Sandmannen

Kepler, Lars

| 2012

Ny bok av succéförfattaren Lars Kepler - Sandmannen! Efter den enorma succén med Hypnotisören, Paganinikontraktet och Eldvittnet är paret Lars Kepler äntligen tillbaka med ännu en kriminalroman i världsklass - Sandmannen. Keplers fjärde bok är en välskriven sträckläsningsdeckare som överträffar alla dina förväntningar. Lås dörren och håll nattlampan tänd ... En ung man hittas gående på en hög järnvägsbro en kall vinternatt i Stockholm. Han har legionärssjukan och är svårt nerkyld. På Södersjukhuset visar det sig att han är dödförklarad sedan sju år. Mannen var ett av seriemördaren Jurek Walters sista offer innan han greps av Joona Linna. Jurek Walter dömdes till rättspsykiatrisk vård och total isolering. Var har den unge mannen befunnit sig hela tiden? Hans oväntade vittnesmål gör att det gamla fallet måste tas upp igen. Det är bråttom. Någon måste ta sig in och vinna seriemördarens...

2017-01-11

Spännande, fartfylld och lättläst. Blir lite förstörd i slutet på grund av det typiska monstersyndromet där förövaren är så pass övermäktig att det nästan blir löjligt. Obehaglig psykiatriker medverkar!

Marina Pedersen

2016-10-29

Kanon

Sarah Olsson

2016-10-10

Overklig handling, fast på ett bra sätt. "Vanliga" mördare är inte så spännande att läsa om, trots allt. Läste ut den här mycket snabbt.
Negativa saker: vissa grejer kändes inte helt genomtänkta. Jag satt några gånger och undrade om saker man inte fick svar på. Och så var det lite sexuellt våld mot kvinnor i mitten, vilket jag verkligen avskyr att läsa om. Det gjorde att det tog längre tid för mig att läsa klart boken, jag var tvungen att ta en två dagars paus efter den delen av boken.

amanda hildur

2016-09-16

Ok. Spoiler alert: Det är spännande att Sagas prestation som infiltratör ses som lyckad, eftersom hon trots allt lyckas få fram information som gör att Felicias liv kunde räddas - men till vilket pris sker det? Det resulterar i att cirka tio personer dödas på fängelset, och ytterligare fem stycken ute på Reidars gård. Var det värt det? Kan det rimligtvis anses som en lyckad prestation? Slut på spoiler.

Just insatsen ovan symboliserar hela boken rätt bra. Det är så många som dör. Sån obeskrivlig ondska. Så dumma offer (jomen kliv ur bilen, trots varningar, för att undersöka ett bylte på bilvägen mitt i natten. Lämna dessutom mobilen på sätet i bilen medan du gör detta, trots att din polispojkvän är i luren. Det känns rimligt!). Och så overkliga polisinsatser och scenarion. Jag blir alldeles matt, och lite ledsen över att en deckare numera måste vara så här fullproppad med icke helt trovärdigt material för att stå ut från mängden. Jag tror inte på det, helt enkelt. Det skulle inte kunna gå till så här.

Fredrik Davidson

2016-04-14

Alldeles onödigt våldsam, ohygglig historia.

Lotta Strandberg

2016-03-16

Usch, så obehaglig.. Men bra! Saga Bauers infiltration är riktigt spännande. Nu tar jag en liten andhämtningspaus innan Stalker.

Johan CB

2015-12-03

Nina Gustafsson

2015-09-01

En deckare i min smak med rasande tempo och för den delen ändå rätt välutvecklade karaktärer. Lite som ett manus för en actionfilm kanske, men så nära en femma man kan komma.

Jessica S

2015-08-25

Kändes simpel och lite som ett filmmanus, med faktafel när det gäller exempelvis domstolar. Ganska spännande ändå i inledningen men slutet fick jag skumma för det var för dåligt.. Ingen mer Kepler för mig.

Maria B Hansson

2015-08-12

En berättarstil som passar mig. Rapp, rak och duktigt spännande med trovärdiga karaktärer.

Madame Medusa

2015-07-15

Bladvändare... Håller mig kvar!

