Sankta Psyko

Theorin, Johan

| 2011

Johan Theorins romaner med Öland som fond har satt stora avtryck i svensk spänningslitteratur. Nu byter han tillfälligt spelplats och från ett vindpinat alvar tar han oss med till en mellanstor stad någonstans på västkusten. Dit anländer Jan Hauger för att söka tjänst som förskolepedagog. Men Gläntan är inte riktigt som andra förskolor. Det ligger på andra sidan muren till Sankta Patricia med öknamnet Sankta Psyko ett säkerhetsklassat sjukhus där psykiskt störda våldsbrottslingar vårdas. Gläntan är Sankta Patricias egen förskola, där patienternas barn vistas för att under noggrann övervakning få träffa sina föräldrar. En av Jans uppgifter blir att eskortera barnen genom de underjordiska gångarna som förbinder förskolan...

Bokslukerskan 93

2019-02-04

Jag gillar idén till boken (även om det är osannolikt att hyra en 3a för drygt 4000 :-, som han gör i boken) men han har trots allt lyckats berätta en sjuk historia som jag faktiskt kan köpa. Annorlunda böcker gillar jag!

Elisabeth Andersson

2018-09-04

Denna blev jag besviken på

Riktigt spännande

Matilda El Rameid

2017-01-05

Får + för sjukt påhittig story (älskar sånt) och väldigt spännande.

2016-07-12

Ok spänning men för osannolik. Stark 2:a

Karin Dillner

2015-01-13

Spännande, skön stämning och bra story.

Jenny Mefras

2014-11-10

Johan kan inte skriva dåliga böcker.

Maria Jacobsson

2014-09-26

Spännande och ett bra upplägg!

2014-08-27

Theorin är en författare som jag uppskattat tidigare, även om jag tycker att han varit lite ojämn i Ölandskvartetten. Jag har uppskattat de övernaturliga delarna i de böckerna och tycker att det är det han gör allra bäst, det där med att bygga upp en otäck stämning där man inte riktigt vet vad som är sant eller ej, det kan han. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/08/sankta-psyko-av-johan-theorin.html

John C

2014-08-06

Jan Hauger söker jobb som förskolelärare på Gläntan och får det. Vi får dock snabbt reda på att det finns en anledning till att Jan sökt sig till just denna förskola, där barnen som går har föräldrar som sitter inspärrade på Sankta Patricias regionklinik som ligger i närheten. Kliniken kallas Sankta Psyko i folkmun och är ett säkerhetsklassat sjukhus där psykiskt sjuka våldsbrottslingar tvångsvårdas. Det visar sig också att andra som jobbar på såväl förskolan som kliniken har andra syften än att enbart förtjäna sitt uppehälle..
Jag gillar Johan Theorins ölandsromaner, men även denna var mycket läsvärd och oerhört spännande. Oförutsägbar och man blir aldrig säker på var man har huvudpersonerna!

Ally Regins

2014-07-16

Platt och tråkig, korta meningar som mest bara konstaterar att "Han gick ut. Det var kallt." osv. Gör tecken ryckig. Förutsägbar handling och absolut inte trovärdig.

Mikaela Johansson

2014-07-03

Inte Theorins bästa, ganska seg.

Anna Jensen

2014-05-13

Bra roman, men inte mer än så och för lite spänning för att jag skulle gilla den. Men han skriver ändå bra!

Pauline Franzén

2014-03-10

nja. tycker inte den var så spännande. seg också, först precis i slutet hände det grejer och jag var inte särskillt intresserad av handligen innan dess.

Jan Svensson

2014-02-25

Annorlunda mot Theorins föregående. Tätare.

Amelie Adrielsson

2013-12-20

Om man själv jobbar på förskola är det svårt att läsa boken och ta den på allvar eftersom researchen är så dåligt gjord.
Mycket av det författaren beskriver av verksamheten och hur den fungerar är ju rena påhitten.

Boken skapade viss spänning men tyvärr schabblade han bort det fullständigt på slutet. Kan inte ge mer än en 2 för denna bok.

Veronika Mellqvist

2013-12-03

Jag har lite svårt att bestämma vad jag tycker om boken. Stundtals var den spännande för att sedan kännas seg och lite tråkig. Den är ättläst men ganska orealistisk. Gillade bäst tillbakablickarna på Jans tonårstid som förklarar varför saker och ting blivit som de blivit nu i hans vuxna liv. Boken tog några oväntade vändningar och slutet var inget jag kunde förutse.

O

Olga Lund

2013-09-26

Den här boken hade lugnt kunnat vara en 5 om inte slutet var som det var. Det är mycket som gör boken läsvärd: den låga lite kusliga tempot, spänningen som byggs upp allt eftersom, den lätt surrealistiska miljön, ihoptrassalde människoöden...
Men allting faller i slutet. Det är hastigt och nästan vårdslöst ihopkomponerad som om Theorin blev less och orkade inte hålla på mer. Eller ville ha en superdramatisk upplösning som tyvärr föll platt.
Allt som allt, utmärkt i början och mitten men en besvikelse på slutet. Därav bara en 3ea.

Emma Hortlund

2013-09-25

Förskolan Gläntan ligger i anslutning till sjukhuset Sankta Patricia där psykiskt störda våldsbrottslingar vårdas. Jan Hauger söker jobb som förskolepedagog på Gläntan för att komma närmare sin ungdomskärlek som sitter inspärrad på sjukhuset. Barnen på Gläntan har föräldrar på Sankta Patricia och på dagarna följer Jan barnen genom källarkorridorer och upp till sjukhusets besöksrum. Men han funderar på om det finns något sätt för honom att ta sig längre in i sjukhuset.

