Sankta Psyko

Theorin, Johan

| 2011

Johan Theorins romaner med Öland som fond har satt stora avtryck i svensk spänningslitteratur. Nu byter han tillfälligt spelplats och från ett vindpinat alvar tar han oss med till en mellanstor stad någonstans på västkusten. Dit anländer Jan Hauger för att söka tjänst som förskolepedagog. Men Gläntan är inte riktigt som andra förskolor. Det ligger på andra sidan muren till Sankta Patricia med öknamnet Sankta Psyko ett säkerhetsklassat sjukhus där psykiskt störda våldsbrottslingar vårdas. Gläntan är Sankta Patricias egen förskola, där patienternas barn vistas för att under noggrann övervakning få träffa sina föräldrar. En av Jans uppgifter blir att eskortera barnen genom de underjordiska gångarna som förbinder förskolan...

Riktigt spännande

Matilda Pråme

2017-01-05

Får + för sjukt påhittig story (älskar sånt) och väldigt spännande.

2016-07-12

Ok spänning men för osannolik. Stark 2:a

Karin Dillner

2015-01-13

Spännande, skön stämning och bra story.

Jenny Mefras

2014-11-10

Johan kan inte skriva dåliga böcker.

Maria Jacobsson

2014-09-26

Spännande och ett bra upplägg!

2014-08-27

Theorin är en författare som jag uppskattat tidigare, även om jag tycker att han varit lite ojämn i Ölandskvartetten. Jag har uppskattat de övernaturliga delarna i de böckerna och tycker att det är det han gör allra bäst, det där med att bygga upp en otäck stämning där man inte riktigt vet vad som är sant eller ej, det kan han. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/08/sankta-psyko-av-johan-theorin.html

John C

2014-08-06

Jan Hauger söker jobb som förskolelärare på Gläntan och får det. Vi får dock snabbt reda på att det finns en anledning till att Jan sökt sig till just denna förskola, där barnen som går har föräldrar som sitter inspärrade på Sankta Patricias regionklinik som ligger i närheten. Kliniken kallas Sankta Psyko i folkmun och är ett säkerhetsklassat sjukhus där psykiskt sjuka våldsbrottslingar tvångsvårdas. Det visar sig också att andra som jobbar på såväl förskolan som kliniken har andra syften än att enbart förtjäna sitt uppehälle..
Jag gillar Johan Theorins ölandsromaner, men även denna var mycket läsvärd och oerhört spännande. Oförutsägbar och man blir aldrig säker på var man har huvudpersonerna!

Ally Regins

2014-07-16

Platt och tråkig, korta meningar som mest bara konstaterar att "Han gick ut. Det var kallt." osv. Gör tecken ryckig. Förutsägbar handling och absolut inte trovärdig.

Mikaela Johansson

2014-07-03

Inte Theorins bästa, ganska seg.

Anna Jensen

2014-05-13

Bra roman, men inte mer än så och för lite spänning för att jag skulle gilla den. Men han skriver ändå bra!

Pauline Franzén

2014-03-10

nja. tycker inte den var så spännande. seg också, först precis i slutet hände det grejer och jag var inte särskillt intresserad av handligen innan dess.

Jan Svensson

2014-02-25

Annorlunda mot Theorins föregående. Tätare.

Amelie Adrielsson

2013-12-20

Om man själv jobbar på förskola är det svårt att läsa boken och ta den på allvar eftersom researchen är så dåligt gjord.
Mycket av det författaren beskriver av verksamheten och hur den fungerar är ju rena påhitten.

Boken skapade viss spänning men tyvärr schabblade han bort det fullständigt på slutet. Kan inte ge mer än en 2 för denna bok.

Veronika Mellqvist

2013-12-03

Jag har lite svårt att bestämma vad jag tycker om boken. Stundtals var den spännande för att sedan kännas seg och lite tråkig. Den är ättläst men ganska orealistisk. Gillade bäst tillbakablickarna på Jans tonårstid som förklarar varför saker och ting blivit som de blivit nu i hans vuxna liv. Boken tog några oväntade vändningar och slutet var inget jag kunde förutse.

