Sandmannen

Kepler, Lars

| 2012

Ny bok av succéförfattaren Lars Kepler - Sandmannen! Efter den enorma succén med Hypnotisören, Paganinikontraktet och Eldvittnet är paret Lars Kepler äntligen tillbaka med ännu en kriminalroman i världsklass - Sandmannen. Keplers fjärde bok är en välskriven sträckläsningsdeckare som överträffar alla dina förväntningar. Lås dörren och håll nattlampan tänd ... En ung man hittas gående på en hög järnvägsbro en kall vinternatt i Stockholm. Han har legionärssjukan och är svårt nerkyld. På Södersjukhuset visar det sig att han är dödförklarad sedan sju år. Mannen var ett av seriemördaren Jurek Walters sista offer innan han greps av Joona Linna. Jurek Walter dömdes till rättspsykiatrisk vård och total isolering. Var har den unge mannen befunnit sig hela tiden? Hans oväntade vittnesmål gör att det gamla fallet måste tas upp igen. Det är bråttom. Någon måste ta sig in och vinna seriemördarens...

Alltför våldsam för min smak men snabbspolar man lite ibland så är den bra. Välskriven.

Sara Malm

2023-07-31

En man hittas gående på en hög järnvägsbro, han är nerkyld och det visar sig att han är dödförklarad sen 7 år tillbaka. Mannen var ett av serieledarens Jureks sista offer, Jurek dömdes till total isolering på en rättspsykiatrisk avdelning. Frågan är, var har han varit under alla dessa år?

Det här är del 4 om kommisarie Jonna Linna. Jag har läst några av Keplers böcker och planerar att läsa alla för det här är bra, det här är riktigt bra! Jag kommer på mig själv att bläddra snabbare och snabbare, läsningen bara flyger fram. Kepler är så duktiga på att skriva spännande, nervkittlande och precis så psykologiskt som jag vill ha det.
Bitvis är det alldeles för rått och våldsamt, jag tycker nog att de borde dra ner den biten lite. Men trots det gillar jag boken mycket!

En ung man hittas gående på en hög järnvägsbro en kall vinternatt i Stockholm. Har är nerkyld och har legionärssjukan. På sjukhuset visar det sig att han är dödförklarad sen sju år tillbaka. Mannen var ett av serieledarens Jureks sista offer, Jurek dömdes till total isolering på en rättspsykiatrisk avdelning. Frågan är, var har han varit under alla dessa år?

Det här är del 4 om kommisarie Jonna Linna. Jag är lite sen på bollen att läsa Keplers böcker och jag har ju tur att det finns några böcker till att läsa. Det här gillar jag - det är bra driv och tempo genom hela boken, jag är fastnaglad från första till sista sidan. Boken är spännande, nervkittlande och så där psykologiskt otäck som gör det svårt att sitta still i soffan när jag läser - jag vill fly men ändå stanna kvar och fortsätta läsa för att se vad som kommer hända.

Jessica Alvklinga

2022-12-15

En av dom bästa i serien!

Eva Mörnhed

2022-07-20

Vet inte riktigt vilket betyg jag ska sätta. Boken är brutal och jag mådde så dåligt av den. Samtidigt var den oerhört välskriven och omöjlig att lägga från sig. Var får författarna sina idéer från, undrar jag.

Marie Byström

2021-08-14

Älskar hela serien om Joona Linna. Sandmannen håller dig i spänning rakt igenom. 👍👍👍👍

Linda Vanil

2021-04-06

Den bästa bok jag läst på länge!

Maria B

2020-07-28

Ruggigt spännande och lika välskriven som alla tidigare Keplerböcker.

Ellinor

2020-06-24

Kepler kan verkligen skriva spännande böcker.

Elina

2020-02-09

Riktigt bra!

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Alla älskar Kepler. Simple så that

Bokdjungeln

2019-01-11

Boken börjar väldigt bra så jag förväntade mig en hel del av den. Men dessvärre så blir boken sämre mot slutet. Det är så synd för den hade kunnat vara riktigt bra då den är sjukt spännande och obehaglig på sina ställen. Dessvärre håller det inte hela vägen och jag skulle därmed påstå att föregångaren "Eldvittnet" är bättre.

Bokdjungeln

2019-01-11

Karin Axell

2018-12-13

Tänk om denna skrivarduo under pseudonym kunde sluta skriva ingående sexscener som inte fyller någon som helst funktion eller förhöjer läsvärdet av historien på något vis. För ingenting annat ur karaktärernas privatliv skildras såpass ingående som deras i det närmaste halvperverterade könsumgänge vilket gör trovärdigheten så oerhört låg i annars hyfsat intressanta berättelser och skildringar. Vilket gör det hela lite enahanda och förutsägbart vad det gäller den biten iallafall. Tur det inte händer så ofta så det förstör helheten totalt och tur man kan spola förbi dessa skildringar när man lyssnar på ljudbok.

I övrigt uppnås inte helt sällan en smula gastkramande spänning, intressanta intriger och sköna cliffhangers mellan kapitlen.

Hade det där meningslösa sexdrävlet skippats hade denna serie helt klart fått högre betyg.

Ronnie Videli

2018-08-31

Spännande!

Evasbokhylla

2018-07-31

Tyckte inte om bok nr två & tre så Kepler har fått vila, men jisses vilken nagelbitare och spännande bok.

2018-06-20

Ja den börjar rätt ok men slutar som alltid i alltför mycket action och blodbad utan någon som helst finess. Det är så osannolikt och många scener så oerhört larviga och förutsägbara. Tex varför gå ut ur en bil och kolla ett bylte på en väg då man har polismannen i telefon som varnar för att stanna och absolut inte lämna bilen. Det är som om författarparet försöker stimulera varandra till den ena överdriften efter den andra- Slarvigt skriven men visst är det ok spänning. Svag 2:a.