Therése Lönneberg

2015-07-08

Spännande, kryper under skinnet och sjukt brutal. Måste ta en paus innan jag vågar läsa Stalker...

2015-06-27

Efter att ha haft väldigt blandade känslor för Keplers tidigare böcker så har Sandmannen inte lockat speciellt mycket. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/06/sandmannen-av-lars-kepler.html

Annica Nordström

2015-04-24

Detta är enligt mig deras bästa bok! Spännande, intressant och fängslande. Kepler lyckas alltid hitta på så intressanta mördare!

Therese Östman

2015-02-15

Väldigt spännande bok! Betyg: 4

Pernilla Engström

2015-02-14

Som vanligt med Kepler. Superläskig men fängslande.

Kevin Nguyen

2015-02-13

Storyn är vältänkt och är stringent. Bokens korta kapitlen gör den till en effektiv bladvändare! Blir ännu mysigare om man lyssnar på Jonas Malmsjös berättarröst.
Rekommenderas!

Mariette Enelycke

2015-01-11

Fantastisk, spännande!

Inger Jonsson

2015-01-04

Otroligt bra uppläsning av en otroligt spännande bok.

Katarina Nord

2014-11-30

Hemsk, våldsam och spännande. Jonas Malmsjö läser fantastiskt bra och jag har svårt att sluta lyssna. Dock var det ibland för otäckt för att lyssna innan jag somnar. Ibland tycker jag storyn påminner mig om Hannibal/när lammen tystnar.

Erica S

2014-11-26

En mycket spännande bok. Väldigt svårt att lägga ifrån sig. Rekomenderas starkt.

Maritha .

2014-11-25

Sjukt bra skrivet, en skickligt uppbyggd kuslig känsla boken igenom som höll mig i järngrepp.

Miss Me Mo

2014-11-19

Wow ännu bättre än hypnotisören, som jag älskade. Snyggt plot, snyggt skriven. Man lär känna huvudpersonen bättre och historien äter sig in i mig.

2014-11-14

Hög fart och spännande från början till slut.

Sandy Hanna

2014-11-11

Av Keplers bästa... slår ut första boken helt klart!

Pia *

2014-10-28

Recension till "Sandmannen" finns på min blogg ladypi.se Välkommen!

Linda Dahlhöjd

2014-10-18

Oerhört läskig! Välskriven och spännande bok. Min favorit hittills i serien av Kepler!

Tommy Nordsvahn

2014-09-23

Absolut den sämsta skit som tryckta på papper och då räknar jag med toapapper

Tommy Nordsvahn

2014-09-11

Bra ide, dåligt genomförd.

Cecilia Jensgård

2014-08-24

Det var en fängslande berättelse i början som kanske tappades lite in mot det sista. Ändå får den en stark fyra.

Maria Sälg

2014-07-15

En av de bästa böcker jag läst. Sträckläste hela en söndag då jag inte kunde skuta läsa den.

Frida Brandt

2014-05-14

Mycket bättre än Hypnotisören!

Veronika Mellqvist

2014-04-25

Så himla spännande och bra! Gick knappt att lägga ifrån sig!

Maria Myrberg

2014-04-21

Ruggig - en riktig pulshöjare

Jan Svensson

2014-04-01

Otäck och spännande men tyckte inte att den riktigt nådde upp till föregångarna. Lite förutsägbar och lite väl mycket "superhjältar" över både boven och polisen.

Lotta Berlin

2014-02-25

"Skitbra"!
Spännade och lite läskig, den är helt enkelt superbra.

Johan Nilemo

2014-02-24

Otäck och väldigt spännande. Keplers bästa.

emmakicki

2014-02-22

Mycket spännande och lättläst. Skönt med korta kapitel.

Johan Wahlund

2014-01-27

Väldigt bra bok, jag hade svårt att slita mig ifrån den. Nästan så att den tog över mitt liv under de dagarna den tog att läsa.

Linda N

2014-01-09

Spännande men dåligt språk

Karin Löfstrand

2014-01-07

Otäck!

Linn Lagerström

2014-01-06

Kan rekommendera att inte läsa boken på natten när man har en liten katt som smyger på en.