O

Olga Lund

2013-09-26

Den här boken hade lugnt kunnat vara en 5 om inte slutet var som det var. Det är mycket som gör boken läsvärd: den låga lite kusliga tempot, spänningen som byggs upp allt eftersom, den lätt surrealistiska miljön, ihoptrassalde människoöden...
Men allting faller i slutet. Det är hastigt och nästan vårdslöst ihopkomponerad som om Theorin blev less och orkade inte hålla på mer. Eller ville ha en superdramatisk upplösning som tyvärr föll platt.
Allt som allt, utmärkt i början och mitten men en besvikelse på slutet. Därav bara en 3ea.

Emma Hortlund

2013-09-25

Förskolan Gläntan ligger i anslutning till sjukhuset Sankta Patricia där psykiskt störda våldsbrottslingar vårdas. Jan Hauger söker jobb som förskolepedagog på Gläntan för att komma närmare sin ungdomskärlek som sitter inspärrad på sjukhuset. Barnen på Gläntan har föräldrar på Sankta Patricia och på dagarna följer Jan barnen genom källarkorridorer och upp till sjukhusets besöksrum. Men han funderar på om det finns något sätt för honom att ta sig längre in i sjukhuset.

Boken är spännande och lättläst och varvar nutid med tillbakablickar från när Jan själv satt på ett vårdhem för ungdomar, och från förskolan Lodjuret där Jan såg till att en pojke försvann. Berättartempot är ganska lågt, och jag tycker att det passar bra med stämningen i boken.

Jag gillar boken fram till slutet. Slutet är för hastigt, märkligt och känns inte alls som i samma stil som övriga boken. Dessutom skiftar berättarfokus precis på slutet från huvudpersonen Jan till en av bifigurerna.

Satu Koivukangas

2013-09-05

Mycket lättläst och bra. Bra handling och verklighets troget.

Satu Koivukangas

2013-09-05

Mycket lättläst och bra. Bra handling och verklighets troget.

Hanan Sabah

2013-07-30

Älskar den boken. Kommer definitivt läsa författarens andra böcker.

amanda hildur

2013-07-30

Huvudpersonen och dennes medmänniskor gör ständigt så konstiga val - det är svårt att hänga med i deras tankegångar och ännu svårare att känna sympati, medkänsla och ens ett uns av intresse för deras livsutvecklingar. Bokidén är intressant i sig - det här är ju ingen typisk svensk deckare (det är ingen deckare överhuvudtaget) men det vill sig inte riktigt. Jag känner på mig att jag kommer att ha glömt handlingen inom en ganska så snar framtid.

Sandra Gustafsson

2013-06-27

Ojämn och stundtals rörig. Förväntningarna var nog för höga. Gillar hans tidigare böcker mer.

Maria Hjelm

2013-05-26

En väldigt svag 3:a i betyg. Det mest intressanta med boken var att upptäcka likheterna mellan Uddevalla och bokens Valla.

Karin Löfstrand

2013-05-08

130508: Lite besviken blev jag allt eftersom jag gillat Theorins Ölandsböcker så mycket. Denna historia lämnade mig med en känsla av obehag. Stor del av boken tycker man enbart att huvudpersonen är högst korkad men slutet på boken var riktigt bra med en spännande upplösning.

Sofia Rylander

2013-04-26

Har läst hans tidigare böcker med mycket glädje. Vad hände nu? Tunn story, tunna karaktärer, slött beskrivet! Känns hophafsat! Jättebesviken

Anneli Johansson

2013-04-02

Spännande och ruskig från första till sista sidan. Lättläst!

Liz Skogh

2013-03-15

Motsvarade inte alls förväntningarna. En besvikelse.

Janna Vestberg

2013-03-05

Riktig spännande bladvändare! Gick inte att sluta läsa! :)

Sara Vernlund

2013-02-01

Dåligt slut och många lösa trådar som inte får sin förklaring.

Anna Andreasson

2013-01-13

Oj oj oj vilken bok. Spännande bok som man inte ville släppa ifrån sig.