Monica Carlsson

2017-10-23

Spännande!

Marie Stenshammer

2017-04-17

Spännande och otroligt bra! Måste läsas!

my frost

2017-04-12

Den bästa av Keplers böcker om Joona Linna!

Rebeca Lindquist

2017-04-03

Hade aldrig kunnat tänka mig att även denna boken skulle hålla samma höga standard på såväl story som spänningen, ännu en fantastisk bra skriven bok av Kepler.

2017-01-11

Spännande, fartfylld och lättläst. Blir lite förstörd i slutet på grund av det typiska monstersyndromet där förövaren är så pass övermäktig att det nästan blir löjligt. Obehaglig psykiatriker medverkar!

Marina Pedersen

2016-10-29

Kanon

Sarah Olsson

2016-10-10

Overklig handling, fast på ett bra sätt. "Vanliga" mördare är inte så spännande att läsa om, trots allt. Läste ut den här mycket snabbt.
Negativa saker: vissa grejer kändes inte helt genomtänkta. Jag satt några gånger och undrade om saker man inte fick svar på. Och så var det lite sexuellt våld mot kvinnor i mitten, vilket jag verkligen avskyr att läsa om. Det gjorde att det tog längre tid för mig att läsa klart boken, jag var tvungen att ta en två dagars paus efter den delen av boken.

Ok. Spoiler alert: Det är spännande att Sagas prestation som infiltratör ses som lyckad, eftersom hon trots allt lyckas få fram information som gör att Felicias liv kunde räddas - men till vilket pris sker det? Det resulterar i att cirka tio personer dödas på fängelset, och ytterligare fem stycken ute på Reidars gård. Var det värt det? Kan det rimligtvis anses som en lyckad prestation? Slut på spoiler.

Just insatsen ovan symboliserar hela boken rätt bra. Det är så många som dör. Sån obeskrivlig ondska. Så dumma offer (jomen kliv ur bilen, trots varningar, för att undersöka ett bylte på bilvägen mitt i natten. Lämna dessutom mobilen på sätet i bilen medan du gör detta, trots att din polispojkvän är i luren. Det känns rimligt!). Och så overkliga polisinsatser och scenarion. Jag blir alldeles matt, och lite ledsen över att en deckare numera måste vara så här fullproppad med icke helt trovärdigt material för att stå ut från mängden. Jag tror inte på det, helt enkelt. Det skulle inte kunna gå till så här.

Fredrik Davidson

2016-04-14

Alldeles onödigt våldsam, ohygglig historia.

Lotta Strandberg

2016-03-16

Usch, så obehaglig.. Men bra! Saga Bauers infiltration är riktigt spännande. Nu tar jag en liten andhämtningspaus innan Stalker.

Johan CB

2015-12-03

Nina Gustafsson

2015-09-01

En deckare i min smak med rasande tempo och för den delen ändå rätt välutvecklade karaktärer. Lite som ett manus för en actionfilm kanske, men så nära en femma man kan komma.

Jessica S

2015-08-25

Kändes simpel och lite som ett filmmanus, med faktafel när det gäller exempelvis domstolar. Ganska spännande ändå i inledningen men slutet fick jag skumma för det var för dåligt.. Ingen mer Kepler för mig.

Maria B Hansson

2015-08-12

En berättarstil som passar mig. Rapp, rak och duktigt spännande med trovärdiga karaktärer.

Madame Medusa

2015-07-15

Bladvändare... Håller mig kvar!

Therése Lönneberg

2015-07-08

Spännande, kryper under skinnet och sjukt brutal. Måste ta en paus innan jag vågar läsa Stalker...

2015-06-27

Efter att ha haft väldigt blandade känslor för Keplers tidigare böcker så har Sandmannen inte lockat speciellt mycket. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/06/sandmannen-av-lars-kepler.html

Annica Nordström

2015-04-24

Detta är enligt mig deras bästa bok! Spännande, intressant och fängslande. Kepler lyckas alltid hitta på så intressanta mördare!

Therese Östman

2015-02-15

Väldigt spännande bok! Betyg: 4

Pernilla Engström

2015-02-14

Som vanligt med Kepler. Superläskig men fängslande.

Kevin Nguyen

2015-02-13

Storyn är vältänkt och är stringent. Bokens korta kapitlen gör den till en effektiv bladvändare! Blir ännu mysigare om man lyssnar på Jonas Malmsjös berättarröst.
Rekommenderas!

Mariette Enelycke

2015-01-11

Fantastisk, spännande!

Inger Jonsson

2015-01-04

Otroligt bra uppläsning av en otroligt spännande bok.

Katarina Nord

2014-11-30

Hemsk, våldsam och spännande. Jonas Malmsjö läser fantastiskt bra och jag har svårt att sluta lyssna. Dock var det ibland för otäckt för att lyssna innan jag somnar. Ibland tycker jag storyn påminner mig om Hannibal/när lammen tystnar.

Erica S

2014-11-26

En mycket spännande bok. Väldigt svårt att lägga ifrån sig. Rekomenderas starkt.

Maritha .

2014-11-25

Sjukt bra skrivet, en skickligt uppbyggd kuslig känsla boken igenom som höll mig i järngrepp.

Miss Me Mo

2014-11-19

Wow ännu bättre än hypnotisören, som jag älskade. Snyggt plot, snyggt skriven. Man lär känna huvudpersonen bättre och historien äter sig in i mig.

2014-11-14

Hög fart och spännande från början till slut.

Sandy Hanna

2014-11-11

Av Keplers bästa... slår ut första boken helt klart!

Linda Dahlhöjd

2014-10-18

Oerhört läskig! Välskriven och spännande bok. Min favorit hittills i serien av Kepler!