster, som inte kan kommunicera med varandra.

Eva Granström

2011-04-11

Helena v Zweibergk lyckas få till "vardagsångest" i sina romaner som gör att det finns en speciellt spänning. Jag tycker att hon skriver "flyhänt" så böckerna är lättlästa och det är svårt att lägga i från sig boken. Man vill veta hur slutet blir.

Kristin Larsson

2011-04-10

Ånej, Jag har verkligen uppsakttat "Tusen skärvor tillit" och "Ur vulkanens mun" - läs dem! Men denna bok var inte i samma klass. Jag förstod mig inte på karaktärerna, och framförallt inte huvudpersonens handskande med tonåringen som kommer in i bilden. Men samtidigt sträckläste jag den, så på något sätt kanske detta att jag inte kunde begripa mig på personerna gjorde det spännande... hade också svårt för ordet egenskapsepitet hon använder vid två tillfällen - vad är ett epitet om inte egenskapsepitet, liksom?

Anna-Karin L

2011-03-07

Jag har inte läst något av von Zweigbergk tidigare och hade inga direkta förväntningar på boken. Kan väl inte påstå att jag egentligen gillade någon av de två systrarnas karaktärer. Den ene självupptagen och den andre någons slags martyr!? Tyckte ändå att boken och beskrivandet av relationen mellan både systrarna och mellan storasystern och systersonen var intressant. Kände emellanåt att jag tyckte att storasyster Sussi borde slå näven i bordet och tala om vad hon EGENTLIGEN tyckte... och det gjorde hon väl, på sitt sätt, till slut. Hade nog velat ge den 3,5.

Anna Liljeby

2010-11-26

lite halvseg

Josefine Lind

2010-11-03

hon lyckades verkligen inte med dialogerna, de blev platta.

Helena S

2010-07-26

Den grep aldrig tag i mig. Bra i början men sen dog den bara ut för att på slutet inte beröra alls.

Camilla Skans

2010-06-25

Otroligt tråkig, den inledningen måste nog vart den sämsat jag upplevt, faller mig inte alls i smaken och kunde jag ge boken ett minuspoäng så hade jag gjort det!

kristina johansson

2010-05-13

Bra bok som rekommenderas starkt. Relationen mellan kvinnan och hennes systerson är intressant och jag hade gärna sett en fortsättning. Kan också se boken som en film.

Lena Willoch

2010-04-29

Den var verkligen seg istarten och det tog lång tid innan storyn frep mig, men sista tredjedelen sträckläste jag. Jag tyckte personporträtten var intressanta om än lite förenklade.

Ullis N

2010-03-04

I en tråd i forumet skulle vi skriva bokcitat som vi gillat.
Jag skrev "några av oss måste visa på djupet i tillvaron så att ni andra har en yta att surfa på". Systrarna i den här boken är som en allegori över det citatet och jag beundrar hur hon lyckas gå så på djupet i karaktären. Det finns inget att anmärka på språkligt, men det är just karaktärerna som är hennes storhet. Trots det tunga var det en lättsam bok att läsa - till skillnad från hennes "ur vulkanens mun" som gjorde rent ont ibland.
Jag tycker också att boken innehåller många "kärnor", själva knutpunkterna av problemen i balansen mellan att finnas för sig själv och för andra.
Min enda invändning är titeln, som dessutom upprepades ett par gånger i boken; boken är större än vad den meningen innehåller.

Johanna Galenpanna

2010-02-02

Lite tunn, lite ytlig. Den går liksom inte in på djupet hos mig. En intressant historia dock, som stundvis och fläckvis skulle kunna ligga väldigt nära verkligheten.

Camilla Forssén

2010-01-12

Ger den en 3:a eftersom det inte gav så mycket mer än så.

Kerstin Uhlén

2009-11-07

En bok att diskutera med andra. Passar en läsecirkel!!!

Anna Hallqvist

2009-11-03

Storasyster - lillasyster,
omhändertagande, en mogen, en slarver.
Eller?

Jag uppfattar ju att även den vuxna, mogna storasystern flyr livet och verkligheten och skapar sina egna lagar och regler. Hon vill inte leva efter den "normala" livsstandaren. Jag har svårt för Louises självupptagenhet och ego, men jag har lika svårt för Sussis martyrskap...
Ingen av karaktärerna får mitt gillande.

Däremot tilltalar relationerna dem emellan mig, relationen med systersonen Jonas. Hon är bra på relationer Helena.

Paula Merio

2009-10-20

ag har inte läst någon av Helenas tidigare utgivna böcker.
Jag har sett henne på teve som filmrecensent, och inte tyckt att hon varit så märkvärdigt bra utan ganska vass i sina bedömningar.
Konstellationen mellan en tonåring och en ensamstående femtioårs-kvinna var dock lite lockande, och jag blev inte besviken, snarare tvärtom.
Jag kan tydligt se framför mig varenda person som förekommer i berättelsen, den äldre systern, den ordentliga, den yngre systern, vars liv alltid verkar vara kaos, den gamla pappan som inte längre orkar lägga sig i, och tonårssonen som varken hör eller ser eftersom han lever hela sitt liv med hörlurar på!
Och hon den äldre systern, som bara ville leva i lugn och ro ensam och ifred, kan till sist ändå konstatera att när man lever så måste man också bry sig om andra.