Lena L

2013-12-29

Måste ge den en femma...spännande, välskriven och riktigt otäck...slutet borgar för en fortsättning?

Stefan Hedestig

2013-12-26

Kepler håller stämningen uppe. Det enda jag har emot den här boken är hur handfallen och dum lagens väktare framställs.
Hade annars svårt att lägga den ifrån mig.

Hugo Carlén

2013-11-13

Fängslande och otäck berättelse som gör att man lika gärna läser den i ett sträck. Man kan ändå inte somna efteråt. Efter att ha läst de andra böckerna i serien var det kanske inte samma aha-upplevelse längre, du kommer att känna igen dig i genren om du läst Paganinikontraktet eller Eldvittnet.

Lisa S

2013-11-11

Äntligen en bok jag inte kan lägga ifrån mig!

Mona Hedestig

2013-11-02

Spännande o läskig.

Anna Ljungdahl

2013-10-09

Keplers bästa hittills.

Glada Gunvor

2013-10-07

Håller med min väninna om att Sandmannen och Lars Kepler är mycket överreklamerade och ej heller realistisk. Den tråkade ut mig. Betyg:1. Uppläsaren Jonas Malmsjö är helt ok. Lite mörk röst men förövrigt går det bra att lyssna till honom. Betyg:3.

Erika O

2013-09-23

Brrrr... En riktigt läskig historia. Ingen man skall läsa innan man somnar, den där Jurek Walter är svår att släppa. Boken var spännande från första till sista sidan och jag hoppas att nästa del kommer ut snart så jag får veta hur det går!

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Kepler bli bara bättre och bättre! Lättläst med korta kapitel gör att det är svårt att lägga den åt sidan!

Jessica Karlsson

2013-08-26

Riktig bladvändare! Spännande ända till slutet

Kim M. Kimselius

2013-08-23

Det här är en läskigt spännande bok. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/08/23/en-bok-som-kryper-under-skinnet-pa-dig/

Kim M. Kimselius

2013-08-23

Lina Westerberg

2013-08-16

Boken som får det att krypa i skinnet, som på ett bra sätt väver ihop storyn som man skönjt i de föregående tre delarna mer och mer. Rekommenderas starkt. Vill bara läsa mer!

Diane Arbhage

2013-08-05

Ulf Gustafsson

2013-08-03

Läste ut den på 3 dagar. Måste vara personligt rekord. Mycket bra. Otäck och spännande.

Okej deckare

Ceen E

2013-07-28

Av de 4 böckerna som utkommit om Joona så kanske detta faktiskt är den absolut bästa, jag sträckläste! Vill ha mer!

Annelie Andersson

2013-07-23

Jag sträckläste den! Så jäkla ruskig och spännande !Vilket jäkla slut!! när kommer uppföljaren??

Peter Gänger

2013-07-13

Har nu streckläst Keplers alla fyra böcker, och de blir bara bättre och bättre, bok för bok. Kul med igenkänningsfaktorn från Stockholmsområdet, och spänningen håller ända in i slutet. Kan verkligen rekommenderas för sommarens läsning i hängmattan!

Katarina Strid

2013-06-28

Otroligt spännande och nagelbitande medan jag läste, snudd på 5. Men nu med lite distans så är det en hel del som känns orealistiskt, men det tänker man inte på när man är mitt inne i boken.

Erika Danielsson

2013-06-13

Vill du läsa en bra bok/böcker-läs Keppler. Alla "hans" böcker är sjukt bra. Hela serien rekommenderas varmt/hett

2013-06-03

Tycker paret Kepler hör till de mest överreklamerade författarna just nu! Tyckte inte om boken!

Magnus H

2013-06-01

Den bästa Kepplerboken så här långt. Spännande och intensiv hela vägan, om än något otäck!

Kenneth Malm

2013-05-31

Kepler blir bättre för varje bok.

Rebecca Wictor

2013-05-12

Bäst hittills i serien - riktigt bra/jobbigt slut.

Robert Johansson

2013-04-21

Man kan inte annat än säga att det är en väldigt drivande fängslande historia, även om det spårar ut på sluten. Har de ingen redaktör?