Klara Antonsson

2012-12-16

Den var riktigt bra!

Eva Bohman

2012-11-12

Spännande på ett smygande vis. Jag gillar att det finns några överraskningar kvar till slutet, som man inte kommer glömma så lätt.

Sara Nilsson

2012-11-06

Ovanlig historia, i början tyckte jag det var lite skum. Men den tog sig! Bra!

2012-10-20

Jag måste säga Nej Nej Nej denna bok var bara såå dålig =(

Spännande från första sidan till sista. Välskriven. Lättläst. Bladvändare. Extra nerv eftersom det är barn som är utsatta för fara. Underbart med spänningslitteratur utan poliskommissarier i huvudrollerna!

Marie Hvall

2012-10-10

Jag har så svårt att sätta betyg på den här boken, stundtals är det fängslande, sedan blir den tråkig. Blir ett medelbetyg antar jag, det är en helt ok bok som ibland glimmar till.

Erika Rönngård

2012-10-03

Föredrar Theorins deckare med ölandstema.

A Bookaholic Swede

2012-09-17

Stor besvikelse!

Petra Popper

2012-09-02

En välskriven och spännande bok. Jag känner sympati för huvudkaraktären Jan, beskrivningarna av hans barndoms upplevelser är mycket gripande.

Linda Aulin

2012-08-26

Tyckte att boken var bra, och helt klart värd en 4:a ända tills jag läste de sista sidorna. Slutet förstörde mycket och drar ner betyget till en 3:a. Trist!

Diesolina .

2012-08-25

Bäst

Sanna G

2012-08-24

Bra och spännande bok, dock känns det som att det inte händer så mycket i den. Oväntat och halvtråkigt slut, annars bra dock!

Kitty Cat

2012-08-20

Boken skiljer sig från Theorins tidigare o även om jag inte är helt säker på vad jag tycker om sättet han knöt ihop det hela i slutet så är den ändå värd en fyra

Nadja Kämpe

2012-08-07

Helt okej bok, dock besviken på slutet,

Johan Theorin är en av mina favoritförfattare och denna bok är mycket skicklig och håller spänningen på varenda sida. Jag önskar dock ett bättre slut!

Rebecca Dahl

2012-08-02

En bok jag inte kunde sluta läsa, men mot slutet kändes den hafsigt skriven. Lite nödlösning för att man inte kom på nåt bättre.

Maria Lind

2012-07-29

Intressant intrig, men språket är ganska torftigt och man får inga direkta sympatier för karaktären Jan. Hade väntat mig mer.

Helén Lundström

2012-07-21

En helt okej bok, en handling som håller men ändå får jag känslan av att ingenting händer.

eva pettersson

2012-07-19

irriterande dålig handling

Anna-Karin L

2012-07-15

Hade nog för höga förväntningar?! Ojämn och tyvärr blev jag besviken. Det blev aldrig så spännande och kändes stundtals rörigt...

Tyvärr en besvikelse, hade höga förväntningar men boken föll platt.
Började dock bra med att författaren berättar med inlevelse om hur sjukhuset är uppbyggt och vad som förväntas av huvudpersonen, men sen blir det en enda röra av alltsammans....tyvärr, för Johan Theorin är en av mina favoritförfattare.

Stewn E

2012-06-28

Fruktansvärt ojämn!

Elisabeth E

2012-06-27

Bättre än jag trodde att den skulle vara. Slutet kändes väl lite sisådär men annars var den riktigt bra.

Karin Lundberg

2012-06-27

Nej nej och nej.

Viveca Sten

2012-05-27

Jag älskar Johans böcker men tyckte att den här var på gränsen till för otäck. Men han är en mästare på att skapa en kuslig stämning!

Lotta Strandberg

2012-05-14

Berättelsen om den tidigare mobbade Jan Hauger och Alice Rami och hur fel det kan bli om man inte tar reda på sanningen. En ganska förutsägbarhet historia där mycket är helt orealistiskt. Bastuhistorien är otäck och vändningen på slutet höjer betyget.

