Sanning med modifikation

Lövestam, Sara

| 2015

"Det är en vilsam läsupplevelse när en spänningsroman tillåts vara komplex, med mångbottnade karaktärer och där spänningen ligger i psykologin snarare än i smaskiga blodiga detaljer." - Ulrika Johnsen, QX Privatdetektiv. Kontakta mig om polisen inte kan hjälpa dig. Det är obehagligt att ens nämna polisen, men Kouplan måste göra det för att få rätt kunder. Han måste ha pengar och han vägrar att diska en enda tallrik till på Azads grill. Julia är borta. Ena sekunden höll hon Pernillas hand, i nästa ögonblick var hon försvunnen. En kvinna med andra erfarenheter skulle ha gått till polisen. För Pernilla är det inte ett alternativ. Kouplans jakt på kidnapparen leder honom in i Stockholms undre värld,...

Sofia C J

2019-05-29

Lite förutsägbar men läsvärd.

Moa Lundberg

2019-01-11

Bra! Svår att lägga ifrån sig.

2018-04-14

Av Sara Lövestam har jag läst en bok innan och redan då, för över fyra år sedan, lovade jag mig själv att läsa mer av henne. I år kände jag att det var dags och för säkerhets skull så fick hon vara med i två utmaningar för att det utan tvivel skulle bli av. Läs mer på min blogg

Gunnel Lindström

2017-10-02

Verkligen en läsupplevelse!

Therese

2017-05-20

Lövestam är expert på att ta upp undanskuffade och samtidigt aktuella ämnen på ett sätt som är lätt att ta till sig.

Har tidigare bara läst Udda av Lövestam och den var inte riktigt så bra som jag hade förväntat mig. Det gäller även den här. Den är bra - absolut. Hon skriver väldigt effektivt, lättläst, framåtdrivande samt med humor och medmänsklighet, utan krusiduller. Inte helt olikt Kristina Ohlsson. När man vill ha en bra bok, då kan man alltid läsa en Kouplan av Lövestam eller en Ohlsson. Men betyget stannar vid 3 + för jag är inte helt lyriskt över just det korthuggna språket.

2016-11-30

Deckare? Nja, snarare thriller, kanske. Väldigt bra, lättflytande språk och en fascinerande intrig där en papperslös tillvaro sätter stark prägel. Kan inte annat än tycka väldigt bra om Kouplan.

Tove Skarstedt

2016-06-30

Jag tror att Sara Lövestam kan skriva allting! Hon är oerhört mångsidig, skriver facktexter, romaner av olika slag och nu en slags puttrande lågintensiv ?spänningsroman? om Kouplan, papperslös, sökt av polisen, med oklart kön. Försörjer sig genom att sälja detektivtjänster. Oerhört intressant bok om en person som inte verkar falla inom några ramar. Väldigt bra att läsa. Detta är del ett.

Per Harbeck

2016-02-07

Sara Lövestam är en ny bekantskap för mig och jag började läsa boken och tänkte att det var ännu en ny svensk kriminalhistoria. Men oj vad fel jag hade, för vändningen som kommer i slutet är ingen som man hade trott när man började läsa den.

Alla privatdetektiver har inte någon bakgrund som polis, militär eller någon annan lagperson. För Kouplan är bara en helt vanlig ung invandrare som lever olagligt i landet. Han måste ha pengar och detektiv jobbet verkar vara något för honom, så han annonserar om det. Han får svar från Pernilla en yngre medelålders kvinna som har blivit av med sin lilla dotter, Julia. Kouplan får i uppdrag att hitta henne och han dyker ner i uppdraget. Ganska snart börjar han inse att allt står inte rätt till med Pernilla och frågan är om han kan lita på allt hon säger. Sen kommer man till frågan varför hon inte har kontaktat polisen angående sin dotters försvinnande. Men just den saken tänker inte Kouplan så mycket på, han är själv på flykt undan polisen.