Josefine Sederholm

2013-04-17

En mycke läsvärdbok rekommenderar

Stefan Teppas

2013-04-11

Inte en lugn stund från början till slut, spänningen tar alldrig slut. inte ens när boken är slut Läst dom tidigare böckerna också, men denna är bäst. Jag rekomenderar alla. LÄS! Ett klart 4,9 betyg från mig.

Josefine Sederholm

2013-04-02

Den här är en riktig bra bok

Annimoure Nilsson

2013-04-02

Men..man klurar ut hur saker "hänger ihop" tidigt. Man hoppar lite hit och dit. Anstaltsnedslagen blir aldrig riktigt spännande och Jonna Linna känns bara lite "trött". Slutet ordnar sig med någon mirakulös insats som vanligt, de psykiskt pressade utredarna är tillbaka på jobbet inom en vecka och man försvinner ut i tomma intet som en magiker allt som oftast. Inte alls samma spets som i "Hypnotisören" och "Eldvittnet".

Carin Lundberg Papp

2013-03-30

OMG när kommer fortsättningen?

Marianne Strandberg

2013-03-27

När kommer fortsättning?

Kitty Cat

2013-03-24

Vilken besvikelse! Boken är en enda lång massaker, så otrolig handling att det inte ens känns intressant. Slutet var dessutom otroligt platt o det blev uppenbart att författarna inte kunde underbygga den extrema handlingen. Keppler har gått från toppen till botten på min lista, tyvärr

Kitty Cat

2013-03-24

Vilken besvikelse efter att ha läst Kepplers tidigare böcker! Detta liknar mer en dålig science fiction där alla inblandade är robotar som lätt har ihjäl allt som kommer i dess väg, helt på egen hand utan minsta problem. Boken är en enda lång massaker. Kändes som den aldrig tog slut o när den väl gjorde det var det på ett otroligt platt sätt, slutet matchade inte handlingen det minsta.

Marie Hvall

2013-03-18

Ruskigt, riktigt ruskigt.

Jessica Appelqvist

2013-03-16

Spännande från början till slut!

Marléne S

2013-03-10

Nästan lika bra som Hypnotisören. Det enda som drar ner betyget från en 5;a till en 4;a, är att man listar ut vem som är mördaren....

Rasmusmatte .

2013-03-02

Absolut den bästa Kepler boken. Jag är lyrisk

Helena Rasmusson

2013-02-18

Boken började i ett långsammare tempo än vad Keplers har vant oss vid! Tyckte den var lite seg i början! Berättelsen tog sig så småningom och blev, i vanlig Kepler anda, väldigt spännande! Tycker dock att de andra tre böckerna har varit bättre. Det abrupta slutet drar ner betyget till en svag fyra.

Sussie Lindahl

2013-02-18

Bästa på länge! Spännande rakt igenom!

Maria Mobiny

2013-02-13

Bland de bästa jag läst! Spännande hela tiden

Kristina Janryd

2013-02-07

Otroligt svår att lägga ifrån sig och faktiskt lite obehaglig

Åh Herregud, vilken spännande bok. Jag tror jag höll andan i 15 timmar. Mycket bra uppläsning. Utan tvekan en 5:a. Väntar redan på nästa Kepler.

Lotta Lettenström

2013-01-29

Vilken otäck bok! Den bästa jag läst på länge. En psykologisk thriller i stil med när lammen tystnar. Den boken var det svårt att slita sig ifrån och slutet sen......nu måste man ju bara läsa nästa bok för att få reda på vad som hände med Joona Linna....

Hu hu så otäck! Ibland visste jag inte om jag skulle våga lyssna vidare

Cecilia Grip

2013-01-16

Helt superspännande från sida till sida till sida!! Dock retade jag mig först på de korta kapitlen men förstod varför senare. Känns ju lite förväntansfull nu och väntar med spänning på nästa bok! Kanonskriven!! :-)

Anna Johansson

2013-01-15

Bäst hittills i serien! Längtar tills nästa bok kommer ut.