Martin Spiik

2012-05-09

Tyvärr väldigt förutsägbar och inte alls lika spännande som Theorins tidigare böcker. Jag trodde liksom aldrig på historien.

Rasmusmatte .

2012-05-05

Nu har jag lyssnat om boken igen. Jag tycker mycket om Johan Theorins författarskap.

Jag har väntat på en ny bok av Johan Theorin, jag verkligen älskade hans deckare från Öland. När jag så var på bokmässan passade jag på att köpa hans bok och få den signerad. Men valde nu att lyssna på den ändå, tur det för hade nog aldrig läst klart boken. Den griper aldrig tag i mig riktigt, finns inga personer man sympatiserar med heller. Jan själv känns ju helt störd, dessutom går handlingarna i varann när man lyssnar.Då blir det rörigt, annars var uppläsaren okey

Anna Nyman

2012-04-15

Emeli: Vad skönt att det inte bara var jag som tyckte så!

Emeli Backström

2012-04-14

Ganska dålig historia som blir ännu sämre av felaktigheter i barnomsorgen. Bättre research hade kanske lyft historien, nu tappar jag hakan över dumheterna och skäms över hur arbetsrollen beskrivs.

Robert Johansson

2012-04-10

Hade förväntat mig en hel del. Kanske för mycket. Kostade på mig en inbunden vilket gjorde den extremt lättläst. Luftigt skriven, med många "twists", men kanske inte det psykologiska djup jag förväntat mig.

Sussie S

2012-04-06

Bara en 3:a. den var inte lika välskriven som Skumtimmen och Nattfåk. Något fattades. Den där känslan som fick nackhåren att resa sig uteblev.

Kjell Carlsson

2012-03-29

Han får en 3:a för den är inte den bästa av Theorin och historien håller inte riktigt hela vägen

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Nervkittlande psykologisk thriller! Jag streckläste den! Om man vill ha en bok som man inte kan släppa!

Marina Trenkoska

2012-03-07

Väldigt spännande i början...men föll platt mot slutet sen. Synd på en bra inledning.

Helena Rasmusson

2012-02-28

Blandade känslor efter att läst denna! Gillade verkligen Ölands böckerna och då framförallt den första

Anna Nyman

2012-02-24

Det är bra sug i den och jag har inte riktigt lika svårt för slutet som många andra verkar ha. Kanske en petitess, men jag stör mig verkligen på skildringen av förskolan. Känns som theorin brustit i researchen där.

Kristin Forsman

2012-02-20

Blev besviken , inte alls lika bra som de förra.

Sandra Strömberg

2012-02-19

Bra bok i det stora hela, dock ett plattfall i slutet.

Gunilla Jönsson

2012-02-17

Tyvärr inte lika bra som övriga böcker, den är läsvärd, men slutet var inget vidare. Det blev ju inget riktigt avslut, tyckte jag.

Therese Simar

2012-02-14

Tät spänning, lite knepig, saker slumpade sig lite förutsägbart! Boken kunde varit bättre med ett annat slut!

Therese Simar

2012-02-14

Tät spänning, men lite

Andreas Ruuth

2012-01-20

Den började bra, fortsatte bättre men slutade dåligt.

Maria Bäckström

2012-01-15

Hade höga förväntningar som tyvärr inte infriades.

Å

Åsa Härnström

2012-01-12

Jag tycker om Theorins lite mystiska sätt att skriva på, Han överraskar alltid med det oväntade. Även om denna bok inte har samma inslag av det övernaturliga som hans Ölandsböcker så var den minst lika spännande!

Jan Banan

2012-01-11

Theorin har i denna bok definierat de tre ingredienser som behövs för att skapa en tung tryckande stämning. Ett psyksjukhus, källargångar och ett nattskift. Smart berättad där författaren genom hela boken håller den där hårfina nivån som många författare inte klarar av att hålla. Jag talar om konsten att avslöja tillräckligt mycket för att läsaren hela tiden ska vilja ha mer, men inte för mycket så att läsaren får hela alltet sig skrivet på näsan. Theorins bok var en mycket positiv överraskning för mig och jag ska omgående ta tag i hans övriga böcker.....Mycket nära högsta betyg.

