Sanning och skvaller

Familjen Bennet i amerikansk dokusåpa! Den hyllade Curtis Sittenfeld levererar här en modern version av Stolthet och fördom ? lika delar Jane Austenhyllning som djärvt litterärt experiment. Sanning och skvaller är en lekfull, smart och underhållande saga för tvåtusentalet som tonsäkert tar sig an frågor om kön, klass, kärlek och familj och ja ? stolthet och fördom.Mr Darcy, Chip Bingley och hela familjen Bennet har fått uppdaterade roller i denna nyskapande tolkning som flyttat Jane Austens engelska drama till ett nutida USA. Liz skriver för ett livsstilsmagasin och bor tillsammans med sin yogande syster Jane i New York. Men när deras far får hälsoproblem återvänder de till barndomshemmet i Cincinnati, och finner det stora Tudor-huset förfallet, och resten av familjen i en förvirrad röra. De yngsta systrarna Kitty och Lydia bryr sig mer om sina CrossFit-pass och Paleo-dieter än att skaffa...

Karin Adrian

2021-01-12

2020-06-22

Jag har inte läst Austens bok, men sett tv-serien med Firth en flertal gånger. Det var en så härlig upplevelse att se vad författaren har hittat på för att förflytta personer och handling till år 2013. Mycket komisk och betyget hade blivit högre om inte slutet varit så utdraget och överarbetat.

2018-05-14

Ganska lättläst med korta kapitel. Stundvis väldigt rolig men jag upplever den inte skarp och genomtänkt som "originalet". Även om det i många fall är väl valda motsvarigheter i den moderna världen känns det ofta glättigt och irriterande att läsa om Bennettfamiljen. Svag trea.

Maria Nordström

2018-05-02

Lättsam och delvis rolig men når inte upp till förlagan Stolthet och fördom eller till Sittenfelds tidigare böcker.

Anna Hedenstedt

2018-04-01

Jag är inte direkt besviken, då det ju absolut var en trevlig och läsvänlig romantisk bok, men jag tycker det känns lite "enkelt" för att vara Sittenfeld? Det blir en svag fyra.

Bokmalin

2017-07-26

Curtis Sittenfeld har skrivit en charmig uppdatering av Jane Austens Stolthet och fördom. En modern version där insemination, hbtq-frågor och självvald barnlöshet får ta plats. Alla välkända karaktärer från originalet finns att känna igen. Extra klockrent lyckas Sittenfeld fånga påstridiga och stressade mrs Bennet som inte vill något hellre än att gifta bort sina döttrar till bra män (snygga och rika förstås). Sanning och Skvaller är en mysig och underhållande bok som skulle passa utmärkt som tv-serie. Och förstås ser jag även denna gång Colin Firth i rollen som Darcy (ej tilltalad Mr i den moderna versionen). Detta får mig osökt att tänka på att det nog är dags för årets bingetittning - minst en gång om året plockar jag fram BBC-filmatiseringen av Jane Austens Stolthet och Fördom. Också en favorit som ni inte får missa!

2017-04-12

Jag är inte längre jätteglad i de där gamla klassikerna, dem försökte jag bocka av för 25-30 år sedan och rent krasst tycker jag nog att de gör sig bättre på film än i bok. Ändå tvekade jag inte länge när jag fick erbjudande att läsa den här boken, som ju är en moderniserad version av Jane Austens Stolthet och fördom. Det här inlägget är skrivet utan att för ett ögonblick referera till originalet. En re-make ska vara så bra att den kan stå på egna ben. Läs mer på min blogg

Emma Fägerlind

2016-09-16

Är egentligen emot att skriva böcker efter böcker som redan är skrivna, men måste erkänna att det här var underhållande. Ställer mig dock mycket frågande till att dela på Wickham i två personer och att öht ha med folk som är helt annorlunda än i förlagan (t ex De Bourgh).