Ursula Stålhandske

2013-01-15

Jag bara älskar dessa böcker och fantastiskt nog så tycker jag att hela serien håller en mycket hög klass. Ser verkligen fram emot nästa! Rekommenderas dock att ta dem i rätt ordning.

Göran Björnhag

2013-01-14

Spännande men fullständigt osannolikt.

Anders Friberg

2013-01-13

Riktigt, riktigt spännande.

Per Ringmyr

2013-01-13

Lite för mycket hopplock av olika filmer!?

Pia Stendahl

2013-01-10

Jag har läst de tre tidigare böckerna. Paganinikontraktet och Eldvittnet finns recenserade här på bloggen. Ingen av böckerna har väl varit någon riktigt favorit men jag tycker nog att författarna har lyckats bättre med Sandmannen.

Boken är spännande från sida ett men tyvärr så är det lite för gott av det brutala och av extrem grymhet.

Författarna gör nog i Sandmannen sin bästa bok hittills. Men samtidigt blir det lite tjatigt med dessa supermänniskor, dvs superskurkar jagas av superpoliser. Dom är orealistiskt bra på det dom gör och det förstör lite av glädjen med läsningen. Boken känns väl inte speciellt trovärdig över huvud taget.

Slutet är, precis som i tidigare böckerna, lite väl utdraget. Boken tar liksom aldrig slut och det är nästan så att jag tröttnar på slutet trots att jag vill veta hur det slutar.

www.bokbrus.se finns fler recensioner av ljudböcker.

Anna Rosendahl

2013-01-09

Superspännande!! Längtar till nästa kommer.

2013-01-09

Kepler är bäst av alla deckare. Riktigt spännande!

Spännande från början till slut, och Jonas Malmsjö är en av mina favorituppläsare.

Marika Holmberg

2013-01-07

Det var en sån här bok jag längtat efter, en som är så bra och spännande att man inte vill eller kan sluta läsa! Läste tre timmar inatt bara för att jag inte kunde sluta!
Det enda jag var missnöjd med känns futtigt, men det var väl många "plötsligt" i texten, vilket gav lite nybörjarintryck. Men vem bryr sig när boken annars var så fruktansvärt bra!

Kickie Boman

2013-01-06

Tänk att man får börja året med att läsa en sån här vansinnigt bra bok! Blir inte lätt hitta nåt lika bra som den här. Alla andra kommer att kännas bleka efter det här.
Keplers bästa bok, och då har jag tyckt att de andra varit bra!!

Ellinor Karlberg

2013-01-05

Så oerhört spännande

Katarina Persson

2013-01-01

Har ni inte redan gjort det så läs Kepler. Men läs böckerna i "rätt" ordning. Riktiga bladvändare, går bara inte att sluta.

Ann Simonsson

2012-12-31

Keplers bästa. Spänning från första sidan.

Eva Lo Martire

2012-12-30

Mycket spännande! Bästa boken i serien!!!

Helén Lundström

2012-12-29

Ett riktigt mästerverk!!! Detta är boken för dig som älskar sträckläsning. Karaktärerna ligger mig varmt om hjärtat, både de onda och de goda.
Detta är den bästa bok jag någonsin läst

Maria Strömqvist

2012-12-29

Bästa deckaren jag läst!!!

Maria Broe

2012-12-28

Helt fantastiskt spännande! Sträckläste den under en dag. Nerverna på helspänn hela tiden, kunde inte slappna av för en sekund!!!

Kerstin Hellgren

2012-12-28

Mycket bra och spännande bok. Tycker dock att det är onödigt mycket hemsk våld i boken. Den hade varit precis lika bra utan detta övervåld, tycker jag alltså.

2012-12-27

WOW, bara älskar denna bok av Kepler, precis som jag älskat de övriga. Boken cirklar som vanligt kring Joona Linna, men här i boken får han och hans person en mycket större plats tycker jag. Här vävs trådar samman som man nystat och dragit lite i, i de övriga böckerna, saker och ting faller på plats, tror man... för att sedan återigen vara trådar som ska knytas, vävas vidare in i nästa bok... Mordet/morden är som vanligt bestialiska, men det är inte fokus för mig, det är inget som stör mig, det är bara en del i det hela, det som fäster bäst är de bredvid berättelser om människorna bakom, människorna runt omkring, om deras rationaliteter, deras val och beslut, deras förutsättningar och deras svårigheter...