Maria Johnson

2012-01-11

Ytterligare en jag-kan-inte-sluta-läsa-bok från Johan Theorin.

Kristina Simar

2012-01-11

Jag har läst Johan Theorins alla tre böcker och varit mycket förtjust i dem alla. De förgående har haft sin handling på Öland och med lite övernaturliga inslag. Den här spänningsromanen var helt annorlunda mer psykologisk, men mycket spännande. Läsarna får följa Jan Hauger i nutid när han arbetar på förskolan Gläntan parallellt med vad som hände när han arbetade på Lodjuret och den lilla pojken försvann. Kapitlen slutar alltid med en cliffhanger så jag kunde inte lägga den ifrån mig. Det var en självklar sträckläsarbok med mycket handling från början till slut. Den var lättläst och gick fort att läsa. Johan Theorin är också en författare som getaltar mycket bra. Något som är viktig för mig när jag läser böcker. En mycket givande psykologisk spänningsroman och jag ser redan fram emot hans nästa bok.

Å

Åsa Härnström

2012-01-10

Spännande och annorlunda, svår ätt lägga ifrån sig

Cecilia Grip

2012-01-06

Rysligt kittlande spänning i denna häftiga psykbok!

Josefin Brödje

2012-01-04

Annorlunda från hans andra böcker. Mycket spännande och lite läskig. Läsvärd i vinterrusket.

Maria Broe

2012-01-04

Efter att ha tyckt så mycket om böckerna innan så blev denna en oerhörd besvikelse. Läste inte ens ut den vilket nästan aldrig händer.

Madeleine Olofsson

2012-01-03

En besvikelse efter hans tidigare toppenböcker.

2011-12-28

Jag har läst Johan Theorins tre tidigare böcker, ”Skumtimmen”, ”Nattfåk”, och ”Blodläge” som ingår i den serie på fyra böcker som kallas ”Ölandskvartetten”. (Den fjärde och avslutande delen har inte utkommit än). Och jag tyckte att alla tre böckerna var mycket, mycket bra.

Nu har jag läst ”Sankta Psyko” som är en helt annan sorts roman än dom tre tidigare. Man kan väl kalla den för en psykologisk spänningsroman.

Och jag tyckte även väldigt mycket om den här boken. Den var mycket spännande, och lite klurig.

Så jag kan helt klart rekommendera boken.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

Monika Johansson

2011-12-27

Lika briljant som hans tidigare böcker! Rysligt spännande hela vägen.

Sofie Bergstrand

2011-12-22

En mörkare Theorin

Anna Liljenby

2011-12-21

Först får man läsa och läsa och läsa innan någon spänning levereras och sen slutar den skitkass! Fy vad tråkigt!

Peter Allanson

2011-12-20

Johan Theorin skriver väldigt bra, men avslutningen i denna historia får inte den poäng som Johan annars brukar få till. Godkänd.

Annimoure Nilsson

2011-12-20

Har ni någonsin sett en thriller på tv från mitten av 80-talet där någon smyger runt i ett övergivet hus med knarrande golvplankor. Filmningen är darrig, kläderna förskräckliga och musiken helt horribel i sammanhanget. Men...likväl så måste du fortsätta titta för att du vet inte VAD personen ska råka ut för där i den övergivna övervåningen. När filmen är över så har du suttit på helspänn i en och en halv timma, trots att du efteråt inte kan säga att det egentligen var ett mästerverk på något endaste sätt. Ungefär så är den här boken. Jag var tvungen att fortsätta läsa - trooots...detta med att det egentligen kanske inte var så bra, mest spännande! :-) Och dååå....om man ändå inte kan lägga ifrån sig den, så MÅSTE den ju vara värd ett högre betyg.

Marina Kajgård

2011-12-08

Hade höga förväntningar efter att ha gillat Nattfåk. Platt fall blev det. Alldeles för seg och konstig!!

