Sanningen om ostrondykerskan

VINNARE AV ÅRETS FEELGOOD 2023!En feelgoodroman om vänskap, mod och sökandet efter sanningen. När författaren Inez Edmarks granne plötsligt går bort bestämmer hon sig för två saker ? att döstäda sitt hus och att skriva sin sista bok. Men inte en roman den här gången, utan en personlig bekännelse: sanningen om ostrondykerskan. Så ramlar Inez och får problem med höften. Hon tvingas anlita städerskan Meja som under tre veckor ska hjälpa henne att rensa klart i huset. Enda regeln är att Meja inte på några villkor får öppna den blå mappen som innehåller hennes bokmanus. Mötet mellan Inez, som på ålderns höst måste försonas med sitt förflutna, och vilsna Meja, som söker en framtid, får oanade konsekvenser. Kommer de två kvinnorna, trots sina olikheter, att kunna hjälpa varandra?

2023-07-19

Mini-semestern i Helsingborg var inte slut när jag hade läst klart den förra boken (som jag ju hade hoppats utspelade sig där, men det gjorde den inte) så jag tog till plan B och hoppades på bättre tur. Sanningen om ostrondykerskan blev nästa bok. Det passade bra även med tanke på att jag kände att jag behövde något upplyftande och det brukar den här författarens böcker vara.

Detta är den tredje boken jag läser av Caroline Säfstrand och nu kan jag officiellt säga att hon är en favoritförfattare. Denna är precis lika berörande och upplyftande som de tidigare två. Genren är väl feelgood och jag mår visserligen bra av den, men det här är så mycket mer. Svärta är ett krav (för mig) i en feelgood och den är perfekt balanserad. Titeln är kanske lite missvisande, boken handlar mer om sanningen om Inez, kan jag tycka, men det spelar ju ingen större roll.

Sanningen om ostrondykerskan har samma tema som de tidigare två; att vara sann mot sig själv. Den får i alla fall mig att fundera över mina egna val. Kvinnlig vänskap är också en viktig ingrediens och det gillar jag verkligen att läsa om. Det händer ju inte alltför ofta. Och slumpmässiga möten som får en livsomvälvande påverkan. Denna tredje delen är tillsammans med den första de bästa, hittills. Kommer det fler tro? Jag vill i alla fall läsa allt Caroline Säfstrand har skrivit/skriver.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/07/bok-sanningen-om-ostrondykerskan-av.html

När författaren Inez granne plötsligt dör bestämmer hon sig för två saker - att döstäda sitt hus och skriva en sista bok. Boken ska bli en personlig bekännelse, sanningen om ostrondykerskan. Eftersom Inez ramlar och får problem så anställer hon städerskan Meja. Enda regeln för Meja är - Öppna inte den blå mappen.

Vilken underbar roman med en fin och fascinerande story. Dåtid och nutid blandas men vävs ihop på ett naturligt sätt i slutet, jag är svag för böcker som är skrivna på det sättet, älskar att de växlar i tidsepoker. Boken är skriven i ett lugnare tempo men drivet finns där ändå och jag njuter av varje sida. Det är fina beskrivningar på miljöer och karaktärer. Det är en fin, varm och ljus historia med hemligheter, kärlek och vänskap men som också har ett mörker i botten. Jag gillar den vänskap som växer fram mellan Inez och Meja då det känns som att de båda har behov av varandra för att komma vidare i livet. En liten feelgoodpärla som jag varmt rekommenderar.

Mysig, varm & kärleksfull bladvändare!

WOW! Caroline har gjort det igen, sååå bra bok och hon är fenomenalt skicklig på att beskriva människors öden, vänskap, kärlek och känslor blandat med humor och svärta 💕

Caroline gestaltar de olika karaktärerna på ett mästerligt vis och dom känns mycket trovärdiga och jag blir totalt uppslukad i handlingen. Miljöbeskrivningarna är otroligt målande och det känns som jag är där på plats.

Boken är välskriven, har ett fint språk, är lättläst och en riktig bladvändare. Handlingen utspelar sig i nutid och på 70-talet och upplösningen vävs ihop på ett fint sätt i slutet.

Den här boken är ett måste att läsa om man som jag älskar Carolines böcker

Lika underbar som alltid!
Wow, alltså wow! Jag blir helt överrumplad av alla känslor som "Sanningen om ostrondykerskan" väcker inom mig. Det är en i grunden ganska mörk historia men som även innehåller så mycket ljus, värme, kärlek, vänskap och humor att det mörka bitvis försvinner. Det är en roman om en udda vänskap, om att våga stå upp för sig själv och om sökande efter sanningen. Boken är, som alltid, välskriven och med fantastiska miljöer.

Det är en finstämd relationsroman med både nutid och dåtid. Den fd författaren Inez måste försonas med sitt förflutna och Meja famlar vilset efter en framtid. Deras vägar korsas och en skör vänskap uppstår. Caroline Säfstrand gestaltar de olika karaktärerna på ett mästerligt sätt och jag njuter av att följa såväl Inez som Mejas förvandling. Caroline har återigen skrivit en bok som tycks växa fast i mina händer, helt omöjlig att lägga undan innan den är utläst.

2022-08-25

Underbar berättelse.

Eva Pettersson

2022-07-15

Fint berättad historia med värme och djup, såsom Caroline Säfstrands böcker alltid brukar vara!

2022-07-09

Jag behövde samla mina tankar en stund efter att ha läst Carolines senaste bok. För det är en fantastisk bok, en underbar bok och jag tycker att Caroline har överträffat sig själv - igen! ❤️

”Sanningen om ostrondykerskan” är en roman om ett lite udda vänskap, om att våga stå upp för sig själv och om sökande efter sanningen.

Jag har läst de flesta av Caroline böcker och de är berörande och förtrollande, det är böcker man börjar läsa och sedan läser till de är klara. Hennes senaste är även den precis så - den berör mig till tårar och till skratt.

Det är något med hur Caroline skriver som fängslar mig, hur hon beskriver vänskapen och kärleken som finns i boken. Jag bryr mig genuint om karaktärerna, jag vill att det ska gå bra, vill lära känna dem, vill veta mer!

Den vänskap som uppstår mellan Inez och Meja är bra för dem båda. De är väldigt olika men på något sätt passar de ihop och Caroline berättar deras och Matildas historia så vackert.

Underbar bok! Den seglar upp som en av årets bästa böcker för mig.

Pia Gummesson

2022-07-04