Sandor slash Ida

Kadefors, Sara

| 2016

Ida är sexton och bor i Stockholm med sin mamma. Mamman är deprimerad och ligger mest i sängen med ansiktet mot väggen, skitigt hår och joggingbyxor. Ida tar ansvar och förlåter när mamma glömt att de inte har mat hemma. Mamman tar stor plats i Idas liv. En tillflyktsort är mejlen till pappa som har en ny familj och bor i USA. En annan är festerna då hon dricker och känner sig fri. Idas kompisar Susanna och Therese är sååå avundsjuka på Ida för Ida är snygg. Riktigt snygg. Så snygg att när vännerna sviker viskar man hora i korridorerna på skolan. Ida söker mening.Sandor är sexton och bor utanför Göteborg. I radhus, kärnfamilj och gemensam helgfrukost. Sandor har just inga kompisar. Tobbe, men han är en tönt som bygger lådbilar. Men Sandor har dansen. Baletten är hans himmel och hans helvete, för man kan inte dansa utan att bli kallad bögjävel och klassbög av Babak, Valle och de andra...

Sofia Andersson

2020-06-08

Älskar denna bok!! Läste den själv när den kom ut. Och tyckte lika mycket om den nu när jag läste om den. Stark skildring av ungdomsåren.

Barbara Kjellström

2017-11-11

Gillade boken, intressant särskilt för att mina egna barn var i samma ålder.

Nina

2015-02-02

Lyssnat på ljudboken som Sara Kadefors läser fantastiskt bra. Rekommenderas!
Tycker om kontrasterna och känslorna i boken.

Janna Vestberg

2013-12-01

Som många andra läste jag den på högstadiet, minns att jag tyckte den var väldigt bra.

Pernilla Lindholm

2013-09-27

Vilken positiv överraskning! Jag läste den här för många år sedan och hade fått för mig att jag tyckte den var sisådär. Jag inser nu att jag måste blandat ihop filmen med boken, för filmen är verkligen inte bra. Boken däremot, tummen upp! Bra ungdomslitteratur.

Felicia Cedergren

2012-07-25

Bra bok

Charlie Cramer

2012-07-15

Den var ju banbrytande och jättebra när man läste den. Men eftersom jag betygsätter i denna åldern så var den ju inte en av mina toppböcker

Alexandra Svensson

2012-05-19

Den här boken är väldigt bra.
Sara Kadefors beskriver huvudpersonerna på ett trovärdigt sätt så att man lever sig in i storyn.

Johanna Tallroth

2012-04-11

Två ensamma själar hittar varandra. En väldigt bra ungdomsbok

Ulrika Hallsten

2012-03-14

Min favorit när jag gick i högstadiet.

Mia Högberg

2012-01-29

Älskade den när jag var yngre.

Emma Jacobsson

2011-10-22

Jag tycker att denna bok är super bra!! :)

2011-10-10

Läste den här boken när jag var 14 eller något sånt. Minns att den var intressant just då, skulle vara spännande att se vad jag tycker idag!

annie åsbrink

2011-07-18

Älskade den när jag var i de lite yngre tonåren. Läste om den många gånger!

Iris Eriksson

2011-06-24

Den är bra men inte den bästa bok jag har läst.

Magdalena V

2011-05-16

Favoritbok som tonåring!

Anna Renström

2011-03-26

Som ung när jag läste denna - alla skulle läsa den i högstadiet tror jag - så kände jag mig hopplöst tråkig och ute.

Michaela Sverker

2010-12-09

boken är ganska vanlig i sig men kadefors skriver så starkt och hon tar verkligen upp det som är viktigt och det som gör ont. läs den, gillar du den inte får du väl se det som tidsfördriv=P

Elin Segerlind

2010-12-03

lite av det vanliga, det är en cool och en lite midnre cool. Inte riktigt min typ av bok.

Petronella Asp

2010-11-05

Visar tydligt hur olika liv man kan ha, speciellt i tonåren

Elin Elssjö

2010-10-06

Lite för händelselös, men en bra ungdomsbok.

Karin Stenman

2010-07-30

Lyssnade på ljudboken som var fantastiskt bra läst av Sara Kadefors

essa qvist

2010-07-03

Den är faktiskt ganska hemsk, men så bra. Såg filmen där man fick se allt, sjukt verklig (det är därför den är hemsk).

Johanna Lundin

2010-06-05

Så bra att jag inte vågade se filmen. Alrdig att den kunde bli lika bra som boken.

Lejla k<<

2010-02-27

bra bok som passar mest ti ungdomar som vi, o det visar hur vardags liv kan se ut hos vissa!!

Maria Blomkvist

2010-02-17

Mestadels väldigt träffsäker och levande, men med en del alltför utstuderade och förutsägbara inslag.

Mimla .

2010-01-07

härlig, värd att läsa

Johanna Galenpanna

2009-12-17

Fick boken i julklapp av pappa för flera år sedan. Stäckläste den (men det brukar jag göra med de flesta böcker som inte är helkassa) och tyckte att den var ganska bra. Inte superbra, men ändå bra. Den har stannat kvar i mitt huvud och jag tänker ibland på scener i boken. Det är väl ett bra betyg ändå?

Jonna Österlund

2009-12-04

Ungdomsbok som förtjänar sitt augustpris. Bra, mysig och full av känslor.

Martin Eliasson

2009-09-17

Jag gillar denna bok väldigt mycket och jag har även märkt att den passar mer för ungdommar i min ålder och inte vuxna, men vuxna kan även tycka om den.

Elisabeth Jönsson

2009-09-08

jag håller med om att den är bra, men kanske skulle jag inte beskriva den som "mysig". jag läste den iofs när jag var sjuk, men den gjorde mig inte mindre deppig för det.

sarah björck

2009-06-17

en bra och mysig ungdomsbok