Pernilla Johansson

2011-12-03

Spännande bok... helt annorunda än hans andra böcker som han skrivit. Jag ville ha lite mer i slutet, kommer det en fortsättning?

Hannes Took

2011-12-02

Jag tycker den började extremt obehagligt, det kröp av olust i hela kroppen och jag ville knappt läsa vidare eftersom det var så illavarslande, samtidigt som jag var tvungen att veta mer! Och även om utvecklingen gick åt oväntat håll och jag på sätt och vid blev lättad blev jag även besviken då det föll ganska platt.

Anette Carlsson

2011-11-29

Jag gillade inte stämningen i den här boken. Att förväntansfullt följa en planering att kidnappa ett femårigt barn och stänga in det i en bunker känns obehagligt. Andra halvan av boken förklarade varför, men det hjälpte inte. Jag tyckte att boken var obehaglig. Orsaken till att jag faktiskt läste ut boken är att Johan Theorin skriver väldigt bra.

2011-11-27

Spännande och det var tur den gick fort att läsa, för jag hade redigt svårt att andas... boken om Jan som jobbar på ett dagis knutet till ett mentalsjukhus... och bär på hemlighet det gör han ju, och en längtan efter hämnd? en längtan efter sin kärlek? jodå... och spänningen tätnar mer och mer och man nystas in i en berättelse där man inte kan lita på någon till slut...

Elin Rickmarker

2011-11-27

Mycket spännande med en cliffhanger i slutet av varje kapitel.

Fy farao så dålig... tyckt att Johans tidigare böcker varit bra men denna.... Seg är bara förnamnet! Tråkig! Inget driv! Jag skulle inte rekomendera denna bok till min värsta fiende!

Sofie Petersson

2011-11-20

Sankta Psyko är en spänningsroman där det är svårt att hålla reda vem som är ond eller god. Theorin spänner thriller-tråden och använder sig av ett annat stilgrepp än i Ölandsdeckarna. Jag blir dock aldrig helt trollbunden och trivs bättre i hans tidigare böcker. Måste ändå passa på att erkänna att jag tycker att Johan Theroin är en av Sveriges bästa deckarförfattare.

Karin Almén

2011-11-19

Jag brukar gilla Theorins böcker, men denna begriper jag mig bara inte på.
Handlingen känns overklig och naiv.
Jag blev bara irriterad...

Sofia Berg

2011-11-18

Bra bok men den når inte riktigt upp till Ölandsserien.

Madame Medusa

2011-11-17

Denna bok var LÄTTLÄST och fångade inte upp karaktärerna tillräckligt starkt för att göra den intressant. Det gick FORT att läsa den och i mångt och mycket hade den ett långsamt berättartempo som i och för sig var behagligt, men, den bygde upp ett långsamt crescendo som sedan för mig blev lite plattfall. Som en rolig hisoria med meningslöst slut. Jag blev besviken på slutet. Lösningen var lite för mycket ÖVERRASKNINGSBELAGT som med med all säkerhet var menat så, men eftersom detta är den första bok jag läser av Johan Theorin så får jag i nuläget ingen mersmak. Men, jag ger inte upp så lätt.

Ann Simonsson

2011-11-16

Hade nog för höga förväntningar! Boken blev ganska tråkig andra halvan,mycket fyllnadstext! Slutet en besvikelse.De andra böckerna av Theorin är mycket bättre.

Elisabeth Andersson

2011-11-15

Jag hade nog tyvärr lite för höga förväntningar på den här boken, med tanke på vad Theorin tidigare åstadkommit. Den får en svag trea.

Maddes Bokblogg

2011-11-14

bra bok men slutet gjorde mig lite besviken..

elizabeth sundwall

2011-11-09

Inte lika bra som nattfåk men helt ok.

Jonna

2011-11-09

Väldigt spännande bok, sträckläste den! Jag hittade några missar som jag störde mig på och så var det ett hastigt slut, ville veta mer!