Boken är spännande och lättläst och varvar nutid med tillbakablickar från när Jan själv satt på ett vårdhem för ungdomar, och från förskolan Lodjuret där Jan såg till att en pojke försvann. Berättartempot är ganska lågt, och jag tycker att det passar bra med stämningen i boken.

Jag gillar boken fram till slutet. Slutet är för hastigt, märkligt och känns inte alls som i samma stil som övriga boken. Dessutom skiftar berättarfokus precis på slutet från huvudpersonen Jan till en av bifigurerna.

Satu Koivukangas

2013-09-05

Mycket lättläst och bra. Bra handling och verklighets troget.

Satu Koivukangas

2013-09-05

Mycket lättläst och bra. Bra handling och verklighets troget.

Huvudpersonen och dennes medmänniskor gör ständigt så konstiga val - det är svårt att hänga med i deras tankegångar och ännu svårare att känna sympati, medkänsla och ens ett uns av intresse för deras livsutvecklingar. Bokidén är intressant i sig - det här är ju ingen typisk svensk deckare (det är ingen deckare överhuvudtaget) men det vill sig inte riktigt. Jag känner på mig att jag kommer att ha glömt handlingen inom en ganska så snar framtid.

Sandra Gustafsson

2013-06-27

Ojämn och stundtals rörig. Förväntningarna var nog för höga. Gillar hans tidigare böcker mer.

Maria Hjelm

2013-05-26

En väldigt svag 3:a i betyg. Det mest intressanta med boken var att upptäcka likheterna mellan Uddevalla och bokens Valla.

Karin Löfstrand

2013-05-08

130508: Lite besviken blev jag allt eftersom jag gillat Theorins Ölandsböcker så mycket. Denna historia lämnade mig med en känsla av obehag. Stor del av boken tycker man enbart att huvudpersonen är högst korkad men slutet på boken var riktigt bra med en spännande upplösning.

Sofia Rylander

2013-04-26

Har läst hans tidigare böcker med mycket glädje. Vad hände nu? Tunn story, tunna karaktärer, slött beskrivet! Känns hophafsat! Jättebesviken

Anneli Johansson

2013-04-02

Spännande och ruskig från första till sista sidan. Lättläst!

Liz Skogh

2013-03-15

Motsvarade inte alls förväntningarna. En besvikelse.

Janna Vestberg

2013-03-05

Riktig spännande bladvändare! Gick inte att sluta läsa! :)

Sara Vernlund

2013-02-01

Dåligt slut och många lösa trådar som inte får sin förklaring.

Anna Andreasson

2013-01-13

Oj oj oj vilken bok. Spännande bok som man inte ville släppa ifrån sig.

Klara Antonsson

2012-12-16

Den var riktigt bra!

Eva Bohman

2012-11-12

Spännande på ett smygande vis. Jag gillar att det finns några överraskningar kvar till slutet, som man inte kommer glömma så lätt.

Sara Nilsson

2012-11-06

Ovanlig historia, i början tyckte jag det var lite skum. Men den tog sig! Bra!

Jag måste säga Nej Nej Nej denna bok var bara såå dålig =(

Spännande från första sidan till sista. Välskriven. Lättläst. Bladvändare. Extra nerv eftersom det är barn som är utsatta för fara. Underbart med spänningslitteratur utan poliskommissarier i huvudrollerna!

Marie Hvall

2012-10-10

Jag har så svårt att sätta betyg på den här boken, stundtals är det fängslande, sedan blir den tråkig. Blir ett medelbetyg antar jag, det är en helt ok bok som ibland glimmar till.

Erika Rönngård

2012-10-03

Föredrar Theorins deckare med ölandstema.

A Bookaholic Swede

2012-09-17

Stor besvikelse!

Petra Popper

2012-09-02

En välskriven och spännande bok. Jag känner sympati för huvudkaraktären Jan, beskrivningarna av hans barndoms upplevelser är mycket gripande.

Linda Aulin

2012-08-26

Tyckte att boken var bra, och helt klart värd en 4:a ända tills jag läste de sista sidorna. Slutet förstörde mycket och drar ner betyget till en 3:a. Trist!

D

Diesolina .

2012-08-25

Bäst

Sanna G

2012-08-24

Bra och spännande bok, dock känns det som att det inte händer så mycket i den. Oväntat och halvtråkigt slut, annars bra dock!

Kitty Cat

2012-08-20

Boken skiljer sig från Theorins tidigare o även om jag inte är helt säker på vad jag tycker om sättet han knöt ihop det hela i slutet så är den ändå värd en fyra

Nadja Kämpe

2012-08-07

Helt okej bok, dock besviken på slutet,

Johan Theorin är en av mina favoritförfattare och denna bok är mycket skicklig och håller spänningen på varenda sida. Jag önskar dock ett bättre slut!

Rebecca Dahl

2012-08-02

En bok jag inte kunde sluta läsa, men mot slutet kändes den hafsigt skriven. Lite nödlösning för att man inte kom på nåt bättre.

Maria Lind

2012-07-29

Intressant intrig, men språket är ganska torftigt och man får inga direkta sympatier för karaktären Jan. Hade väntat mig mer.

Helén Lundström

2012-07-21

En helt okej bok, en handling som håller men ändå får jag känslan av att ingenting händer.

eva pettersson

2012-07-19