För att vara en kriminalbok utan mord, våld eller blod så är den ändå spännande och unik på ett sätt. Lövestam skriver enkelt men ändå på något poetiskt sätt. Hon beskriver Stockholms förorter på ett levande sätt. Sen är det ett bra drag att hon har två karaktärer som bägge två försöker överleva från dag till dag, fast på olika plan.

Boken är bra men jämför man med andra samtida svenska kriminalböcker så står den sig ganska så slät och jag hoppas att nästa boken om Kouplan kan bli en mer våldsam historia.

Lilian Lidforss

2015-06-23

Nej, nej, nej! Fruktansvärt dåligt!...

2015-05-31

Mycket annorlunda skriven deckare/roman. Jag tycker på det stora hela att boken var bra och väldigt lättläst, även om den överraskade mig rejält på slutet- och jag är inte riktigt säker på att jag gillade det. Men, men, ganska bra ändå tycker jag att den var!

Som vanligt när det gäller Sara Lövestams böcker är detta en lättläst bok och språket är behagligt. Detta är en spänningsroman/deckare men inte i den bemärkelsen att det är mord och sliskiga detaljer. Nej här bjuds vi på en berättelse som ligger på ett djupare plan, om människors sårbarhet och utsatthet. Men spänningen saknas absolut inte, den finns där och både Pernilla och Kouplan är karaktärer som man känner djupt för. Jag ser med längtan fram mot nästa bok om Kouplan och vad han ska lösa för mystiska ting då.

2015-05-07

Mycket bra, tankeväckande roman, Udda kommer igen som vanligt. Och är sanningen densamma för alla. Nära fullpoängare!

2015-05-02

Även om huvudpersonen är privatdetektiv så är detta inte en deckare, utan en roman som tar oväntade vändningar. Lättläst och ömsint. Ska kasta mig över fortsättningen (Hösten 2015) "Önska kostar ingenting".

Berit WT

2015-04-18

Helt ok roman.

2015-04-10

Som alltid välskriven och svår att lägga ifrån sig. Hon skriver om udda ofta "utanförpersoner" med stor värme kryddat med både ironi och humor. Har pendlat mellan 3 o 4 men det blev 4:a.

2015-03-18

Sara Lövestam är en av mina absoluta favoritförfattare. Det här är hennes femte roman, och jag har älskat alla hennes fyra tidigare.

Här är länkar till mina recensioner av hennes tidigare fyra romaner, plus en faktabok: ?Udda?, ?I havet finns så många stora fiskar?, ?Tillbaka till henne?, ?Hjärta av jazz?, och ?Grejen med verb?.

Det som är härligt med Saras böcker, det är att dom är så väldigt olika varandra. Oftast så har ju författare en genre eller en viss stil som dom håller sig till, men det gäller inte Sara.

Fast hennes underbara sätt att skriva, det går igen i alla hennes böcker. Och hennes kärlek till lite udda och annorlunda människor också. Och hon står alltid upp för dom ?små? människorna.

Det känns nästan som jag är lite partisk när det gäller Sara Lövestams böcker, för jag visste att jag skulle älska den här boken, redan innan jag hade börjat på den.

?Sanning med modifikation? är en roman, men man skulle nästan också kunna kalla det en detektivroman. För det handlar ju om en privatdetektiv som letar efter en försvunnen flicka. Boken är den första delen i en planerad serie böcker om privatdetektiven Kouplan. Och jag ser verkligen fram emot att följa den härliga karaktären Kouplan i kommande böcker.

Boken är mycket välskriven och lättläst. Den är helt oförutsägbar, och har mycket bra tecknade karaktärer. Man känner verkligen med människorna, och boken är både gripande och spännande. Rekommenderar varmt boken, precis som Sara Lövestams tidigare romaner.

Tarja Ahlgrén

2014-12-20

Lövestams nya hjälte biter sig snabbt fast och jag vill läsa mer, snart!