Tommy Forsman

2012-12-27

2012 års bästa deckare, som ändå inte riktigt får full pott då man vant sig med Keplers otroliga böcker. Väntar redan på nästa....

Eva Jacobson

2012-12-26

Stark 2:a. Lättläst och lite spännande. Tyvärr ca 100 sidor för lång. Utdraget och tjatigt slut.

Jan Banan

2012-12-25

Den här boken är fruktansvärt bra tre fjärdedelar igenom. Den har allt man kan önska sig. Den är smart, klaustrofobisk, gastkramande och har en mystik med ett härligt tempo i handlingen, man vill helt enkelt bara ha mer. Sedan sin vana trogen raserar författarparet allt med en sista fjärdedel som är bland det sämsta jag någonsin läst. Helt plötsligt förvandlas detta mästerverk bara på några få sidor till en obarmkuslig ointressant kalkon. Den blir orimlig, förutsägbar och hopplöst usel, likt en Rutger Hauer film. När sedan författarna slutligen ägnar en stor del av epilogen åt att förklara för läsarna hur berättelsen är tänkt att hänga ihop så greppar jag spyhinken. Jag skulle vilja råda författarparet till att i framtiden inte tänka på kommande filmanus under skrivarbetet, utan att istället koncentrera sig på att få ihop berättelsen ordentligt på ett sätt som deras ofta mycket spännande berättelser förtjänar. Lämna allt vad filmskapande heter åt folk som är utbildade för den delen av processen!!! Betyget som länge låg på 5 nivå, landar nu bara på svag 3:a.

Marita Ryen

2012-12-22

Mycket spännande sträckläsarbok. Vissa saker kändes överdrivet därav "bara" 4,5 i betyg. Bästa boken av Kepler hittils.

Hanna *

2012-12-21

Det kryper i kroppen efter varje blad. Beskrivningarna är detaljerade & man vill ha mer. En del scener känns kanske lite overkliga men det beror ju på HUR man väljer att se det. Jag väljer att se det som människors desperation. Ser fram emot nästa bok.

Carolina E

2012-12-18

Okej, jag medger att jag har blivit "Keplerfrälst" - Det här är deras bästa hittills. Det var länge sedan jag sögs in i en bok,

länge sedan en bok fick mig att hålla andan

och vilja bläddra vidare med en gång för att få veta vad som händer.

De tigare böckerna har innehållit lite för mycket "Hokus Pokus" för mig

och för många poliser som har en helt och fullt korrekt intuition.

Men när det kommer till seriemördare så måste jag väl erkänna

att jag kan förbi se mycket som jag annars kanske hade sett som lite överdrivet.

Om ni ska läsa den här, se då till att ni har tid framför er.

Det är mitt bästa tips!

Anneli Gustavsson

2012-12-16

Boken är egentligen en STRÄCK LÄSAR bok men man måste ju jobba lite emellan Kanon bok!! Måste läsas

Anita H

2012-12-14

Spänning!!!!!
Jag har sett recensioner där man skrivit att den var overklig. Klart den är - men vad gör det ?? Det är ju inte en memoar eller biografi... Boken är såå spännande!!
Rekommenderas!

Gunilla E

2012-12-11

Spännande. Men inte trovärdig - för detaljerat våld.

Detta är den fjärde boken och helt klart var förväntningarna på topp. Dessutom hade boken fått väldigt bra kritik (på vissa ställen).. För det första tycker jag det tar en väldigt lång tid innan den blir något som helst spännande. När väl det börjar tända till i handlingen är det mycket blod och knivar och massa blod, allt beskrivet väldigt noggrant. Detta gör att man tappar handlingen, även omgivningen beskrivs väldigt noggrant.Javisst ibland är det toppen att få omgivningarna beskrivna,,ibland är det utfyllnad. Det känns ibland som författarna har lite bråttom att producera en uppföljare. Och nej den lever inte alls upp till de tidigare böckerna. Vad har hänt?

