Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande

Sextonåriga Julia flyttar från Stockholm till en mindre stad och får börja i en ny klass mitt under terminen. Hon läser teater och den nya skolan är känd för att bara ta in de allra bästa eleverna. Redan under den första dagen inser Julia att ryktet stämmer både lärare och elever tar utbildningen på stort allvar. När teaterläraren meddelar att de ska sätta upp Shakespeares Hamlet börjar klassen genast spekulera i vem som ska få spela Ofelia. De flesta verkar övertygade om att rollen ska tilldelas Ester, klassens stjärna. Istället blir det Julia som väljs ut och det gör Ester rasande. Hon stormar ut ur klassrummet och dagen efter kommer hon inte till skolan, hon är försvunnen. Ett intensivt sökande tar vid men polisen har inga spår. När Julia råkar ut för en rad märkliga händelser börjar hon själv nysta i vad som kan ha hänt, för att försöka ta reda på sanningen om Ester Gråbergs försvinnande.

2019-04-19

Super Ja gillade det jag läste ❤📚👍

2019-01-26

Jag har läst flera böcker tidigare av författaren och gillar hennes böcker. I boken får vi följa Julia som flyttat med sin familj till ny stad och får börja ny skola. När huvudrollen i Hamlet går till Julia, stormar Ester ut därifrån och syns inte till mer. Komplicerade relationer nystas så sakteliga fram och inget är som det först verkar vara. Författaren lyckas få till flera oväntade vändningar och vi hålls på halster länge med hur det verkligen gick till när Ester försvann. Det här är en riktigt spännande bok för ungdomar. En bok som med sin spännande och underhållande berättelse nog kan locka även de mer läsovilliga ungdomarna. Boken känns inte som en typisk tjejbok utan funkar bra till ungdom oavsett vem man är. När jag läser boken är jag väldigt glad över att jag är färdig i skolan, dess inbyggda hierarkier med coola och icke coola osv är väldigt skönt att slippa. Boken är en lättläst bladvändare som jag varmt rekommenderar!