Rose-Marie Orward

2011-11-07

Är Bipolär och tycker man får lite Flashbacks från tiden jag låg inne på psyket..Hur personal och läkare uppfattar och måste hantera oss psyksjuka

Susan Ottman

2011-11-07

Synd på ett ljummet slut på en annars välskriven bok

annie åsbrink

2011-11-05

Jag hade bara läst "skumtimmen" av theorin sen tidigare. Och detta är något helt annat. Han lyckas verkligen gripa tag i mig med sin krypande, olustiga och lite obehagliga känsla. Som för övrigt passar in otroligt bra. Trots att jag på vissa ställen trodde att jag hade koll på läget - vändes det snabbt och tankarna gick i ett.
Det är snyggt skrivet, häftig story och helt klart en dov ryslig thriller! rekomenderas varmt!

Anna Hellberg

2011-11-03

Intressant läsning från pärm till pärm

2011-11-02

Det byggs upp en ogehaglig känsla där man bara hoppas att allt ska gå bra. Slutet gör att jag tänker vidare till en rättvis lösning. Bra men som sagt obehaglig.

Eva Simonsson

2011-10-31

Lite seg i början, men sedan tar den sig och blir tidvis som en lång spökhistoria, välskriven story. Blev först lite besviken på hur boken slutade- inte som jag ville riktigt- men efter lite eftertanke så tänkte jag om och tycker det var ett riktigt bra slut. Rekommenderas!

Anna Sandstedt

2011-10-31

Tycker att Johan har skrivit en bra bok men slutet var lite krystat, det hade varit trevligt med ett annat slut, ett lyckligt!

Anna Moth

2011-10-28

Blev något besviken - han kan ju så mycket bättre! Men det var en bra bok med spännande handling. Slutet var jag inte så särskilt nöjd med, det var lite för abrupt.

Annicka Olsson

2011-10-27

Vad har hänt med författaren hans tidigare böcker var så bra denna var bedrövlig läste aldrig klart den

Spännande men ibland lite långsam. Vissa kapitel är riktigt hemska.

Jennifer Tydén

2011-10-23

En svag trea

Marina Larsson

2011-10-22

En spännande bok som tom gör mig mörkrädd men upplösningen blir platt och slutet gör mig något besviken..

hanna säkkinen

2011-10-19

alltså.. jag blev kankse lite besviken för boken är skitsnygg (trots att det utsidan enligt många inte har betydelse så gillar jag både utsidor och insidor) och jag var förväntansfull på temat psykklinik och en ny plats.. ja visst, läs den den är bra. Jag hade lite högre förväntningar bara.

Ola Janåker

2011-10-18

Johan Theorins bästa sen Skuggtimmen. Bitvis obehaglig och klaustrofobisk med absolut känsla för stämningar.

Maja Korpvinge

2011-10-16

Hm, nånting fattades men annars var det en bra bok.

Monica Brandts

2011-10-15

Oj mycket spännande och ruggig. Nästan i klass med Stephen King. Trist slut men det kan jag leva med. Resten av boken uppväger.

Krypande spänning, mer kan jag inte avslöja. Läs den!

Ehwa Lindström

2011-10-10

Johan Theorin har verkligen hittat formen! Borta är övernaturliga inslag och tjatiga Ölandsberättelser och istället visar Theorin verklig briljans i sin skickligt uppbyggda historia som inte någonstans blir förutsägbar. Påminner en del om Ajvide-Lindqvist när han är som bäst.

Nettan Holmér

2011-10-03

Jag hade väldigt stora förväntningar på den här boken. Tyvärr infriades de inte. Jag har svårt för personerna och tycker att handlingen är klen. Var är den krypande stämningen som kännetecknar Theorins tidiare böcker? Jag känner inte heller igen språket som jag tycker har varit en stor behållning i de tidigare böckerna.

Conny J

2011-09-29

Jag är lite kluven efter läsningen av denna bok. På ett sätt gillar jag den, Theorins sätt att bygga upp stämningar på, känsla av obehag och skapa karaktärer som man kan tro på!
Men å andra sidan så känns boken som att simma i sirap utan att komma fram, för händelserna i boken är inte många.. En trea i betyg.. eller nej jag ändrar en tvåa..