Bea Bea

2012-12-07

Så overklig historia att det till slut blir löjligt. Läckberg du är förlåten!

2012-12-02

Det här var Lars Keplers allra bästa bok (hittills) tycker jag!

Jag har i och för sig tyckt väldigt mycket om alla dom tre tidigare böckerna, men den här var ännu lite bättre.

”Sandmannen” var otroligt spännande och otäck. Cliffhangers i nästan vartenda kapitel. Och också en lite irriterande cliffhanger på slutet, så nu längtar jag ju redan efter bok nummer fem.

Kan verkligen rekommendera boken, men läs helst böckerna i rätt ordning, för jag tror att man har större behållning av dom då.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

Evelina Jansson

2012-12-01

Så jäkla bra!!!!

Johanna Hellström

2012-11-28

Jag älskar Kepler. Mer, mer, mer!

Maria Larsson

2012-11-27

Liksom de tidigare Lars Kepler-böckerna känns "Sandmannen" som den är skriven under extrem tidspress. Redan vid sidan 74 blir jag konfunderad över varför en seriemördare blir dömd i kammarrätten. Det känns inte riktigt som om författarparet har koll på rättsinstanserna i Sverige (och med handen på hjärtat tar det bara ett par sekunder att hitta sådan information på nätet idag).

Intrycket blir redan från början att boken är slarvigt sammansatt.

Det som skiljer "Sandmannen" från de tre tidigare böckerna är att inledningen är ganska seg. Tidigare har det rafflande tempot böckerna igenom blivit deras signum. Här tar inte handlingen fart förrän efter halva boken.

Vi får återigen träffa kriminalkommissarie Joona Linna som enligt första boken "Hypnotisören" är uppvuxen i Stockholmsförorter och har gått i svenska skolor men ändå bryter på finska (fullkomligt ologiskt). I "Sandmannen" hamnar Linnas förflutna i fokus då en av seriemördaren Jurek Walters offer visar sig leva. Walter är dömd till rättspsykiatrisk vård och isolering och man behöver genast finna någon som kan ta sig in på säkerthetsenheten och vinna seriemördarens förtroende.

Personligen har jag svårt för att läsa skönlitteratur som är skriven i presens. Dock måste jag nog säga att "Sandmannen" trots allt är Keplers hittills bästa bok.

Maria Larsson

2012-11-27

Segare inledning än i de tidigare böckerna. Ger ett intryck av att vara skriven under extrem tidspress och slarvigt sammansatt. Jag vänjer mig inte heller vid att läsa skönlitteratur i presens.

Tony Lundén

2012-11-23

Bäst hittills utav makarna Ahndoril!

Björn Math

2012-11-19

Det tar ett tag innan det lyfter. Efter halva boken undrar man fortfarande vad som är på G.
Dock tar den sig och slutet är bra.

Books I love

2012-11-18

Fjärde boken av Lars Kepler och de är återigen Inte i närheten av "Hypnotisören"s storhet. Handlingen är helt okej, men bitvis väldigt långrandig. Dock läsvärd.

Kenneth Olausson

2012-11-11

I 183 korta, snärtiga kapitel och en flersidig epilog visar oss herrskapet Lars Kepler hur ett fiktivt helvete kan se ut för poliser, skyldiga och oskyldiga och gärningsmän av olika slag. Men trovärdigheten i storyn är minst sagt låg. Boken är spännande på bara ett sätt, nämligen i den meningen att det är intressant att se hur författarna skall kunna ro sin kriminalroman i land. Det går dock dåligt.

Ola Janåker

2012-11-06

Ok, man läser så klart Kepler mest för några timmars underhållande(?) verklighetsflykt och eftersom förväntningarna då inte är direkt uppskruvade funkar det, stundtals är det också spännande. Då kanske det inte spelar så stor roll att trovärdigheten i berättelsen är lika med noll, att blodet flyter ja jäklar och att den är så utstuderat våldsam att det blir ganska löjligt. Godkänt men inte mer. Om två dagar har jag troligen glömt handlingen också...:-)