Sång till den storm som ska komma

Augustnominerad 2012! Årets svenska skönlitterära bok. Juryns motivering: Några septemberveckor i Phnom Penh år 1955 utgör ett skälvande preludium till en kommande katastrof. Triangeldramat mellan den unge Pol Pot, hans politiska huvudmotståndare Sam Sary och den vackra Somaly, är en raffinerad orkestrering av begärets komplexitet; av maktens dynamik, erotikens politik och slumpens metodik. Honungsljus, jasminte, ett dammkorns knastrande i grammofonen Peter Fröberg Idlings Sång till den storm som ska komma besjunger fiktionens förmåga att komma sanningen in på livet. Det är sensommaren 1955. I Kambodja stundar det första parlamentsvalet. Mitt i kampanjen möter vi Sar, som senare ska bli känd som Pol Pot. Han arbetar för oppositionspartiet, men i hemlighet också för en kommunistisk revolution. För att få gifta sig med sin trolovade Somaly,...

Emelie

2015-10-21

Vackert språk, men man väntar på ett klimax som aldrig kommer.

Marianne Strandberg

2013-01-07

Skulle kunna vara bra, intressant men är alldeles för seg.

Emma Fägerlind

2013-01-06

Fint! Och det blev bara bättre och bättre ju längre jag läste. Hade gärna fått fortsätta en stund till.

Maria Eriksson

2013-01-06

Kambodjas självständighet från kolonialmakten Frankrike blev inte enkel. Diktaturerna avlöste varandra. Värst var Pol Pots styre. Hur är det möjligt att bli en sån förövare. Peter Idling Fröberg, som skrev reportageboken Pol Pots leende, har tagit ett kliv bakåt och skrivit en fiktiv skildring som berör ett tidigare skede när Pol Pot var Saloth Sar, förlovad med prinsessan Somaly, som älskade en annan politiker Sary. Boken har tre avsnitt och utspelas under några veckor i augusti/september 1955 som kanske var avgörande för allt det som hände sen. Sars del är i Du-form, Sarys omnämns som han och Somaly är hon. Språkligt skiljer de sig åt i stil. Det är inte så lätt att ta till sig boken i förstone. Det är först i den andra delen som jag fastnar för i händelseutveckligen, men den fastnar verkligen sedan och skapar många frågor. Är berättelsen verkligen trovärdig? Tänk att så små detaljer kan få så stora effekter. Jag googlar och läser på om Kambodjas historia, romanformen gör händelserna så levande. En mycket bra bok"

2012-10-25

Avbryter läsningen vid obligatoriska 75 sidor. Långsam och tråkig sak. Vinner säkert Augustpriset på grund av sin pretentiösa tråkighet.